Digestive skrev 2016-07-06 18:01:13 följande:
Du är alltså emot fanatism/absolutism och inte religion. Någon slags motsättning mellan "tillåtande tankesätt" och religion existerar inte utan ingrediensen fanatism/absolutism. I den striden så får du dock börja med dig själv.
Det är intressant med människor som försöker bekämpa ensidiga perspektiv genom att tvinga andra på sitt eget i olika former. Idén om att man skulle kunna beröva människor på sina egna perspektiv för att ge dem fler är befängd redan i tankestadiet. Exakt hur definierar du begreppet "indoktrinering"? - du kan inte ha koll
Att du kan beskriva världen med egna ord innebär inte att du faktiskt beskriver världen med orden. Att du drar folk (läs; religiösa) över en kam och saknar tillit till dem är ingen sund grogrund för politik - se din egen argumentation angående Sverigedemokraternas politik för referensresonans. Det är inte ens en grogrund för tillåtande tankesätt som du precis hyllade utan det är grogrunden för just enfaldiga perspektiv och allt annat som gror sig starkt i fördomarnas träsk.
Vi tar det igen: "Jag utgår från citatet ur Europakonventionen och Sveriges grundlag som ämnas upprätthålla en sekulär utbildning. Du försöker slå in öppna dörrar, ingen påstår att undervisningen ska influeras av religion.".
"Utifrån din Europakonvention [...]" - hur uttrycker du dig egentligen? Ja, man kan göra allsköns tolkningar om man inte läser saker i sitt kontext, konventioner är inget undantag. Konventionen berör inte rättigheter ur ett intresseperspektiv utan ur ett skyddsperspektiv.
Hur varmt är det hos dig egentligen? Vi tar det igen: "Jag har inte tolkat konventionen på ett sådant vis. [...] Vad jag menade med att konventionen inte är vidare öppen för tolkning berörde ett förbud.".
Sverige har aldrig haft någon slags skyldighet till att följa den här konventionen på det viset som du befarar. Sverige lämnade ett förbehåll för den saken vilket du även kan läsa om i länken som du fick i inlägget #3493 (precis under den aktuella konventionen).
Även du verkar ha gått på gallerispelet i den här frågan. Politikerna verkar ha fått er att fäktas mot väderkvarnar med utspel i pseudofrågor.
Samhörighet-hack-2.0.exe
Njaej, du förstår nog inte fullt ut det där.
Du anser att föräldrar ska få kunna välja friskolor utifrån föräldrarnas religion eller filosofiska inriktning och att vi skattebetalare ska finansiera detta.
Jag anser att samhällets uppgift är att se till att skolan är fri från religiösa pekpinnar. Skolan ska undervisa om religionerna på ett sakligt sätt, sedan är det elevernas uppgift att förhålla sig till olika religioner ch filosofiska/politiska inriktningar.
Som jag ser det sätter du föräldrarätten före individens frihet och samhällets skyldighet att tillgodose denna. sannolikt beror skillnaden i våra synsätt på att det finns inslag av socialliberalism i mitt sätt att se på skolans roll för individens utveckling medan du har ett socialkonservativt synsätt.