• Felicia86

Har du förtroende för regeringen?

Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • nihka
    K Markatta skrev 2019-02-06 14:25:16 följande:

Då kanske L kan ansluta sig till oppositionen:

www.di.se/nyheter/di-erfar-jan-bjorklund-avgar-som-partiledare-for-liberalerna/

Di erfar: Jan Björklund avgår som partiledare för Liberalerna

Jan Björklund avgår som partiledare för Liberalerna och beslutet kommer att offentliggöras senare under onsdagen. Beskedet kan få stora konsekvenser för regeringen Löfven.

... Flertalet tunga namn i riksdagsgruppen gick emot hans närmanden mot Socialdemokraterna. Men även om Jan Björklund vann den striden är hans förtroende kraftigt skadat. Och även bland dem som stöttat hans linje att vända sig mot S har många ansett att det är dags för en nystart.

Avgången, som väntas bekräftas senare under onsdagen, kan få stora politiska konsekvenser även utanför Liberalerna. Skulle någon av dem som varit kritiska mot S-samarbetet ta över kan det stjälpa hela regeringen.

Spännande! Ser fram emot att en ny partiledare tar över. Tycker det är dags för Björklund att bereda plats åt någon ny talang, men det måste vara någon som hedrar januariavtalet så klart.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • RebeckaZ70
    nihka skrev 2019-02-06 23:15:00 följande:
    Och då är det mycket bättre för gay palestinier att flytta till terrorisktvurmande Israel och hatas som palestinier. Hyckleri!
    Om du inbillar dig att palestinierhat är normaltillståndet för vanliga israeler måste jag göra dig besviken. 
    Om du nu mot förmodan verkligen har någon sympati till övers för LGBT-palestinier borde du sätta dig in i vad organisationer som JOH och Pride Tel Aviv gör, till skillnad från "kära systerparti" och de religiösa socialdemokraterna. Medan 250 000 tågar i Tel Aviv Pride mördas LGBT personer under palestinskt styre. Jag lever i ett samkönat äktenskap som erkänns av staten, i ett palsetisnkt kontrollerat område hade vi levt under dagligt dödshot. Men det är jag som hycklar. Sure...
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • RebeckaZ70
    nihka skrev 2019-02-06 23:17:34 följande:
    Öppna ögonen!
    Mina ögon är öppna, till skillnad mot dina. Solig 
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • RebeckaZ70
    Mentat skrev 2019-02-06 18:27:23 följande:
    Att jämföra olika länder kan vara svårt men Freedom House kommer fram till ett liknande resultat då man ger Israel 79 (100), iofs att jämföra med Västbankens 28 och Gazas 12... Se freedomhouse.org/report/freedom-world-2018-table-country-scores

De har åtminstone den fördelen att de redovisar hur de har tänkt och resonerat så att man kan se om man anser att det är en rimlig bedömning eller har invändningar. I Israels fall finns rapporten på freedomhouse.org/report/freedom-world/2018/israel
    Padirac skrev 2019-02-06 20:31:58 följande:

Ska läsa era länkar mer noggrant när jag är tillbaka efter en weekendresa. 

Oavsett Israels placering (31) så är det värt att notera att socialdemokraternas mönstersamhälle hamnade på plats 109, trots alla miljarder som östs över "kära systerparti". 

Människors trygghet ligger inte heller i några placeringar på någon lista. Tänkte på i somras när jag läste att polisen i Sverige uppmanade äldre att inte bära sina smycken synligt, sent samma kväll gick vi genom stan här och de äldre satt med sina guldsmycken helt öppet. skilda världar
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2019-02-07 17:55:40 följande:
    Mina ögon är öppna, till skillnad mot dina. Solig 
    Jag är inte den som undrar varför Israel placerar sig så lågt jämfört med Sverige på demokratiskalan. Wakey, wakey!
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2019-02-07 18:10:16 följande:
    Padirac skrev 2019-02-06 20:31:58 följande:

Ska läsa era länkar mer noggrant när jag är tillbaka efter en weekendresa. 

Oavsett Israels placering (31) så är det värt att notera att socialdemokraternas mönstersamhälle hamnade på plats 109, trots alla miljarder som östs över "kära systerparti". 

Människors trygghet ligger inte heller i några placeringar på någon lista. Tänkte på i somras när jag läste att polisen i Sverige uppmanade äldre att inte bära sina smycken synligt, sent samma kväll gick vi genom stan här och de äldre satt med sina guldsmycken helt öppet. skilda världar
    Värt att notera är att sedan 1948 har staten Israel, trots allt skryt och skrävel, inte lyckats med mer än att bli en "flawed democracy" och frågan är om den senaste lagstiftningen inte gör att Israel trillar ner ytterligare några pinnhål. När det händer kan pensionärerna säkert bära med sig sina guldtackor i fickorna

https://www.nytimes.com/2018/07/26/opinion/israel-law-jewish-democracy-apartheid-palestinian.html

Inte ens KDs "mönster- och "kära systerparti" SD är så tröga att de tror att Sverige vill byta plats med Palestina i demokratiskalan.
  • K Markatta
    nihka skrev 2019-02-06 23:21:35 följande:
    Spännande! Ser fram emot att en ny partiledare tar över. Tycker det är dags för Björklund att bereda plats åt någon ny talang, men det måste vara någon som hedrar januariavtalet så klart.
    Det är S som "lovat" att genomföra en del av L:s politik mot att de själva får det de värdesätter allra allra högst, alltså makten. L:s uppgift blir därför främst att övervaka att S håller vad de "lovar". Regeringens stödparti på andra kanten, V, kräver ju istället att L:s politik inte genomförs.

I det läget är det bra om L väljer någon av de interna kritikerna mot Januariöverenskommelsen som ny partiledare. Då ökar chansen att partiet står på sig gentemot Löfven och Sjöstedt. Risken är annars uppenbar att Löfven hotar med nyval och varnar för att SD kan få inflytande och att det räcker för att få L att vika ner sig och endast vara en dörrmatta.

Det är också några kritiker som verkar vara huvudkandidater - Sabuni och 2 x Persson.
  • K Markatta

Hur är det förresten med säkerhetstänkandet i regeringen?

Det var ju oroväckande att Ygeman, som sparkades från regeringen för nåt år sen pga säkerhetshaveriet vid Transportstyrelsen, nu var välkommen tillbaka och då till en post med ansvar för den andra säkerhetshavererande myndigheten, Svenska Kraftnät.

Idag läser man även följande:

www.svt.se/nyheter/inrikes/lovins-nya-stabschef-stod-bakom-karnkraftsintrang

Lövins nya stabschef stod bakom kärnkraftsintrång

• Anders 386

Det är väl toppen nu. Alla partier utom V borde vara nöjda. 
    S får låtsas att dom har makten, statsministern får fortsätta vara statsminister och kan skylla allt som går fel på C och L eftersom dom "tvingat" igenom förändringar.

F.d. alliansen kan vara skitnöjda, det är ju deras budget som styr Sverige just nu. Och deras viktigaste frågor kommer att genomföras av S. Det kan inte bli bättre.Glad

Och SD kan väl vara ganska nöjda dom med efter att både S och M har köpt deras striktare invandrarpolitik - även om det blir ett litet bakslag med anhöriginvandringen.

Jag tror att även V kommer att klappa händerna när dom upptäcker att dom växer så det knakar med alla S-medlemmar som äntligen förstått att Socialdemokraterna inte är ett parti för dom svaga i samhället, istället vill S ha en rik och välmående medelklass som kan fortsätta med sina Thailandsresor och inköp av stora SUV:ar. Dom ser som sitt främsta mål att "spara" på vård och omsorg så att deras friska och arbetande väljare kan vältra sig i lyx.

• Rataxes
    K Markatta skrev 2019-02-08 14:00:33 följande:

Hur är det förresten med säkerhetstänkandet i regeringen?

Det var ju oroväckande att Ygeman, som sparkades från regeringen för nåt år sen pga säkerhetshaveriet vid Transportstyrelsen, nu var välkommen tillbaka och då till en post med ansvar för den andra säkerhetshavererande myndigheten, Svenska Kraftnät.

Idag läser man även följande:

www.svt.se/nyheter/inrikes/lovins-nya-stabschef-stod-bakom-karnkraftsintrang

Lövins nya stabschef stod bakom kärnkraftsintrång

MP i ett nötskal.
    Har oerhört lite respekt för låtsasborgerliga som gömmer sig under kjolarna hos såssar, miljötomtar och kåmmunister.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?