• Fröken Smilla

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

Angående vagn ville vi ha en liggdel som ska fungera rätt länge, så det blev den som är längst på marknaden, Emmaljunga Edge. Det finns många bra funktioner i vagnen, som liggdel som går att luta när bebisen börjar vilja sitta lite högre. Vagga i liggdelen, bra luftinsläpp och inbyggt insektsnät. Vi körde på ett chassi med svängarna lufthjul, där framhjulen i princip är lika stora som bakhjulen. Så den är både robust och lättmanövrerad. Men kanske lite i det stora laget ibland.

För att vara helt ärlig så har vi knappt tittat på några andra vagnar alls, så jag är nog inte så bra på att jämföra med andra.

Idag har vi tittat på en ny bil. Vi har en liten Peugeot 206:a idag, som börjar knaka i fogarna. För att få plats med vår jättevagn hade vi fått fälla ett baksäte. Kanske inget jätteproblem egentligen men nu måste vi byta bakaxeln på den och vi känner väl båda att vi inte vill att den ska gå isönder när lillfisen sitter i den. Vi håller oss dock till Peugeot, men tittar nu på en stor kombi (308). Tror vi har hittat en bra begagnad sådan och om allt vill sig väl så har vi en ny bil imorgon Några andra här som börjat titta på ny bil?

• Fröken Smilla
    isglass3 skrev 2015-07-23 21:09:07 följande:

Vi har oxå kollat på ny bil. Vi har en väldigt gammal nu, en Saab. Men så har vi rätt begränsad ekonomi och efter att ha velat en massa fram och tillbaka har vi bestämt oss för att ha det som vi har det. Det får bli tåg om vi ska långt alt hyra bil. På hemmaplan får vi försöka lasta in allt och alla även om det kommer bli sjukt trångt.

Vi kände egentligen detsamma, vi hade bestämt oss för att fortsätta med lilla bilen, men blev lite oroliga när den fick problem nu. Tur är så hittade vi en bra bil till en billig peng. Min man har precis tagit examen så vi har varit i en liknande situation som ni är i. Nu ska han gärna hitta ett jobb inom sitt fält också. Lättare sagt än gjort...
  • Fröken Smilla

Kakan - Qashqai är en riktigt trevlig bil! Vi funderade på den med, mina föräldrar har en, men landade på Peugeot 308 sw pga lastutrymmet. Den är som en v70 fast tom lite större så den borde sluka vår jättevagn

Vi har också en spjälsäng redo, har en liten hörna ledig i sovrummet, men tanken är att vi ska samsova ganska länge. Sen är det ju lite upp till vad lillan har för preferenser...

Ska ni flytta Asams? Jag vill också bo lantligt...

• Fröken Smilla
    Asams5 skrev 2015-07-24 11:51:56 följande:

Ja vi ska flytta ut på landet. Renoverar mannens föräldrahem, och håller på att sälja huset vi har nu. Så kommer inte bebisarna alldeles för tidigt, så har vi förhoppningsvis hunnit flytta i alla fall, även om det blir att leva i kaos till en början. :) Känns som helt rätt beslut att flytta ut på landet i alla fall. Tror det kommer bli jättebra för pojkarna.

Åh så härligt! Det finns många fina byar utanför Helsingborg som fortfarande är tillräckligt nära för att man lätt ska kunna ta sig in, det hade verkligen varit drömmen. Kul att det är mannens föräldrahem också
  • Fröken Smilla

Namn är klurigt... Vi pratar mycket om Maja men är inte direkt övertygade. Vi fortsätter känna efter!

• Fröken Smilla

MaryoMary - det är absolut inte snålt. Jag tycker man ska göra det som känns rätt. Vi hade turen att få vagn av föräldrar, men hade annars säkert kört på begagnat.

Vi väntar också med att sätta namn tills hon är ute. Hon kanske inte är en Maja

• Fröken Smilla
    Sindyrella1983 skrev 2015-07-25 15:45:15 följande:

Vi hade också bestämt oss för att köpa begagnad vagn men hittade sen en ny på rea som jag fastnade för. annars hade det definitivt blivit blocket. Jag hade velat testa fälla ihop och upp den, kolla däck så att dom är bra och testa ta ur och sätta dit liggdel och sittdel.

Idag har vi kollat babyskydd, lutar åt en Brio Primo. Lätt och smidig med bra bas att klicka i och ur. Den går att fästa antingen med isofix eller bilens bälte. Bra om man behöver byta bil någon gång. Har ni skaffat babyskydd?

Ja vi skaffade en Maxi-Cosi Pebble plus. Den har också en Isofix-bas, och vad jag förstår så har de flesta bilar gjorda på 2000-talet det. Vår Peugeot 206:a från -02 har det både fram och bak.

Men idag beslöt vi oss för att slå till, och köpte en kombi (också Peugeot, en 308 sw) där finns Isofix även i mitten bak, så nu är den stora frågan var vi ska sätta lillfisen? Mitten bak är bra vid sidokrockar, men sämre vid frontalkrockar, och så tvärtom på de andra platserna.

Känns iaf bra att ha köpt en stor pålitlig bil som dessutom drar mindre än vår lilla nu ska bilhandlaren bara fixa småfelen sen får vi vår Svensson-vagn
  • Fröken Smilla
    Etta skrev 2015-07-26 17:35:59 följande:

Låter jättetrevligt! :) Jag har heller inget inbokat från sista augusti-helgen och framåt! En fråga, går det att ta sig kollektivt till stugan? ( gissar det går till lägenheten) Måste tyvärr erkänna att jag inte har körkort...

Om jag har möjlighet att ta mig upp till Gbg när det blir träff så kan jag alltid hämta upp på vägen
  • Fröken Smilla
    Kakan1976 skrev 2015-07-27 14:03:19 följande:

Menar du höger sida i baksätet? Vår bil har bara Isofix-grejer i baksätet vilket kanske är bästa platsen men många sätter ju barnstolen i framsätet. Vad tänker ni om detta?

Vad jag har förstått så är det ingen större skillnad säkerhetsmässigt. Var barnet är bäst placerad kan man först avgöra efter en eventuell olycka. Dock kan man nog bli lättare distraherad om man har bebisen bredvid sig när man kör. Men då är det också lättare att stanna till om det behövs, utan att springa ut i vägrenen.

Jag tror vi kör på höger eller vänster bak. Man kan kolla med tillverkaren vad de rekommenderar. Maxi-Cosi har en funktion på sin hemsida där man skriver i typen av bil och får då deras rekommendationer.
  • Fröken Smilla

Känns som att vi haft en liten växtspurt denna veckan. Lillans rörelser känns helt annorlunda, inte så hårda sparkar längre utan mer bökande. Tror det börjar bli trångt därinne! Däremot kan jag känna henne mycket tydligare, och kunde tom kittla henne under foten häromdagen

Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015