• Anonym (Mor)

Pappan kräver att få "sina" dagar!

Lång historia kort:

Jag och pappan bodde ihop tills barnet var 6 månader gammalt. Jag hade ensam vårdnad från start, och har så än idag. Pappan jobbade på resande fot halva månaderna, så han fanns knappt med i barnets liv ens när vi bodde ihop.

Iom ensam vårdnad fick jag samtliga föräldrapenningsdagar. Jag har använt samtliga utom 50 dagar, som finns kvar.

Nu kommer pappan och kräver att HAN ska få dessa 50 dagar. Att de tillhör honom.

Jag pratade med FK och de menade på att dagarna tillhör mig.

Någon som varit med om något liknande?

Jag vill spara dessa dagar för att kunna ta ut de under alla dessa smålog man har i skolan. Jag vill inte att mitt barn ska behöva vara på fritids.

Ska jag bara ignorera pappan eller vad ska jag ge för "svar på tal"?

• Svar på tråden Pappan kräver att få "sina" dagar!
  • Anonym (Pappa)

Vem flyttade?

Trist att du inte gör ditt bästa för att de ska ha en relation.

• Anonym (Mor)
    Anonym (Pappa) skrev 2015-02-15 12:20:28 följande:

Vem flyttade?

Trist att du inte gör ditt bästa för att de ska ha en relation.

Jag gör mitt yttersta för att de ska ha en bra relation. Det är pappan som felprioriterar.

Jag och barnet var skrivna på en adress cirka 50 mil från pappan. När barnet föddes så bodde vi hos pappan den veckan han var hemma, de två veckorna han jobbade så bodde vi i min hemstad - 50 mil bort.

När barnet var omkring 2,5 år så flyttade jag från min hemstad, till en stad närmare pappan. Numera bor vi cirka 14 mil ifrån varann.

Jag har således flyttat NÄRMARE pappan. Tack för kaffet!
  • The Fugly
    Anonym (Mor) skrev 2015-02-14 21:48:27 följande:
    Jag skulle ju kunna föreslå att han tar sista halvan av något smålov, exempelvis påsken. Men jag tror inte att han kommer att acceptera det. Han kommer kräva 50 dagar och dessa 50 dagar kommer han att ta ut på sommaren - det är jag till 99,9% säker på.
    The Fugly skrev 2015-02-14 21:44:36 följande:

Lång historia kort:

Har han ingen vårdnad har han inga dagar. End of story.

Haha, okej, tack! Jag hälsar från dig. smile2.gif
    Gör gärna det :)
  • Anonym (Papp)

Vore det inte bra för ert barn om pappan fick dessa sommarmånader? Du verkar ha en självisk inställning istället för att fokusera på ditt barns bästa.

Fritids är jättekul för barn så din anledning håller inte!

• Anonym (morot)
    Anonym (Mor) skrev 2015-02-14 21:51:34 följande:

Jag frågade FK vad som händer med dagarna om vi byter till gemensam vårdnad nu. Kvinnan jag talade med sa att dagarna är registrerade på mitt konto i deras system. Så dagarna skulle fortfarande tillhöra mig.

Är det så?

Jag satt lite i samma sits som du tidigare och frågade försäkringskassan vad som gällde. Till mig sa de att pappan skulle fått alla resterande föräldrapenningdagar om vi skulle fått gemensam vårdnad och jag hunnit plocka ut fler än hälften av dagarna.

Så dubbelkolla.
  • Anonym (näj!)

Ge för fan inte bort vårdnaden till honom! han kommer ju bara att obstruera som hämnd. Erbjud honom istället att umgås med barnet varannan helg eller liknande. Inte någon vårdnad och inte dagar. 

• Anonym (Mor)
    Anonym (Papp) skrev 2015-02-15 12:42:15 följande:

Vore det inte bra för ert barn om pappan fick dessa sommarmånader? Du verkar ha en självisk inställning istället för att fokusera på ditt barns bästa.

Fritids är jättekul för barn så din anledning håller inte!

Pappan och barnet har inte setts sedan jul. Pappan prioriterar inte direkt umgänget med sitt barn.

Pappan vill ha dessa dagar denna sommar, då är barnet fyra år. Tycker du att en fyraåring ska byta hem under 50 dagar i sträck, för att pappan vill få 10.000:- för att vara ledig?!

Jag kommer att kunna vara hemma med barnet under samtliga lov, fram tills dess att barnet fyller 8 år. Därefter kommer barnet att få spendera en hel del tid på fritids under sina lov, så att slippa göra det fram till 8-års ålder är RIKTIGT bra.
  • Anonym (morot)
    Anonym (Mor) skrev 2015-02-14 21:48:27 följande:

Jag skulle ju kunna föreslå att han tar sista halvan av något smålov, exempelvis påsken. Men jag tror inte att han kommer att acceptera det. Han kommer kräva 50 dagar och dessa 50 dagar kommer han att ta ut på sommaren - det är jag till 99,9% säker på.Haha, okej, tack! Jag hälsar från dig.

Men låt han ta dem på sommaren. Kan ju vara supertrevligt för barnet att få lite längre sammanhängande sommarlov med pappan (om det inte handlar om ett småbarn såklart). Kan vara extra viktigt för att 'bonda' om pappan inte tidigare varit föräldraledig särskilt mycket. Några dagar hos farmor kan ju bara göra gott för barnet med. Bara man ser till att de lär känna varandra först.

För mig låter det som att du är snål faktiskt.
  • Anonym (Mor)
    Anonym (morot) skrev 2015-02-15 12:47:15 följande:

Jag satt lite i samma sits som du tidigare och frågade försäkringskassan vad som gällde. Till mig sa de att pappan skulle fått alla resterande föräldrapenningdagar om vi skulle fått gemensam vårdnad och jag hunnit plocka ut fler än hälften av dagarna.

Så dubbelkolla.

Tack! Ska kolla det.
    Anonym (näj!) skrev 2015-02-15 12:50:10 följande:

Ge för fan inte bort vårdnaden till honom! han kommer ju bara att obstruera som hämnd. Erbjud honom istället att umgås med barnet varannan helg eller liknande. Inte någon vårdnad och inte dagar. 

Fram tills barnet började på förskola så var pappan välkommen att träffa barnet under vilken veckodag som helst i veckan. Numera är det ju helger som gäller, men dessa är pappan inte så intresserad av att slösa bort på att umgås med sitt barn. Han har annat för sig, som han tycker är viktigare.
  • Anonym (Mor)
    Anonym (morot) skrev 2015-02-15 12:59:24 följande:

Men låt han ta dem på sommaren. Kan ju vara supertrevligt för barnet att få lite längre sammanhängande sommarlov med pappan (om det inte handlar om ett småbarn såklart). Kan vara extra viktigt för att 'bonda' om pappan inte tidigare varit föräldraledig särskilt mycket. Några dagar hos farmor kan ju bara göra gott för barnet med. Bara man ser till att de lär känna varandra först.

För mig låter det som att du är snål faktiskt.

Barnet är fyra år i sommar.
Svar på tråden Pappan kräver att få "sina" dagar!