• Felicia86

Har du förtroende för regeringen?

Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Padirac
    This happy man skrev 2019-02-13 00:37:23 följande:
    Valet stod inte mellan S eller SD.

Valet stod mellan odemokrati eller nyval.

Ja vi ser ju hur bra det går för L i mätningarna nu, haha

Vi ser ju t.o.m i forum som dessa att vänsterskribenter försvarar C och L. Något som var otänkbart för bara några månader sen. Det är förståeligt att vänstern är nöjd med att C och L bytt sida utan att få något tillbaka.

C och var inga socilister, men nu samarbetar de plötsligt med sådana. Det kan ändras snabbt och plötsligt samarbetar de med SD också.

Du får komma med ett belägg för hur det kan vara odemokratiskt att inte gå till nyval.

Att en regeringsbildning baserad på väljarnas röster skulle vara odemokratiskt är som sagt en lögn om du inte kan visa på stödet för det påståendet.

Ingenting-partiet har visst försvunnit helt nu "C och  var inga socilister,"

• nihka
    nattuw skrev 2019-02-12 20:26:05 följande:
    Ungefär som i Sverige där största delen av väljarna i praktiken saknar inflytande. De kan rösta höger, de kan rösta vänster men i slutänden spelar det ingen roll.
    Nej, det kallas demokrati att efter ett val så bildar de mest regeringsdugliga partierna regering.

Förvånansvärt många tror de deltar i ett regeringsval när det klart och tydligt står "Val till riksdagen" på valsedlarna.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Padirac
    This happy man skrev 2019-02-13 00:37:23 följande:
    Valet stod inte mellan S eller SD.

Valet stod mellan odemokrati eller nyval.

Ja vi ser ju hur bra det går för L i mätningarna nu, haha

Vi ser ju t.o.m i forum som dessa att vänsterskribenter försvarar C och L. Något som var otänkbart för bara några månader sen. Det är förståeligt att vänstern är nöjd med att C och L bytt sida utan att få något tillbaka.

C och var inga socilister, men nu samarbetar de plötsligt med sådana. Det kan ändras snabbt och plötsligt samarbetar de med SD också.

För C och L stod valet mellan S och SD -  det redogjorde det för långt innan valdagen.

De som missat det kan naturligtvis gråta krokodiltårar eller riktiga tårar - hur som helst har både C och L varit tydliga med att valet handlade om demokrati i motsats till SD
  • nihka
    K Markatta skrev 2019-02-12 23:02:46 följande:

För att knyta ihop sidodiskussionen här i tråden om Israel med det som är trådens ämne, regeringen, kan vi titta på hur en del av det nya regeringsunderlaget resonerar om våra relationer till nämnda land:

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=7154194

Liberalerna vill flytta ambassad till Jerusalem

En enig riksdagsgrupp för Liberalerna beslutade i kväll att Sverige bör flytta sin ambassad i Israel från Tel Aviv till Jerusalem.

- Sverige måste fullt ut acceptera och erkänna att Jerusalem är Israels huvudstad och det innebär också att vid lämplig tidpunkt bör Sverige flytta vår ambassad till Jerusalem, säger Fredrik Malm, Liberalernas utrikespolitiske talesperson.

Helt galet och detta får de inte igenom, men de vet de väl
  • nattuw
    nihka skrev 2019-02-13 00:42:42 följande:
    Nej, det kallas demokrati att efter ett val så bildar de mest regeringsdugliga partierna regering.

Förvånansvärt många tror de deltar i ett regeringsval när det klart och tydligt står "Val till riksdagen" på valsedlarna.
    Förvånansvärt många trodde att det parti de röstade på stod för den politik de gick till val på. Om det ändå inte spelar någon roll vad väljarna röstar på så finns det ingen mening med att lägga pengar på ett val.
  • Padirac
    nattuw skrev 2019-02-13 20:22:36 följande:
    Förvånansvärt många trodde att det parti de röstade på stod för den politik de gick till val på. Om det ändå inte spelar någon roll vad väljarna röstar på så finns det ingen mening med att lägga pengar på ett val.
    Så att C och L säger att de får igenom mer av sin (inte alliansens) politik genom de 73 punkterna i överenskommelsen än i ett allianssamarbete spelar ingen roll? 

Sakpolitik? spelar det någon roll för de förvånansvärt många som inte begriper hur parlamentarism fungerar?
  • borgerlig väljare
    Padirac skrev 2019-02-13 20:32:33 följande:
    Så att C och L säger att de får igenom mer av sin (inte alliansens) politik genom de 73 punkterna i överenskommelsen än i ett allianssamarbete spelar ingen roll? 

Sakpolitik? spelar det någon roll för de förvånansvärt många som inte begriper hur parlamentarism fungerar?
    V kommer inte godkänna ett enda borgerligt förslag. Då uppstår frågan hur lång tid som måste passera innan du inser detta. Jag gissar på att du inser det i god tid innan 2023.
  • nihka
    nattuw skrev 2019-02-13 20:22:36 följande:
    Jag förstår vad det är som skaver. SD exkluderades igen, vilket också var ett vallöfte och många väljare är supernöjda med det
  • FDFMGA
    nihka skrev 2019-02-13 22:33:28 följande:
    Jag förstår vad det är som skaver. SD exkluderades igen, vilket också var ett vallöfte och många väljare är supernöjda med det
    Det kommer surt efterGlad

I många av nätets filterbubblor framstod valet som en formalitet där det bara skulle bekräftas att SD är största parti och att beröringsskräckens tid skulle vara över.

Internet har inneburit att man kan ta del av hur mycket information som helst som bekräftar det man tror på och uppenbarligen helt undvika information som andra ser som politiska baskunskaper.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2019-02-13 22:49:54 följande:
    Det kommer surt efterGlad

I många av nätets filterbubblor framstod valet som en formalitet där det bara skulle bekräftas att SD är största parti och att beröringsskräckens tid skulle vara över.

Internet har inneburit att man kan ta del av hur mycket information som helst som bekräftar det man tror på och uppenbarligen helt undvika information som andra ser som politiska baskunskaper.
    Ja, det är därför SD-trollen gastar om omval och om inte resultatet då heller blir som man vill, så omval igen. Allt för "demokratins" skull
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?