Inlägg från: Anonym (Mor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mor)

Pappan kräver att få "sina" dagar!

Lång historia kort:

Jag och pappan bodde ihop tills barnet var 6 månader gammalt. Jag hade ensam vårdnad från start, och har så än idag. Pappan jobbade på resande fot halva månaderna, så han fanns knappt med i barnets liv ens när vi bodde ihop.

Iom ensam vårdnad fick jag samtliga föräldrapenningsdagar. Jag har använt samtliga utom 50 dagar, som finns kvar.

Nu kommer pappan och kräver att HAN ska få dessa 50 dagar. Att de tillhör honom.

Jag pratade med FK och de menade på att dagarna tillhör mig.

Någon som varit med om något liknande?

Jag vill spara dessa dagar för att kunna ta ut de under alla dessa smålog man har i skolan. Jag vill inte att mitt barn ska behöva vara på fritids.

Ska jag bara ignorera pappan eller vad ska jag ge för "svar på tal"?

• Svar på tråden Pappan kräver att få "sina" dagar!
  • Anonym (Mor)

Smålov - inte smålog.

• Anonym (Mor)
    pastamamman skrev 2015-02-14 21:24:31 följande:

Har du ensam vårdnad så behöver du väl inte skriva över dagarna. Vad ska pappan ha dem till när han inte har vårdnad? Hur mycket umgänge har han?

Jag har alltid haft ensam vårdnad så alla dagar tillföll mig. Jag nämnde för pappan att jag lagt upp en strategi för kommande år, så att barnet kan vara ledigt på VARJE smålov ända fram tills dess att barnet fyller 8 år (efter det så förfaller dagarna). Någon månad senare hör pappan av sig och säger att han ska ha de dagarna, då han aldrig varit föräldraledig. - Han VILLE inte vara föräldraledig. Därför tog jag ALLT ansvar kring precis allt!

Barnet och pappan har inget strikt umgängesschema. Pappan kommer och hälsar på, lite när det passar honom (vi bor ungefär 14 mil ifrån varann).

Så jag ska bara ignorera hans krav och, som motpol, hävda att dagarna de facto är _mina_ att ta ut?
  • Anonym (Mor)
    Mrs Moneybags skrev 2015-02-14 21:33:41 följande:

Dagarna tillhör ju dig, så i ditt fall skulle jag bara ignorera honom. Han verka inte värd att slösa ord på. Han får väl kontakta Försäkringskassan.

Verkar han verkligen vilja ta hand om ert barn i 50 dagar helt själv?

Jag vet inte detta säkert, men jag misstänker starkt att han vill ha dessa 50 dagar och ta ut de under sommaren för att kunna få ledigt i nästan två hela månader under sommaren. Han jobbar 2 veckor, ledig en, osv. Han har uttryckt förut att hans jobb är bland de bästa jobb man kan ha, men att hans somrar blir förstörda pga osammanhängande ledighet. Därför misstänker jag att han vill ha dessa dagar. Då får han betalt, omkring 10000:-, för att vara ledig.

Dessutom vet jag att han inte kommer att ha barnet under samtliga dagar, då han har många olika event att gå på under vissa helger på sommaren. Så barnet lär nog spendera en del dit med sin farmor - en person som barnet träffat typ 7 gånger, max en timma varje gång.
  • Anonym (Mor)
    pastamamman skrev 2015-02-14 21:43:52 följande:

Jag är verkligen ingen expert här... Men jag hade inte skrivit över dagar till honom. Det enda som skulle fått mig att göra det är ju om han uppriktigt ville vara en del i barnets liv dvs om ni kom överens om att han skulle ta några av dagarna som du i nuläget planerat in istället för dig.

Jag skulle ju kunna föreslå att han tar sista halvan av något smålov, exempelvis påsken. Men jag tror inte att han kommer att acceptera det. Han kommer kräva 50 dagar och dessa 50 dagar kommer han att ta ut på sommaren - det är jag till 99,9% säker på.
    The Fugly skrev 2015-02-14 21:44:36 följande:

Lång historia kort:

Har han ingen vårdnad har han inga dagar. End of story.

Haha, okej, tack! Jag hälsar från dig.
  • Anonym (Mor)
    Herpadorp skrev 2015-02-14 21:45:56 följande:

Det här är en ickefråga. Du kan inte skriva över dagar till en person som inte har vårdnad. Han kan inte ta några föräldradagar så länge han inte har vårdnad. Case closed.

Jag frågade FK vad som händer med dagarna om vi byter till gemensam vårdnad nu. Kvinnan jag talade med sa att dagarna är registrerade på mitt konto i deras system. Så dagarna skulle fortfarande tillhöra mig.

Är det så?
  • Anonym (Mor)
    Drottningen70 skrev 2015-02-14 22:22:15 följande:

Jag ställer mig faktiskt tveksam till handlägggarens svar om att dagarna finns på TS konto, och därmed skulle vara skddade. Ja det gör dom ju, men i händelse av att pappan blir vårdnafshavare så borde ju han också få möjlighet att "begära tillbaks" dagar som står på TS konto...

Ja, det var ju där skon klämde lite för mig. Jag tyckte också att det verkade märkligt.

Låt säga att hon på FK hade fel, skulle pappan få ALLA dagar vid gemensam vårdnad, eller skulle vi få hälften var?

Saken är den att om pappan verkligen ville vara med barnet och verkligen ville ha gemensam vårdnad, så skulle han inte behöva gå via tingsrätten för att få det. Jag skulle gladeligen skriva på pappren hos familjerätten (eller kommunen eller vart man nu skriver på?).

Men SÅ intresserad är han inte. Han har fått nys om ledighet+10000:- = sant. Så han är intresserad av 50 dagar. På sommaren. That's it.
  • Anonym (Mor)
    Anonym (Samma situation) skrev 2015-02-14 22:05:57 följande:

[...]började hävda att ja hindrat honom från att vara den pappa han ville va. Han va ju aldrig intresserad![...]

EXAKT så har mitt barns pappa också uttryck sig. Han har även sagt att jag hållt barnet ifrån honom, vilket inte alls stämmer. Han har varit välkommen att ta hand om barnet när helst han velat. Jag har dessutom varit hemma med barnet ganska länge, så pappan hade kunnat komma och hälsa på mitt i veckorna och inte alls behövt "slösa" sina "dyrbara" helger på umgänge. Hade han haft ett kontinuerligt umgänge, och inte låtit det gå flera månader mellan ungängestillgällena, så hade barnet känt sig tryggare med honom och således kunnat följa med pappan hem, för umgänge. Men så intresserad har han inte varit.

Han hävdar att han aldrig får vara själv med barnet. Problemet är bara att när han kommer på besök, så stövlar han in som ett mörkt moln, tar barnet i handen och försvinner upp på övervåningen och in i barnets rum. En gång i halvtimmen går han ut för att kedjeröka. Han har ju aldrig tagit något initiativ för att ta med barnet ut - varken till lekparken eller något lekland, eller nånting. Och sedan har han mage att skylla det på mig!?

Jag tror att han har en bild framför sig för hur han vill att umgänget ska se ut. Men när han väl har umgänge så gör han aldrig slag i saken och hittar på något. För att döva sitt dåliga samvete så är det ju enklare att skylla på mig då - gärna framför barnet också.

Blir arg bara jag tänker på hur han beter sig.
  • Anonym (Mor)
    Anonym (Pappa) skrev 2015-02-15 12:20:28 följande:

Vem flyttade?

Trist att du inte gör ditt bästa för att de ska ha en relation.

Jag gör mitt yttersta för att de ska ha en bra relation. Det är pappan som felprioriterar.

Jag och barnet var skrivna på en adress cirka 50 mil från pappan. När barnet föddes så bodde vi hos pappan den veckan han var hemma, de två veckorna han jobbade så bodde vi i min hemstad - 50 mil bort.

När barnet var omkring 2,5 år så flyttade jag från min hemstad, till en stad närmare pappan. Numera bor vi cirka 14 mil ifrån varann.

Jag har således flyttat NÄRMARE pappan. Tack för kaffet!
  • Anonym (Mor)
    Anonym (Papp) skrev 2015-02-15 12:42:15 följande:

Vore det inte bra för ert barn om pappan fick dessa sommarmånader? Du verkar ha en självisk inställning istället för att fokusera på ditt barns bästa.

Fritids är jättekul för barn så din anledning håller inte!

Pappan och barnet har inte setts sedan jul. Pappan prioriterar inte direkt umgänget med sitt barn.

Pappan vill ha dessa dagar denna sommar, då är barnet fyra år. Tycker du att en fyraåring ska byta hem under 50 dagar i sträck, för att pappan vill få 10.000:- för att vara ledig?!

Jag kommer att kunna vara hemma med barnet under samtliga lov, fram tills dess att barnet fyller 8 år. Därefter kommer barnet att få spendera en hel del tid på fritids under sina lov, så att slippa göra det fram till 8-års ålder är RIKTIGT bra.
  • Anonym (Mor)
    Anonym (morot) skrev 2015-02-15 12:47:15 följande:

Jag satt lite i samma sits som du tidigare och frågade försäkringskassan vad som gällde. Till mig sa de att pappan skulle fått alla resterande föräldrapenningdagar om vi skulle fått gemensam vårdnad och jag hunnit plocka ut fler än hälften av dagarna.

Så dubbelkolla.

Tack! Ska kolla det.
    Anonym (näj!) skrev 2015-02-15 12:50:10 följande:

Ge för fan inte bort vårdnaden till honom! han kommer ju bara att obstruera som hämnd. Erbjud honom istället att umgås med barnet varannan helg eller liknande. Inte någon vårdnad och inte dagar. 

Fram tills barnet började på förskola så var pappan välkommen att träffa barnet under vilken veckodag som helst i veckan. Numera är det ju helger som gäller, men dessa är pappan inte så intresserad av att slösa bort på att umgås med sitt barn. Han har annat för sig, som han tycker är viktigare.
  • Anonym (Mor)
    Anonym (morot) skrev 2015-02-15 12:59:24 följande:

Men låt han ta dem på sommaren. Kan ju vara supertrevligt för barnet att få lite längre sammanhängande sommarlov med pappan (om det inte handlar om ett småbarn såklart). Kan vara extra viktigt för att 'bonda' om pappan inte tidigare varit föräldraledig särskilt mycket. Några dagar hos farmor kan ju bara göra gott för barnet med. Bara man ser till att de lär känna varandra först.

För mig låter det som att du är snål faktiskt.

Barnet är fyra år i sommar.
  • Anonym (Mor)
    Anonym (morot) skrev 2015-02-15 13:28:05 följande:

Pappan kan inte få några föräldrapenningdagar utan att vara vårdnadshavare. Förklara det för honom så att han verkligen förstår det. Sedan kan du fråga honom om han skulle vilja bli en vårdnadshavare han med. Förklara att du gärna skriver på för gemensam vårdnad om han börjar visa ett kontinuerligt intresse för barnets liv och börjar ta ansvar. Exempelvis att han vill ha varannanhelgumgänge och börjar dela ansvaret för läkarbesök och utvecklingssamtal på förskolan och sånt. Om det visar sig att han vill och även klarar av att ta ansvar under en lite längre period, och ni två också klarar av att samarbeta, så finns det ju ingen anledning för dig att vägra skriva på för gemensam vårdnad.

Den gemensamma vårdnaden hinner ju inte gå igenom till den här sommaren som kommer oavsett hur bra allt skulle flyta på. Men till nästa sommar när dottern också är lite större och förhoppningsvis känner både pappan och farmor bättre kan det ju vara genomförbart. Och barnet inte vill behöver hon ju inte stanna där hela fem veckor i sträck. Det räcker att hon är där den veckan som pappan är föräldraledig. Resten av veckorna kan hon ju vara där i den mån hon trivs där. Under tiden kan du passa på att jobba extra för att få ihop lite extrapengar eller extraledighet. Eller dra på någon vuxenresa utan barn och bara ladda batterierna. A win win situation :)

Problemet är att det är pappans vilja, eller inget alls. Han kommer aldrig att gå med på att börja i den änden som både du och jag har föreslagit. Han kommer inte att offra varannan helg för barnet. Han har annat som han prioriterar högre.
  • Anonym (Mor)
    Anonym (morot) skrev 2015-02-15 13:34:23 följande:

Fråga honom om ni kunde vända er till familjerätten för att få lite hjälp i att ta fram ett officiellt umgängesavtal. Jag tror ni alla skulle må bra av lite framförhållning och allra mest barnet. Om han levet väldigt aktivt vill han kanske inte binda upp sig för mycket. Håll umgängesavtalet till ett minimiumgänge. Sedan kan ni vara flexibla i den mån det går och vill/kan han plötsligt ha mer umgänge till helgen som kommer så kan han ju få det om det funkar för både dig och barnet.

Vi har skrivit avtal, jag och pappan privat, de har han brutit. Jag har även föreslagit familjerätten men det har han vägrat.

Jag har erbjudit honom gemensam vårdnad om han visar att han bryr sig, att han slutar svika barnet, att han inte prioriterar någon fest eller liknande framför barnet, osv. Om han tar alla helger han kan - för barnet! Men han vägrar! Han säger istället att han ska stämma mig i Tingsrätten för att få igenom gemensam vårdnad.

Ja, men alltså ni ser ju. Han är ju inte sann nånstans den där göbben!
  • Anonym (Mor)
    Anonym (Anna) skrev 2015-02-15 13:35:03 följande:

Varför ska bara du vara föräldraledig? Varför ska inte pappan också få vara föräldraledig? Barnet har rätt till sin pappa också och om nu pappan vill ha sitt barn under sommaren så låt honom få det också. Är ju bra om pappan och barnet får en bra relation.

Det är en dålig ursäkt att du inte vill att barnet ska gå på fritids. 

Läs hela tråden innan du yttrar dig.

Pappan har haft all tid i världen att umgås med sitt barn under 3,5-års tid. Barnet började på förskola först då och med tanke på pappans jobb så hade han kunnat vara med barnet en hel vecka i streck, var tredje vecka. - Men det ville han inte. Han ville inte vara föräldraledig. Det var hans val.

Mitt barn kommer att slippa fritids under samtliga lov, ända fram till 8-års ålder. Det är riktigt bra!
  • Anonym (Mor)
    Anonym (morot) skrev 2015-02-15 13:44:33 följande:

Då får du förklara för honom att endast vårdnadshavare har eller kan få föräldrapenningdagar. Och att det är helt onödigt för honom att tjafsa om det så länge han inte är vårdnadshavare och att han måste börja i den änden och få till en ändring i vårdnaden innan ens har någon chans på föräldrapenningdagar.

Om han fortsätter att tjafsa kan du bara hänvisa honom vidare till försäkringskassan och ignorera honom.

Ja, nu är det ju han som har ignorerat barnet sedan jul. Inget sms, inget samtal, ingenting.
  • Anonym (Mor)
    Anonym (morot) skrev 2015-02-15 13:49:26 följande:

Vad skulle hända om du desperat behövde avlastning någon dag (typ akutoperation, arbetsresa, influensan etc). Skulle han ta barnet om du inte hade någon ordentlig barnvakt? Eller skulle han hellre låta socjouren ta barnet under tiden?

Det beror på. Hade han haft en fest inplanerad eller planerat att träffa någon, så hade han inte gjort det. Inte heller om han varit på jobb (han ger mig inte ens telefonnumret till hans jobb, så under två veckor kan han inte ens se om jag försökt höra av mig. Han gör sig ju ofta okontaktbar även i Sverige, men då SER han ju iaf att jag ringt eller smsat).
    Anonym (Jadu) skrev 2015-02-15 14:03:13 följande:

Är man inte vårdnadshavare för barnet har man inga egna föräldrapenningdagar. Så länge som du är ensam vårdnadshavare har du således rätt till samtliga dagar. 

Man har dock möjlighet att avstå dagar till någon som jämställs som förälder. Med förälder likställs: 

? förälders make som stadigvarande sammanbor med föräldern

? förälders sambo som tidigare har varit gift med eller har eller har haft barn med föräldern

? särskild förordnad vårdnadshavare som har vård om barnet

? blivande adoptivföräldrar

Skulle vårdnadsförhållandet ändras och du har tagit ut mer än 240 dagar (hälften av dagarna) kommer de kvarvarande dagarna automatiskt att hamna på den nya vårdnadshavaren. Han kommer dock inte kunna få ta del av de dagarna som du har tagit ut. Är det bara 10 dagar kvar får han bara 10 dagar. 

Så, rent krasst kan du ju bara skita i honom och så får han själv driva processen om att få gemensam vårdnad. För barnets skull är det dock kanske bättre att avstå några dagar till honom så att han kan avstå arbete och vara med sitt barn. 

Problemet är att han "ska" ha samtliga 50 dagar som är kvar - ta ut dessa nu - denna sommar. Han går inte med på en vecka, eller ens halva tiden - han vill ha alla dagar och det är NU!

Jag tänkte spara dessa till sexårs-loven, samt loven i ettan, så barnet slipper vara på fritids då.
Svar på tråden Pappan kräver att få "sina" dagar!