Johan75 skrev 2015-04-17 11:52:14 följande:
Det tror jag inte. Jag tror vi står väldigt nära varandra i det allra mesta. I alla fall av det jag läst av vad du skriver. Min känsla är bara att du här har valt att se allt som ett påhopp av något slag i det här fallet. Allt som går att tolka väljer du att tolka i den mest negativa betydelsen som går.
Jag skrev att du i dina inlägg drar debatten åt samma håll som en annan skribent, men med mindre känsloutbrott. Du väljer att tolka detta som att jag skriver att du har känsloutbrott medan jag tycker det är uppenbart att jag menar motsatsen.
Nästan all text går att tolka - se bara på det trådstarten handlar om. Det har inget med "definierade betydelser" att göra. Det handlar mer om hur man väljer att se saker och ting. Och här ligger mycket av min kritik.
Allt för många (i mina ögon) väljer att hela tiden ursäkta religionen islam. Antingen genom att hävda att den är något som jag inte kan se att den är, att de som hittar stöd för hemskheter bara misstolkar den, eller så drar man debatten bort från islam genom att hela tiden peka på andra dåliga idéer, eller så hävdar man att inget beror på islam utan på andra markörer som socioekonomiska förhållanden eller geopolitiska förhållanden.
Detta återkommer konstant när det kommer till kritik mot islam, och framförallt är det sekulariserade socialliberaler och moderata religiösa som står för denna infallsvinkel.
Mycket av det som står i Koranen är (ur min synvinkel) ren galenskap, och jag tycker det är tråkigt ifall det endast är halv- eller helgalna kristna demagoger samt nationalister och rasister som pekar på de moraliskt förkastliga delarna av denna religion.
I det allt mer SD-vurmande Sverige så tycker jag, kanske tvärt emot dig, att det är än mer viktigt att vi som inte är fyllda av främlingsfientligt eller någon annan vidskepelse får kritisera dessa saker utan att drunkna i någon kvasidebatt om hur det minsann finns andra religioner och ideologier som är dåliga.
Om du tycker att debatten ska föras på ett visst sätt eftersom det är explosivt att kritisera islam i dagens politiska klimat - då måste väl även jag få uttrycka min åsikt om hur debatten förs bäst? Det betyder inte på något sätt att jag ber dig "hålla tyst".
I det här fallet har du valt att använda en formulering, sedan hävdar du att du avsåg någonting annat. Eftersom vi enbart har skriven text att utgå ifrån kan jag bara tolka dina ord. I mina öron låter din formulering som ett retoriskt grepp för att misskreditera en meningsmotståndare och få denne att framstå som känslosam snarare än rationell. Inte en ovanlig härskarteknik.
Du kanske anser att alla som inte ensidigt kritiserar islam ursäktar extremism inom islam, medan jag anser att ensidig kritik mot islam blundar för idiotin i en religion betydligt närmre.
Mina åsikter kvarstår.
USA är bedrövliga både när det gäller religionstokerier och dödsstraff. Jag ser inga större skillnader i galenskaperna, förutom det faktum att USA styrs av politik (dock i intimt samarbete med onyanserade religiösa värderingar), medan de islamska staterna styrs av fundamentalism.