Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Har du förtroende för regeringen?

SmalaSara skrev 2016-06-22 17:52:27 följande:
    Jag har ett exempel, men från V i EU-parlamentet. Jag röstade på dem i EU-valet eftersom jag är mycket EU-kritisk. Men det kommer jag inte att göra om.

Tydligen undviker de att skriva på upprop mot skadlig politik om något av högerflankens partier också gör det. För att "hålla rent"

Det är möjligt att de aviserade detta innan valet och jag missade det. Då får jag skylla mig själv. Men i vilket fall anser jag att det är barnsligt och inte alls vad jag förväntar mig av den jag röstar på.
    Jo, jag minns den nyheten men däremot inte vad det handlade om. Hursomhelst hade en V-representant skrivit under på en uppropslista av något slag men ville ta bort sitt namn när hen fick reda på att också högerextremister hade skrivit under.

Fick mig faktiskt att fundera en sväng eller två
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    FDFMGA skrev 2016-06-22 18:21:51 följande:
    Jo, jag minns den nyheten men däremot inte vad det handlade om. Hursomhelst hade en V-representant skrivit under på en uppropslista av något slag men ville ta bort sitt namn när hen fick reda på att också högerextremister hade skrivit under.

Fick mig faktiskt att fundera en sväng eller två
    Var väl den här grejen

tinyurl.com/he8nuu9
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-06-22 19:01:24 följande:
    Japp. Hon gör ju som hon vill, men det är inte vad jag önskar mig av de politiker jag röstar på. Ett annat exempel är karensen p två veckor för id-kontrollerna där SD föreslog att man skulle utreda möjligheten att ta bort det vilket röstades ned av samtliga partier. Någon månad senare la regeringen samma förslag som sedermera också klubbades i riksdagen. Det var dock ingen motion utan ett förslag i utskottet.
    Menar du på allvar att regeringen la fram ett förslag som innebär att det i praktiken inte längre går att söka asyl i Sverige. Jag föredrar nog att tillsvidare behålla mitt förtroende för regeringen och låta mitt förtroende för Kent Ekeroth ligga kvar på absoluta nollpunkten.

"Utlänningslagen ändras så att asylsökande som reser till Sverige från ett angränsande säkert land, i vilket de inte riskerar att förföljas, eller sådan situation som innebär alternativt skyddsbehov, ska anses ha lämnat in en uppenbart ogrundad asylansökan. Därmed kommer dessa personer att avvisas med omedelbar verkan".

www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/med-anledning-av-prop-20151667-sarskilda_H3023284
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-06-23 13:39:09 följande:
    Men varför tar du upp något helt annat?

Jag syftade på det förslag till utskottsintiativ, från sd i mars i år.

Alltså INTE någon färdig motion. Som jag skrev.
    Länka gärna.

Jag trodde du syftade på regeringens förslag, alltså att du råkade skriva motion bara.
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-06-23 15:05:06 följande:
    *röstades ned* ska det vara
    Ja, jag ser att moderaternas talesperson är nöjd med att karenstiden på två veckor tas bort, ett krav de fört fram länge, enligt honom. Det står också att det nu finns stöd för detta i utskottet från M, S och MP.

SD:s förslag ser jag inte i din länk.

Jag kan kolla vid ett senare tillfälle, eftersom det är Ekeroth som sitter i utskottet så skulle det förvåna om han inte var tvungen att pynta sitt förslag med en massa demagogiskt svammel.

Men egentligen handlar ju den här diskussionen om den generella frågeställningen - hur ställer sig andra riksdagsledamöter till en SD-motion som är helt ren från brunfärg.

Det vet jag inte och jag vet heller inte vad jag tycker, man måste inte nödvändigtvis ha en åsikt om allt.

I ditt exempel från EU-parlamentet anser jag att vänsterpartistens agerande var smått  löjeväckande, men det exemplet är inte jämförbart med SD-motioner i riksdagen. Ska du jämföra skulle motsvarigheten vara att S och MP drog tillbaka alla förslag de fick kännedom om att SD kommer att stödja.
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2016-06-23 21:17:33 följande:
    Dvs i princip så som de rödgröna agerade i region Skåne med andra ord: www.svd.se/rodgrona-i-skane-rostade-pa-sd-bud...

De rödgröna röstade där på (sd):s budget och först därefter på sin egen. Taktikröstning för att uppnå ett så bra resultat som möjligt. De rödgröna och (sd) har bägge gjort på samma sätt. Mig veterligt är Alliansen de enda som (hittills) inte har gjort det.
    Mig veterligt är det en viss skillnad på rikspolitik och landstingspolitik.

Och mig veterligt fick S I Skåne kritik från riksorganisationen för att de taktikröstade för att i slutänden få igenom sin egen budget.
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2016-06-24 07:47:19 följande:
    Det taktiska agerandet är detsamma oavsett vilken nivå det handlar om. Jadå, visst fick de kritik. De fick också stöd. Du ser vad du vill se.
    Ja, det gör vi alla.

Själv ser jag det som att du gav mig en oerhört välplacerad passning men den var dessvärre så skruvad att jag inte kunde hantera den. Diskussionen i den här tråden har fastnat på frågan om S borde rösta på SD-förslag eller inte om de anser att detta ger önskat resultat. Ditt exempel har bara ett fel -  att det avser en region inte Sverige som helhet.
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2016-06-24 09:22:01 följande:
    För all del, visst är utfallet i regionen off-topic relativt trådens ämne om regeringen men det är i högsta grad relevant vs "Diskussionen i den här tråden har fastnat på frågan om S borde rösta på SD-förslag eller inte om de anser att detta ger önskat resultat".

Den meningen nämner inget om nivån på församlingen det gäller. Att trådar glider off topic är ju inte direkt ovanligt på FL.
    Mm, och i Region Skåne gjorde man så, vilket gav önskat resultat.

Moraliskt tveksamt, tycker jag.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2016-06-24 18:17:44 följande:
    Statsministerns svar på Brexit är alltså att det folket behöver mer EU i sina liv, inte mindre:

www.dn.se/nyheter/politik/stefan-lofven-eu-be.../

"På måndag vill jag diskutera med de partier som vill ha ett starkt EU?samarbete. Eftersom vi under Europeiska rådet ska ha ett informellt möte med de 27 kvarvarande EU?länderna, så vill jag diskutera med de som står upp för EU?samarbetet, säger Stefan Löfven.

...

Vad EU behöver nu är mer samarbete, inte omförhandlingar och fler omröstningar, säger Stefan Löfven som betonar att det nu är två år innan britterna ska ha lämnat unionen."

.
    Ja, jisses ...

#analysförmåga

Det verkar rimligt och dessutom finns det ett brett stöd för den linjen.

Ja jisses- skulle Löfven lyssna på skrikhögern och bjuda in SD och V till samtal om omförhandlinar. Det är ju uteslutetSkrattande

• FDFMGA
    nihka skrev 2016-06-25 23:34:00 följande:
    Absolut. Man lämnar som vanligt SD utanför politiken.

Vill man ha cirkus går man istället på cirkus.
    Fast det här är en cirkus med ett enda nummer där iofs enfalden når dittills oöverträffade nivåer varje gång.

Men så enahanda. Folk kommer att skämmas när de inser att det lät sig bli blåsta på inträdet till skrikhögerpopulismens föreställning.

Tja, folk och folk - de flesta är ju ointresserade av spektaklet.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?