FDFMGA skrev 2019-02-12 22:17:43 följande:
Problemet med politiska partiers budskap inför val är att de inte kan individanpassas - om man jämför med en lärare så kan hen ge särskilt stöd i form av förenklade förklaringar för de elever som har störst svårighet att att tillkodogöra sig information.
Själv kan jag tycka att samtliga politiska partier utom M och KD var övertydliga i sina förklaringar hur de skulle förhålla sig till SD utifrån olika scenarion kring valutgången - och idag har vi en regering som släppts fram av en bred majoritet av riksdagsledomoterna.
Jag kan inte inse eller anse att det skulle vara odemokratiskt att somliga har svårt att förstå även förenklad information. Dessutom tror jag att det var väldigt få C- och L-väljare som lyckades slå dövörat till varje gång någon av partiledarna uttalade sig.
Det kan ses som odemokratiskt att inte tillhandahålla förenklad information för de som t.o.m tycker att detta program är för komplext -
sverigesradio.se/klartext
Programmet är ett sätt att göra samhällsinformation tillgänglig för de med funktionsvariationer. Mycket viktigt i en demokrati.
FDFMGA skrev 2019-02-12 22:41:51 följande:
Hm, vid närmare efetrtanke tror jag att man kan sammanfatta påståendena om att nuvarande regering vilar på ett demokratiskt tveksamt mandat med "Vi vill att partier vi inte röstade på men som kallar sig borgerliga ska göra som vi tycker - det vill säga samarbeta med SD"

Det enda liknande jag kan tänka mig är detta:
Den kan definieras som benägenheten att ihållande framföra klagomål om förhållandevis triviala ämnen, på mer eller mindre god grund, och att fortsätta framföra dessa klagomål i sådan utsträckning att den skada som man därmed gör sig själv, i processen och av besvikelse över dess resultat, är värre än den som den ursprungliga frågan upplevts ha åstadkommit.