• Anonym (Religionsfrihet)

Ni som är kritiska till Islam.

Är det inte egentligen extremism av alla slag man borde bekämpa? Och inte religionen Islam som sådan.

Är det inte lite förenklat att sopa med en hel religion i en kritik som borde riktas mot dess extrema avart? Och alla fundamentalistiska religiösa, för den delen.

• Svar på tråden Ni som är kritiska till Islam.
  • Rikard
    Solidaritet skrev 2015-04-21 10:37:25 följande:
    Det är omöjligt att föra en rak diskussion med dig. Det är ju du som anser att tråden bör handla om islam, det var det jag svarade på. 

Religiösa tokstollar är religiösa tokstollar, och dödsstraff är lika illa oavsett varför det praktiseras. Orsakerna till dödsstraffet är inte jämförbara, men dödsstraffet i sig är. Det är mina åsikter, och jag är fullt medveten om att du inte tycker likadant. 

Men ja, som svar på frågan. Du framstår för mig som islamofobisk. 
    Din hållning har varit att man inte får kritisera islam om man inte samtidigt kritiserar kristendomen eller USA eller något annat.
    Du får kritisera precis vad du vill. Det som är obegripligt är inställningen att man inte får kritisera islam om man inte kritiserar något annat samtidigt.

Därför upprepar jag frågan: Händer det aldrig att du kritiserar USA eller Israel utan att kritisera islam samtidigt?
    Eller gäller kravet att kritisera något annat bara när man pratar om islam?

Om vi bortser från dödsstraffet, anser du att mord är jämförbart med att lämna islam? 

Jag noterar också att du inte kan ge några exempel från denna tråd som verifierar dina tidigare påståenden bland annat om att man inte får kritisera Israel.
  • Solidaritet
    Rikard skrev 2015-04-21 10:47:07 följande:
    Din hållning har varit att man inte får kritisera islam om man inte samtidigt kritiserar kristendomen eller USA eller något annat.
    Du får kritisera precis vad du vill. Det som är obegripligt är inställningen att man inte får kritisera islam om man inte kritiserar något annat samtidigt.

Därför upprepar jag frågan: Händer det aldrig att du kritiserar USA eller Israel utan att kritisera islam samtidigt?

Om vi bortser från dödsstraffet, anser du att mord är jämförbart med att lämna islam? 

Jag noterar också att du inte kan ge några exempel från denna tråd som verifierar dina tidigare påståenden bland annat om att man inte får kritisera Israel.
    Nej, det är inte min hållning. Då har du missförstått mig. 
    Man får kritisera vad man vill. 

Vi har tyvärr hamnat i en cirkel vilken inte kommer att leda till några vettiga slutsatser.

Jag anser att debatten bör vara mer nyanserad. Du ville ha en ensidig kritik av islam och anser att mina jämförelser stör, jag förstår det. Men jag anser att jämförelser är relevanta. Du får nog leva med att du inte kan bestämma i vilken riktning debatten förs. 
  • Rikard
    Solidaritet skrev 2015-04-21 10:58:08 följande:
    Nej, det är inte min hållning. Då har du missförstått mig. 
    Man får kritisera vad man vill. 

Vi har tyvärr hamnat i en cirkel vilken inte kommer att leda till några vettiga slutsatser.

Jag anser att debatten bör vara mer nyanserad. Du ville ha en ensidig kritik av islam och anser att mina jämförelser stör, jag förstår det. Men jag anser att jämförelser är relevanta. Du får nog leva med att du inte kan bestämma i vilken riktning debatten förs. 
    Var har jag skrivit att jag vill ha en ensidig kritik av islam?
    Jag menar att detta bara är ännu en av dina många ogrundade anklagelser.

Jag har försvarat rätten att kritisera islam utan att man för den skull alltid måste nämna USA, Israel, fan eller hans moster samtidigt. Det är inte samma sak.

Jag anser att dina jämförelser är hårresande för att jag menar att det är en milsvidd skillnad i brottslighet mellan mord och att kritisera islam. Du hävdar fortfarande att dessa "jämförelser är relevanta". Skrämmande! 
    I mina ögon visar detta hur religion kan få folk att fullständigt tappa sin moraliska kompass.
  • Rikard
    Solidaritet skrev 2015-04-21 10:37:25 följande:
    Det är omöjligt att föra en rak diskussion med dig. /.../
    Om du menar att jag inte ställer upp på att diskutera på dina villkor så har du fullkomligt rätt.
  • Solidaritet
    Rikard skrev 2015-04-21 11:26:20 följande:
    Var har jag skrivit att jag vill ha en ensidig kritik av islam?
    Jag menar att detta bara är ännu en av dina många ogrundade anklagelser.

Jag har försvarat rätten att kritisera islam utan att man för den skull alltid måste nämna USA, Israel, fan eller hans moster samtidigt. Det är inte samma sak.

Jag anser att dina jämförelser är hårresande för att jag menar att det är en milsvidd skillnad i brottslighet mellan mord och att kritisera islam. Du hävdar fortfarande att dessa "jämförelser är relevanta". Skrämmande! 
    I mina ögon visar detta hur religion kan få folk att fullständigt tappa sin moraliska kompass.
    Du må anse att det är hårresande att vara emot alla slags dödsstraff. Det tycker inte jag. Men hur skulle det på något sätt bevisa att religion kan få människor att tappa sin moraliska kompass? 
  • let IT be
    Rikard skrev 2015-04-21 10:26:17 följande:
    Exakt i vilket inlägg i denna tråd står det att man inte får kritisera Israel?
    I vilket inlägg i denna tråd försvarar någon Israels ockupationspolitik med religion?

Varför får man inte kritisera islam om man inte samtidigt kritiserar USA, Israel, fan och hans moster?

Hur efterlever du detta själv?
    Händer det aldrig att du kritiserar USA utan att kritisera islam samtidigt?
    Händer det aldrig att du säger någon negativt om Israel utan att du kritiserar de muslimska staterna samtidigt?

För ditt resonemang måste väl fungera omvänt också?
    Jag ska förklara till dig den skillnad jag ser.

Många judar har sagt att sionismen inte är samma sak som judendom. Att även om sionisterna söker stöd i judendomen så finns inte det där. Det sionisterna gör tar de avstånd ifrån för att grundbudskapet inte är dödandet. Det har jag accepterat. Jag har jobbat med flera judar kring vissa frågor och även röstat på en judisk person i senaste valet.

Kristna har tagit avstånd från terror som skett i deras religions namn. (Ja jag anser i dagens läge med flera miljoner dödade, skadade och torterade, att Bush var vår tids största terrorist men det finns många andra med). De säger att Bibeln inte ska tolkas så som extremister tolkar den i många länder för grundbudskapet är ändå "vända andra kinden till" och " älska din näste". Det har jag accepterat och har all respekt för kristna.

Muslimer har tagit avstånd från terror utförd i islams namn. Muslimer säger att koranen inte ska tolkas så som terroristerna gör och att det inte finns ett stöd för dödandet i islam. Koranen ska tolkas i ett historiskt perspektiv och grundbudskapet är respekt för alla. Det accepteras inte från muslimerna. Då ska folk hävda att det visst finns stöd. Att terroristernas tolkning är rätt. Att islam är terroristreligionen etc.

Varför gör man denna skillnad?
  • Rikard
    let IT be skrev 2015-04-21 11:48:12 följande:
    Jag ska förklara till dig den skillnad jag ser.

Många judar har sagt att sionismen inte är samma sak som judendom. Att även om sionisterna söker stöd i judendomen så finns inte det där. Det sionisterna gör tar de avstånd ifrån för att grundbudskapet inte är dödandet. Det har jag accepterat. Jag har jobbat med flera judar kring vissa frågor och även röstat på en judisk person i senaste valet.

Kristna har tagit avstånd från terror som skett i deras religions namn. (Ja jag anser i dagens läge med flera miljoner dödade, skadade och torterade, att Bush var vår tids största terrorist men det finns många andra med). De säger att Bibeln inte ska tolkas så som extremister tolkar den i många länder för grundbudskapet är ändå "vända andra kinden till" och " älska din näste". Det har jag accepterat och har all respekt för kristna.

Muslimer har tagit avstånd från terror utförd i islams namn. Muslimer säger att koranen inte ska tolkas så som terroristerna gör och att det inte finns ett stöd för dödandet i islam. Koranen ska tolkas i ett historiskt perspektiv och grundbudskapet är respekt för alla. Det accepteras inte från muslimerna. Då ska folk hävda att det visst finns stöd. Att terroristernas tolkning är rätt. Att islam är terroristreligionen etc.

Varför gör man denna skillnad?
    Du påstår att jag gör en skillnad som jag inte gör.
    Du kommer återigen med helt ogrundade anklagelser. 

Kritisera det jag skriver istället för att hitta på!
  • Rikard
    Rikard skrev 2015-04-21 10:47:07 följande:

"Solidaritet"
    Jag ber om ursäkt för att jag blandade ihop dig med Let it be. 
    Du har inte skrivit något om Israel. 

Jag blandade ihop er, eftersom ni, i mina ögon, båda företräder uppfattningen att kritik mot islam endast får framföras om man samtidigt kritiserar en massa annat också.

Men du har som sagt inte nämnt Israel. My bad!
  • Rikard
    Solidaritet skrev 2015-04-21 11:41:19 följande:
    Du må anse att det är hårresande att vara emot alla slags dödsstraff. Det tycker inte jag. Men hur skulle det på något sätt bevisa att religion kan få människor att tappa sin moraliska kompass? 
    Jag är emot alla sorters dödsstraff och det har jag redan påpekat.
    Försök inte klistra åsikter på mig som jag inte har!

Däremot ser jag skillnad på själva brottet mord och "brottet" lämna islam.

Men att det är detta jag pratar om går tydligen inte att få in i ditt huvud oavsett hur många gånger jag skriver det.
  • let IT be
    Rikard skrev 2015-04-21 11:58:28 följande:
    Du påstår att jag gör en skillnad som jag inte gör.
    Du kommer återigen med helt ogrundade anklagelser. 

Kritisera det jag skriver istället för att hitta på!
    Du kritiserar jämt islam. Jag vet inte om du skulle koppla mord folk gör i kristendomens namn med kristendomen som religion så som du verkar göra med islam. Jag förstår inte varför religion stör dig så.

Det är inte ett brott att lämna islam. Folk får tro på vad de vill. Man kan inte tvinga någon att tro på Gud. Det är en tro och om du inte har den i hjärtat så spelar inget annat du gör roll. Att det ses som ett brott att lämna islam är fel för det finns INGET i koranen som säger att religion är ett tvång och att man ska döda den som lämnar islam. Och de som påstår det är en grupp idioter precis som många andra anser jag. Folk får göra vad de vill. De krig som skedde för 1400 år sedan mot mosalima al kathab har inget med folk som lämnar islam att göra. Ingen religion kan spridas med tvång. Det missionärer gör inom de olika religionerna är att använda sina ord för att övertyga folk om att Gud finns. Ingen kan tvinga någon att tro på Gud. Man behöver inte gå någonstans och registrera att "nu tror jag på det här" och "nu tror jag inte längre på det här". Många konverterar till islam, blir extrema och lämnar den sen. Många svenskar och även andra västerlänningar som konverterar har en väldigt konstig bild av islam. De tar religionen till en helt annan nivå. Tror att de får pluspoäng för att de bär niqab ansiktsslöjan (som var ett judiskt plagg och inte har någonting med islam att göra) Det visar på att de inte förstått vad "medelvägen" inom islam är. Det är den islam du ser och det är den du kritiserar.
Svar på tråden Ni som är kritiska till Islam.