• Felicia86

Har du förtroende för regeringen?

Den rödgröna minoritetsregeringen var ganska ifrågasatt redan från början. Sedan har svikna vallöften och skandaler bara rullat på, både från S och Mp. Personligen tycker jag att denna regeringen är den bedrövligaste Sverige har haft i modern tid.

Spännande att se vad ni tycker här inne, brukar ju vara en överrepresentation av vänsterradikaler här så förväntar mig ändå ett starkt försvar för denna flumregering...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?
  • Rataxes
    FDFMGA skrev 2019-02-05 17:52:09 följande:

Mm, så du tror att de kommer att växa och att de inneburit att SD har krympt

Det gör inte jag.

Jag har heller inga problem att erkänna att jag har fel emellanåt - faktum är att jag tycker att motsatsen, det som är så vanligt inom skrikhögern, att låtsas som ingenting, är en smula löjeväckande.

Fast det är klart ibland blir det nästan gulligt i stället.

Se gärna exemplet om Morgan Johansson försyndelser när han underlåter att sköta personkontrollen på myndigheter på egen hand. Nog för att jag tror att våra S-statsråd är såväl dugliga som effektiva - men det finns ju gränser även för dem

De har väl inte existerat mer än något år? För min del gör det inget om de tar ett par tre % av ev. SD väljare, antar att det är någon maxgräns för hardcorefalangen bland främlingsfientlighet i Sverige som ligger på de nivåer SD låg på före inträdet i riksdagen, typ 2-3%.
    Har oerhört lite respekt för låtsasborgerliga som gömmer sig under kjolarna hos såssar, miljötomtar och kåmmunister.
  • K Markatta

Då kanske L kan ansluta sig till oppositionen:

www.di.se/nyheter/di-erfar-jan-bjorklund-avgar-som-partiledare-for-liberalerna/

Di erfar: Jan Björklund avgår som partiledare för Liberalerna

Jan Björklund avgår som partiledare för Liberalerna och beslutet kommer att offentliggöras senare under onsdagen. Beskedet kan få stora konsekvenser för regeringen Löfven.

... Flertalet tunga namn i riksdagsgruppen gick emot hans närmanden mot Socialdemokraterna. Men även om Jan Björklund vann den striden är hans förtroende kraftigt skadat. Och även bland dem som stöttat hans linje att vända sig mot S har många ansett att det är dags för en nystart.

Avgången, som väntas bekräftas senare under onsdagen, kan få stora politiska konsekvenser även utanför Liberalerna. Skulle någon av dem som varit kritiska mot S-samarbetet ta över kan det stjälpa hela regeringen.

• RebeckaZ70
    nihka skrev 2019-02-05 22:24:03 följande:
    Inte om homo/trams samtidigt är palestinier.
    ? om de samtidigt lever under förtryck från"kära systerparti" eller religiösa socialdemokrater...
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • RebeckaZ70
    Padirac skrev 2019-02-05 19:50:56 följande:
    Det jag tyckte var notabelt för israel i DI var hur lågt fri och rättigheter kom in för medborgare, i klass med hybridregimer.
    Jag vill veta mer om hur de kunde få fram en så låg siffra. Vi har inte mindre fri och rättigheter än andra moderna länder. 
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • Mentat
    RebeckaZ70 skrev 2019-02-06 17:15:31 följande:
    Jag vill veta mer om hur de kunde få fram en så låg siffra. Vi har inte mindre fri och rättigheter än andra moderna länder. 
    Att jämföra olika länder kan vara svårt men Freedom House kommer fram till ett liknande resultat då man ger Israel 79 (100), iofs att jämföra med Västbankens 28 och Gazas 12... Se freedomhouse.org/report/freedom-world-2018-table-country-scores

De har åtminstone den fördelen att de redovisar hur de har tänkt och resonerat så att man kan se om man anser att det är en rimlig bedömning eller har invändningar. I Israels fall finns rapporten på freedomhouse.org/report/freedom-world/2018/israel
  • Padirac
    The Economist Intelligence Unit som står bakom undersökningarna och Demokrati Indexet anser att Israel har mindre fri och rättigheter än många andra länder.  De rankar Israel på plats 84 i fråga om enbart fri och rättigheter. Länder som rankas lika är Malaysia, Tunisien, Benin, Malawi, Uganda, Haiti, Thailand..

Länder som har högre ranking i dessa frågor är t.ex Ukraina, mexico, Ghana, Zambi, Senegal, Montenegro, Dominikanska Republiken, Ungern, Filippinerna, Indien och Albanien... och ytterligare 70+ länder 

En rapport från 2016 finns hos Israel Democracy Institute

en.idi.org.il/about/about-idi/

"The Israel Democracy Institute (IDI) is an independent center of research and action dedicated to strengthening the foundations of Israeli democracy. 

IDI works to bolster the values and institutions of Israel as a Jewish and democratic state. A non-partisan think-and-do tank, the institute harnesses rigorous applied research to influence policy, legislation and public opinion. The institute partners with government, policy and decision makers, civil service and society, to improve the functioning of the government and its institutions, confront security threats while preserving civil liberties, and foster solidarity within Israeli society. Israel recognized the positive impact of IDI’s research and recommendations by conferring upon the institute its most prestigious award, the Israel Prize for Lifetime Achievement."

2016 hade Israel en högre poäng på fri och rättigheter än 2018 men ansågs då vara helt fel ute.... Samma bedömning görs 2017

en.idi.org.il/media/7811/democracy-index-2016-eng.pdf 

"The civil liberties indicator, also produced by the Economist Intelligence Unit, is based on a combination of expert assessments, surveys of public opinion, and official government statistics. It measures 17 parameters, including freedoms of the press, expression, protest, religion, and association; equality before the law; and level of personal security. This indicator is presented on a scale of 0 to 10, with 10 representing full regard for civil liberties, and 0 a complete lack of respect for them. Israel’s score this year was 6.18, placing it in the 46–47th percentile among the 167 countries surveyed, a slight rise over last year’s ranking. Nonetheless, this year’s score was again low, placing Israel in the third quartile of the scale, where it rubs shoulders with such undemocratic countries as Venezuela and Lebanon (and far removed from Central and Western Europe, and North America, and even Japan and India)—not at all where it should be in our view."
  • Padirac

ytterligare text från 2017s rapport - jämfört med andra OECD-länder är Israel mycket lågt placerat.

"Part I: Israeli Democracy—an International Comparison Chapter
    1: International Indicators

Israel ranks in the top quartile of the world’s nations in indicators of the democratic process:
    Political participation: 98–99th percentile
    Participatory democracy: 95th percentile
    Democratic political culture: 85–89th percentile
    Deliberative democracy: 79th percentile
    Egalitarian democracy: 75th percentile

In measures of governance, Israel also ranks high, in the upper quartile:
    Functioning of government: 83–84th percentile Rule of law: 84th percentile
    Perception of corruption: 84th percentile

In most indicators of democratic rights and freedoms, Israel is in the second or third quartiles:
    Political rights: 71–75th percentile
    Voice and accountability: 71st percentile
    Freedom of the press: 67–68th percentile
    Civil liberties (Freedom House): 59–61st percentile
    Civil liberties (The Economist Intelligence Unit): 46–49th percentile

The comparison with the OECD states is less favorable: With the exception of political participation (in which it ranks in the 89–94th percentile), Israel is generally situated in the lower half of the scale. In the civil liberties indicators produced by Freedom House and the Economist Intelligence Unit, Israel places close to the bottom, in the 6th and 3rd percentiles, respectively, relative to OECD countries."

• Terry Anderson

Regeringsunderlaget kan få sig en törn när det visar sig att 2,7% L inte är lika säkra på att de är en del av vänsterkartellen. Låt oss poppa popcorn.

• nihka
    RebeckaZ70 skrev 2019-02-06 17:11:00 följande:
    ? om de samtidigt lever under förtryck från"kära systerparti" eller religiösa socialdemokrater...
    Och då är det mycket bättre för gay palestinier att flytta till terrorisktvurmande Israel och hatas som palestinier. Hyckleri!
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Öppna ögonen!
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?