• LinaLinnea

Hur ORKAR man med vardagen?? Hjälp mig!

Jag är en tvåbarnsmamma som är konstant trött och sliten. Min man är trött han också och jag tror att våra negativa energier drar ned varandras ork. Orkar inte ta tag i de vardagliga bestyren som att städa, tvätta, sköta trädgården etc. Allt blir bara stökigt och jävligt här hemma och mår ännu sämre när allt ser så hemskt ut. Harmonin existerar inte överhuvudtaget eftersom alla saker och måsten blir en enda härva som inte orkas med. Både jag och min man jobbar heltid. Vi hämtar barnen kl 17, sen är det hem och fixa middag, efter det ska ju barnen badas, byta blöjor, leka, plocka undan, borsta tänderna på minstingen som nattas kl 19. Sen är det min äldsta dotter som ska nattas och allt kring det. 

Barnen är 1,5 och 6 år.

När barnen somnat hamnar jag och min man som två zombies framför tvn tills den ena eller den andra somnar i soffan och det är dags att gå och lägga sig.

Det blir med andra ord inget gjort här hemma och helgerna förbrukas på att storstäda allt vi inte hunnit med, och inte ens då hinner vi få det klart innan allt börjar om igen. Därav hinner vi inte hitta på roliga saker i familjen (som alla andra tycks hinna med) på helgerna och det ger mig sjukt dåligt samvete. 

Har också dåligt samvete för att jag konstant är så orkeslös och detta trots att jag ändå sover mina timmar varje natt.

Är så trött på att huset och trädgården ser så tråkigt och förfallet ut. Det ser verkligen inte ut som trevligt hem just nu kan jag lova. Vill ju att vi ska trivas här och njuta av att vara hemma. Det gör vi verkligen inte nu.

Ni som har styr på vardagen och ändå hinner umgås med faniljen. HUR GÖR NI?
    Två barn, hus och en vanlig vardag ska väl inte kännas så tung som jag upplever den?

Vill kickstarta mig själv med startkablar känns det som, men vet inte hur eller var jag ska börja! :(

• Svar på tråden Hur ORKAR man med vardagen?? Hjälp mig!
  • En blå giraff

Såg nu att ni inte kan gå ner i tid nu. Låter klokt iallafall om ni jobbar på att någon av er kan göra det på sikt.

Kan ni laga storkok av två rätter på söndagen? Så ni har mat åtminstone för några vardagar/vecka. Då slipper ni lägga tiden på matlagning när ni kommer hem och kan göra något annat som lite städning istället?

• Tow2Mater
    LinaLinnea skrev 2015-03-05 14:37:51 följande:

efter det ska ju barnen badas

Bada barnen en eller två dagar i veckan, inte varje dag.
  • Moiranna

Som många andra har skrivit, så fungerar det inte att båda jobbar heltid när barnen är i den åldern. Och om de - av någon egendomlig anledning - ändå måste göra det, så MÅSTE man hyra in hushållshjälp. Det GÅR inte annars. Jag förstår faktiskt inte ens att det finns folk som försöker leva så? Vart blir livskvaliteten och tiden att "bara vara" med sina barn av..? Vad kommer barnen att minnas av sin barndom - dagiset och sedan bara stressade föräldrar, tjat, skäll, bråk och ogillande (som ju ofta blir följden när man är trött, stressad och uppgiven).

• jashrinah

jag är ledig hela tiden just nu och fattar iaf inte hur folk lyckas hålla så rent , snyggt och städat hela tiden ! här är det alltid lite grejer som ligger framme och garderoberna är alltid kaous ! tvätten är det värsta ! 
    vi har 3 tvättmaskiner så när det är sommar kan jag tvätta en dag i veckan och hänga allt ute eller på altanen  men nu på vintern så är det ju tvätta och hänga minst en tvätt om dagen som krävs och det hinns inte med , så det slutar med att man inte har några rena kläder ! 
    vi är bara 3 i familjen men med en 2 åring och en man som jobbar med ett mycket fysiskt jobb blir det en jäkla massa tvätt ! 
    minst en uppsättning kläder från 2 åringen varje dag 
    1 tshirt , 1 uppsättning underkläder och ett underställ från mannen minst varje dag + vanliga kläderna på kvällen som 2 åringen oftast grisar ner åt han 
    1 uppsättning kläder från mig varje dag för ma blir skitig av att ta hand om en 2 åring
    det blir så jäkla mycket tvätt !  

• tobbe01
    jashrinah skrev 2015-03-06 22:43:36 följande:

jag är ledig hela tiden just nu och fattar iaf inte hur folk lyckas hålla så rent , snyggt och städat hela tiden ! här är det alltid lite grejer som ligger framme och garderoberna är alltid kaous ! tvätten är det värsta ! 
    vi har 3 tvättmaskiner så när det är sommar kan jag tvätta en dag i veckan och hänga allt ute eller på altanen  men nu på vintern så är det ju tvätta och hänga minst en tvätt om dagen som krävs och det hinns inte med , så det slutar med att man inte har några rena kläder ! 
    vi är bara 3 i familjen men med en 2 åring och en man som jobbar med ett mycket fysiskt jobb blir det en jäkla massa tvätt ! 
    minst en uppsättning kläder från 2 åringen varje dag 
    1 tshirt , 1 uppsättning underkläder och ett underställ från mannen minst varje dag + vanliga kläderna på kvällen som 2 åringen oftast grisar ner åt han 
    1 uppsättning kläder från mig varje dag för ma blir skitig av att ta hand om en 2 åring
    det blir så jäkla mycket tvätt !  

Fast i ärlighetens namn.......hur lång tid tar det att hänga en tvätt? Pula in tvätten och trycka på knappen är väl gjort på ett par minuter?
  • modsey
    LinaLinnea skrev 2015-03-05 14:37:51 följande:

Jag är en tvåbarnsmamma som är konstant trött och sliten. Min man är trött han också och jag tror att våra negativa energier drar ned varandras ork. Orkar inte ta tag i de vardagliga bestyren som att städa, tvätta, sköta trädgården etc. Allt blir bara stökigt och jävligt här hemma och mår ännu sämre när allt ser så hemskt ut. Harmonin existerar inte överhuvudtaget eftersom alla saker och måsten blir en enda härva som inte orkas med. Både jag och min man jobbar heltid. Vi hämtar barnen kl 17, sen är det hem och fixa middag, efter det ska ju barnen badas, byta blöjor, leka, plocka undan, borsta tänderna på minstingen som nattas kl 19. Sen är det min äldsta dotter som ska nattas och allt kring det. 

Barnen är 1,5 och 6 år.

När barnen somnat hamnar jag och min man som två zombies framför tvn tills den ena eller den andra somnar i soffan och det är dags att gå och lägga sig.

Det blir med andra ord inget gjort här hemma och helgerna förbrukas på att storstäda allt vi inte hunnit med, och inte ens då hinner vi få det klart innan allt börjar om igen. Därav hinner vi inte hitta på roliga saker i familjen (som alla andra tycks hinna med) på helgerna och det ger mig sjukt dåligt samvete. 

Har också dåligt samvete för att jag konstant är så orkeslös och detta trots att jag ändå sover mina timmar varje natt.

Är så trött på att huset och trädgården ser så tråkigt och förfallet ut. Det ser verkligen inte ut som trevligt hem just nu kan jag lova. Vill ju att vi ska trivas här och njuta av att vara hemma. Det gör vi verkligen inte nu.

Ni som har styr på vardagen och ändå hinner umgås med faniljen. HUR GÖR NI?
    Två barn, hus och en vanlig vardag ska väl inte kännas så tung som jag upplever den?

Vill kickstarta mig själv med startkablar känns det som, men vet inte hur eller var jag ska börja! :(

För det första så går det ju upp och ner i livet, i bland har man flowe och ork som sjutton och i bland orkar man inte hålla näbben ovanför vattenytan.
    jag tror också att periodvis måste man lägga ner kraven på det där perfekt skötta hemmet. Släpp det eller i alla fall sänk ribban!
    Om ni har möjlighet är ju städhjälp såklart ett alternativ, bara för att slippa det där tyngsta vardagsstädet...med två barn brukar det finnas kvar jobb ändå att göra även om man har städhjälp två ggr i månaden. Men jag upplever att de underlättar då jag aldrig kom till hörnen utan bara grovstädade hela tiden med dammsugning av grus och kissiga toaletter.
    Sen försöker vi att i alla fall göra något varje vecka tillsammans i familjen. Når inte alltid det målet och det går i skov, men när vi gör det. Som ex badhuset med picknickmiddag på fredagskvällen, eller skridskobanan på söndagseftermiddagen med varm korv och choklad på torget eller vad det nu än är så känns det så mycket bättre! Erkänner att den ljusare varmare årstiden är vi duktigare på det mot nu...
    Sen tror jag vad alla än säger som ser rött när man nämner egentid ( att det skulle vara egoistiskt och något man skulle tänkt på innan man skaffade barn och ett nytt modern fenomen som unga bortskämda föräldrar kommit på)
    Att det visst är något bra, man behöver ladda batterierna i bland. Sen behöver det inte vara två veckor på Maldiverna själva utan i vardagen kan man med lite fantasi och planering hitta små luckor. Som par eller i bland ensam. Bio, ett bad tillsammans när barnen somnat, en kvällspromenad eller bara att få ligga kvar i sängen i bland och läsa en bok medan den andre tar barnen på morgonen. Eller det där badhuset med familjen på fredagskvällen där man kan turas om att få basta själv en halvtimme och bara vara.Solig

Hoppas du får tillbaka din energi! 
  • MadHatter

Jag är ensamstående med ett barn. Jag är inte någon "naturlig pedant" som bara städar av farten utan att märka det. (Jag läste om nån som typ tvättade handfatet bär hon gick på toaletten osv, det skulle jag aldrig fixa att liksom städa hela tiden). Så därför har jag behövt tänka till lite för att få till det på ett bra och inte för energikrävande sätt. Det viktigaste är tror jag att anpassa hur och när man städar efter vilken person man själv är.

Så vad gäller städningen - dels bor jag i lgh och har alltså valt bort trädgård så det blir ju mindre jobb och sen anpassar jag kraven till möjligheten. (Dvs sätt inte för höga krav på er).

Jag är trött när jag kommer hem från jobbet, det räcker att laga mat och umgås då, göra läxor mm. Istället väljer jag att röja på morgonen, tar lite olika saker varje morgon. Det passar mig mycket bättre - så det är ett tips att planera in städningen efter tider som passar er. Ett annat tips är att ta till vara på småstunder. Du skriver att ni sitter som två zombies framför TVn, förmodligen behöver ni den vilan - men ta till vara på reklampausen. Ha små uppgifter som ni gör under reklamen - man måste inte göra allt på en gång.

Belöningar är en annan bra grej. Jag har en bok som heter städa (tror jag) där det finns tips för att göra själva städningen roligare - typ ha en bra spellista med musik för städning, ha skojiga städprodukter osv. Sen kan man belöna sig efteråt också. Och få med barnet i det. Istället för att städa hela lördagen bestämmer ni vad ni ska städa fram till lunch - efter lunch gör ni något roligt som alla kommit överens om.

Listor - är nåt som jag använder mycket. När man är trött tar det energi att behöva tänka ut vad som ska göras - gör listor som bara är att bocka av (gärna återkommande listor så inte listtillverkandet blir ett stort jobb) så sparar ni den energin.

Planera och prioritera. Om man bara har "städa" som en uppgift kan det kännas stort och mycket, bena upp det i mindre portioner och gör det som är viktigast för er.

Förvaring. Det är ju mycket enklare att hålla ordning om man vet vart allt ska vara. Så satsa på det.

• Jill 79

Vi jobbar också heltid med två barn men tycker det funkar ok. Vi hämtar dock halv fem så vi är hemma fem. Oftast hjälps vi åt allihopa att starta matlagningen så vi äter senast halv sex, sex. Då har vi nån timme kvar tills minsta barnets nattning. En dukar av och tar disken, kanske slänger in en tvätt. Den andra ägnar sig åt barnen, spelar nåt spel eller läser en bok. Badar gör de oftast bara två kvällar i veckan. Städar gör vi dock sällan på vardagar utan det sätter vi av två timmar på lördagen eller söndagen. Det är väl den som är trist så vi funderar på städhjälp. Sen har vi mycket nytta av linas matade varannan vecka. Och storhandlar gör vi oftast bara en eller två gånger i månaden, så man slipper springa till affären efter jobbet.

• Tacksamt
    MadHatter skrev 2015-03-07 08:05:13 följande:

Jag är ensamstående med ett barn. Jag är inte någon "naturlig pedant" som bara städar av farten utan att märka det. (Jag läste om nån som typ tvättade handfatet bär hon gick på toaletten osv, det skulle jag aldrig fixa att liksom städa hela tiden). Så därför har jag behövt tänka till lite för att få till det på ett bra och inte för energikrävande sätt. Det viktigaste är tror jag att anpassa hur och när man städar efter vilken person man själv är.

Så vad gäller städningen - dels bor jag i lgh och har alltså valt bort trädgård så det blir ju mindre jobb och sen anpassar jag kraven till möjligheten. (Dvs sätt inte för höga krav på er).

Jag är trött när jag kommer hem från jobbet, det räcker att laga mat och umgås då, göra läxor mm. Istället väljer jag att röja på morgonen, tar lite olika saker varje morgon. Det passar mig mycket bättre - så det är ett tips att planera in städningen efter tider som passar er. Ett annat tips är att ta till vara på småstunder. Du skriver att ni sitter som två zombies framför TVn, förmodligen behöver ni den vilan - men ta till vara på reklampausen. Ha små uppgifter som ni gör under reklamen - man måste inte göra allt på en gång.

Belöningar är en annan bra grej. Jag har en bok som heter städa (tror jag) där det finns tips för att göra själva städningen roligare - typ ha en bra spellista med musik för städning, ha skojiga städprodukter osv. Sen kan man belöna sig efteråt också. Och få med barnet i det. Istället för att städa hela lördagen bestämmer ni vad ni ska städa fram till lunch - efter lunch gör ni något roligt som alla kommit överens om.

Listor - är nåt som jag använder mycket. När man är trött tar det energi att behöva tänka ut vad som ska göras - gör listor som bara är att bocka av (gärna återkommande listor så inte listtillverkandet blir ett stort jobb) så sparar ni den energin.

Planera och prioritera. Om man bara har "städa" som en uppgift kan det kännas stort och mycket, bena upp det i mindre portioner och gör det som är viktigast för er.

Förvaring. Det är ju mycket enklare att hålla ordning om man vet vart allt ska vara. Så satsa på det.

Bra inlägg!
    Vi städar nu så gör vi detta sen:
    Bakar
    Spelar spel
    Badar
    Bowlar
    Äter nåt gott
    Cyklar
    Tar promenad
    Gosar
    Leker osv.....
Svar på tråden Hur ORKAR man med vardagen?? Hjälp mig!