• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Frazze
    UndrandeSökare skrev 2017-11-16 11:54:05 följande:

Hur har det gått Frazze? Vad sa gynekologen?

Är nog klokt att sluta med letrozol då...

Hoppas blödningen slutar och att du mår bättre snart !

Ni får fortsätta försöka naturligt utan letrozol.

Var det i juni nästa år ni skulle göra nästa insättming?

Jo jag har mens då! En cykel på hela typ 15 dagar. Jag ringde gyn och jag får komma in 19 dec! 19 DECEMBER???????? WTF????? ja men då har det nog säkert gått över! Nä blir inga mer letrozol för min del nu och jag kommer bara boosta med mina vitaminer inför FET nästa år i typ oktober el nåt sånt. Jag hopas bara på att det kommer fungera med ÄD.
  • TyckOmMig

Tittar in här lite då och då!
    Hoppas allt är väl med er alla fina.
    Idag är det faktiskt hela 4 år sedan mina första ED tvillingtjejer föddes!
    Så idag firas det för fullt redan och tvillingkillarna på drygt 2 1/2 år följer spänt presentöppningarna medan minstingen snart året han med den 8/12 nöjer sig med ballongerna och presentpappret!!!
    Njut av era unika barn och var rädd om varandra kram från mig!

• UndrandeSökare
    Frazze skrev 2017-11-16 20:52:38 följande:

Jo jag har mens då! En cykel på hela typ 15 dagar. Jag ringde gyn och jag får komma in 19 dec! 19 DECEMBER???????? WTF????? ja men då har det nog säkert gått över! Nä blir inga mer letrozol för min del nu och jag kommer bara boosta med mina vitaminer inför FET nästa år i typ oktober el nåt sånt. Jag hopas bara på att det kommer fungera med ÄD.

Frazze- Hur har det gått för dig? Hoppas du hittade nån annan gyn som lät dig göra vul nu i november. Istället för att vänta till 19 december...
  • pipperoni

Hej! Finns det någon av alla erfarna härinne som har haft problem med för höga östrogennivåer? Jag har ju haft problem att bygga slemhinna förut, men sedan början av augusti har jag inte fått någon mens alls. Dr D tror att det är något förklimakteriellt, men i förklimakteriet brukar man väl ha låga östrogennivåer? Mina är jättehöga... Dr D bad mig göra mammografi för att utesluta östrogenproducerande tunör, men jag har nyss gjort det utan anmärkning. Hormonproducerande cysta? Borde inte någon av alla gynekologer ha sett det...? Vad kan man göra för att ta ner östrogenet och få mens? Får ju inte starta om förrän jag fått en blödning. Nedregleringsspruta? Letrozol? Tamoxifen? Alla tips mottages med tacksamhet (har nyss tagit en kur Provera, men det funkar inte).

• UndrandeSökare

Pipperoni- Vad ligger dina östrogennivåer på? Är de högt över referensnivåerna?

Tråkigt att höra att Provera inte fungerade, det hade varit mitt första förslag annars.

Jag skulle föreslå att du går till din Vc och får en remiss till en endokrinolog (om du inte redan går hos en) de är duktiga på de interna körtlarna och hormoner.

Jag går hos Endokrin och de gjorde magnetröntgen av mitt huvud för att kolla så jag inte hade en hormonproducerande tumör på hypofysen....(som tur var hade jag ingen, men det kan tydligen vara ett alternativ om man har knasiga hormonnivåer i kroppen).

Vet inte om det var någon hjälp, men annars prata med Penny på Serum för en second opinion föreslår jag. Det kostar inget att ta ett samtal med henne via telefon eller Skype. Bara fyll i deras Questionaire på hemsidan och maila in.

• pipperoni
    UndrandeSökare skrev 2017-12-15 21:57:56 följande:

Pipperoni- Vad ligger dina östrogennivåer på? Är de högt över referensnivåerna?

Tråkigt att höra att Provera inte fungerade, det hade varit mitt första förslag annars.

Jag skulle föreslå att du går till din Vc och får en remiss till en endokrinolog (om du inte redan går hos en) de är duktiga på de interna körtlarna och hormoner.

Jag går hos Endokrin och de gjorde magnetröntgen av mitt huvud för att kolla så jag inte hade en hormonproducerande tumör på hypofysen....(som tur var hade jag ingen, men det kan tydligen vara ett alternativ om man har knasiga hormonnivåer i kroppen).

Vet inte om det var någon hjälp, men annars prata med Penny på Serum för en second opinion föreslår jag. Det kostar inget att ta ett samtal med henne via telefon eller Skype. Bara fyll i deras Questionaire på hemsidan och maila in.

Ja, de ligger högt över vad jag normalt sett brukar ha. I nivå med vad jag hade vid IVF-stimulering, sist var E2 1068. Har försökt få remiss, men det går ju så otroligt långsamt...
  • UndrandeSökare
    pipperoni skrev 2017-12-15 22:12:09 följande:

Ja, de ligger högt över vad jag normalt sett brukar ha. I nivå med vad jag hade vid IVF-stimulering, sist var E2 1068. Har försökt få remiss, men det går ju så otroligt långsamt...

Har du försökt få remiss till Endokrin? Vet du om att man kan skriva egenremiss?

Vilken dag i cykeln hade du östradiol 1068?
  • pipperoni
    UndrandeSökare skrev 2017-12-15 22:28:31 följande:

Har du försökt få remiss till Endokrin? Vet du om att man kan skriva egenremiss?

Vilken dag i cykeln hade du östradiol 1068?

Det är svårt att veta cykeldag eftersom jag inte har haft mens sedan början av augusti.
  • UndrandeSökare
    pipperoni skrev 2017-12-16 08:51:33 följande:

Det är svårt att veta cykeldag eftersom jag inte har haft mens sedan början av augusti.

Åh, javisst det såg jag ju att du hade skrivit. Ursäkta.

Tror du att skriva egenremiss till Endokrin skulle kunna vara ett alternativ för dig?

Har du frågat Dr D om han tror det skulle kunna vara stressrelaterat att mensen försvinner och hormonerna är knasiga? Tänkte på att du sa att du har mycket jobbstress och personlig stress?

Tar du mediciciner hela tiden nu som tex kortison? Det kan ju vara en möjlighet att sluta med alla mediciner helt i några månader och låta kroppen vila helt enkelt och stressa ner, så kanske mensen kommer tillbaka sen? Bara en tanke.
  • pipperoni
    UndrandeSökare skrev 2017-12-16 10:17:25 följande:

Åh, javisst det såg jag ju att du hade skrivit. Ursäkta.

Tror du att skriva egenremiss till Endokrin skulle kunna vara ett alternativ för dig?

Har du frågat Dr D om han tror det skulle kunna vara stressrelaterat att mensen försvinner och hormonerna är knasiga? Tänkte på att du sa att du har mycket jobbstress och personlig stress?

Tar du mediciciner hela tiden nu som tex kortison? Det kan ju vara en möjlighet att sluta med alla mediciner helt i några månader och låta kroppen vila helt enkelt och stressa ner, så kanske mensen kommer tillbaka sen? Bara en tanke.

Är betydligt mindre stressad nu än jag har varit tidigare, så ja tror inte att stress är problemet. Det är något annat, fysiskt. Blir bara så trött på att både Dr D och andra fynekologer viftar bort det. Men det blir väl så när man hoppar runt till olika gyn, ingen tar helhetsansvar. Men ska till en ny på tisdag som varit IVF-läkare. Hoppas han har någon teori.

Ville bara veta om det kanske fanns någon i tråden som har haft samma problem och i så fall vad orsaken var.
Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus