• Anonym (Mor)

Pappan kräver att få "sina" dagar!

Lång historia kort:

Jag och pappan bodde ihop tills barnet var 6 månader gammalt. Jag hade ensam vårdnad från start, och har så än idag. Pappan jobbade på resande fot halva månaderna, så han fanns knappt med i barnets liv ens när vi bodde ihop.

Iom ensam vårdnad fick jag samtliga föräldrapenningsdagar. Jag har använt samtliga utom 50 dagar, som finns kvar.

Nu kommer pappan och kräver att HAN ska få dessa 50 dagar. Att de tillhör honom.

Jag pratade med FK och de menade på att dagarna tillhör mig.

Någon som varit med om något liknande?

Jag vill spara dessa dagar för att kunna ta ut de under alla dessa smålog man har i skolan. Jag vill inte att mitt barn ska behöva vara på fritids.

Ska jag bara ignorera pappan eller vad ska jag ge för "svar på tal"?

• Svar på tråden Pappan kräver att få "sina" dagar!
  • Anonym (Mor)

Smålov - inte smålog.

• pastamamman

Har du ensam vårdnad så behöver du väl inte skriva över dagarna. Vad ska pappan ha dem till när han inte har vårdnad? Hur mycket umgänge har han?

• Mrs Moneybags

Dagarna tillhör ju dig, så i ditt fall skulle jag bara ignorera honom. Han verka inte värd att slösa ord på. Han får väl kontakta Försäkringskassan.

Verkar han verkligen vilja ta hand om ert barn i 50 dagar helt själv?

• Anonym (Mor)
    pastamamman skrev 2015-02-14 21:24:31 följande:

Har du ensam vårdnad så behöver du väl inte skriva över dagarna. Vad ska pappan ha dem till när han inte har vårdnad? Hur mycket umgänge har han?

Jag har alltid haft ensam vårdnad så alla dagar tillföll mig. Jag nämnde för pappan att jag lagt upp en strategi för kommande år, så att barnet kan vara ledigt på VARJE smålov ända fram tills dess att barnet fyller 8 år (efter det så förfaller dagarna). Någon månad senare hör pappan av sig och säger att han ska ha de dagarna, då han aldrig varit föräldraledig. - Han VILLE inte vara föräldraledig. Därför tog jag ALLT ansvar kring precis allt!

Barnet och pappan har inget strikt umgängesschema. Pappan kommer och hälsar på, lite när det passar honom (vi bor ungefär 14 mil ifrån varann).

Så jag ska bara ignorera hans krav och, som motpol, hävda att dagarna de facto är _mina_ att ta ut?
  • Anonym (Mor)
    Mrs Moneybags skrev 2015-02-14 21:33:41 följande:

Dagarna tillhör ju dig, så i ditt fall skulle jag bara ignorera honom. Han verka inte värd att slösa ord på. Han får väl kontakta Försäkringskassan.

Verkar han verkligen vilja ta hand om ert barn i 50 dagar helt själv?

Jag vet inte detta säkert, men jag misstänker starkt att han vill ha dessa 50 dagar och ta ut de under sommaren för att kunna få ledigt i nästan två hela månader under sommaren. Han jobbar 2 veckor, ledig en, osv. Han har uttryckt förut att hans jobb är bland de bästa jobb man kan ha, men att hans somrar blir förstörda pga osammanhängande ledighet. Därför misstänker jag att han vill ha dessa dagar. Då får han betalt, omkring 10000:-, för att vara ledig.

Dessutom vet jag att han inte kommer att ha barnet under samtliga dagar, då han har många olika event att gå på under vissa helger på sommaren. Så barnet lär nog spendera en del dit med sin farmor - en person som barnet träffat typ 7 gånger, max en timma varje gång.
  • pastamamman
    Anonym (Mor) skrev 2015-02-14 21:35:40 följande:

Jag har alltid haft ensam vårdnad så alla dagar tillföll mig. Jag nämnde för pappan att jag lagt upp en strategi för kommande år, så att barnet kan vara ledigt på VARJE smålov ända fram tills dess att barnet fyller 8 år (efter det så förfaller dagarna). Någon månad senare hör pappan av sig och säger att han ska ha de dagarna, då han aldrig varit föräldraledig. - Han VILLE inte vara föräldraledig. Därför tog jag ALLT ansvar kring precis allt!

Barnet och pappan har inget strikt umgängesschema. Pappan kommer och hälsar på, lite när det passar honom (vi bor ungefär 14 mil ifrån varann).

Så jag ska bara ignorera hans krav och, som motpol, hävda att dagarna de facto är _mina_ att ta ut?

Jag är verkligen ingen expert här... Men jag hade inte skrivit över dagar till honom. Det enda som skulle fått mig att göra det är ju om han uppriktigt ville vara en del i barnets liv dvs om ni kom överens om att han skulle ta några av dagarna som du i nuläget planerat in istället för dig.
  • The Fugly

Lång historia kort:

Har han ingen vårdnad har han inga dagar. End of story.

• Herpadorp

Det här är en ickefråga. Du kan inte skriva över dagar till en person som inte har vårdnad. Han kan inte ta några föräldradagar så länge han inte har vårdnad. Case closed.

• Anonym (Nknib)

Givet situationen du beskriver så tycker jag inte att du ska behöva känna att du " borde" ge honom dagarna. Om han däremot hade haft en plan om att ta större ansvar och själv ta hand om barnet på t.ex. lov så hade det ju varit rimligt att ni delade upp dagarna mellan er så att ni båda kan vara lediga med barnet.

Det bästa är väl om ni kan sätta er ned och prata om hur ni ska ta hand om barnet och vem som gör vad. Jag tycker det blir fel om han hävdar att han ska ha dagarna bara för att, samtidigt som jag tycker att det blir fel om du nekar bara för att utan diskussion. Barnet bör vara i fokus, och då är det bäst att diskutera och komma överens.

• Anonym (Mor)
    pastamamman skrev 2015-02-14 21:43:52 följande:

Jag är verkligen ingen expert här... Men jag hade inte skrivit över dagar till honom. Det enda som skulle fått mig att göra det är ju om han uppriktigt ville vara en del i barnets liv dvs om ni kom överens om att han skulle ta några av dagarna som du i nuläget planerat in istället för dig.

Jag skulle ju kunna föreslå att han tar sista halvan av något smålov, exempelvis påsken. Men jag tror inte att han kommer att acceptera det. Han kommer kräva 50 dagar och dessa 50 dagar kommer han att ta ut på sommaren - det är jag till 99,9% säker på.
    The Fugly skrev 2015-02-14 21:44:36 följande:

Lång historia kort:

Har han ingen vårdnad har han inga dagar. End of story.

Haha, okej, tack! Jag hälsar från dig.
Svar på tråden Pappan kräver att få "sina" dagar!