Flash Gordon skrev 2021-09-08 08:53:53 följande:
Men låt den här regeringen sätta prejudikat för vad man kan och inte kan göra så ser vi sedan hur en blå-gul regering kan använda samma regler när de får makten.
---
Från principiella utgångspunkter är den obehagliga frågan om statsmakten en annan gång kan gå till väga på motsvarande sätt. Vad händer om en regering vill "runda" regeringsformen med en snabblag på något annat rättsområde?
Jag tror att åtminstone Centern har börjat inse att det finns en möjlighet att deras politiska motståndare en dag kan ta makten. Därav deras plötsliga vurm för att skydda demokratin. De vill inte att deras politiska motståndare skall kunna göra vad dagens makthavare gör.
Även om jag betvivlar det genuina i Centerns plötsliga vurm för att skydda demokratin så är det verkligen på tiden att frågan lyfts. Frågan är bara om det verkligen kommer att ske. Jag tror inte att det finns tillräckligt intresse från staten att skydda demokratin eftersom det riskerar att även drabba dagens makthavare (se till exempel Cementa affären).