• Felicia86

Har du förtroende för regeringen?

Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • FDFMGA
    nihka skrev 2019-02-13 23:10:23 följande:
    Ja, det är därför SD-trollen gastar om omval och om inte resultatet då heller blir som man vill, så omval igen. Allt för "demokratins" skull
    Mm, besvikelsen tycks vara så stark att de psykitriska diagnoserna står som spön i backen från KDSD:are.

Visst, nog hänte det att jag i ilska som barn kunde säga till någon att hen var dum i huvudet, kanske till och med sjuk i huvudet.

Men att vuxna människor ska ha så erbarmligt svagt utveckliad impulskontroll att de börjar diagnosticera är ofattbart - även mot bakgrund av besvikelsen över ett förlorat val eller en förlorad diskussion.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2019-02-13 23:30:39 följande:
    Mm, besvikelsen tycks vara så stark att de psykitriska diagnoserna står som spön i backen från KDSD:are.

Visst, nog hänte det att jag i ilska som barn kunde säga till någon att hen var dum i huvudet, kanske till och med sjuk i huvudet.

Men att vuxna människor ska ha så erbarmligt svagt utveckliad impulskontroll att de börjar diagnosticera är ofattbart - även mot bakgrund av besvikelsen över ett förlorat val eller en förlorad diskussion.
    Första vågen var ju direkt efter tillkännagivandet. Tystnaden när de drog efter luft och sedan spystormen.

Nu har det väl mest stabiliserat sig till ett jämnt gnällande plus enstaka rabiata utbrott från ett fåtal individer. 
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Padirac
    borgerlig väljare skrev 2019-02-13 22:11:31 följande:
    V kommer inte godkänna ett enda borgerligt förslag. Då uppstår frågan hur lång tid som måste passera innan du inser detta. Jag gissar på att du inser det i god tid innan 2023.
    Är V enda partiet som har en möjlig vågmästarroll menar du.

regeringen och C+L med knappa 47% måste för sina 73 punkter få stöd från endera V eller M eller KD eller SD.

Om ett av de övriga partierna (utöver S+MP+C+L) stödjer regeringen i fråga om de 73 punkterna så spelar det ingen roll vad resten av de övriga partierna röstar.

Det är väl grundskolematematik.

men om du räknar med att KD+M kommer att rösta mot sina egna önskemål så är det klart att V får en vågmästarroll. Att KD + M skulle ha blivit så korkade att de röstar mot de borgerliga förslagen skulle definitivt sätta dem i samma grupp som SD, dessutom skulle KD + M i de fallen motarbeta sig själva genom att göra V till vågmästare. Låter som en helt osannolikt utveckling för KD + M.

Vilka förlag menar du egentligen och hur tror du att de olika partierna skulle rösta i de fallen?
  • Padirac
    nattuw skrev 2019-02-13 20:22:36 följande:
    Förvånansvärt många trodde att det parti de röstade på stod för den politik de gick till val på. Om det ändå inte spelar någon roll vad väljarna röstar på så finns det ingen mening med att lägga pengar på ett val.
    nihka skrev 2019-02-13 22:33:28 följande:
    Jag förstår vad det är som skaver. SD exkluderades igen, vilket också var ett vallöfte och många väljare är supernöjda med det smile1.gif
    FDFMGA skrev 2019-02-13 22:49:54 följande:
    Det kommer surt efterGlad

I många av nätets filterbubblor framstod valet som en formalitet där det bara skulle bekräftas att SD är största parti och att beröringsskräckens tid skulle vara över.

Internet har inneburit att man kan ta del av hur mycket information som helst som bekräftar det man tror på och uppenbarligen helt undvika information som andra ser som politiska baskunskaper.
    nihka skrev 2019-02-14 00:14:54 följande:
    Första vågen var ju direkt efter tillkännagivandet. Tystnaden när de drog efter luft och sedan spystormen.

Nu har det väl mest stabiliserat sig till ett jämnt gnällande plus enstaka rabiata utbrott från ett fåtal individer. 

I dagsläget är SD helt utan inflytande - det är svansen som det rycker lite i fortfarande.

De har hamnat i politikens bakvatten.

Solig
  • RebeckaZ70
    nihka skrev 2019-02-12 14:03:11 följande:
    Radikaliserade vurmare av terroristvurmande staten Israel påstår naturligtvis att alla som påtalar radikaliseringen ljuger.

Inte desto mindre är det vad du ägnar dig åt - radikaliserat vurmande av terroristvurmande staten Israel.

Det finns två parter i Israel-Palestinakonflikten båda lika goda kålsupare. Både är skyldiga till terrorism. FN och bl a Sverige försöker prata med båda sidor, men med människor som har fastnat i sitt hat går det trögt.

Det svenska biståndet till Palestina utgör ca 6% av världssamfundets totala bistånd till Palestina. Men världssamfundet är förstås enligt dina mått mätt jämte Sverige anhängare till "Hitlers arvtagare". Hela världen är emot oss judar. *snuttefilt*

Jag "trashar" båda sidor, med det finns ingen radikaliserad terroristvurmande palestinaälskare i tråden utan du står helt själv för terroristvurmande åt den israeliska sidan. Det är du och sympatisörer till KDs "kära systerparti" SD som sluter upp runt israelisk terrorism. Det är hatbrott efter hatbrott från båda sidor och du väljer ensidigt att bara ta upp vad den andra sidan gör.

Jag börjar faktiskt fundera på varför ni öht fick någon mark 1948 och om de som tilldelade den då hade tagit samma beslut om de hade vetat hur det ser ut idag.

Här kan du se var de öronmärkta biståndspengarna till Palestina går till så du kan ersätta dina fria fantasier om finansiering av terrorism med fakta om sådant som vattenprojekt och folkräkning:

https://www.omvarlden.se/Reportage/feature/granskning-israelisk-propaganda-mot-bistand-i-palestina/vad-ar-ngo-monitor/hit-gar-det-svenska-bistandet-till-palestina/

Läs gärna också artikeln "Så kapade den israeliska högern biståndsdebatten om Palestina".
    OmVärlden  

Sidas egen propagandaskrift om hur förtäffliga de är  

Det var ju opartiskt och bra Solig

Synd att de inte tar upp att palestinska skolor som drivs med bistånd uppkallas efter självmordsbombare. Eller att deras skolböcker som även de finansieras med bistånd är fyllda med hatpropaganda.

Inte heller att flera länder dragit ner sitt bistånd pga detta Norge, tex har krävt tillbaks en del av biståndet. 

Men för Sverige och SIDA är allt fine & dandy. Solig

Behovet av bistånd förresten? om man anser sig ha råd att finansiera terroister och mördare istället för att lägga pengarna på skolor och skolböcker som man istället tigger till sig...
    Kan man dessutom betala sin diktator, ledaren för "kära systerparti" (ja jag kallar en president som suttit 14 år på ett 4-årigt presidentmandat för diktator) $1m / månad, vad blir det på 14 år? $168m. omräknat till svenska Lire blev det mer än 1,5 miljarder. Det blir mångs skolor och skolböcker. 
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • RebeckaZ70
    Liberté skrev 2019-02-12 14:05:15 följande:
    Art det räknas till en flawed democracy har primärt att göra med det statsskick de har, alltså president istället för reprensativ demokrati. Det har ingenting med att det skulle vara misslyckad.

I Sverige kan du liberalt men de väljer rött och rött som tar liberala åsikter och genomför, detta är knappast speciellt demokratiskt eftersom du som medborgare inte vet vad du röstar på.

Den där sidan som du använder som måttstock är rätt flawed hela den när du kollar deras parametrar.
    Att vi ligger före ett tiotal EU-länder som haft fred sedan 1945 istället för att anfallits av grannländer flera gånger är såklart bara ointressant. 
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • RebeckaZ70
    K Markatta skrev 2019-02-12 23:02:46 följande:

För att knyta ihop sidodiskussionen här i tråden om Israel med det som är trådens ämne, regeringen, kan vi titta på hur en del av det nya regeringsunderlaget resonerar om våra relationer till nämnda land:

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=7154194

Liberalerna vill flytta ambassad till Jerusalem

En enig riksdagsgrupp för Liberalerna beslutade i kväll att Sverige bör flytta sin ambassad i Israel från Tel Aviv till Jerusalem.

- Sverige måste fullt ut acceptera och erkänna att Jerusalem är Israels huvudstad och det innebär också att vid lämplig tidpunkt bör Sverige flytta vår ambassad till Jerusalem, säger Fredrik Malm, Liberalernas utrikespolitiske talesperson.

En tredjedel av riksdagen är hittills för en flytt. tänk om moderaterna skulle byta fot... vilken knäpp på näsan för utrikesministern...
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2019-02-14 13:01:09 följande:
    OmVärlden  

Sidas egen propagandaskrift om hur förtäffliga de är  

Det var ju opartiskt och bra Solig

Synd att de inte tar upp att palestinska skolor som drivs med bistånd uppkallas efter självmordsbombare. Eller att deras skolböcker som även de finansieras med bistånd är fyllda med hatpropaganda.

Inte heller att flera länder dragit ner sitt bistånd pga detta Norge, tex har krävt tillbaks en del av biståndet. 

Men för Sverige och SIDA är allt fine & dandy. Solig

Behovet av bistånd förresten? om man anser sig ha råd att finansiera terroister och mördare istället för att lägga pengarna på skolor och skolböcker som man istället tigger till sig...
    Kan man dessutom betala sin diktator, ledaren för "kära systerparti" (ja jag kallar en president som suttit 14 år på ett 4-årigt presidentmandat för diktator) $1m / månad, vad blir det på 14 år? $168m. omräknat till svenska Lire blev det mer än 1,5 miljarder. Det blir mångs skolor och skolböcker. 
    Jepp. SIDA. 

Israels landsfader, den där terroristen David Ben Gurion kan ni ju plocka ner alla skyltar bärandes hans namn och ersätta honom i era historieböcker med en uns av sanning.

Men för terroristvurmande staten Israel är allt fine & dandy Kräks
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2019-02-14 13:03:53 följande:
    En tredjedel av riksdagen är hittills för en flytt. tänk om moderaterna skulle byta fot... vilken knäpp på näsan för utrikesministern...
    Fint. Då är 2/3 inte för en flytt.
  • nattuw
    borgerlig väljare skrev 2019-02-13 22:11:31 följande:
    V kommer inte godkänna ett enda borgerligt förslag. Då uppstår frågan hur lång tid som måste passera innan du inser detta. Jag gissar på att du inser det i god tid innan 2023.
    Jag tror inte Padirac har något intresse av att V godkänner ett enda borgerligt förslag så det torde inte innebära något större problem.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?