• Gert

Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd. Glad

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
  • Digestive
    Anonym (Relevans) skrev 2017-04-21 15:13:46 följande:

Men ett sånt tjat om att man inte får nämna hudfärg. Kan vara nog så relevant. Finns ju en speciell kategori män som gnäller om allt. De brukar vara vita, arga och lite uppblåst pyskränkta.

Inte är det några sjuksköterskor som gnäller om brytpunkter utan arga vita män.

Nämna? Snarare spekulera.

Om folk kunde diskutera sak istället för spekulera om övrigas person mättat med fördomar så blir det nog bättre.
  • Anonym (Guttaperka)
    Mila76 skrev 2017-04-21 12:02:21 följande:

Jag kopplar dig till en arg vit man i glesbygd, inte sköterskor.

Och om den arga vita mannen i glesbygden arbetar som barnmorska?

Tycker generaliseringar baserade på uppfattning om genus och etnicitet bör undvikas.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-04-21 07:51:22 följande:

Vad har du för källa för att genomsnittslönen skulle vara så hög? Enligt mina uppgifter så är genomsnittslönen i Stockholm lägre. Dessutom så är medianlön ett bättre mått om man vill förstå vilka löner som är vanligast. 2015 låg medianlönen i Stockholm på  24 676 kr. Hälften av alla Stockholmare hade alltså en månadslön på 24 676 kr eller mindre. Spannet upp till 38 200 kr (nivån för när man ska betala statlig skatt) är således stort.

Du blandar äpplen med päron.

Jag skrev om medelinkomsten för helidsarbetande Stockholmare. Du svarar med medianinkomsten för Stockholmare i största allmänhet. Inte konstigt alls att det är skillnad på det.
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2017-04-21 19:05:23 följande:
    Du blandar äpplen med päron.

Jag skrev om medelinkomsten för helidsarbetande Stockholmare. Du svarar med medianinkomsten för Stockholmare i största allmänhet. Inte konstigt alls att det är skillnad på det.
    Och var finner du uppgiften om medelinkomsten för heltidsarbetande stockholmare? Finns det ens någon sådan statistik?

Dessutom är medelinkomsten ett dåligt mått i sammanhanget. Vill du veta vilka inkomster som är vanligast så är det medianlön som är bäst.
  • Anonym (viärallagröna)
    Anonym (Relevans) skrev 2017-04-21 15:13:46 följande:
    Men ett sånt tjat om att man inte får nämna hudfärg. Kan vara nog så relevant.
    Ingen har sagt att du inte får nämna hudfärg. Däremot blir folk nyfiken hur du tänker när du tillskriver människor olika egenskaper baserat på deras hudfärg. Trotts allt så börjar rasstereotyper bli så pass ovanliga att de flesta inte stöter på dem i vardagen.
  • Anonym (Relevans)
    Digestive skrev 2017-04-21 16:28:45 följande:
    Nämna? Snarare spekulera.

Om folk kunde diskutera sak istället för spekulera om övrigas person mättat med fördomar så blir det nog bättre.
    Anonym (viärallagröna) skrev 2017-04-21 19:43:54 följande:
    Ingen har sagt att du inte får nämna hudfärg. Däremot blir folk nyfiken hur du tänker när du tillskriver människor olika egenskaper baserat på deras hudfärg. Trotts allt så börjar rasstereotyper bli så pass ovanliga att de flesta inte stöter på dem i vardagen.

Men varför så PK. Det är väl inte så konstigt att de bittra och oföretagsamma stugsittarna i Sverige är vita män.

I ett annat land hade de kunnat ha en annan hudfärg. Förstår ni väl att att de som i den här tråden går i taket över att sjuksköterskor ska få betala statlig skatt vare sig är sjuksköterskor eller begriper något om arbetssituationen inom vården.
  • FDFMGA
    FDFMGA skrev 2017-04-22 07:31:05 följande:
    NKS var ett helvete ? jag trodde hon skulle dö

Ett exempel på hur moderata skrytbyggen påverkar verkligheten för sjuksköterskor, patienter och för tidigt födda barn.

www.svd.se/nks-var-ett-helvete--jag-trodde-ho...
    Det kan faktiskt få mig att bli förbannad - alltså tanken på hur moderaterna i Stockholms läns landsting medvetet har förstört sjukvården.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Anonym (mr happy)

Nu handlar denna tråd om hur mycket sosseriet kan minska. Sluta upp med att spamma tråden.

Jag är absolut inte sosse, men tycker Löfvén gör ett hyfsad jobb. Det som till slut gör att jag inte kan rösta på honom är de småaktiga skattehöjningar han lägger på medelinkomsttagare. Varför göra så mot de många människor som faktiskt måste anses samhällsbärande?

Det är väldigt svårt att säga hur opinionen ser ut. Opinionsinstitutens mätningar fungerar inte längre. Det har vi sett i både Sverige, USA och England.

Min  gissning är att s landar på 24%

• FDFMGA
    Anonym (mr happy) skrev 2017-04-22 09:22:35 följande:
    Nu handlar denna tråd om hur mycket sosseriet kan minska. Sluta upp med att spamma tråden.

Jag är absolut inte sosse, men tycker Löfvén gör ett hyfsad jobb. Det som till slut gör att jag inte kan rösta på honom är de småaktiga skattehöjningar han lägger på medelinkomsttagare. Varför göra så mot de många människor som faktiskt måste anses samhällsbärande?

Det är väldigt svårt att säga hur opinionen ser ut. Opinionsinstitutens mätningar fungerar inte längre. Det har vi sett i både Sverige, USA och England.

Min  gissning är att s landar på 24%
    Visst, handlar trådstarten om hur mycket S kan minska och tre intervall är angivna - till mellan 20-25 procent, mellan 15 och 20 procent eller under 15 procent.

Ett nästan övertydligt exempel på att önskedrömmar och verklighet har en tendens att kollidera.

S ligger idag strax under 30 procent och har en uppåtgående opinionskurva sedan länge.

Mot bakgrund av att det saknas realistiska alternativ till en regering som leds av S är det rimligt att allt fler kommer att välja trygghet, tradition och kompetens framför osäkerhet och populism.

Min gissning är att S får kring 35 procent i valet, att MP klarar riksdagsspärren med hyfsad marginal, kanske 5 procent att V får kring 8 procent. Det kommer förmodligen inte att räcka till majoritet såvida inte mer än fyra procent av rösterna hamnar hos partier som inte klarar riksdagsspärren. Men det är tveksamt om KD, Fi plus övriga tillsammans får 4 procent.

Hursomhelst ska det bli intressant att se om några av de forna allianspartierna är beredda att påverka regeringspolitiken efter 2018 i en för dem önskvärd riktning. Sannolikt skulle det underlätta för ett blocköverskridande samarbete om MP inte klarar spärren, men det är nog osannolikt att de inte skulle göra detta.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?