• LinaLinnea

Hur ORKAR man med vardagen?? Hjälp mig!

Jag är en tvåbarnsmamma som är konstant trött och sliten. Min man är trött han också och jag tror att våra negativa energier drar ned varandras ork. Orkar inte ta tag i de vardagliga bestyren som att städa, tvätta, sköta trädgården etc. Allt blir bara stökigt och jävligt här hemma och mår ännu sämre när allt ser så hemskt ut. Harmonin existerar inte överhuvudtaget eftersom alla saker och måsten blir en enda härva som inte orkas med. Både jag och min man jobbar heltid. Vi hämtar barnen kl 17, sen är det hem och fixa middag, efter det ska ju barnen badas, byta blöjor, leka, plocka undan, borsta tänderna på minstingen som nattas kl 19. Sen är det min äldsta dotter som ska nattas och allt kring det. 

Barnen är 1,5 och 6 år.

När barnen somnat hamnar jag och min man som två zombies framför tvn tills den ena eller den andra somnar i soffan och det är dags att gå och lägga sig.

Det blir med andra ord inget gjort här hemma och helgerna förbrukas på att storstäda allt vi inte hunnit med, och inte ens då hinner vi få det klart innan allt börjar om igen. Därav hinner vi inte hitta på roliga saker i familjen (som alla andra tycks hinna med) på helgerna och det ger mig sjukt dåligt samvete. 

Har också dåligt samvete för att jag konstant är så orkeslös och detta trots att jag ändå sover mina timmar varje natt.

Är så trött på att huset och trädgården ser så tråkigt och förfallet ut. Det ser verkligen inte ut som trevligt hem just nu kan jag lova. Vill ju att vi ska trivas här och njuta av att vara hemma. Det gör vi verkligen inte nu.

Ni som har styr på vardagen och ändå hinner umgås med faniljen. HUR GÖR NI?
    Två barn, hus och en vanlig vardag ska väl inte kännas så tung som jag upplever den?

Vill kickstarta mig själv med startkablar känns det som, men vet inte hur eller var jag ska börja! :(

• Svar på tråden Hur ORKAR man med vardagen?? Hjälp mig!
  • gbgumman

Försök göra saker så enkelt som möjligt. Allt går att förenkla.

Lär dig ta micropauser. Jag brukar faktiskt göra det på jobbet. Ta en halvtimma då jag inte är jätte produktiv. Har haft olika typer av jobb och det har alltid gått att hitta.

Träna. Kolla vad din arbetsgivare kan hjälpa dig med här. Många har så man kan få träna lite på arbetstid. Det gör dig starkare och piggare.

Gå ner lite lite i tid iaf. Jag jobbar 90%

8-17.30

8-14.30

8-14.30

8-17.30

8-14.00

De dagar jag kommer hem tidigt hinner jag massa.

Se till att båda hjälper till hemma. Dela upp sysslorna om det behövs.

Jag har tvätta mannen lägga i lådor

Jag har laga mat mannen diska

Jag städar mannen bilen

Jag hämtar oftast på fritids/dagis mannen lämnar alla dar i veckan.

Jag har tagit mest föräldraledigt mannen mest vabb.

Osv

• gbgumman
    LinaLinnea skrev 2015-03-05 14:56:52 följande:
    SandraS23 skrev 2015-03-05 14:44:11 följande:

Hej. Jag är själv tvåbarnsmamma dock är jag föräldrarledig nu för mina barn är 2 år 10 månader och minstingen är 8 månader, så för tillfället så sköter jag ju hemmet och barnen men känner igen mig i det du skriver om. Jag och min man har diskuterat hur vi ska göra sen när jag ska börja jobba och om man kan och vill och ha råd givetvis så är våran tanke iallafall att jag endast ska jobba 75-80% samtidigt som jag är inne på att börja plugga och då kan man ju styra det själv. Men mitt tips eller tanke är om någon av er har möjlighet att gå ner lite i tid för att man ska känna att man hinner med hem, barn, jobb och aktiviteter och för att "kickstarta" er själva så kanske ni ska göra något tillsammans bara du och mannen bara rå om er själva lite. Hoppas ni hittar en lösning håller tummar och tår för det.

Att gå ned i tid finns tyvärr inte som möjlighet just nu eftersom jag jobbar i Danmark där man har helt andra förutsättningar. Inte så bra som i Sverige på den punkten. Min man har ett krävande jobb där han måste jobba heltid. Han lyckades ändra sina arbetstider så att det passade bättre för hämtning och lämning av barn, men det var på håret. 

Kommer att sluta jobba på stället där jag är nu efter sommaren och ska då försöka hitta något som kan erbjuda mindre arbetstid. Men fram tills dess är det uteslutet.

Har ni några andra tips för att få igång "drivet" att få allting att rulla på mer smidigt? 

Du fråga hur vi andra gör. Väldigt få har så dåliga förutsättningar som ni. Där ligger nog mycket.
  • Dixie841
    LinaLinnea skrev 2015-03-05 19:36:30 följande:

Vi ska definitivt kolla det där med städning. När jag tänker på det och läser vad ni skriver så är det nästan absurt hur mycket man ska hinna med hemma samtidigt som man jobbar heltid med två krävande jobb. Man kanske borde ställa lägre krav på sig själv också. Är egentligen en sån som vill ha det fint hemma och blir negativt påverkad när det är stökigt och omysigt. Har ni något tips där? För att göra det fint hemma utan att man måste ha en massa tid att lägga på det?

Städhjälp varje eller varannan fredag. Du anar inte vilken välsignelse det är! Testa Linas barnkasse också ;)

Alltså ni jobbar 100% båda två. Ha inte dåligt samvete om ni behöver hjälp. Förr jobbade kvinnor mindre eller var hemmafruar, det är man sällan numera. Därför kan det inte förväntas att ni ska kunna rodda allt själva
  • gbgumman
    Dixie841 skrev 2015-03-06 08:16:18 följande:
    Städhjälp varje eller varannan fredag. Du anar inte vilken välsignelse det är! Testa Linas barnkasse också ;)

Alltså ni jobbar 100% båda två. Ha inte dåligt samvete om ni behöver hjälp. Förr jobbade kvinnor mindre eller var hemmafruar, det är man sällan numera. Därför kan det inte förväntas att ni ska kunna rodda allt själva
    Men viljan att få träffa och vara med barnen några timmar varje dag då. Att få ihop vardagen handlar väl inte bara om att få mat på bordet och mindre skit i hörnen. Hämtar man 17 och barnet ska ligga i sängen vid 19 har man inte mycket tid där emellan. Jag förespråkar inte på något sett hemmafruar eller allt för korta arbetsdagar. Men många gånger kan de flesta hitta lösningar där emellan. Planering och att hela tiden hitta bra förutsättningar är inte fel. Vi hade dåliga förutsättningar tidigare. Jag stod inte ut att jag aldrig fick bara vara några timmar med barnen. Saknaden var så stor. Tog tag i saken och vi skaffade oss nya förutsättningar. Lyckades byta arbetsplats utan att byta jobb. Såg tillsammans med kollegor och chef över mina arbetsstudier. Hur kunde de förändras utan att jag behövde gå ner allt för mycket i tid. Såg över våra matvanor. Man kan laga snabb enkel nyttig mat. Rensade mycket hemma så städningen blev enklare. M.m.
  • nozpa

Bestäm t ex 2 tvättdagar i veckan. Jag har börjat med att tvätta måndagar och torsdagar bara. Visst, det blir 3-4 maskiner per gång. Men då behöver man inte fundera på det mer.
    Onsdagar stryks, lagas det som behövs samt allt läggs in i garderober då.

Du kan ju göra samma sak med städning. Tisdagar och fredagar eller vad som. Handla på helgen, gör en matplanering för veckan så gott det går.

Plocka upp saker när ni går förbi dom.

Trädgården, ha en dag varannan helg eller hur ofta/sällan det behövs som ni börjar dagen i trädgården hela familjen.
    När gräsklippningsperioden kommer så får den ena klippa gräset medans den andra nattar barn, lagar middag eller städar typ.

Bestäm att efter kl xx så ska ni inte göra mer den dagen.

För mig har det varit lika tröttsamt att veta att jag har massor av tvätt i källaren, att duschen behöver städas samtidigt som man inte har några middagsplaner och ogräset tagit över blomsterlanden.

Har man bara en plan på när allt ska göras så är det inte hela världen om det någon gång missas heller, för man har en bra grund och kommer snabbt ikapp igen.

• sportpappa
    Nu delar du upp allt i delar som går i serie. Det mesta är faktiskt parallella aktiviteter. Bad, matlagning, städning m.m. är lektid och tid tillsammans i familjen. Om alla är med och hjälps åt så blir det mycket roligare.
    Se allt ni gör som tid tillsammans med familjen. Om ni bara ser det som sysslor så förlorar ni mängder med tid tillsammans och det blir ganska tråkigt.

Städa mer sällan. Vi städar nu varannan vecka och aldrig på helgen. Vi har testat med städning var tredje vecka, men det blir lite för lång tid och dammråttorna blir väldigt stora. Låt barnen vara med. Vår treåring tycker det är jättekul att damma (med en egen liten dammvippa) och dammsuga.
    Låt barnen vara med och laga mat. Det kan ta lite extra tid och lite söligt, men så stor skillnad blir det egentligen inte. Barnen lär sig jättemycket och tycker om att få uppgifter och att vara med.

Plocka undan kontinuerligt och ta fram så lite som möjligt. Låt allt ha en plats som den hittar till när den slutat att användas.
    Barnens leksaker behöver inte plockas undan så länge de håller sig ur vägen för där man går. Skyffla i så fall ihop dem i stora lådor.
    Barnen får lära sig att plocka undan sina egna saker. Om de inte plockas undan så slängs de eller förflyttas till förrådet.
    Bada mer sällan.

Helgen är reserverad för familjen och fritidsintressen.
  • pgw
    LinaLinnea skrev 2015-03-05 19:36:30 följande:

Vi ska definitivt kolla det där med städning. När jag tänker på det och läser vad ni skriver så är det nästan absurt hur mycket man ska hinna med hemma samtidigt som man jobbar heltid med två krävande jobb. Man kanske borde ställa lägre krav på sig själv också. Är egentligen en sån som vill ha det fint hemma och blir negativt påverkad när det är stökigt och omysigt. Har ni något tips där? För att göra det fint hemma utan att man måste ha en massa tid att lägga på det?

Du kan också försöka gå in för att acceptera en del oreda, och i stället använda den inbesparade tiden på något som gör dig på gott humör.

Hos oss har leksakerna blivit en del av inredningen, så att säga. De plockas undan en gång varannan vecka, innan vår städhjälp kommer. Däremellan bara om vi får gäster, eller när de rent kronkret ligger i vägen. Inte så bra med tanke på städuppfostran kanske, men...

Man kan plocka bort alla leksaker varje gång det är slutlekt med dem, sådär 5 gånger per dag, eller man kan bestämma sig för att de får ligga kvar en viss tid. Som hos oss då i 2 veckor. Du kanske inte vill låta det gå så lång tid, men det är faktiskt inte nödvändigt att plocka undan leksakerna varje dag.
  • Tacksamt

Planera,håll iordning hela tiden!
    Lär barnen att plocka undan efter sig.
    Här byter jag i sängen en viss dag i veckan
    Dammsuger och dammar en annan.
    Tvättar en tredje.
    (dock har jag inga barn själv)

• Studentpappa

Sambon jobbar 75% och är ledig en dag i veckan, jag har flexibla arbetstider och gör som jag vill. Oftast börjar jag sju och slutar fyra, snart ska vi ha vårt andra barn och då går jag ner på 80%. Jag har fem minuter till kontoret, vi har absolut inga problem att få ihop livet.

Jag struntar ofta i soffan på kvällen då jag väljer att träna när dottern sover. Jag är i stort sett aldrig trött, träning ger energi. Så arbeta mindre och träna så mår man bra

• En blå giraff

För det första - sänk kraven på er. Sen tycker jag det verkar sjukt jobbigt att båda jobbar heltid och hämta barnen så sent som kl 17 varje dag. Måste ni verkligen ha det så? Jag är ledig varannan torsdag och då hinner man plocka lite den dagen åtminstone, OCH hitta på något med barnen. Kan någon av er gå ner lite i tid så ni har en ledig vardag eller kommer hem tidigare ett par dagar per vecka?

Om ni måste jobba heltid så fundera över städhjälp tycker jag. Åtminstone en gång/månad? Jag brukar storhandla ensam på kvällen en gång i veckan. Ser till att planera ordentligt då vad jag ska köpa så allting räcker hela veckan. Tar massor av tid om man åker och småhandlar. Matkasse kan ju också vara skönt.

Svar på tråden Hur ORKAR man med vardagen?? Hjälp mig!