• LinaLinnea

Hur ORKAR man med vardagen?? Hjälp mig!

Jag är en tvåbarnsmamma som är konstant trött och sliten. Min man är trött han också och jag tror att våra negativa energier drar ned varandras ork. Orkar inte ta tag i de vardagliga bestyren som att städa, tvätta, sköta trädgården etc. Allt blir bara stökigt och jävligt här hemma och mår ännu sämre när allt ser så hemskt ut. Harmonin existerar inte överhuvudtaget eftersom alla saker och måsten blir en enda härva som inte orkas med. Både jag och min man jobbar heltid. Vi hämtar barnen kl 17, sen är det hem och fixa middag, efter det ska ju barnen badas, byta blöjor, leka, plocka undan, borsta tänderna på minstingen som nattas kl 19. Sen är det min äldsta dotter som ska nattas och allt kring det. 

Barnen är 1,5 och 6 år.

När barnen somnat hamnar jag och min man som två zombies framför tvn tills den ena eller den andra somnar i soffan och det är dags att gå och lägga sig.

Det blir med andra ord inget gjort här hemma och helgerna förbrukas på att storstäda allt vi inte hunnit med, och inte ens då hinner vi få det klart innan allt börjar om igen. Därav hinner vi inte hitta på roliga saker i familjen (som alla andra tycks hinna med) på helgerna och det ger mig sjukt dåligt samvete. 

Har också dåligt samvete för att jag konstant är så orkeslös och detta trots att jag ändå sover mina timmar varje natt.

Är så trött på att huset och trädgården ser så tråkigt och förfallet ut. Det ser verkligen inte ut som trevligt hem just nu kan jag lova. Vill ju att vi ska trivas här och njuta av att vara hemma. Det gör vi verkligen inte nu.

Ni som har styr på vardagen och ändå hinner umgås med faniljen. HUR GÖR NI?
    Två barn, hus och en vanlig vardag ska väl inte kännas så tung som jag upplever den?

Vill kickstarta mig själv med startkablar känns det som, men vet inte hur eller var jag ska börja! :(

• Svar på tråden Hur ORKAR man med vardagen?? Hjälp mig!
  • SIS79

Sjukskriv dig en vecka och röj upp där hemma så du har en grund att starta från. Fejka adhd så du får concerta eller ritalin så orkar du otroligt mycket mer. Släng/sälj allt onödigt så tar det ingen energi.

Se till att bli sjukskriven 25% pga din "adhd" så går du ner i tid utan att det kostar så mycket.

• Moiranna
    tobbe01 skrev 2015-03-07 07:18:03 följande:
    Fast i ärlighetens namn.......hur lång tid tar det att hänga en tvätt? Pula in tvätten och trycka på knappen är väl gjort på ett par minuter?
    Allt går ju inte att köra i vanlig tvättmaskin eller torktumlare. Det blir skrynkligt, eller slits ut väldigt fort, eller blir rentav förstört första gången det tvättas i maskin. Man måste hänga plaggen (fint på galgar, sträcka sömmarna och vika kragarna o.s.v.) eller rentav stryka plaggen, eller låta dem plantorka (tunga, stickade plagg). 

Men visst är det vettigt att använda så lättskötta kläder som möjligt under småbarnsåren.
  • jashrinah
    tobbe01 skrev 2015-03-07 07:18:03 följande:
    Fast i ärlighetens namn.......hur lång tid tar det att hänga en tvätt? Pula in tvätten och trycka på knappen är väl gjort på ett par minuter?
    det är inte tiden det är brist på , det är platsen att hänga tvätten ! jag har tid att tvätta allt på en dag men har ju ingen stans att hänga det ! 
  • Tacksamt
    jashrinah skrev 2015-03-07 11:12:13 följande:
    det är inte tiden det är brist på , det är platsen att hänga tvätten ! jag har tid att tvätta allt på en dag men har ju ingen stans att hänga det ! 
    Vill man se problem,så gör man!
    Linor i taket? Stående tork i badrummet/tvättstugan?
  • modsey
    jashrinah skrev 2015-03-07 11:12:13 följande:
    Torktumlar allt jag kan för att få tvätten att snurra enkelt!
  • Mandel

Använd Rut som får ta det grova med damma, dammsuga, torka golv osv. så behöver ni bara ta plockandet.

Hur dags lägger ni barnen och hur dags lägger ni er själva? Känns lite galet om det tar 2x4 timmar (kl17-21) för två vuxna människor att laga mat, äta och bada och natta barn.
    Ta med barnen i matlagningen så umgås ni då och så kan en av er vuxna städa/tvätta. Gör plockandet och städandet till en lek så även barnen kan vara med.

Och viktigast av allt: ställ alltid tillbaka saker direkt på sin rätta plats!
    Då blir det inte oöverstigliga berg som tar en hel helg att reda ut.
    Tar man lite varje dag så hålls det efter på ett helt annat vis och blir mycket enklare.
    Ta med saker i farten när ni ändå går förbi.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Carolina01

Vi jobbar heltid (jag jobbar skift) vi har två små barn och hus... Jag är ordningssam och vill ha det rent och fint hemma, städar lite varje dag. På torsdagar storstädar Vi hela huset tillsammans, det går fort om man hjälps åt:)! Mina tips till dig är:

Skaffa städhjälp

Gå ner i tid

Ha schema för när saker ska göras ex tvätta måndagar och onsdagar, dammsuga söndagar tisdagar och torsdagar, städa toaletten på måndagar och torsdagar och bestäm vem som ska göra vad, hur och när...

Plocka lite hela tiden

Veckoplanera maten och storhandla (hos oss åker en av oss när barnen somnat vid 19, vi brukar turas om...)

Gör storkok

Bada inte barnen varje dag, vi badar 2-3ggr/vecka de andra dagarna tvättar vi underliv ansikte och händer

Ta tid för er själva till träning, ger massor av energi och ork i vardagen

Boka roliga utflykter nån/några helger i månaden som ni gör tillsammans

Ha egentid som par

• En blå giraff

Jag har en stående torkställning på golvet i tvättstugan. Den är väl 1 x 1 meter stor och ca 180 cm hög.Har ingen torktumlare. På min tvättställning ryms 3 fulla maskiner tvätt om man hänger smart.

Vi är två vuxna och två barn varav äldsta barnet är sängvätare = mycket extra tvätt. Yngsta kissar ner minst 2-3 par byxor och kalsonger per dag också utöver all annan tvätt. Tvättar täcken nästan dagligen i perioder och det händer jag över en dörrkarm eller i trappan. Det underlättar att ha en tvättmaskin som har bra varvtal på centrifugeringen. Våran centrifugerar 1200 varv och tvätten är nästan alltid helt torr ett dygn efter att jag hängt den.Jag slänger ofta in en maskin tvätt direkt då jag kommer hem från jobbet och den kan jag sedan hänga efter att vi ätit middag. Lägger då direkt in en till maskin om det behövs, och hänger den innan jag lägger mig. Så visst hinner man med tvätten bara man planerar.

• Gladaloppan

Hitta små mål! Idag ska jag göra en ska innan jag sätter mig i soffan. Exempelvis tömma diskmaskinen eller vika lite tvätt. Försök att inte se allt som måste göras utan rikta in dig på en sak varje dag. Det känns så mycket bättre att sätta sig i soffan när man har checkat nånting på listan.

• Minxy

Städhjälp är guld värt och dessutom billigare än vad många tror.

Varannan vecka kommer städbolaget till oss och städar i två timmar. Dom tar bara entréplan (kök, bad, hall, vardagsrum, matrum), men det gör stor skillnad!

Kostar 180 kr/timmen vilket innebär en månadskostnad på 720 kr. Snorbilligt.

Vi jobbar också heltid, har två barn + ett tredje på väg. Man måste tillåta sig själv att hitta genvägar som städning/matkasse osv

• frökenelisabeth

För det första: skippa illusionen om att "alla andra fixar/klarar det"! Jag bor också i Danmark, och ja, det är slitigt när man inte kan gå ner i tid. Nu har vi bara ett barn och jobbar skiftande arbetstider, både jag och min man, vilket innebär att vi ändå har färre timmar än heltid totalt sett, så vi klarar oss, men några oceaner av tid att fixa med hus och hem har man ju verkligen inte! 

Men jag vet många familjer som skaffat hjälp av olika slag, en svensk-dansk familj med två barn t ex som ordnade en au-pair och i efterhand sa att det nog räddat dem från skilsmässa.... 

Fundera på var ni kan spara tid. Pendling? Om du ändå ska byta jobb, så kanske det går att hitta något som ligger nära hememt? Städning? Fixa städhjälp! Handling/matlagning? Gör veckomatsedel och handla t ex via nemlig.com. Möjligheten till au pair finns ju faktiskt också, man kan få bidrag för det, men det kräver ju att man har plats hemma till en extra boende. 

Trädgårdar går ju också att göra mer eller mindre lättskötta, kanske kan man byta ut delar av trädgården så att den inte kräver så mycket tid? 

Hoppas det löser sig för er, jag känner igen det där med att man drar ner varandra med negativ energi, det blir lätt en ond cirkel. 

• Emelie0408

Hej. Känner igen mig mycket i det du skriver. Vi har två barn som är 3 och 5 år. Jobbar båda heltid. Det är inte alltid nystädat här och jag har egentligen alltid mått dåligt när det inte är perfekt men på senare tid har jag lärt mig att sänka kraven. Förstå att vi inte kan orka ha kliniskt rent hemma varje dag plus jobba heltid plus ta hand om två småbarn. Någon sa till mig en gång att sluta vara så sträng mot dig själv. Se istället allt du gör bra. Man kan aldrig vara perfekt och man kan inte hinna med allt. Det finns ingen lösning på detta utan man får försöka överleva småbarnsåren och tänka att man får vara trött och orkeslös nu. Det är inget konstigt att man är det. Sen jag började se det på detta sättet har vardagen känts mycket bättre.

Svar på tråden Hur ORKAR man med vardagen?? Hjälp mig!