• aomj

Tråden för oss som använder NaturalCycles

Tänkte att vi kunde starta en tråd för oss som använder NaturalCycles Plan, dvs. i syfte att lyckas bli gravida :)

Jag har tagit tempen i ca. en månad nu, hoppas såklart att det tog sig direkt men antagligen är det önsketänkande, haha. Dock så ändrades ägglossningen i appen efter hand och sköts fram nån dag, men det är väl så i början.

Nån annan som använder NaturalCycles? Eller nån som använt det och blivit gravida? :) Är nyfiken på hur det funkat för andra! :) 

• Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles
  • marol

Om man kollar på min graf gällande dag 21,22, 23 från förra månaden angående ämnet temp-dippar och temp-ökningar så kunde man lätt tro att det skulle varit graviditet men icke. Var ju rejäl sänkning följt av rejäl höjning.
  • AmIAlone
    marol skrev 2015-08-12 11:56:56 följande:

Om man kollar på min graf gällande dag 21,22, 23 från förra månaden angående ämnet temp-dippar och temp-ökningar så kunde man lätt tro att det skulle varit graviditet men icke. Var ju rejäl sänkning följt av rejäl höjning.

Japp. Även jag fick rejäl tempdipp under baslinjen 7 dagar efter ÄL sedan högsta temp på hela cykeln dagen efter, men sen kom mensen. Det är bra att ha hopp men man ska nog inte läsa in så mkt i en dipp eftersom det verkar vanligt med sådana. Så man slipper bli besviken om det inte blir något, som jag blev förra månaden. :(
  • Tr86

Jag fick en superdipp följt av höjning för en månad sedan. Försökte att inte hoppas för mycket men man vill ju bara tyda varenda liten signal. Jag fick mensen sen...

Denna gång som jag faktiskt blev gravid, så hade jag ingen dipp alls.

Vill inte förta någons glädje eller hopp, men vill bara varna att inte "ta ut nått i förskott" iaf... För man blir bara äääännu mer besviken när mensjäveln kommer sen..

• halo83

Min temp har hoppat upp å mer hela tiden,denna är den jämnaste jag haft å även högsta temp. Men jag har lärt mig att inte tro nåt förräns det visar nåt. Är ju ändå på försök 15..

• soofa

Här blev det inget riktigt försök den här månaden så någon graviditet räknar jag inte med. Däremot har jag börjat med progesteronkräm mot mina spottings, så det är det jag inväntar resultatet av den här månaden istället. :)

Avseende implantationsdipp så är det vanligt med en dipp även när man inte är gravid, men något vanligare när man är gravid. Så; klart man ska hoppas men som många redan skrivit ändå inte ta ut något i förskott. Jag håller tummarna att det är din tur nu halo83!

• izan

Hej!

Jag tänkte att jag hoppar in i den här gruppen då jag och min sambo har försökt i 9 månader på att få en liten mini. Då jag hört mycket positivt om NC, så vill jag nu ha massa råd och tips, har någon blivit gravid med hjälp av NC?

Börjar bli trött på att se alla - på alla test, så nu kommer vi försöka med allt. Så bomba med förslag, tips och hjälp.

• AmIAlone

ÄL verkar ha skett igår, får se vad NC tror sen. Vi har använt PreSeed varje sextillfälle denna månad så nu hoppas jag på resultat! :)

• emmix

Hej alla NaturalCyclers! 

Jag och min sambo siktar på att utöka vår familj till tre och har använt NC plan i ett halvår nu. Jag åt tidigare p-piller. 

Min ägglossning verkar vara väldigt oregelbunden vilket resulterar i väldigt långa cykler. Har haft äl (och mens) tre gånger under denna tiden. Då är det himla skönt med NC så slipper jag tro att jag är gravid hela tiden och bli besviken sen. 

Men hur som helst det blir såklart väldigt svårt att pricka ÄL. Har ni några tips till oss? Ska man be om hjälp eller är det för tidigt? Är 30 år gamla. 

• Legewiel
    emmix skrev 2015-08-12 18:13:47 följande:

Hej alla NaturalCyclers! 

Jag och min sambo siktar på att utöka vår familj till tre och har använt NC plan i ett halvår nu. Jag åt tidigare p-piller. 

Min ägglossning verkar vara väldigt oregelbunden vilket resulterar i väldigt långa cykler. Har haft äl (och mens) tre gånger under denna tiden. Då är det himla skönt med NC så slipper jag tro att jag är gravid hela tiden och bli besviken sen. 

Men hur som helst det blir såklart väldigt svårt att pricka ÄL. Har ni några tips till oss? Ska man be om hjälp eller är det för tidigt? Är 30 år gamla. 

Hej och välkommen!

Jag har det ungefär likadant, har så långa cykler att jag har hunnit med fyra st från och med januari i år fram tills nu...det är minst sagt ganska segt. Jag har nu precis börjat med progesteronkräm, som enligt vissa både ska kunna korta ner en överlång cykel och förstås främja en graviditet, och tar det sig inte denna gång ska jag testa munkpeppar i tre cykler, det ska också ha en stabiliserande effekt på cykelns längd. Det man vill uppnå är förstås en tidigare ägglossning. Jag kommer säkert att skriva något i tråden om hur det går för mig, så får du fundera på om det är något du vill testa!

De allra flesta blir ju dock naturligt gravida inom ett år, så åtminstone skulle jag ge det den tiden, men sen nog söka hjälp om det inte vill ta sig! Lycka till!
  • happyspot

Hej, har en fråga som jag hoppas någon här kan svara på!Glad
    Är helt ny med det här med NC och har precis fått hem min termometer. Min mens har kommit samma datum varje månad (12 juni, 12 juli och nu idag 12 augusti) sedan jag slutade med p-piller i början av juni. Så kroppen verkar ju förhoppningsvis ha återhämtat sig rätt bra. Innan det har jag alltid haft rätt korta och rätt oregelbundna cykler (23-26 dagar, högst 31) och någon gång per år har mensen kommit på dag 46 eller 53 exempelvis, sedan fortsatt kort. Åt bara p-piller i ett halvår ca, innan det kondom. Så jag hoppas det inte är slumpen som gjort att mensen kommit regelbundet nu, utan att den faktiskt är stabil.

Iaf, jag jobbar skift, finns det någon annan här som gör det? 
    Jag jobbar alltid samma, en vecka tidigt då jag sover två gånger om dagen (2 h på natten och 5 h mitt på dagen), sedan en vecka sent då jag sover typ 7 h sammanhängande varje natt, följt av en vecka till där jag sover 2 gånger om dagen. Och så fortsätter det, jag tror ni förstår. Sliter mycket på kroppen men jag älskar mitt jobb så det är värt det.
    Det är med andra ord OMÖJLIGT för mig att mäta samma tid varje morgon eftersom jag ena veckan är på jobbet då liksom. Har hört att det är viktigt med 4 h sammanhängande sömn, och det kan jag ju ordna. Har beställt ägglossningstest också så att jag kan hitta min ägglossning, om jag har någon efter p-pillerna. Vet ju att NC kan ha svårt att hitta den om man sover oregelbundet.

Hur skulle ni ha gjort i min sits? Mätt efter dagssömnen (som ju är över 4 h) den tidiga veckan och sedan mätt på morgonen som normalt folk gör den sena veckan? Kanske hoppat över 1 dag per vecka då jag byter skift? VILL verkligen att NC ska vara något för mig men det verkar så viktigt med regelbundna vanor vilket jag ju verkligen inte har :( Hoppas ägglossningstest kan hjälpa till lite grand också...
    Tack på förhand om någon kan svara {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles