Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

    Har du förtroende för regeringen?

    Digestive skrev 2022-05-03 23:40:52 följande:
    Det handlar inte om grupper och vilka människor som berörs går det inte att redogöra för genom kategorier.

    Tidigare har vi inte haft en distinkt underklass i Sverige som kännetecknas med hög arbetslöshet, brist på utbildning, bidragsberoende, segregering, hög våldsutsatthet, kriminalitet och så vidare - det är nu/på senare tid som en sådan underklass börjar ta form och det går fort.
    Så det är inte sedan ca 1972 - utan det är 'på senare tid'?

    Kan inte de subkulturer du refererar till inte beskrivas som grupper och det går inte heller att redogöra för vilka människor som berörs genom kategorier?

    Kan du beskriva vad du menar med en subkultur och hur en subkultur inte beskrivs som en grupp och inte heller går att redogöra för genom kategorier?

    Har det för tiden föra ca 1972 inte funnits en distikt udnerklass som känntecknas av hög arbetslöshet eller brist på utbildning, bidragsberoende, segregering, hög våldsamhet , kriminaliet och så vidare - men från ca 1972 finn denna grupp?

    Är det inte ett anatal kategorier du anvönder för att redogöra för en grupp som du kallar för en subkultur?

    Vilka människor sedan 1972 menar du ingår i denna subkultur?  Finns den ens om du inte kan beskriva den?  Vilka människor ingår i denna underklass sedan 1972 ungefär?
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-05-03 23:40:52 följande:
    Det handlar inte om grupper och vilka människor som berörs går det inte att redogöra för genom kategorier.

    Tidigare har vi inte haft en distinkt underklass i Sverige som kännetecknas med hög arbetslöshet, brist på utbildning, bidragsberoende, segregering, hög våldsutsatthet, kriminalitet och så vidare - det är nu/på senare tid som en sådan underklass börjar ta form och det går fort.
    Är det verkligen så att det är så speciellt med samhället och människor sedan 1972 ungefär? 

    Är det inte nationalromantiska föreställningar snarare än verkligheten du refererar till?

    För vad det nu kan vara värt..

    www.avhandlingar.se/avhandling/0da8f73578/

    ""Den farliga underklassen" : studier i fattigdom och brottslighet i 1800-talets Sverige

    SAMMANFATTNING: The thesis analyses the fear of the lower classes which manifests itself in various ways in Swedish society and it examines if it is justified. It gives four different views of the "dangerous lower classes" and illustrates the greatly differing view­points that exist.At the national level the debate on The social question in literature, the press and the Riksdag is particularly intensive during the 1830's and 1840's. It concerns the great proletarianising and pauperising of the countryside and its' suggested consequences: criminality, vagrancy, begging, drunkenness, immorality, and ignorance.Then the lower classes "dangerous crimes" are investigated. They consist of the offences of disorderliness and drunkenness. Crimes of violence are infrequent and committed by people from all societys' levels. Property crimes are certainly mainly practised by those in the lower strata, but they are also infrequent and give a clear impression of "crimes of necessity". Neither crimes which are a danger to society nor a revolutionary threat can be perceived.The three parishes studied in Skåne try to close their borders against unmarried pregnant maids, unmarried mothers, "married farmhands" and those with crimi­nal records. A ban on marriages is also used against poor people. Behind this lies a fear of increased poor law expenditure. Those with power seek to carefully control lifestyles, clothing and the sale and consumption of alcoholic drinks.Despite entry controls a concentrated poor population, the Slättafolk, arises in one of the parishes. They live at the margin and some of them, at times, resort to illegal methods in order to stay alive. Thus there is no great threat to property. Neither is drunkenness nor immorality prominent.The analysis gives two different pictures. One occurs in the national debate and partly in the parish records and is a view from above. The lower classes consist of a lower and bad sort of person who must be controlled and discip­lined. Another picture is glimpsed at the micro level. It shows people who live in extreme poverty, sometimes genuine want, but all try, by all possible means, to improve their situation.The lower class people have a desire for justice and equality and resist oppres­sion. There is potential violence which explodes at times. Knowledge of this causes the upper classes to be afraid of the lower, a fear strengthened by events out in Europe where, in Hobsbawms' phrase "The age of revolution" is current. "


  • Padirac
    Digestive skrev 2022-05-04 00:37:20 följande:
    Hur det skiljer sig?

    Välfärdens utförande är för oss en politisk och demokratiskt öppen fråga medan Sveriges historia är en gemensam sak oavsett vår politiska härkomst.

    Moder Svea gestaltades i konsten redan på 1600-talet. Så gammalt är bildspråket som har vandrat genom Karl XII, Ultima Thule och slutligen Ebba Busch.

    Vill du reformera synen på historia så föreslår jag att du börjar med att kunna den.
    Men jag menar att den svenska välfärden är en del av den svenska historien, en av de viktigaste delarna av samtidshistoria.  Vill du reformera synen på samtidshistoria får du lära dig den - om jag får parafrasera dig.

    Den framtida välfärden är en fråga för politisk och demokratisk framtida kontroll.

    Du missar att ge ett svar på vad du menar att det nationalromantiska bildspråket och Karl XII gett för nytta till befolkningen i Sverige.

    Jag menar att den historiska utvecklingen i Sverige de senaste 100 åren gett befolkningen väldigt mycket mer än det nationalromantiska bildspråket. Så varför håller du inte den samtida historien som lika värdefull som den nationalromantiska historien? 

     Anser du förresten att det nationalromatiska är typiskt för konservatism, eller är det kanske snarare en separat del i det som kallas nationalkonservatism?
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-05-04 02:06:46 följande:
    Vad svamlar du om? Ingenting som jag har gjort går att likna med det som ni gör - tillskriver uttrycken av vår gemensam historia en massa nutida politiskt gods.

    Som sagt, för min del är ni välkomna att tycka bu eller bä om gestaltningar som Moder Svea - precis som jag gör i fallet välfärd - ni gör dock någonting helt annat när ni gör anspråk på fenomenet och som en högerextremistisk vitmaktyttring.

    Nationalromantik på 1600-talet? Du missar målet med 200 år.
    Ok - så när börjar historien enligt dig -  sett bakåt från nu? 1905, 1987, 1600?   På vilket sätt skiljer sig historia från 1900-talet från den historiska period som du refererar till med Karl XII - inte de faktiska historiska händelsern, utan vad gör att historia från Karl den XIis tid är mer gemensam historia än 1900-talets historia - är det för att _du anser_ att 1900-talets historia är massa nutida politiskt gods?   Finns det inget politiskt gods från det du kallar den gemensamma historien?   Vem förespråkar de politiska godsen i nutid? Du?

    Jag uppfattade att bilderna du refererade till med Moder Svea var från perioden för nationalromatiken/sekelskiftet 1900 - kanske var de från 1600-talet?
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-05-04 08:21:51 följande:
    Jag tycker bu om vissa delar av Sveriges välfärd och du har såklart all rätt att tycka bu om exakt allt som har med Moder Svea att göra. Knepigheten uppstår dock när du försöker få Sveriges egna nationspersonifikation till en högerextremistisk och vitmaktsymbol.

    Moder Svea gestaltas redan på 1600-talet och tavlan i fråga är målad i början av 1900-talet (ungefär samtidigt som Moder Svea restes på vårt riksdagshus).

    Det finns även en midsommarstång på ett av Ultima Thules skivomslag och säkerligen bilder på Ebba Busch som firar Midsommar - you know what you gotta do!
    Nej.- du fantiserar om vad jag försöker debattera med dig i detta.

    Jag har frågat dig varför du menar att viss äldre svensk historia för dig har en annan status än en viss nyare svensk historia.

    Du har svarat att nyare svensk historia har ett politisk gods som du till vissa delar tycker bu om. Du har inte svarat på varför historia av olika ålder enligt dig skall värdes oliak - det handlar som jag förstår av det du svarat enbart om politiskt gods.

    Jag har sagt att jag tycker att det är hycklande att använda historen (den äldre) som ett argument - då det egentligen handlar om dina politiska preferenser och inget annat än dina politiska preferenser (för vissa delar av välfärden)
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-05-04 13:25:32 följande:
    Eh? You don't make any sense.

    Å ena sidan har du någonting som uteslutande har styrts av politiska preferenser, välfärdens utförande.

    Å andra sidan har du produkten av en dikt som 1) är flera hundra år äldre än ideologierna som du vill tillskriva produkten, som 2) aldrig har använts i linje med dessa ideologier i ett enda officiellt sammanhang medan produkten 3) har använts flitigt som Sveriges officiella nationspersonifikation i hundratals år.

    Jag har sett klyban nämna svastikan i förbifarten och i det här sammanhanget, att svastikan en gång i tiden stod för god lycka och så vidare.

    Är det möjligtvis ditt grundresonemang här? - att Ultima Thules album-release var ett så stort happening att i den här delen av världen så går det inte/bör man inte förknippa Moder Svea med någonting annat än bandets umgängeskrets.
    Du har verkligen  inteförstått att då du refererar till historens värde så är du selektiv i fråga om vilken historia du tillskriver värde - och det baserat på dina ideologiska övertygelser - det du säger om historia är ingen annat än hyckleri.
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-05-04 21:53:05 följande:
    Historiens värde? Det mest långsökta jag har hört på länge.

    Albumet släpptes 2009 och det är först när Ebba Busch gestaltas som Moder Svea som specialvänstern överhuvudtaget bryr sig och på resan fick lära sig att Ultima Thule inte var Moder Svea förlaga överhuvudtaget.

    När värden är så ytliga som ovan är det säkerligen lätt att inte bry sig om det svenska - varken i gårdagen, i nuet eller i morgondagen.

    Specialvänstern. När man tycker att internationell media kan få berätta en påhittad historia om att Sverige har högerextrema och vitmaktsymboler på sin riksdag - bara det partipolitisk spelet eldas på.

    Uh, man ryser.
    Var det inte 1600-talet, nationalromantik, Karl XII du pratade om som att ha historiskt värde, till skillnad från välfärdssamhället och det moderna Sverige som för 100år sedan var ett av Europas fattigaste länder inte har något värde då det är som du säger fullt av politiskt gods.

    Nu pratar du om Ultima Thule som är tätt förknippade med vitmakt och rasism, och kanske håller du dem högre än är det som som byggt det moderna Sverige också, med tanke på radikaliseringstakten håller jag det inte för otroligt.

    Men, du har fortfarande inte kunnat berätta vilka subkulturer som från början av 1970-talet segregerades?  Kanske är det svårt att peka ut en subkultur som saknar alla kännetecken på det som utgör en subkultur, eller så var det där med början på 70talet lika taget ur en hatt som subkulturen du försöker undvika att beskriva och peka ut. 
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2022-05-05 07:35:23 följande:
    Jag tror att återvandring kommer att vara en seriös politiks fråga inom tio år.
    Det är möjligt att det kommer att vara en politisk fråga - att den skulle vara seriös är jag däremot inte alls säker på.

    Vari finns det seriösa i en politik att människor med en utomeuropeisk härkomst och med svenskt medborgarskap skulle återvandra till ett land de kanske inte har någon som helst koppling till annat än att deras föräldrar kommer därifrån.

    Det  etnonationalsitiska projektet kommer aldrig att bli seriöst - utan det är politiska partier och personer  med näära ideologiska band till nyssnazister och neofascister som driver dessa frågor
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-05-04 23:56:26 följande:
    Nationalromantik har jag inte tagit upp men visst har Moder Svea varit vår nationspersonifikation sedan 1600-talet, genom nationalromantiken samt inspirerat bildspråket i tavlan på Karl XII från 1910. Värden har inte mycket med saken att göra utan det handlar mer om att inte förvanska och förneka vår historia.

    Specialvänstern har haft sedan 2009 på sig att gny bort Moder Svea ur vår kultur. Inget nytt har hänt bara för att Ebba Busch gestaltas som Moder Svea och för att specialvänstern helt plötsligt tycker att det är JÄTTEVIKTIGT att sälja ut vår nationspersonifikation.

    Nej, jag håller inte Ultima Thule högre än någonting. De är obetydliga för min del. Att de för din del och helt plötsligt betyder mer än vad vi smyckar vårt riksdagshus med och mer än vår gemensamma historia, det är bara din sak att brottas med för dagen. Övriga ser att det inte ens finns något att brottas med.

    Du och resten av specialvänstern får lobba för att helt enkelt riva vårt officiella kulturarv. Det är säkert värt energin och ger er säkerligen mycket när saken väl är avklarad om några år eller så. Vilken triumf det vore, Padirac!

    Jag menade att förutsättningen och utvecklingen har pågått sedan 50 år tillbaka och nu börjar en underklass att ta form då människor börjar finna sig i sin situation och börjar bygga parallella samhällen istället - då Sveriges modell inte når dem på behövliga vis.

    Precis som i studien du länkade till så behövs det väldigt tydliga förutsättningar för att absorbera en underklass väl och idag har vi inte ens hälften av verktygen som fanns på plats då. Allt ifrån disciplinär folkbildning till tillräckligt många enklare jobb saknas idag - då vi helt enkelt har gjort det här tidigare och har idag ett samhälle som har formats av och formats för folk, som redan har genomgått den här förändringen och levt med den bakom sig i närmare 100 år.

    Att dock titta tillbaka och se vad som fungerade då är en jättebra idé så studier likt denna - lärdomar från förr/då - kan ha ett stort värde för oss.

    Jag tycker att studien, även om den inte var menad att träffa det här ämnet per se, var givande under rubriker som dessa. Hoppas du själv har läst summeringen.
    Pågått sedan 50 år tillbaks? Vad har pågått sedan 50 år Digestive?

    Du fick en länk med fakta - missade du vad som hände för 50 år sedan

    "Under 1970-talet minskade arbetskraftsinvandringen då det blev sämre tider i industrin, högre arbetslöshet och mer konkurrens om jobben. Detta ledde till att fackföreningarna krävde mer restriktiva lagar och arbetsgivarna krävde mer utbildning och språkkunskaper. Det blev svårare för invandrare att konkurrera om jobben. Människor som tidigare invandrat till Sverige för att arbeta lämnade därför landet och utvandringen blev vissa år högre än invandringen, för första gången sedan den stora utvandringen till Amerika.3 Efter detta var man som invandrare tvungen att ha uppehållstillstånd, arbetstillstånd och någonstans att bo innan man fick komma till Sverige. Från 1972 invandrade därför nästan bara nordiska arbetare eller personer med familjeanknytning som skäl."

    Hur menar du att detta hänger ihop med de 'subkulturer' du pratar om - som du påstår inte fanns tidigare trots att du fått material som pekar på att det inte alls är ett nytt fenomen utan identifierades också  på1800-talet..

    Rätta det jag missförstårrtt och förklara hur du menar att den 'subkultur' du pratar om påbörjade sin utvecklaing med händelserna i början på 1970-talet
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-05-05 12:47:55 följande:
    Bidragssamhället som vi lever i nu liksom invandrings/flyktings-politiken som började något senare.

    Du är helt överfokuserad på invandrare/flyktingar. Dessa ting är bara fenomen och har inget som helst egenvärde i sig utöver naturliga utmaningar.

    Saken med fenomen i fråga är att allt för många åker direkt in i vår nya underklass och glöms sedan bort där - oftast till deras eget förtret, som i slutändan blir det kännbart för samhället som svek dem. Det är den enda relevansen med invandrare/flyktingar.

    Att majoriteten i vår nya underklass kommer utifrån har ingen som helst betydelse i sig. Det finns gott om människor som har bott här en längre tid liksom för alltid, som i parallella samhällen också rycks med i dessa subkulturer.

    Förstår du ens att vi har problem?
    Så vilka bidrag pratar du om - och hur har de utvecklats med start för 50 år sedan 
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?