• Gert

Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd. Glad

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
  • kvarnfot
    Mila76 skrev 2017-04-19 09:22:33 följande:
    Jag tror cirkeln slöt sig där. Skrattande
    På vilket sätt? varför bara insinuera i stället för att komma med fakta???
  • Mila76
    kvarnfot skrev 2017-04-19 09:49:40 följande:
    På vilket sätt? varför bara insinuera i stället för att komma med fakta???
    Fakta? Vad ska du med fakta till? 
    Antalet kvinnor i SD:s riksdagsgrupp är lägre än antalet kvinnor i Iraks parlament. Är du nöjd med det, Jimmie Åkesson?
  • kvarnfot
    Mila76 skrev 2017-04-19 10:39:33 följande:
    Fakta? Vad ska du med fakta till? 
    Vad yrar du om egentligen???? Vart vill du komma och med vad?
    Det kan väl inte ens för dej vara en nyhet att tex en polis hellre tar kompledigt än tar ut lönen om den blir hårdare beskattad?
  • Anonym (Guttaperka)
    Rataxes skrev 2017-04-19 09:11:06 följande:
    Regeringen sänker ju priset på fritid för dessa "höginkomsttagare". Chansen att någon tar ett extrapass går ner, risken att de tar kompledigt går upp.
    Debilvänstern saknar förmåga att förstå enkla samband.

Jag har i princip alltid betalat statlig inkomstskatt och har personligen inget emot att göra det.

Det du beskriver ger dock även en positiv effekt när brytpunkten lämnas oförändrad. Om fler poliser/barnmorskor har utrymme att bestämma sin arbetstid, och väljer fritid istället för pengar, innebär det vid någon tidpunkt att fler måste anställas. I sin tur kommer detta att leda till bättre arbetsvillkor och högre löner för dessa grupper.

Beträffande t.ex. barnmorskorna kan detta naturligtvis även medföra högre landstingsskatt i förlängningen (men jag upplever det som att du är bekymrad över välfärden hos de grupper som diskuteras i första hand).

Jag håller dock med om principfrågan, att skatt på arbete bör minskas i största möjliga utsträckning. 
    ------

En annan sak är att regeringen försuttit de senaste årens guldläge att avskaffa ränteavdraget (eller snarast att inte medge ränteavdrag beträffande kapital i inkomstslaget tjänst) och möjligen återinföra fastighetsskatten. Dock kommer dessa åtgärder att drabba många poliser och barnmorskor och andra betydligt mer. Sådana förändringar vågar nog inte dagens socialdemokrati föreslå utan större stöd i riksdagen. 
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-04-19 09:30:59 följande:
    Tror inte vårdförbundet håller med dig:

Privat
    https://www.vardforbundet.se/rad-och-stod/din-lon/lonestatistik/

Offentligt
    https://www.vardforbundet.se/siteassets/rad-och-stod/lon/lonestatistik-2015-offentlig-sektor.pdf

Siffrorna är efter 2015. Har förmodligen inte kommit ut 2016 än. För 2017 lär med all säkerhet ingen medellön ligga under 30000 för dessa grupper. Oklart om sådant som övertid och OB är inräknat.

I vilket fall lär det vara ett antal inom vården som nu får börja betala statlig skatt.

Tar man hänsyn till grundavdraget så måste du tjäna mer än 38 200 kr per månad för att behöva betala statlig skatt. Det lär vara ganska få sjuksköterskor som har nöjet att komma upp i en månadslön 38 200 kr per månad eller mer och för de som kommer precis kommer över gränsen för statlig skatt så handlar det bara om några tior i månaden i extra skatt.

Jag tror också de mindre antal vårdanställda som tjänar så mycket att de får betala statlig skatt gläds åt att Sverige har en regering som nu satsar på vård, skola omsorg, polis och försvar och att de därför är beredda att betala för detta. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • kvarnfot
    Anonym (Guttaperka) skrev 2017-04-19 10:59:30 följande:
    Jag har i princip alltid betalat statlig inkomstskatt och har personligen inget emot att göra det.

Det du beskriver ger dock även en positiv effekt när brytpunkten lämnas oförändrad. Om fler poliser/barnmorskor har utrymme att bestämma sin arbetstid, och väljer fritid istället för pengar, innebär det vid någon tidpunkt att fler måste anställas. I sin tur kommer detta att leda till bättre arbetsvillkor och högre löner för dessa grupper.

Beträffande t.ex. barnmorskorna kan detta naturligtvis även medföra högre landstingsskatt i förlängningen (men jag upplever det som att du är bekymrad över välfärden hos de grupper som diskuteras i första hand).

Jag håller dock med om principfrågan, att skatt på arbete bör minskas i största möjliga utsträckning. 
    ------

En annan sak är att regeringen försuttit de senaste årens guldläge att avskaffa ränteavdraget (eller snarast att inte medge ränteavdrag beträffande kapital i inkomstslaget tjänst) och möjligen återinföra fastighetsskatten. Dock kommer dessa åtgärder att drabba många poliser och barnmorskor och andra betydligt mer. Sådana förändringar vågar nog inte dagens socialdemokrati föreslå utan större stöd i riksdagen. 
    Ja för just poliser och sjuksköterskor växer ju verkligen på träd och väntar på att hitta jobb.....
  • KillBill
    kvarnfot skrev 2017-04-19 11:14:39 följande:
    Ja för just poliser och sjuksköterskor växer ju verkligen på träd och väntar på att hitta jobb.....

Problemet är inte att det finns ett fåtal sjuksköterskor och poliser som får betala statlig inkomstskatt (har höga löner) utan det verkliga problemet är att många sjuksköterskor och poliser har låga löner. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Rataxes
    Anonym (Guttaperka) skrev 2017-04-19 10:59:30 följande:

------

Det kunde ju varit en poäng med om det funnits köer av poliser/sjuksköterskor/läkare på arbetsförmedlingarna.

Så länge vi har en kapitalskatt på 30% så är ränteavdragen rimliga.
    Man kan ju vara lite konspiratorisk och fundera på om inte regeringen tjänar på att folk ska ha så stora bostadslån så att de inte kan tänka sig att jobba mindre än 100%.
    Samma sätt som man förr gillade fastighetsskatt eftersom den drabbar en tillgång som är mycket svår att flytta, så är marginalskatter på ett folk som gör allt för att hålla uppe både belåningsmöjligheter och kassaflöde ett närmast idiotsäkert (i flera bemärkelser) sätt att få in pengar.
    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • Mila76
    kvarnfot skrev 2017-04-19 10:48:54 följande:
    Vad yrar du om egentligen???? Vart vill du komma och med vad?
    Det kan väl inte ens för dej vara en nyhet att tex en polis hellre tar kompledigt än tar ut lönen om den blir hårdare beskattad?
    Poliser som yrkesgrupp når generellt inte upp till nivån för en högre beskattning. En polis i yttre tjänst har en ingångslön kring 25 000 kr. Det ska mycket komptid för att komma upp den nivå där du skattar extra.

Men han i expressen kanske inte tyckte så?

Antalet kvinnor i SD:s riksdagsgrupp är lägre än antalet kvinnor i Iraks parlament. Är du nöjd med det, Jimmie Åkesson?
  • Rataxes
    KillBill skrev 2017-04-19 11:25:51 följande:

Problemet är inte att det finns ett fåtal sjuksköterskor och poliser som får betala statlig inkomstskatt (har höga löner) utan det verkliga problemet är att många sjuksköterskor och poliser har låga löner. 

Varför de har låga löner kan man ju fundera på, många fackpampar sitter ju på dubbla stolar, både i sina fackföreningar och i SKL.

Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?