• Fröken Smilla

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

Jahapp då är första klunken sockerlag intagen. De blandade ut det med citron så det är faktiskt inte så farligt som jag trodde det skulle vara. Smakar som väldigt söt lemonad, vilket jag är halvvan vid efter att ha bott i USA några år

Så mitt tips är att ta med citron ifall de själva inte har det!

• Fröken Smilla

Måste bara skriva om ett par som satt i väntrummet när jag kom in. Visar sig att de är här på sin inskrivning och ser jättespända ut. Jag blev nästan tårögd, och kom ihåg känslorna man hade då. Oron ihop med den enorma glädjen... Så underbart!

• Fröken Smilla
    Kakan1976 skrev 2015-07-15 09:08:36 följande:

Jag är inte helt med på vilka som gör den här glukosbelastningen? Vet du det? Jag har inte hört något om det alls. Ska ju iofs till BM imorgon så kan kolla med henne då.

Mysigt för paret! Jag har haft ett par stycken "efter" mig i vår IVF-grupp som blivit gravida och följt dem genom samma hopp och oro som jag själv gått igenom. Vi är sju stycken i gruppen och nu är alla utom en (som inte gjort något mer försök sedan förra sommaren) gravida. Underbart!

Här på vår barnmorskemottagning så gör alla glukosbelastningen och jag känner ingen som varit gravid som inte gjort det så med största sannolikhet gör väl de flesta det. Men det är kanske olika? Vi fick först veta när det skulle göras förra gången vi var här så du får kanske mer info imorgon.

Det är ganska jobbigt nu att inte fått mat än, men har bara en halvtimme kvar nu. Var precis och lyssnade på lillan, hon var väldigt aktiv (som vanligt). Jag har oroat mig lite för att jag inte gått upp i vikt men det var visst ingen fara alls. Ligger i övre kant av SF-kurvan men följer den fint. From nu är kontrollerna var 14:e dag, så skönt att få höra henne så ofta nu.
  • Fröken Smilla

Det verkar som att det är standard i Skåne men inte överallt, så det blir kanske inte glukosbelastning för er andra.

Blev iaf godkänd, blodtryck och järnet är fortfarande bra, så inget av det ger mig min huvudvärk. Förmodligen hormonellt då... Har ju blivit tröttare på sistone också, så det kan ju ha med det att göra.

• Fröken Smilla
    Kakan1976 skrev 2015-07-16 15:28:23 följande:

Vecka 26 och barnmorskebesök idag. Allt såg bra ut :) förutom järnvärdet dessvärre. Jag ska ta 100mg var tredje dag. Jag har redan problem med trög mage så känner mig inte helt glad över detta... Vad rekommenderar ni? Vilken sort tror ni har minst påverkan på magen?

Skönt att allt var bra

Jag rekommenderar alltid duroferon när det gäller järn. Niferex var inte alls skonskamt mot min mage. Dock har jag inte ätit något av dem under graviditeten.
  • Fröken Smilla
    Asams5 skrev 2015-07-16 21:06:23 följande:

Idag fick vi sista liggdelen till vagnen. Så nu har jag pysslat klart den.

Så fint det blev med den gula väskan! Vi får inte vår vagn förrän några veckor innan bf. Babyproffsen har kvar den på sitt lager tills dess. Känns lite konstigt, hade också velat pyssla med den (risken är dock att katten hade tagit över vagnen haha)!

Nån här som köpt babyskydd ännu? Jag skulle låna en kollegas men funderar nu på att köpa en istället. Funderar bara på vad som är bra och vad som är dåligt?
  • Fröken Smilla

Tack för tipset om åldern på babyskydd! Min kollegas dotter är 6 år så det är ju verkligen gränsfall. Vi är på väg nu till en barnaffär så det blir kanske ett babyskydd nu

• Fröken Smilla

Det är bara att inse, jag och mannen är otroligt lättköpta

Gick ut ur butiken med det dyraste de hade efter att säljaren ganska lätt sålt in den hos oss. Men fin är den och med en bas som vi sen kan använda till nästa storlek bilbarnstol, så blir den stolen billigare. Vi har inte världens största och nyaste bil, så det är viktigt att babyskyddet är bra.

• Fröken Smilla

ja det blir nog lite avundsjuka

Inatt vaknade jag förresten av att det var blött på min arm, och ner i sängen. Visar sig att jag börjat läcka ganska rejält. Råkade nog klämma bröstet i sömnen tur vi har madrasskydd redan! Så nu har jag köpt amningsinlägg och måste ha sport-bh när jag sover. Jobbigt när det är varmt som det är.

Har även börjat få en liten linje upp mot magen. Mycket som händer med kroppen nu!

Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015