Inlägg från: frökenelisabeth |Visa alla inlägg
  • frökenelisabeth

Hur ORKAR man med vardagen?? Hjälp mig!

För det första: skippa illusionen om att "alla andra fixar/klarar det"! Jag bor också i Danmark, och ja, det är slitigt när man inte kan gå ner i tid. Nu har vi bara ett barn och jobbar skiftande arbetstider, både jag och min man, vilket innebär att vi ändå har färre timmar än heltid totalt sett, så vi klarar oss, men några oceaner av tid att fixa med hus och hem har man ju verkligen inte! 

Men jag vet många familjer som skaffat hjälp av olika slag, en svensk-dansk familj med två barn t ex som ordnade en au-pair och i efterhand sa att det nog räddat dem från skilsmässa.... 

Fundera på var ni kan spara tid. Pendling? Om du ändå ska byta jobb, så kanske det går att hitta något som ligger nära hememt? Städning? Fixa städhjälp! Handling/matlagning? Gör veckomatsedel och handla t ex via nemlig.com. Möjligheten till au pair finns ju faktiskt också, man kan få bidrag för det, men det kräver ju att man har plats hemma till en extra boende. 

Trädgårdar går ju också att göra mer eller mindre lättskötta, kanske kan man byta ut delar av trädgården så att den inte kräver så mycket tid? 

Hoppas det löser sig för er, jag känner igen det där med att man drar ner varandra med negativ energi, det blir lätt en ond cirkel. 

Svar på tråden Hur ORKAR man med vardagen?? Hjälp mig!