• Anonym (Mor)

Pappan kräver att få "sina" dagar!

Lång historia kort:

Jag och pappan bodde ihop tills barnet var 6 månader gammalt. Jag hade ensam vårdnad från start, och har så än idag. Pappan jobbade på resande fot halva månaderna, så han fanns knappt med i barnets liv ens när vi bodde ihop.

Iom ensam vårdnad fick jag samtliga föräldrapenningsdagar. Jag har använt samtliga utom 50 dagar, som finns kvar.

Nu kommer pappan och kräver att HAN ska få dessa 50 dagar. Att de tillhör honom.

Jag pratade med FK och de menade på att dagarna tillhör mig.

Någon som varit med om något liknande?

Jag vill spara dessa dagar för att kunna ta ut de under alla dessa smålog man har i skolan. Jag vill inte att mitt barn ska behöva vara på fritids.

Ska jag bara ignorera pappan eller vad ska jag ge för "svar på tal"?

• Svar på tråden Pappan kräver att få "sina" dagar!
  • pastamamman
    Anonym (Mor) skrev 2015-02-14 21:48:27 följande:

Jag skulle ju kunna föreslå att han tar sista halvan av något smålov, exempelvis påsken. Men jag tror inte att han kommer att acceptera det. Han kommer kräva 50 dagar och dessa 50 dagar kommer han att ta ut på sommaren - det är jag till 99,9% säker på.Haha, okej, tack! Jag hälsar från dig.

Då hade jag nekat
  • Anonym (Mor)
    Herpadorp skrev 2015-02-14 21:45:56 följande:

Det här är en ickefråga. Du kan inte skriva över dagar till en person som inte har vårdnad. Han kan inte ta några föräldradagar så länge han inte har vårdnad. Case closed.

Jag frågade FK vad som händer med dagarna om vi byter till gemensam vårdnad nu. Kvinnan jag talade med sa att dagarna är registrerade på mitt konto i deras system. Så dagarna skulle fortfarande tillhöra mig.

Är det så?
  • Anonym (-)
    Anonym (Mor) skrev 2015-02-14 21:51:34 följande:
    Jag frågade FK vad som händer med dagarna om vi byter till gemensam vårdnad nu. Kvinnan jag talade med sa att dagarna är registrerade på mitt konto i deras system. Så dagarna skulle fortfarande tillhöra mig.
    Är det så?
    Varför skall ni byta till gemensam vårdnad?
    Behåll ensam vårdnad och dagarna. De är dina och inget han kan kräva. Slut på diskussionen.
  • Anonym (Samma situation)

Min situation påminner ganska mkt om din.

Ja har oxå ensam vårdnad o alltid haft främst pga ointresse från hans sida. Flyttade isär när dottern va fem månader. Ja hade de låga dagarna kvar (90 garantidagar) o dem började han helt plötsligt bråka om (han visste inte att de endast är värda 180kr st) o började hävda att ja hindrat honom från att vara den pappa han ville va. Han va ju aldrig intresserad!

Hur som så precis som flera här säger, har han ingen vårdnad om barnet har han ingen rätt till dagar. Vill han verkligen ha dem får han gå via tingsrätten o där kräva gemensam vårdnad. Innan en sådan process vore klar hinner tiden gå o många pappor som "hotar" me familjerätten o tingsrätten får aldrig tummen ur för eg är de inte så viktigt för dem.

Sen finns de ju givetvis pappor som är beredda att offra mkt för att faktiskt få vårdnad om sina barn men de låter inte riktigt som ditt barns pappa är tillräckligt intresserad. Om han eg mest är ute efter mer semester.

Stå på dig, dagarna tillhör dig och din plan om ledighet på lov är bra. Glöm inte att nån dag här o där på lov kan va kul då de ofta anordnas "kul aktiviteter" under dessa tider.

Min dotter är 7år idag o har hittills varit ledig alla lov men hon har själv efterfrågat att få vara på fritids iaf nån dag.

• Friskare

Eftersom du har frågat FK och fått svar, varför frågar du här på FL? Tror du att nån här vet bättre än handläggarna på FK?

• Drottningen70

Jag ställer mig faktiskt tveksam till handlägggarens svar om att dagarna finns på TS konto, och därmed skulle vara skddade. Ja det gör dom ju, men i händelse av att pappan blir vårdnafshavare så borde ju han också få möjlighet att "begära tillbaks" dagar som står på TS konto...

• Anonym (Mor)
    Drottningen70 skrev 2015-02-14 22:22:15 följande:

Jag ställer mig faktiskt tveksam till handlägggarens svar om att dagarna finns på TS konto, och därmed skulle vara skddade. Ja det gör dom ju, men i händelse av att pappan blir vårdnafshavare så borde ju han också få möjlighet att "begära tillbaks" dagar som står på TS konto...

Ja, det var ju där skon klämde lite för mig. Jag tyckte också att det verkade märkligt.

Låt säga att hon på FK hade fel, skulle pappan få ALLA dagar vid gemensam vårdnad, eller skulle vi få hälften var?

Saken är den att om pappan verkligen ville vara med barnet och verkligen ville ha gemensam vårdnad, så skulle han inte behöva gå via tingsrätten för att få det. Jag skulle gladeligen skriva på pappren hos familjerätten (eller kommunen eller vart man nu skriver på?).

Men SÅ intresserad är han inte. Han har fått nys om ledighet+10000:- = sant. Så han är intresserad av 50 dagar. På sommaren. That's it.
  • Anonym (Mor)
    Anonym (Samma situation) skrev 2015-02-14 22:05:57 följande:

[...]började hävda att ja hindrat honom från att vara den pappa han ville va. Han va ju aldrig intresserad![...]

EXAKT så har mitt barns pappa också uttryck sig. Han har även sagt att jag hållt barnet ifrån honom, vilket inte alls stämmer. Han har varit välkommen att ta hand om barnet när helst han velat. Jag har dessutom varit hemma med barnet ganska länge, så pappan hade kunnat komma och hälsa på mitt i veckorna och inte alls behövt "slösa" sina "dyrbara" helger på umgänge. Hade han haft ett kontinuerligt umgänge, och inte låtit det gå flera månader mellan ungängestillgällena, så hade barnet känt sig tryggare med honom och således kunnat följa med pappan hem, för umgänge. Men så intresserad har han inte varit.

Han hävdar att han aldrig får vara själv med barnet. Problemet är bara att när han kommer på besök, så stövlar han in som ett mörkt moln, tar barnet i handen och försvinner upp på övervåningen och in i barnets rum. En gång i halvtimmen går han ut för att kedjeröka. Han har ju aldrig tagit något initiativ för att ta med barnet ut - varken till lekparken eller något lekland, eller nånting. Och sedan har han mage att skylla det på mig!?

Jag tror att han har en bild framför sig för hur han vill att umgänget ska se ut. Men när han väl har umgänge så gör han aldrig slag i saken och hittar på något. För att döva sitt dåliga samvete så är det ju enklare att skylla på mig då - gärna framför barnet också.

Blir arg bara jag tänker på hur han beter sig.
Svar på tråden Pappan kräver att få "sina" dagar!