• Gert

Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd. Glad

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
  • FDFMGA
    Mila76 skrev 2017-04-19 11:31:45 följande:
    Poliser som yrkesgrupp når generellt inte upp till nivån för en högre beskattning. En polis i yttre tjänst har en ingångslön kring 25 000 kr. Det ska mycket komptid för att komma upp den nivå där du skattar extra.

Men han i expressen kanske inte tyckte så?

Låt mig gissa att den som skev Expressenledaren precis som många andra skulle behövt ägna några år till i skolbänken för att behärska högstadiematten.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • kvarnfot
    Mila76 skrev 2017-04-19 11:31:45 följande:
    Poliser som yrkesgrupp når generellt inte upp till nivån för en högre beskattning. En polis i yttre tjänst har en ingångslön kring 25 000 kr. Det ska mycket komptid för att komma upp den nivå där du skattar extra.

Men han i expressen kanske inte tyckte så?
    Eftersom du tror så, kanske du kan läsa länkarna som någon la in i dag från olika fackförbund bla ang. problemet....
  • Anonym (Guttaperka)
    Rataxes skrev 2017-04-19 11:27:13 följande:
    Det kunde ju varit en poäng med om det funnits köer av poliser/sjuksköterskor/läkare på arbetsförmedlingarna.

Så länge vi har en kapitalskatt på 30% så är ränteavdragen rimliga.
    Man kan ju vara lite konspiratorisk och fundera på om inte regeringen tjänar på att folk ska ha så stora bostadslån så att de inte kan tänka sig att jobba mindre än 100%.
    Samma sätt som man förr gillade fastighetsskatt eftersom den drabbar en tillgång som är mycket svår att flytta, så är marginalskatter på ett folk som gör allt för att hålla uppe både belåningsmöjligheter och kassaflöde ett närmast idiotsäkert (i flera bemärkelser) sätt att få in pengar.
    Jag anser också att det är rimligt att göra ränteavdrag - men inte mot skatt på arbete; bara inom samma inkomstslag (eventuellt med möjligheter att kvitta mellan näring och kapital eftersom jag inbillar mig att gränsen kan vara svårdragen ibland). Att göra ränteavdrag på löneskatten för de som inte har några kapitalinkomster är märkligt. 

Jag tror inte det är någon konspiration, utan att det ligger i det nuvarande systemet att det är rationellt att agera så. Det har länge varit otroligt billigt att låna - och när man som en bonus får göra avdrag mot inkomster som inte har någonting med lånet att göra skapas incitament att ta stora lån. 

Faktiskt helt vansinnigt om du frågar mig. 

(Och hellre fastighetsskatt än skatt på arbete enligt min mening, även om jag inte är förtjust i de effekter det kan föra med sig på bl.a. äldre personer som bor i stora, dyra villor i bra lägen).
  • KillBill
    Rataxes skrev 2017-04-19 11:32:08 följande:
    Varför de har låga löner kan man ju fundera på, många fackpampar sitter ju på dubbla stolar, både i sina fackföreningar och i SKL.

Så det är fackets fel att lönerna är så låga

Alliansen  hade  majoritet i SKL mellan 2007 och 2014. Har du någon idé om varför alliansen inte höjde lönerna för poliser och sjuksköterskor under dessa 8 år vid makten?

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Rataxes
    Anonym (Guttaperka) skrev 2017-04-19 11:57:56 följande:
    Jag anser också att det är rimligt att göra ränteavdrag - men inte mot skatt på arbete; bara inom samma inkomstslag (eventuellt med möjligheter att kvitta mellan näring och kapital eftersom jag inbillar mig att gränsen kan vara svårdragen ibland). Att göra ränteavdrag på löneskatten för de som inte har några kapitalinkomster är märkligt. 

Jag tror inte det är någon konspiration, utan att det ligger i det nuvarande systemet att det är rationellt att agera så. Det har länge varit otroligt billigt att låna - och när man som en bonus får göra avdrag mot inkomster som inte har någonting med lånet att göra skapas incitament att ta stora lån. 

Faktiskt helt vansinnigt om du frågar mig. 

(Och hellre fastighetsskatt än skatt på arbete enligt min mening, även om jag inte är förtjust i de effekter det kan föra med sig på bl.a. äldre personer som bor i stora, dyra villor i bra lägen).
    ja man kan ju förundras varför man i dessa tider med låga räntor, inte tar bort avdragsrätten för nytecknade krediter och fasar ut de befintliga.
    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • Rataxes
    KillBill skrev 2017-04-19 11:59:54 följande:

Så det är fackets fel att lönerna är så låga

Alliansen  hade  majoritet i SKL mellan 2007 och 2014. Har du någon idé om varför alliansen inte höjde lönerna för poliser och sjuksköterskor under dessa 8 år vid makten?

Du kan ju fundera på varför lönelägena är sämst i såssestyrda kommuner och landsting. SKL höjde knappast lönerna 1994-2006 då såssarna styrde?
    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • KillBill
    Rataxes skrev 2017-04-19 12:21:45 följande:
    Du kan ju fundera på varför lönelägena är sämst i såssestyrda kommuner och landsting. SKL höjde knappast lönerna 1994-2006 då såssarna styrde?

Skillnader i löner förklaras främst av var kommunen ligger någonstans. Många socialdemokratiskt styrda kommuner ligger på landsbygden där löner och kostnader är lägre medan alliansen leder många kommuner  i närheten av storstad där löner och kostnader är högre.

Det som hade varit intressant att se är löneskillnader mellan offentligt anställda och privat anställda i kommuner med rödgrönt styre  respektive borgerligt styre. Då hade man kanske kunnat dra slutsatser mellan politiskt styre och lönenivåer för offentligt anställda. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Rataxes
    KillBill skrev 2017-04-19 12:36:28 följande:

Skillnader i löner förklaras främst av var kommunen ligger någonstans. Många socialdemokratiskt styrda kommuner ligger på landsbygden där löner och kostnader är lägre medan alliansen leder många kommuner  i närheten av storstad där löner och kostnader är högre.

Det som hade varit intressant att se är löneskillnader mellan offentligt anställda och privat anställda i kommuner med rödgrönt styre  respektive borgerligt styre. Då hade man kanske kunnat dra slutsatser mellan politiskt styre och lönenivåer för offentligt anställda. 

https://www.lararforbundet.se/bloggar/lonebloggen/larare-i-s-kommuner-tjanar-mindre-an-i-borgerligt-styrda-kommuner

http://www.na.se/orebro-lan/orebro/baastad-om-de-laga-lararlonerna-i-s-kommuner

Örebro är knappast en glesbygskommun...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/laga-lararloner-i-s-kommuner

• Mila76
    kvarnfot skrev 2017-04-19 11:37:32 följande:
    Eftersom du tror så, kanske du kan läsa länkarna som någon la in i dag från olika fackförbund bla ang. problemet....
    Jag tror ingenting.
    Antalet kvinnor i SD:s riksdagsgrupp är lägre än antalet kvinnor i Iraks parlament. Är du nöjd med det, Jimmie Åkesson?
  • oOOo  oOOo
    KillBill skrev 2017-04-19 12:36:28 följande:

Många socialdemokratiskt styrda kommuner ligger på landsbygden där löner och kostnader är lägre medan alliansen leder många kommuner  i närheten av storstad där löner och kostnader är högre

Lite självspelande piano det där
Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?