• Anonym (Religionsfrihet)

Ni som är kritiska till Islam.

Är det inte egentligen extremism av alla slag man borde bekämpa? Och inte religionen Islam som sådan.

Är det inte lite förenklat att sopa med en hel religion i en kritik som borde riktas mot dess extrema avart? Och alla fundamentalistiska religiösa, för den delen.

• Svar på tråden Ni som är kritiska till Islam.
  • Rikard
    Rikard skrev 2015-04-22 10:41:00 följande:
    Hur kan du tolka uttrycket "något som helst form av straff" som dödsstraff?

Ur du dum på riktigt eller sitter du bara och larvar dig?

Ifall det nu skulle vara så att du är dum på riktigt så bryter jag ner detta till tre frågor:

1) Kan det någonsin under några som helst omständigheter vara rätt att döma någon som lämnar en religion till böter?

2) Kan det någonsin under några som helst omständigheter vara rätt att döma någon som lämnar en religion till fängelse?

3) Kan det någonsin under några som helst omständigheter vara rätt att döman någon som lämnar en religion till döden?

Så där! Är detta mer begripligt är "någon som helst form av straff"?

Jag vet inte hur jag ska tolka din ovilja mot att svara på detta eller dina tidigare jämförelser mellan mord och att lämna islam. Kan du inte bara svara istället för att fortsätta slingra dig?
    Jag har själv anmält detta inlägg och bett att få det borttaget.
    Jag var för snabb och det blev osakligt.
    Jag ber om ursäkt. 
    Jag skriver ett nytt inlägg.
  • Rikard
    Solidaritet skrev 2015-04-22 10:24:54 följande:
    Jag förstår att du inte kan svara på min fråga, antagligen därför att du återigen använde dig av ett retoriskt grepp för att förminska mina åsikter vilka skiljer sig åt från dina. 

Varför frågar du mig om det är berättigat att utdöma straff för någon som lämnar en religion? Vill du med det antyda att du utläst av mina inlägg att jag är för det? Ytterligare ett smutsigt retoriskt grepp?

Sök hjälp. 
    Jag frågar om dina åsikter för att jag faktiskt inte begriper din inställning till eventuella straff för dem som lämnar islam. Du undviker konsekvent att kommentera den saken och börjar istället svamla om straff för mord.

Eftersom min tidigare fråga tydligen var alldeles för svår för dig att förstå så ska jag bryta ner den till flera frågor:

1) Kan det någonsin under några som helst omständigheter vara berättigat att döma till BÖTER för att någon lämnar en religion?

2) Kan det någonsin under några som helst omständigheter vara berättigat att döma till FÄNGELSE för att någon lämnar en religion?

3) Kan det någonsin under några som helst omständigheter vara berättigat att döma till SPÖSTRAFF för att någon lämnar en religion?

4) Kan det någonsin under några som helst omständigheter vara berättigat att döma till DÖDEN för att någon lämnar en religion?

5) Finns det något straff över huvud taget som är rätt för någon som lämnar en religion?
  • Solidaritet
    Rikard skrev 2015-04-22 11:09:47 följande:
    Jag har själv anmält detta inlägg och bett att få det borttaget.
    Jag var för snabb och det blev osakligt.
    Jag ber om ursäkt. 
    Jag skriver ett nytt inlägg.
    Besvära dig inte med det.
    Jag är inte intresserad av dina medvetna feltolkningar.
  • Rikard
    Solidaritet skrev 2015-04-22 12:24:38 följande:
    Kan du förklara varför du inte kan svara på mina enkla frågor angående straff för dem som lämnar sin religion?

Vad är ditt skäl till att vägra att berätta om dina åsikter om straff för dem som lämnar sin religion?
  • Rikard
    Solidaritet skrev 2015-04-22 12:24:38 följande:
    Om jag har misstolkat dig så ber jag om ursäkt. Det har inte varit min mening.
    Emellertid så kan jag inte förstå hur jag skulle kunna ha misstolkat din inställning till straff för den som lämnar islam, eftersom du envist vägrar att svara på den frågan och istället väljer att tramsa om straff för mord och dödsstraff i allmänhet. Det finns ju inget svar att misstolka.

Varför vill du inte svara på frågan?
  • Solidaritet
    Rikard skrev 2015-04-22 12:53:38 följande:
    Om jag har misstolkat dig så ber jag om ursäkt. Det har inte varit min mening.
    Emellertid så kan jag inte förstå hur jag skulle kunna ha misstolkat din inställning till straff för den som lämnar islam, eftersom du envist vägrar att svara på den frågan och istället väljer att tramsa om straff för mord och dödsstraff i allmänhet. Det finns ju inget svar att misstolka.

Varför vill du inte svara på frågan?
    Att du fortsätter att kalla mina åsikter för trams visar bara vilken otroligt dålig argumentationsförmåga du har, och jag har inget intresse av att förklara några som helst ståndpunkter för dig. 

Ja, du har missuppfattat. 
    Lev med det. 
  • Rikard
    Solidaritet skrev 2015-04-22 16:04:55 följande:
    Att du fortsätter att kalla mina åsikter för trams visar bara vilken otroligt dålig argumentationsförmåga du har, och jag har inget intresse av att förklara några som helst ståndpunkter för dig. 

Ja, du har missuppfattat. 
    Lev med det. 
    Du vill alltså inte svara på frågan om det är rimligt med straff för dem som lämnar islam?

Varför vägrar du att svara på den frågan?

Är du rädd att jag inte ska gilla ditt svar?
  • Solidaritet
    Rikard skrev 2015-04-22 16:16:28 följande:
    Du vill alltså inte svara på frågan om det är rimligt med straff för dem som lämnar islam?

Varför vägrar du att svara på den frågan?

Är du rädd att jag inte ska gilla ditt svar?
    Vem bryr sig om vad du tycker? Skrattande

Nej, Richard. Ta ett djupt andetag. Släpp det här. Du har totalt förvridit allt det jag har skrivit, och jag har inte motivationen att reda ut det så att du förstår. 

Du har konsekvent misstolkat varenda inlägg jag skrivit, och läst in saker jag inte uttryckt. Jag har inte diskuterat straff för dem som lämnar islam. Det är din diskussion. Du kan inte kräva av mig att redovisa åsikter som du har fantiserat ihop. Du är inte värd energin, förstår du?
  • Rikard
    Solidaritet skrev 2015-04-22 16:33:40 följande:
    Vem bryr sig om vad du tycker? Skrattande

Nej, Richard. Ta ett djupt andetag. Släpp det här. Du har totalt förvridit allt det jag har skrivit, och jag har inte motivationen att reda ut det så att du förstår. 

Du har konsekvent misstolkat varenda inlägg jag skrivit, och läst in saker jag inte uttryckt. Jag har inte diskuterat straff för dem som lämnar islam. Det är din diskussion. Du kan inte kräva av mig att redovisa åsikter som du har fantiserat ihop. Du är inte värd energin, förstår du?

Ja, det är jag som har diskuterat straff för dem som lämnar islam.

Detta har jag gjort för att 13 (tretton) muslimska länder har lagstiftning som föreskriver dödsstraff för dem som lämnar islam och detta är ett av de skäl jag har för att jag avskyr islam. Om några andra länder har andra straff för dem som lämnar islam vet jag inte. Det var där hela denna diskussion om straff startade.

Det hela började alltså som en diskussion om straff för apostasi, inte som en diskussion om dödsstraff.

Du har dock envist försökt att vrida fokus från frågan om det är rimligt att ha någon som helst form av straff för dem som lämnar islam genom att dels jämföra mord med att lämna islam, och dels genom att försöka föra en allmän diskussion om dödsstraff.

Jag noterar att du vägrar att svara på frågan om det någonsin kan vara rimligt med något straff för den som lämnar islam.
    Ett enkelt "nej" hade varit nog och inte ens jag hade kunnat misstolka det.

Att du inte svarar lämnar därmed fältet öppet för dem som läser här att göra sina egna gissningar kring vad du anser.
    Men om det är så du vill ha det så ...

• Solidaritet
    Rikard skrev 2015-04-22 16:44:13 följande:

Ja, det är jag som har diskuterat straff för dem som lämnar islam.

Detta har jag gjort för att 13 (tretton) muslimska länder har lagstiftning som föreskriver dödsstraff för dem som lämnar islam och detta är ett av de skäl jag har för att jag avskyr islam. Om några andra länder har andra straff för dem som lämnar islam vet jag inte. Det var där hela denna diskussion om straff startade.

Det hela började alltså som en diskussion om straff för apostasi, inte som en diskussion om dödsstraff.

Du har dock envist försökt att vrida fokus från frågan om det är rimligt att ha någon som helst form av straff för dem som lämnar islam genom att dels jämföra mord med att lämna islam, och dels genom att försöka föra en allmän diskussion om dödsstraff.

Jag noterar att du vägrar att svara på frågan om det någonsin kan vara rimligt med något straff för den som lämnar islam.
    Ett enkelt "nej" hade varit nog och inte ens jag hade kunnat misstolka det.

Att du inte svarar lämnar därmed fältet öppet för dem som läser här att göra sina egna gissningar kring vad du anser.
    Men om det är så du vill ha det så ...

Okidoki Drömmer
Svar på tråden Ni som är kritiska till Islam.