• Anonym (Mor)

Pappan kräver att få "sina" dagar!

Lång historia kort:

Jag och pappan bodde ihop tills barnet var 6 månader gammalt. Jag hade ensam vårdnad från start, och har så än idag. Pappan jobbade på resande fot halva månaderna, så han fanns knappt med i barnets liv ens när vi bodde ihop.

Iom ensam vårdnad fick jag samtliga föräldrapenningsdagar. Jag har använt samtliga utom 50 dagar, som finns kvar.

Nu kommer pappan och kräver att HAN ska få dessa 50 dagar. Att de tillhör honom.

Jag pratade med FK och de menade på att dagarna tillhör mig.

Någon som varit med om något liknande?

Jag vill spara dessa dagar för att kunna ta ut de under alla dessa smålog man har i skolan. Jag vill inte att mitt barn ska behöva vara på fritids.

Ska jag bara ignorera pappan eller vad ska jag ge för "svar på tal"?

• Svar på tråden Pappan kräver att få "sina" dagar!
  • Anonym (Ho ho)
    Anonym (Anna) skrev 2015-02-15 13:35:03 följande:

Varför ska bara du vara föräldraledig? Varför ska inte pappan också få vara föräldraledig? Barnet har rätt till sin pappa också och om nu pappan vill ha sitt barn under sommaren så låt honom få det också. Är ju bra om pappan och barnet får en bra relation.

Det är en dålig ursäkt att du inte vill att barnet ska gå på fritids. 

Det är inte så många vuxna som inte är vårdnadshavare som är föräldralediga .
  • Anonym (morot)

Vad skulle hända om du desperat behövde avlastning någon dag (typ akutoperation, arbetsresa, influensan etc). Skulle han ta barnet om du inte hade någon ordentlig barnvakt? Eller skulle han hellre låta socjouren ta barnet under tiden?

• Fröken Hepburn
    Anonym (Pappa) skrev 2015-02-15 12:20:28 följande:

Vem flyttade?

Trist att du inte gör ditt bästa för att de ska ha en relation.

Låter väl som om pappan gjort ett bra jobb där själv faktiskt. I ickerelationen.
  • Anonym (Jadu)

Är man inte vårdnadshavare för barnet har man inga egna föräldrapenningdagar. Så länge som du är ensam vårdnadshavare har du således rätt till samtliga dagar. 

Man har dock möjlighet att avstå dagar till någon som jämställs som förälder. Med förälder likställs: 

? förälders make som stadigvarande sammanbor med föräldern
    ? förälders sambo som tidigare har varit gift med eller har eller har haft barn med föräldern
    ? särskild förordnad vårdnadshavare som har vård om barnet
    ? blivande adoptivföräldrar

Skulle vårdnadsförhållandet ändras och du har tagit ut mer än 240 dagar (hälften av dagarna) kommer de kvarvarande dagarna automatiskt att hamna på den nya vårdnadshavaren. Han kommer dock inte kunna få ta del av de dagarna som du har tagit ut. Är det bara 10 dagar kvar får han bara 10 dagar. 

Så, rent krasst kan du ju bara skita i honom och så får han själv driva processen om att få gemensam vårdnad. För barnets skull är det dock kanske bättre att avstå några dagar till honom så att han kan avstå arbete och vara med sitt barn. 

• Anonym (Mor)
    Anonym (morot) skrev 2015-02-15 13:49:26 följande:

Vad skulle hända om du desperat behövde avlastning någon dag (typ akutoperation, arbetsresa, influensan etc). Skulle han ta barnet om du inte hade någon ordentlig barnvakt? Eller skulle han hellre låta socjouren ta barnet under tiden?

Det beror på. Hade han haft en fest inplanerad eller planerat att träffa någon, så hade han inte gjort det. Inte heller om han varit på jobb (han ger mig inte ens telefonnumret till hans jobb, så under två veckor kan han inte ens se om jag försökt höra av mig. Han gör sig ju ofta okontaktbar även i Sverige, men då SER han ju iaf att jag ringt eller smsat).
    Anonym (Jadu) skrev 2015-02-15 14:03:13 följande:

Är man inte vårdnadshavare för barnet har man inga egna föräldrapenningdagar. Så länge som du är ensam vårdnadshavare har du således rätt till samtliga dagar. 

Man har dock möjlighet att avstå dagar till någon som jämställs som förälder. Med förälder likställs: 

? förälders make som stadigvarande sammanbor med föräldern

? förälders sambo som tidigare har varit gift med eller har eller har haft barn med föräldern

? särskild förordnad vårdnadshavare som har vård om barnet

? blivande adoptivföräldrar

Skulle vårdnadsförhållandet ändras och du har tagit ut mer än 240 dagar (hälften av dagarna) kommer de kvarvarande dagarna automatiskt att hamna på den nya vårdnadshavaren. Han kommer dock inte kunna få ta del av de dagarna som du har tagit ut. Är det bara 10 dagar kvar får han bara 10 dagar. 

Så, rent krasst kan du ju bara skita i honom och så får han själv driva processen om att få gemensam vårdnad. För barnets skull är det dock kanske bättre att avstå några dagar till honom så att han kan avstå arbete och vara med sitt barn. 

Problemet är att han "ska" ha samtliga 50 dagar som är kvar - ta ut dessa nu - denna sommar. Han går inte med på en vecka, eller ens halva tiden - han vill ha alla dagar och det är NU!

Jag tänkte spara dessa till sexårs-loven, samt loven i ettan, så barnet slipper vara på fritids då.
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (Mor) skrev 2015-02-15 14:13:09 följande:
    roblemet är att han "ska" ha samtliga 50 dagar som är kvar - ta ut dessa nu - denna sommar. Han går inte med på en vecka, eller ens halva tiden - han vill ha alla dagar och det är NU!

Jag tänkte spara dessa till sexårs-loven, samt loven i ettan, så barnet slipper vara på fritids då.
    Fast han kan inte bara ta de här 50 dagarna, hur mycket han än vill. Antingen måste du frivilligt avstå dagarna till honom alternativt att ni får gemensam vårdnad om barnet. Detta verkar ju dock inte aktuellt och han därför inte mycket att komma med... 
  • Anonym (Hanna)

Jag förstår inte problemet riktigt, att han efter 4år vill ha dessa dagar.. 4år?? Det är väl rätt självklart att det då endast handlar om pengar och om han själv och absolut inte om barnet..
    Du skriver själv att du inte vill ge dagarna, nej men gör inte det då! Och varför ens tänka tanken på att ha gemensam vårdnad när han ändå inte hör av sig. Du skriver det själv att han har kunnat ha barnet var 3dje vecka men har själv valt bort, han kan också ha barnet både varje och varannan helg men har även valt bort det. Nej du stå på dig ist! Och ta kontakt med familjeenheten och se vad de säger om det hela. Jag tror också att hans hot om att dra dig inför tingsrätten är bluff och båg. Han ser ett sätt att tjäna gratis pengar på och jag tror ju knappast att han ens kommer att ha barnet alla dessa 50 dagar utan det är endast pengarna han är ute efter. Vet pappan ens om att han inte har rätt till pengarna om han inte har hand om barnet? Hur ska han lyckas klara av det om vad jag har förstått inte ens har haft hand om barnet helt själv en enda natt?

• Anonym (N)
    Anonym (Pappa) skrev 2015-02-15 12:20:28 följande:

Vem flyttade?

Trist att du inte gör ditt bästa för att de ska ha en relation.

Trist att du skyller pappans brist på ansvar och intresse för sitt barn på TS.

Är du också en sån "pappa" som struntar i sitt barn och skyller allt på mamman?

Tråkigt för dig och TS ex att barn är inte korkade , och fattar för eller senare om pappan inte bryr sig , även om han ljuger sig blå om mamman.

Ds.

Jag var barnet i den situationen , inte mamman.
  • Anonym (N)

Givetvis förstår barnet också om det är verkligen så att pappan försöker men hindras av mamman.

Men just TS ex verkar inte visa särskilt mycket intresse för barnet.

• Anonym (NEJ)
    Anonym (Mor) skrev 2015-02-15 13:41:34 följande:

Vi har skrivit avtal, jag och pappan privat, de har han brutit. Jag har även föreslagit familjerätten men det har han vägrat.

Jag har erbjudit honom gemensam vårdnad om han visar att han bryr sig, att han slutar svika barnet, att han inte prioriterar någon fest eller liknande framför barnet, osv. Om han tar alla helger han kan - för barnet! Men han vägrar! Han säger istället att han ska stämma mig i Tingsrätten för att få igenom gemensam vårdnad.

Ja, men alltså ni ser ju. Han är ju inte sann nånstans den där göbben!

Men du, är du verkligen fullt medveten om vad gemensam vårdnad faktiskt innebär både för dig och ditt barn! Är du medveten om att efter du skrivit på för gemensam vårdnad har han full kontroll över ditt barn! Du kommer inte kunna göra ett skit. Han kan åka utomlands och ta med ditt barn trots att du inte vill. Han kan flytta och kräva det ena med det andra. Han kan kräva varannan vecka osv Passa dig för det där då han verkar vara riktigt egoistisk. Ditt barn känner ju inte ens honom.
Svar på tråden Pappan kräver att få "sina" dagar!