• Anonym (Mor)

Pappan kräver att få "sina" dagar!

Lång historia kort:

Jag och pappan bodde ihop tills barnet var 6 månader gammalt. Jag hade ensam vårdnad från start, och har så än idag. Pappan jobbade på resande fot halva månaderna, så han fanns knappt med i barnets liv ens när vi bodde ihop.

Iom ensam vårdnad fick jag samtliga föräldrapenningsdagar. Jag har använt samtliga utom 50 dagar, som finns kvar.

Nu kommer pappan och kräver att HAN ska få dessa 50 dagar. Att de tillhör honom.

Jag pratade med FK och de menade på att dagarna tillhör mig.

Någon som varit med om något liknande?

Jag vill spara dessa dagar för att kunna ta ut de under alla dessa smålog man har i skolan. Jag vill inte att mitt barn ska behöva vara på fritids.

Ska jag bara ignorera pappan eller vad ska jag ge för "svar på tal"?

• Svar på tråden Pappan kräver att få "sina" dagar!
  • Anonym (hm)

alltså eftersom du har Ensam vårdnad och dagarna är Dina, så har du all rätt att neka honom. Han kan inte kräva något alls.

• sybil

Varför inte istället vara glad för barnens skull att pappan vill lära känna dom? Ge honom dagarna och peppa så ökar chansen till att barnen får en pappa och en komplettare familj (under förutsättning att pappan inte misshandlat barnen e.d. tidigare).

• Heranell

Eftersom hans engagemang verkar ha varit noll och ingenting i princip skulle jag aldrig släppa från mig enskild vårdnad. Tänk vad krångligt om han ska skriva på papper och är på jobb där du inte ens kan nå honom...

Vårdnad har ju egentligen ingenting med umgänge att göra. Han har haft alla tillfällen i världen att träffa sitt barn och skapa en relation, men har valt bort det. Hemsk att säga det, men om jag generaliserar grovt så är föräldraskap på nåt sätt valfritt för pappor. OBS grov generalisering, men om mannen steppar bort från ansvaret finns det nästan alltid en mamma där som tar över, utan att blinka. Så synd.

Men som några skriver, om ni skaffar ett umgängesavtal och han lyckas följa det i ett halvår så  kanske du kan överväga saken. Han kommer att stupa på eget grepp, för det verkar omöjligt för honom...

• Snutten6
    Anonym (Värdelösa karlar det finns) skrev 2015-02-15 18:00:18 följande:

Påpeka att han faktiskt måste spendera tid med barnet för att få ta ut dagarna så kanske han backar?
    Förlåt, men min första tanke var att han kanske inte fattat det...

Ställ krav! Säg att om han följer med till familjerätten och upprättar ett umgängesavtal, och sedan håller det i 6 månader så kan du tänka dig att skriva över hälften av dagarna som är kvar, fem dagar i taget så att han får bevisa att han faktiskt använder dem till barnet. Var även tydlig med att om han tar ut dagar utan att vara med barnet kommer du att få veta det och anmäla det till FK.

Klokt, säkert skrivet av en kvinna !
  • Anonym (näj!)
    Anonym (Mor) skrev 2015-02-15 13:00:50 följande:
    Tack! Ska kolla det.
    Anonym (näj!) skrev 2015-02-15 12:50:10 följande:

Ge för fan inte bort vårdnaden till honom! han kommer ju bara att obstruera som hämnd. Erbjud honom istället att umgås med barnet varannan helg eller liknande. Inte någon vårdnad och inte dagar. 

Fram tills barnet började på förskola så var pappan välkommen att träffa barnet under vilken veckodag som helst i veckan. Numera är det ju helger som gäller, men dessa är pappan inte så intresserad av att slösa bort på att umgås med sitt barn. Han har annat för sig, som han tycker är viktigare.
    Desto viktigare! Stå på dig och låt sig inte köras över av någon som inte bryr sig om sitt barn. Du är en bra mamma, tur att barnet har dig!
  • Lindsey Egot the only one
    sybil skrev 2015-02-16 11:00:00 följande:

Varför inte istället vara glad för barnens skull att pappan vill lära känna dom? Ge honom dagarna och peppa så ökar chansen till att barnen får en pappa och en komplettare familj (under förutsättning att pappan inte misshandlat barnen e.d. tidigare).

Hon kan inte ge bort dagarna. De är endast vårdnadshavarens.
  • JPT
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-02-16 22:43:40 följande:
    Hon kan inte ge bort dagarna. De är endast vårdnadshavarens.
    Hon kan ju själv välja att avstå dagar till honom.
  • Anonym (ensam vårdnadshavare)
    JPT skrev 2015-02-17 17:55:20 följande:
    Hon kan ju själv välja att avstå dagar till honom.

Nej, det är skillnad på att någon annan tar vab-dagar och att ge bort föräldradagar. Föräldradagar tillhör vårdnadshavare och ingen annan.
    Man kan ge bort dagar till en annan vårdnadshavare men inte till vem som helst, oavsett om det är en biologisk förälder eller inte.

När jag fick vårdnaden när barnet var nästan 5 år så skrevs alla hans dagar som han hade kvar över på mig automatiskt, dom tillhör barnet och dess vårdnadshavare.

• Anonym (ensam vårdnadshavare)

Och i slutändan så är det såhär - vem som helst kan umgås med barn (biologiskt, bonus, barnbarn, syskonbarn osv osv) utan att ha föräldradagar till det.

Det är ju inte umgänge som den här personen är ute efter utan pengar, det lyser igenom väldigt tydligt om man förstår hur hans beteende har varit innan. Vad är viktigast för honom, pengar eller sitt barn? Tycker själv att det är väldigt lätt att se hans prioriteringar.

Därför ska inte TS ge honom någonting, punkt slut.

• JPT
    Anonym (ensam vårdnadshavare) skrev 2015-02-19 12:18:07 följande:

Nej, det är skillnad på att någon annan tar vab-dagar och att ge bort föräldradagar. Föräldradagar tillhör vårdnadshavare och ingen annan.
    Man kan ge bort dagar till en annan vårdnadshavare men inte till vem som helst, oavsett om det är en biologisk förälder eller inte.

När jag fick vårdnaden när barnet var nästan 5 år så skrevs alla hans dagar som han hade kvar över på mig automatiskt, dom tillhör barnet och dess vårdnadshavare.

Ja, det är skillnad på överlåta tillfällig föräldrapenning och att ge bort föräldrapenningdagar. Precis som du säger tillhör föräldrapenningdagarna vårdnadshavaren/vårdnadshavarna, däremot kan man avstå föräldrapenningdagar till någon som likställs som förälder. Som vårdnadshavare kan hon alltså ge bort föräldrapenningdagar till pappan, oavsett om han är vårdnadshavare eller inte, just för att han är förälder till barnet. 

Jag kopierar från Försäkringskassans vägledning om föräldrapenning: "Inom föräldrapenningen är det skillnad på dem som räknas som föräldrar och de som räknas som rättsliga vårdnadshavare. Båda grupperna kan ta ut föräldrapenning, men bara den förälder som har rättslig vårdnad om ett barn får en självständig rätt till föräldrapenning. Vårdnadshavare har dock möjlighet att avstå föräldrapenning till en annan förälder, se vidare avsnitt 6.2.1, 7.2.2 och 7.2.3" 

Hänvisning: http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/80bf8c2b-594a-4e52-b996-e2b7583a175d/vagledning_2002_01.pdf?MOD=AJPERES
  • spirituality

Jag skulle inte gå med på gemensam vårdnad som det ser ut just nu. Om det behövs skivas på papper, allt från skolval till läkarbesök, och han är borta på jobb och inte är kontaktbar på flera veckor ibland - det är ingen bra kombination. Rent generellt verkar han inte ha något större intresse av att upprätthålla en relation med sitt barn. Det låter mest som han försöker att få långsemester i sommar :/

Svar på tråden Pappan kräver att få "sina" dagar!