• Anonym (Mor)

Pappan kräver att få "sina" dagar!

Lång historia kort:

Jag och pappan bodde ihop tills barnet var 6 månader gammalt. Jag hade ensam vårdnad från start, och har så än idag. Pappan jobbade på resande fot halva månaderna, så han fanns knappt med i barnets liv ens när vi bodde ihop.

Iom ensam vårdnad fick jag samtliga föräldrapenningsdagar. Jag har använt samtliga utom 50 dagar, som finns kvar.

Nu kommer pappan och kräver att HAN ska få dessa 50 dagar. Att de tillhör honom.

Jag pratade med FK och de menade på att dagarna tillhör mig.

Någon som varit med om något liknande?

Jag vill spara dessa dagar för att kunna ta ut de under alla dessa smålog man har i skolan. Jag vill inte att mitt barn ska behöva vara på fritids.

Ska jag bara ignorera pappan eller vad ska jag ge för "svar på tal"?

• Svar på tråden Pappan kräver att få "sina" dagar!
  • Anonym (morot)
    Anonym (Mor) skrev 2015-02-15 13:00:50 följande:

Tack! Ska kolla det.Fram tills barnet började på förskola så var pappan välkommen att träffa barnet under vilken veckodag som helst i veckan. Numera är det ju helger som gäller, men dessa är pappan inte så intresserad av att slösa bort på att umgås med sitt barn. Han har annat för sig, som han tycker är viktigare.

Pappan kan inte få några föräldrapenningdagar utan att vara vårdnadshavare. Förklara det för honom så att han verkligen förstår det. Sedan kan du fråga honom om han skulle vilja bli en vårdnadshavare han med. Förklara att du gärna skriver på för gemensam vårdnad om han börjar visa ett kontinuerligt intresse för barnets liv och börjar ta ansvar. Exempelvis att han vill ha varannanhelgumgänge och börjar dela ansvaret för läkarbesök och utvecklingssamtal på förskolan och sånt. Om det visar sig att han vill och även klarar av att ta ansvar under en lite längre period, och ni två också klarar av att samarbeta, så finns det ju ingen anledning för dig att vägra skriva på för gemensam vårdnad.

Den gemensamma vårdnaden hinner ju inte gå igenom till den här sommaren som kommer oavsett hur bra allt skulle flyta på. Men till nästa sommar när dottern också är lite större och förhoppningsvis känner både pappan och farmor bättre kan det ju vara genomförbart. Och barnet inte vill behöver hon ju inte stanna där hela fem veckor i sträck. Det räcker att hon är där den veckan som pappan är föräldraledig. Resten av veckorna kan hon ju vara där i den mån hon trivs där. Under tiden kan du passa på att jobba extra för att få ihop lite extrapengar eller extraledighet. Eller dra på någon vuxenresa utan barn och bara ladda batterierna. A win win situation :)
  • Anonym (morot)
    Anonym (Mor) skrev 2015-02-15 13:00:50 följande:

Tack! Ska kolla det.Fram tills barnet började på förskola så var pappan välkommen att träffa barnet under vilken veckodag som helst i veckan. Numera är det ju helger som gäller, men dessa är pappan inte så intresserad av att slösa bort på att umgås med sitt barn. Han har annat för sig, som han tycker är viktigare.

Fråga honom om ni kunde vända er till familjerätten för att få lite hjälp i att ta fram ett officiellt umgängesavtal. Jag tror ni alla skulle må bra av lite framförhållning och allra mest barnet. Om han levet väldigt aktivt vill han kanske inte binda upp sig för mycket. Håll umgängesavtalet till ett minimiumgänge. Sedan kan ni vara flexibla i den mån det går och vill/kan han plötsligt ha mer umgänge till helgen som kommer så kan han ju få det om det funkar för både dig och barnet.
  • Anonym (Anna)

Varför ska bara du vara föräldraledig? Varför ska inte pappan också få vara föräldraledig? Barnet har rätt till sin pappa också och om nu pappan vill ha sitt barn under sommaren så låt honom få det också. Är ju bra om pappan och barnet får en bra relation.

Det är en dålig ursäkt att du inte vill att barnet ska gå på fritids. 

• Anonym (Mor)
    Anonym (morot) skrev 2015-02-15 13:28:05 följande:

Pappan kan inte få några föräldrapenningdagar utan att vara vårdnadshavare. Förklara det för honom så att han verkligen förstår det. Sedan kan du fråga honom om han skulle vilja bli en vårdnadshavare han med. Förklara att du gärna skriver på för gemensam vårdnad om han börjar visa ett kontinuerligt intresse för barnets liv och börjar ta ansvar. Exempelvis att han vill ha varannanhelgumgänge och börjar dela ansvaret för läkarbesök och utvecklingssamtal på förskolan och sånt. Om det visar sig att han vill och även klarar av att ta ansvar under en lite längre period, och ni två också klarar av att samarbeta, så finns det ju ingen anledning för dig att vägra skriva på för gemensam vårdnad.

Den gemensamma vårdnaden hinner ju inte gå igenom till den här sommaren som kommer oavsett hur bra allt skulle flyta på. Men till nästa sommar när dottern också är lite större och förhoppningsvis känner både pappan och farmor bättre kan det ju vara genomförbart. Och barnet inte vill behöver hon ju inte stanna där hela fem veckor i sträck. Det räcker att hon är där den veckan som pappan är föräldraledig. Resten av veckorna kan hon ju vara där i den mån hon trivs där. Under tiden kan du passa på att jobba extra för att få ihop lite extrapengar eller extraledighet. Eller dra på någon vuxenresa utan barn och bara ladda batterierna. A win win situation :)

Problemet är att det är pappans vilja, eller inget alls. Han kommer aldrig att gå med på att börja i den änden som både du och jag har föreslagit. Han kommer inte att offra varannan helg för barnet. Han har annat som han prioriterar högre.
  • Anonym (morot)

Förslag på umgängesschema till barnet med en aktiv och oenagerad far:

Umgänge under helger på jämna veckor. Varannan gång hemma hos barnets mamma och varannan gång hos barnets pappa. Umgängestid hos mamman: 12h/gång kl9-21 och umgängestid hos pappan 24h/gång kl9-9.

• Anonym (Mor)
    Anonym (morot) skrev 2015-02-15 13:34:23 följande:

Fråga honom om ni kunde vända er till familjerätten för att få lite hjälp i att ta fram ett officiellt umgängesavtal. Jag tror ni alla skulle må bra av lite framförhållning och allra mest barnet. Om han levet väldigt aktivt vill han kanske inte binda upp sig för mycket. Håll umgängesavtalet till ett minimiumgänge. Sedan kan ni vara flexibla i den mån det går och vill/kan han plötsligt ha mer umgänge till helgen som kommer så kan han ju få det om det funkar för både dig och barnet.

Vi har skrivit avtal, jag och pappan privat, de har han brutit. Jag har även föreslagit familjerätten men det har han vägrat.

Jag har erbjudit honom gemensam vårdnad om han visar att han bryr sig, att han slutar svika barnet, att han inte prioriterar någon fest eller liknande framför barnet, osv. Om han tar alla helger han kan - för barnet! Men han vägrar! Han säger istället att han ska stämma mig i Tingsrätten för att få igenom gemensam vårdnad.

Ja, men alltså ni ser ju. Han är ju inte sann nånstans den där göbben!
  • Anonym (morot)
    Anonym (Mor) skrev 2015-02-15 13:37:39 följande:

Problemet är att det är pappans vilja, eller inget alls. Han kommer aldrig att gå med på att börja i den änden som både du och jag har föreslagit. Han kommer inte att offra varannan helg för barnet. Han har annat som han prioriterar högre.

Då får du förklara för honom att endast vårdnadshavare har eller kan få föräldrapenningdagar. Och att det är helt onödigt för honom att tjafsa om det så länge han inte är vårdnadshavare och att han måste börja i den änden och få till en ändring i vårdnaden innan ens har någon chans på föräldrapenningdagar.

Om han fortsätter att tjafsa kan du bara hänvisa honom vidare till försäkringskassan och ignorera honom.
  • Anonym (Mor)
    Anonym (Anna) skrev 2015-02-15 13:35:03 följande:

Varför ska bara du vara föräldraledig? Varför ska inte pappan också få vara föräldraledig? Barnet har rätt till sin pappa också och om nu pappan vill ha sitt barn under sommaren så låt honom få det också. Är ju bra om pappan och barnet får en bra relation.

Läs hela tråden innan du yttrar dig.

Pappan har haft all tid i världen att umgås med sitt barn under 3,5-års tid. Barnet började på förskola först då och med tanke på pappans jobb så hade han kunnat vara med barnet en hel vecka i streck, var tredje vecka. - Men det ville han inte. Han ville inte vara föräldraledig. Det var hans val.

Mitt barn kommer att slippa fritids under samtliga lov, ända fram till 8-års ålder. Det är riktigt bra!
  • Anonym (morot)
    Anonym (Anna) skrev 2015-02-15 13:35:03 följande:

Pappan är inte vårdnadshavare och kan därmed aldrig få några föräldrapenningdagar tilldelat till sig från försäkringskassan.
  • Anonym (Mor)
    Anonym (morot) skrev 2015-02-15 13:44:33 följande:

Då får du förklara för honom att endast vårdnadshavare har eller kan få föräldrapenningdagar. Och att det är helt onödigt för honom att tjafsa om det så länge han inte är vårdnadshavare och att han måste börja i den änden och få till en ändring i vårdnaden innan ens har någon chans på föräldrapenningdagar.

Om han fortsätter att tjafsa kan du bara hänvisa honom vidare till försäkringskassan och ignorera honom.

Ja, nu är det ju han som har ignorerat barnet sedan jul. Inget sms, inget samtal, ingenting.
Svar på tråden Pappan kräver att få "sina" dagar!