• LinaLinnea

Hur ORKAR man med vardagen?? Hjälp mig!

Jag är en tvåbarnsmamma som är konstant trött och sliten. Min man är trött han också och jag tror att våra negativa energier drar ned varandras ork. Orkar inte ta tag i de vardagliga bestyren som att städa, tvätta, sköta trädgården etc. Allt blir bara stökigt och jävligt här hemma och mår ännu sämre när allt ser så hemskt ut. Harmonin existerar inte överhuvudtaget eftersom alla saker och måsten blir en enda härva som inte orkas med. Både jag och min man jobbar heltid. Vi hämtar barnen kl 17, sen är det hem och fixa middag, efter det ska ju barnen badas, byta blöjor, leka, plocka undan, borsta tänderna på minstingen som nattas kl 19. Sen är det min äldsta dotter som ska nattas och allt kring det. 

Barnen är 1,5 och 6 år.

När barnen somnat hamnar jag och min man som två zombies framför tvn tills den ena eller den andra somnar i soffan och det är dags att gå och lägga sig.

Det blir med andra ord inget gjort här hemma och helgerna förbrukas på att storstäda allt vi inte hunnit med, och inte ens då hinner vi få det klart innan allt börjar om igen. Därav hinner vi inte hitta på roliga saker i familjen (som alla andra tycks hinna med) på helgerna och det ger mig sjukt dåligt samvete. 

Har också dåligt samvete för att jag konstant är så orkeslös och detta trots att jag ändå sover mina timmar varje natt.

Är så trött på att huset och trädgården ser så tråkigt och förfallet ut. Det ser verkligen inte ut som trevligt hem just nu kan jag lova. Vill ju att vi ska trivas här och njuta av att vara hemma. Det gör vi verkligen inte nu.

Ni som har styr på vardagen och ändå hinner umgås med faniljen. HUR GÖR NI?
    Två barn, hus och en vanlig vardag ska väl inte kännas så tung som jag upplever den?

Vill kickstarta mig själv med startkablar känns det som, men vet inte hur eller var jag ska börja! :(

• Svar på tråden Hur ORKAR man med vardagen?? Hjälp mig!
  • Dasha

ursäkta mig, men ni som båda jobbar heltid, ni MÅSTE ju ha råd med städhjälp 1 gång i vecka! det underlättar otroligt mycket!

och köp storstädningar 2-3ggr om året.

mat - beställ nån typ linas matkasse eller liknande.

herregud, om vi båda jobbade heltid  - då skulle jag inte tvekat!!!!

• LinaLinnea

Vi ska definitivt kolla det där med städning. När jag tänker på det och läser vad ni skriver så är det nästan absurt hur mycket man ska hinna med hemma samtidigt som man jobbar heltid med två krävande jobb. Man kanske borde ställa lägre krav på sig själv också. Är egentligen en sån som vill ha det fint hemma och blir negativt påverkad när det är stökigt och omysigt. Har ni något tips där? För att göra det fint hemma utan att man måste ha en massa tid att lägga på det?

• Lena

Lär barnen hjälpa till och minimera antalet grejor och maximera förvaringen.

• Margaux

Vi heltidsarbete och har två barn, 5 & 2. Vi har städhjälp varje fredag(idag är stora röjardagen). Vi har antingen matkasse med middag till hela veckan annars handlar jag all mat på måndag efter jobbet.

Vi har iofs affären rätt vid sidan om huset men väldigt skönt att veta vad man ska laga varje dag.

Tränar du? Annars kanske du kan prioritera in 2 pass i veckan? Även om det känns som det sista du vill nu så ger det faktiskt energi....

Jag brukar ta 20-30 min när jag kommer hem (antingen när maten är i ugnen eller rätt efter middagen) och röja. Hjälper att bara plocka undan.

Min man jobbar i princip hela tiden så det mesta hushållsarbetet sköter jag, jag köper loss absolut allt jag kan. Dvs vår hemhjälp stryker och allt annat smått jag ber om.

• whitestar

Har bara ett barn men min make jobbar på annan ort. Inte alltid jag jobbar heltid men ibland o det är inte mycket som hinns med hemma då. Har lågprioterat städning en. Dammsugning o städning av badrummet görs söndagar, lördagar görs inga måsten utan då är det vila o nöjen som står på schemat. Har även prioriterat bort en del tid framför tv o datorn

• Penida

Vi har valt att inte jobba heltid vilket givetvis är skillnad och jag kanske inte kan relatera helt men jag skriver mina tankar ändå:)

Städa undan samtidigt som ni lagar mat, ta disken direkt efter middagen så att det inte blir till ett diskberg. En kan ta hand om disken och torka av, den andra kan bada barnen och allt som hör till.

Städa och plocka ner ni ser i farten, gör när ni ser istället för att låta det ligga. Det tar ofta mindre tid om man underhåller det något.

Dela upp er, en gör något skoj med barnen och den andra slår på musik (gör det mycket lättare) och städar.

Anlita städhjälp om det känns övermäktigt?

Involvera barnen i matlagning och städning. Förena nytta med nöje. 6-åringen tycker jag även kan ha egna "sysslor".

Beställ hem mat då och då.

Förbered det ni kan förbereda av maten. Tryckkokare? Skriv matlistor. Storhandla efter denna.

Fortsätt slappa på kvällarna, det behövs också. Försök att få till nån date hemma då och då och bekräfta varandra i vardagen.

Träna något och var ute så mycket som möjligt när det är dagsljus. Jag är själv något orkeslös under vinterperioden även om här finns mer tid, har mycket mer ork under vår och sommar. Det enda som hjälper är träning och dagsljus, nu är solen börjat titta fram känns det underbart.

Avskyr CIO-metoder
  • Malima

PLANERA! Vi kör en kvart/halvtimme undanplock varje kväll, INNAN vi däckar i soffan. Då kan man med gott samvete ligga därð??? Vi inkluderar barnen mkt i allt- bl.a. har vi städdisco vilket är enormt poppis. Vi drar igång bra musik på hög volym och dansar runt och plockar i hela huset, hela familjen. Barnen får hjälpa till att sortera tvätt och dammsuga i den mån det går( har en 3,5-åring och en 8-månaders.
    Ibland delar vi upp oss så att en är med barnen och en städar/tvättar/fixar i trädgården . Då får barnen kvalitetstid med en förälder och den andra får något gjort.
    Vi prioriterar tillsammans vad som ska göras. Rutingrejjerna har en varsin dag;
    Måndag: skriva matlistor/shoppinglistor, tisdag: handla medan en nattat barnen. Onsdag: städa badrummen och plocka undan på golvet så att man på torsdagen kan dammsuga
    Torsdag: dammsug
    Fredag

• Lena

Barnen behöver inte badas varje dag låt dem leka ensamma/tillsammans istället och sen plockar ni undan ihop.

• AnnaSthlm

Städhjälp?

Beställa mat på nätet?

Barnflicka som hjälper med hämtning ibland?

Kolla järnvärdet och ta tillskott?

Låter som att ni har en hyfsad inkomst, använd pengarna!

• SandraS23
    LinaLinnea skrev 2015-03-05 15:00:11 följande:

Och lite egentid hade inte varit helt fel. Det är ett bra tips. Vi är så dåliga på att genomföra det bara och så är det karusellen runt om med barnpassning och allt som ska fixas runt det. Men vi borde verkligen göra något tillsammans, bara han och jag.

Ja jag håller med dig men om du eller han har sina föräldrar i närheten kanske de kan rycka in någon eftermiddag och hämta barnen på dagis eller något just för att ni ska få andas ut lite. Jag tror på ensam tiden om ni inte har möjlighet just nu att gå ner i arbetstid men sen är det ju hur ni känner med barnpassning jag tillexempel har typ aldrig lämnat bort mina barn om jag absolut inte har varit tvungen så om du tycker det är jobbigt förstår jag det TS.
Svar på tråden Hur ORKAR man med vardagen?? Hjälp mig!