Gert skrev 2016-07-02 11:33:33 följande:
Problem med läsförståelsen igen. Jag skrev: enligt regeringen finns det ingen svensk kultur - iaf hette det så för bara ett halvår sen. Men det går undan nu när regeringen och måste förhålla sig till SD.
Källhänvisning fick du i form av en bild och video från regeringens väckelsemöte om integration.
Aha, det var detta du inte förstått.
Lomfors säger "Föreställningen att det skulle finnas en enhetlig svensk kultur som går tillbaka till urminnes tider, den bygger inte på fakta".
Självklart stämmer det hon säger. En av mina förfäder kom från Venedig en annan från Flandern. Det var alltså som jag misstänkte, du har inte förstått att kultur är något dynamiskt, föränderligt - inte ett statiskt tillstånd. Känner du till att vårt kungahus har sitt ursprung i Frankrike?
Det är klart att regeringen anser att det finns en svensk kultur - men till skillnad från SD så anser de att denna kultur kan ta emot influenser utifrån. Ta nätkulturen som ju både du och jag är en del av. Den är ursprungligen inte inhemsk - och kommer väl i mångt och mycket aldrig heller att bli det.
Du har tydligen heller inte förstått att Lomfors arbetar på Forum för levande historia, hon sitter inte i regeringen.