Inlägg från: Tacksamt |Visa alla inlägg
  • Tacksamt

Hur ORKAR man med vardagen?? Hjälp mig!

Planera,håll iordning hela tiden!
    Lär barnen att plocka undan efter sig.
    Här byter jag i sängen en viss dag i veckan
    Dammsuger och dammar en annan.
    Tvättar en tredje.
    (dock har jag inga barn själv)

• Tacksamt
    MadHatter skrev 2015-03-07 08:05:13 följande:

Jag är ensamstående med ett barn. Jag är inte någon "naturlig pedant" som bara städar av farten utan att märka det. (Jag läste om nån som typ tvättade handfatet bär hon gick på toaletten osv, det skulle jag aldrig fixa att liksom städa hela tiden). Så därför har jag behövt tänka till lite för att få till det på ett bra och inte för energikrävande sätt. Det viktigaste är tror jag att anpassa hur och när man städar efter vilken person man själv är.

Så vad gäller städningen - dels bor jag i lgh och har alltså valt bort trädgård så det blir ju mindre jobb och sen anpassar jag kraven till möjligheten. (Dvs sätt inte för höga krav på er).

Jag är trött när jag kommer hem från jobbet, det räcker att laga mat och umgås då, göra läxor mm. Istället väljer jag att röja på morgonen, tar lite olika saker varje morgon. Det passar mig mycket bättre - så det är ett tips att planera in städningen efter tider som passar er. Ett annat tips är att ta till vara på småstunder. Du skriver att ni sitter som två zombies framför TVn, förmodligen behöver ni den vilan - men ta till vara på reklampausen. Ha små uppgifter som ni gör under reklamen - man måste inte göra allt på en gång.

Belöningar är en annan bra grej. Jag har en bok som heter städa (tror jag) där det finns tips för att göra själva städningen roligare - typ ha en bra spellista med musik för städning, ha skojiga städprodukter osv. Sen kan man belöna sig efteråt också. Och få med barnet i det. Istället för att städa hela lördagen bestämmer ni vad ni ska städa fram till lunch - efter lunch gör ni något roligt som alla kommit överens om.

Listor - är nåt som jag använder mycket. När man är trött tar det energi att behöva tänka ut vad som ska göras - gör listor som bara är att bocka av (gärna återkommande listor så inte listtillverkandet blir ett stort jobb) så sparar ni den energin.

Planera och prioritera. Om man bara har "städa" som en uppgift kan det kännas stort och mycket, bena upp det i mindre portioner och gör det som är viktigast för er.

Förvaring. Det är ju mycket enklare att hålla ordning om man vet vart allt ska vara. Så satsa på det.

Bra inlägg!
    Vi städar nu så gör vi detta sen:
    Bakar
    Spelar spel
    Badar
    Bowlar
    Äter nåt gott
    Cyklar
    Tar promenad
    Gosar
    Leker osv.....
  • Tacksamt
    jashrinah skrev 2015-03-07 11:12:13 följande:
    det är inte tiden det är brist på , det är platsen att hänga tvätten ! jag har tid att tvätta allt på en dag men har ju ingen stans att hänga det ! 
    Vill man se problem,så gör man!
    Linor i taket? Stående tork i badrummet/tvättstugan?
Svar på tråden Hur ORKAR man med vardagen?? Hjälp mig!