emmix skrev 2015-08-12 18:13:47 följande:
Hej alla NaturalCyclers!
Jag och min sambo siktar på att utöka vår familj till tre och har använt NC plan i ett halvår nu. Jag åt tidigare p-piller.
Min ägglossning verkar vara väldigt oregelbunden vilket resulterar i väldigt långa cykler. Har haft äl (och mens) tre gånger under denna tiden. Då är det himla skönt med NC så slipper jag tro att jag är gravid hela tiden och bli besviken sen.
Men hur som helst det blir såklart väldigt svårt att pricka ÄL. Har ni några tips till oss? Ska man be om hjälp eller är det för tidigt? Är 30 år gamla.
Hej och välkommen!
Jag har det ungefär likadant, har så långa cykler att jag har hunnit med fyra st från och med januari i år fram tills nu...det är minst sagt ganska segt. Jag har nu precis börjat med progesteronkräm, som enligt vissa både ska kunna korta ner en överlång cykel och förstås främja en graviditet, och tar det sig inte denna gång ska jag testa munkpeppar i tre cykler, det ska också ha en stabiliserande effekt på cykelns längd. Det man vill uppnå är förstås en tidigare ägglossning. Jag kommer säkert att skriva något i tråden om hur det går för mig, så får du fundera på om det är något du vill testa!
De allra flesta blir ju dock naturligt gravida inom ett år, så åtminstone skulle jag ge det den tiden, men sen nog söka hjälp om det inte vill ta sig! Lycka till!