Inlägg från: En blå giraff |Visa alla inlägg
  • En blå giraff

Hur ORKAR man med vardagen?? Hjälp mig!

För det första - sänk kraven på er. Sen tycker jag det verkar sjukt jobbigt att båda jobbar heltid och hämta barnen så sent som kl 17 varje dag. Måste ni verkligen ha det så? Jag är ledig varannan torsdag och då hinner man plocka lite den dagen åtminstone, OCH hitta på något med barnen. Kan någon av er gå ner lite i tid så ni har en ledig vardag eller kommer hem tidigare ett par dagar per vecka?

Om ni måste jobba heltid så fundera över städhjälp tycker jag. Åtminstone en gång/månad? Jag brukar storhandla ensam på kvällen en gång i veckan. Ser till att planera ordentligt då vad jag ska köpa så allting räcker hela veckan. Tar massor av tid om man åker och småhandlar. Matkasse kan ju också vara skönt.

• En blå giraff

Såg nu att ni inte kan gå ner i tid nu. Låter klokt iallafall om ni jobbar på att någon av er kan göra det på sikt.

Kan ni laga storkok av två rätter på söndagen? Så ni har mat åtminstone för några vardagar/vecka. Då slipper ni lägga tiden på matlagning när ni kommer hem och kan göra något annat som lite städning istället?

• En blå giraff

Jag har en stående torkställning på golvet i tvättstugan. Den är väl 1 x 1 meter stor och ca 180 cm hög.Har ingen torktumlare. På min tvättställning ryms 3 fulla maskiner tvätt om man hänger smart.

Vi är två vuxna och två barn varav äldsta barnet är sängvätare = mycket extra tvätt. Yngsta kissar ner minst 2-3 par byxor och kalsonger per dag också utöver all annan tvätt. Tvättar täcken nästan dagligen i perioder och det händer jag över en dörrkarm eller i trappan. Det underlättar att ha en tvättmaskin som har bra varvtal på centrifugeringen. Våran centrifugerar 1200 varv och tvätten är nästan alltid helt torr ett dygn efter att jag hängt den.Jag slänger ofta in en maskin tvätt direkt då jag kommer hem från jobbet och den kan jag sedan hänga efter att vi ätit middag. Lägger då direkt in en till maskin om det behövs, och hänger den innan jag lägger mig. Så visst hinner man med tvätten bara man planerar.

Svar på tråden Hur ORKAR man med vardagen?? Hjälp mig!