Inlägg från: nattuw |Visa alla inlägg
  • nattuw

Har du förtroende för regeringen?

Flash Gordon skrev 2022-07-03 12:48:43 följande:
    Låt dem kalla folk för "bruna" för "rasister" och för "nazister". Det är inget att bry sig om. De orden betyder ingenting.
    Fast nog är det lite synd att de orden missbrukats så till den grad att de tappat sin laddning. Hur skall framtida människor förstå grundbetydelsen av nazist och rasist när orden bara blivit klyschor som används för att tysta människor som hyser en annan åsikt.
  • nattuw
    Padirac skrev 2022-07-03 22:58:41 följande:
    Ja, SDs bruna film om S är inte bara en historieförfalskning, den är också en klassiskt brun propaganda enligt SDs chefsideolog. Att de bruna kallar andra för nazister och att det försvaras av deras anhängare trots att de mycket väl vet att det är en lögn är en del av den post-truth strategi som används av de Bruna, av alternativhögern och av de som tar TASS som trovärdig källa och de som anklagar regeringen för att det ger mer effekt än att peka på var problemen egentligen finns.

Kräks
    Jag undrar vad människor med brun hudfärg tycker om att se sin hudfärg användas synonymt med nazist och rasist. Nåja det är ju inte ditt problem.
  • nattuw
    Tom Araya skrev 2022-07-04 12:21:11 följande:
    Tom Araya skrev 2022-07-04 12:02:14 följande:

Förtroende är viktigt både för väljaren och för partierna. Man vill som väljare veta vad man får med erlagd röst.

Att det skulle handla om pragmatism köper jag inte alls, för det skulle i så fall ha visats sig långt tidigare i socialdemokraternas försvarspolitik. S-kartan har inte följt terrängen på 20 år.

Hultqvist tal under partikongressen i november -21 talar också sitt tydliga språk.

"Det blir ingen ansökan om (NATO-) medlemskap så länge vi har en socialdemokratisk regering. Jag kommer definitivt aldrig, så länge jag är försvarsminister medverka i en sådan process, det kan jag garantera alla."

Man kan ha pragmatism som en del av ideologin, men då bör man vara öppen och ärlig med det och inte bara vara det när opinionsvindarna vänder.

Man ska heller inte använda pragmatism som ett sätt att reparera det man själv ställt till med i brist på eftertänksamhet och långsiktighet.

Problemen med el-nätet och el-produktionen har funnits länge, ändå har s inte velat använda tillgängliga sätt att lösa problemet, trots att det hade gynnat klimatmålen.
    Pragmatism?
    Nej, kappvändning då väljarna är less på situationen. S riskerar att förlora väljare till partier som är mer öppna för lösningar, bl.a. med kärnkraft.
    För S är det pragmatism att vända på kappan när det gynnar S eget maktinnehav.
  • nattuw
    theotherone skrev 2022-07-16 15:41:36 följande:
     Åh, ljuva 1920- och 30-tal - historien upprepar sig. Obestämd
    Jaså har regeringsunderlaget Centern återinfört den gamla klassikern ?Som en nationell uppgift framstår den svenska folkstammens bevarande mot inblandning av mindervärdiga utländska raselement samt motverkandet av invandring till Sverige av icke önskvärda flyktingar. Folkmaterialets bevarande och stärkande är en livsfråga för vår nationella utveckling.? i partiprogrammet?
  • nattuw
    Flash Gordon skrev 2022-08-02 18:42:37 följande:

Det räcker med att någon pekar ut trollet för alla andra så försvinner deras värde. De kan inte längre framstå som opartiska sanningssägare.

Jag tror det räcker för att spräcka deras plan och därför är hela konceptet passé.

De behöver inte framstå som opartiska sanningssägare. Det räcker med att de kan förstöra alla försök till en debatt. Postar de en 15-20 inlägg om dan eller vad de nu är upp i så kommer alla försök till en saklig diskussion att drunkna. Vilket troligen är deras mål.
  • nattuw
    KillBill skrev 2022-08-14 16:01:47 följande:
    Du missförstår mig. jag är helt enig med Villaägarna. Självklart är Fastighetsavgiften en skatt. Det som diskuteras alldeles för lite är att ett småhusägare  i Vilhelmina, med den moderata fastighetsskatten,  som äger en fastighet som är värderad till ett par hundra tusen får betala lika mycket skatt som  Villaägaren på Lidingö med en fastighet som värderas till 50 miljoner.  Där har du moderat rättvisa i praktiken.
    En fastighet som man bor i genererar normalt ingen inkomst. Tvärt om så innebär en bostad, givet att man inte bedriver någon form av kommersiell verksamhet, bara utgifter. Det oavsett vad fastigheten värderas till.

Att man skall tvingas betala skatt på en tillgång som bara kostar pengar är svårt försvara på ett intellektuellt hederligt och moraliskt sätt. Kvar blir då bara gammal hederlig avundsjuka.
  • nattuw
    KillBill skrev 2022-08-17 08:18:32 följande:
    Svammel. De flesta nationalekonomer (tex Moderaternas förra finansminister Anders Borg)  är eniga i att det är bra att beskatta fastigheter om det görs genom att sänka skatten på arbete.
    Fastighetsskatt är populär för att det är enkelt att beskatta fastigheter. Att det är en skatt som slår mot alla och gör att ekonomiskt svaga grupper kan tvingas bort från sin bostad är inget som en nationalekonomisk teori behöver ta hänsyn till. Att vissa skulle kunna få kvitta en fastighetsskatt mot en sänkt skatt på arbete är inte till någon tröst för de som saknar arbete eller som inte har en så hög lön att de kan betala en skatt som baseras på värdet av deras bostad.
  • nattuw
    KillBill skrev 2022-08-18 07:33:04 följande:
    Du har fel och det har Padirac redan förklarat för dig.
    Vi har haft fastighetsskatt. Fastighetsskatten avskaffades på grund av dess konsekvenser.
  • nattuw
    Flash Gordon skrev 2022-08-26 08:35:47 följande:

Minister alltså i en regering vars statsminister och inrikesminister talar om Somalitown, icke-västliga invandrare och kvoter av hudfärg på invånare i bostadsområden.

Jag antar att det betyder att floskeln om mångkulturens välsignelse är död.
  • nattuw
    Flash Gordon skrev 2022-09-02 17:18:41 följande:
    Någon som vet vad S själva VILL göra - vilken som är deras politik?
    En relevant fråga. Är det någon i forumet som kan redogöra för Socialdemokraternas strategi för att lösa energikrisen, gängkriminaliteten, cementkrisen, skolkrisen, hotet mot skogsindustrin (jag antar att de inte löst den frågan) och hoten mot östersjön?

Det är sådan frågor som är intressant före ett val.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?