• Kakan1976

Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015

Hej!

Jag plussade i helgen och är nu gravid efter mitt 6:e IVF-försök. Jag har ett missfall i bagaget (efter försök nummer 4) och känner mig väldigt orolig för att det ska hända igen men försöker glädjas åt mitt positiva resultat.

Är vi fler som vi följas åt?

Kram Kakan

• Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015
  • Asams5

Bra med fiskrecept. Äter ju alldeles för lite fisk. Nu ska man helst äta det tre dagar i veckan! Jag har passat på att ta fisk de få gånger vi ätit ute, och så har jag några burkar fiskbullar hemma. :)

• Kakan1976
    Josefinehej skrev 2015-03-01 19:56:53 följande:

Äsch! Ta omega 3 tillskott?? :) imorgon är jag 5+0 och fick första ultraljud på 8+1, är de ungefär vad ni andra hade också? Känns ju som en hel evighet dit...

Jag fick UL 7+1. Ville ha så tidigt som möjligt, hoppas bara man kan se någon hjärnaktivitet. Det är ju den man vill åt.
  • Etta

Åh, tack för alla recept, nu ska här lagas fisk! :) Har också köpt bara ekologiska grönsaker det senaste o försökt äta massa grönt, får väl se hur länge jag orkar vara så duktig..;)

Josefinehej, det kan man ju göra förstås, men fått för mig det är bättre få i sig det via fisk! Jag har UL 7+3, hoppas jag kan slappna av mer efter det! Hur mår du?

• Kingston
    Josefinehej skrev 2015-03-01 19:57:13 följande:

KINGSTON, Hur mår du?:)

Tackar som frågar ;)

Jag mår bra! Trött och svullen om magen till och från men annars inget utöver det vanliga.

Jo förresten... Det där med att det svartnar för ögonen ibland fortsätter, men har inte svimmat mer iaf.

Jag äter nog ganska okei med fisk men vad det gäller mat för övrigt så försöker jag äta precis som innan. Det gjorde jag (mer eller mindre) när jag var gravid förra gången men jag uteslöt helt koffein och alkohol såklart.

Jag blir bara stressad av det här med vad man bör äta och inte... Och jag tror inte den stressen är positiv heller.

Däremot var jag mer försiktig med exempelvis bufféer. Där vet man inte hur länge maten legat framme...
  • lisodan

Ni som äter Omega-3 ska nog kolla upp vilken sort ni köper. En del rekommenderas inte till gravida, men andra är ok har jag läst nånstans. Själv tror jag att det bästa är att få det mesta genom kosten. Så jag äter bara extra folsyra på inrådan av ivf-kliniken och nu bm. Men det är vad jag tror på och vet att åsikterna brukar vara delade på denna punkt.

• Josefinehej
    Kingston skrev 2015-03-01 22:05:33 följande:
    Tackar som frågar ;)

Jag mår bra! Trött och svullen om magen till och från men annars inget utöver det vanliga.

Jo förresten... Det där med att det svartnar för ögonen ibland fortsätter, men har inte svimmat mer iaf.

Jag äter nog ganska okei med fisk men vad det gäller mat för övrigt så försöker jag äta precis som innan. Det gjorde jag (mer eller mindre) när jag var gravid förra gången men jag uteslöt helt koffein och alkohol såklart.

Jag blir bara stressad av det här med vad man bör äta och inte... Och jag tror inte den stressen är positiv heller.

Däremot var jag mer försiktig med exempelvis bufféer. Där vet man inte hur länge maten legat framme...
    Jag håller med. Stressen med mat är nog inge bra, så jag försöker äta precis som vanligt då jag redan äter väldigt hälsosamt. Jag dricker 1 kopp kaffe varannan dag och det är nog ingen fara. Jag väljer att inte oroa mig för det här :)

Jag känner inte så mycket heller förutom ömma bröst/molvärk :)
  • Utflykt i verkligheten

Ja det här med fisk... Äter ju det extremt sällan. Och nu med illamåendet så finns det inte på kartan att äta fisk! Men Omega-3 i kapselform kan jag tänka mig att stå ut med.

Någon som har koll på vilken sort man bör välja i så fall?

• Fröken Smilla

Jag har märkligt nog blivit mer sugen på fisk än innan

Inser att jag har hittat en helt fantastisk barnmorskemottagning. Ringde dit nu, dels för att diskutera mitt illamående som blivit mer påtaglig nu, och dels för att prata om min levaxindos. Pratade länge om hur man kan minska illamåendet med mat, och sen avslutade hon med att säga att läkaren kommer skriva ut ett recept på lergigan om jag nu skulle kännas att det behövs. Det är så skönt att man inte behöver tjata sig fram till något. Nu är mannen iväg och köper sea-band till mig och så kommer jag testa Postafen på jobb.

Svar på tråden Vi som är gravida efter IVF i januari/februari 2015