• Alexi

Är ni rimliga föräldrar i skolan?

Har hört av bekanta som är lärare men som också bekräftas av den här tidningsartikeln, om hur föräldrar idag fullkomligt överöser skolan och lärarna med krav, mail, telefonsamtal osv på alla dygnets timmar, ens eget barn ska ha allt osv.

Tänker ni er för innan ni skickar det där mailet eller ringer, är ert ärende akut, ställer ni rimliga krav osv?

www.dn.se/sthlm/larare-och-rektorer-drunknar-i-e-post-fran-arga-foraldrar/

www.expressen.se/ledare/sakine-madon/foraldrar-maste-sluta-trakassera-lararna/

• Svar på tråden Är ni rimliga föräldrar i skolan?
  • Charlotte N
    gbgumman skrev 2015-02-03 20:37:27 följande:
    Men herre Gud. Sådan kan man väl få PRATA om. Jag skulle iaf vilja höra det muntligt så man kan få chansen att beklaga. Det är inget torrt möte heller.
    Tycker inte man ringer hem till läraren på kvällen. Det är aldrig ok. Vill man prata med någon ringer man en vän eller jourhavande präst. Vill man informera för barnets skull kan man göra på andra sätt.
  • Anonym (Mandas barnbarn)
    yodi skrev 2015-02-03 12:43:00 följande:

fast det stämmer inte riktigt heller, jobbar inom hemtjänsten och jag träffar i princip samma människor flera gånger om dagen, fem dagar i veckan året runt.

så att lärare har en mer nära/djup relation med sina elever jämfört vårdpersonal stämmer inte riktigt.

Skulle säga att hemtjänstpersonal får en närmare relation med sina "vårdtagare", de hjälper ju de äldre med djupt personliga saker ( äta, duscha, går på toa mm) och får också höra om saknaden efter barn o barnbarn som inte har tid att besöka, vänner som gått bort osv. Dessutom med scheman som ibland inte gör det möjligt att få ut sina pauser. I mina ögon är ni hjältar!
  • gbgumman
    Charlotte N skrev 2015-02-03 21:05:32 följande:
    Tycker inte man ringer hem till läraren på kvällen. Det är aldrig ok. Vill man prata med någon ringer man en vän eller jourhavande präst. Vill man informera för barnets skull kan man göra på andra sätt.
    Skulle jag förutsatt min lärarkarriär hade jag varit en mänsklig sådan. Men som sagt jag stod inte ut med gnälliga kollegorna.
  • Charlotte N
    gbgumman skrev 2015-02-03 21:37:42 följande:
    Skulle jag förutsatt min lärarkarriär hade jag varit en mänsklig sådan. Men som sagt jag stod inte ut med gnälliga kollegorna.
    Intressant.
  • Natulcien
    hammarhajen skrev 2015-02-03 18:04:45 följande:

Men kan det inte finnas ett korn av sanning i det då? Att det finns en del föräldrar som förväntar sig för mycket av skolan? Hur ska man få till en ändring om man inte protesterar? Är det gnälligt att säga ifrån så undrar jag vad du tycker att man ska göra? Vika sig för alla krav och gå under som människa? Bara ducka utan att säga pip?

De flesta föräldrar har ganska rimliga förväntningar, men kraven HAR ökat på sistone. Även från den rimliga föräldern, framför allt på lust, stimulans, information och utmaningar. Om alla kräver bara lite mer än för 20 år sedan är det "lite mer x 25" i en vanlig klass. Två minuter extra per barn och dag innebär en timme extra för en lärare i en stor klass. 

Det ÄR en skillnad på barn idag och barn för 20 år sedan. Barn i dag har MYCKET svårare att vänta och hantera en "tråkig" uppgift. De flesta skolbarn idag har ju knappt för träna på att vänta och ha tråkigt, varje bilresa finns en Ipad och dygnet runt finns exakt det man vill se på Youtube. Att ett barn ska uppleva skolan som "stimulerande och spännande" exakt varje sekund är en utopi, men samtidigt många föräldrars krav. Ibland måste man höra på en instruktion fast man redan kan eller vänta på sin tur i en kö. För att lära sig multiplikationstabellerna måste man öva, för att få flyt i läsningen måste man läsa och det finns ingen genväg. Skolan ska försöka göra arbetet lustfyllt så långt det går, men allt är inte roligt jämt och det måste man kunna hantera. På många sätt kan barnen mer nu, men de "tråkiga basfärdigheterna" vänta, ha tålamod, lyssna och öva är det överlag sämre med. Hemma märks det kanske inte så mycket, för när väntan blir för jobbig trollas underhållningen fram ur pappas mobil eller PS3 eller något annat som inte fanns när vi var små. 

Vi får höra att skolan är kass och barnen kan inte läsa enligt PISA. Men samtidigt får vi inte be att barnen övar läsning hemma, för läsning ska man inte behöva göra om man inte vill och konflikter om skärmtid ska föräldrarna inte behöva ägna sin "kvalitetstid" åt och den som vill prioritera bio och fotboll högre än skolan ska få göra det och borde erbjudas flexibla lov så att man lättare kan boka playdates med kusinerna. Så LÅTER det på riktigt på många föräldramöten och då har skolan inte en chans. Varför får man inte diskutera det utan att kallas "gnällig"?

Trampar man möjligen på någon om tå..?

• Litet My
    telly skrev 2015-02-03 12:03:24 följande:

Apropå att det är mest lärarna som klagar: det är ju för att de har en helt annan och mer djup relation med eleverna och dess föräldrar, än vad servispersonal eller sjuksköterskor har mot sina gäster resp patienter. Föräldrar har kortare väg till skolan. Tex på boende kanske anhöriga klagar men då är det inte till samma person utan det är flera vårdare per patient, medan i skolan kanske det bara är en lärare/rektor per elev och det under flera år, därför blir lärare mer utsatta för att bli kontaktade privat/på arbetsmailen än andra yrkesgrupper.

Vet du hur nära kontakt man får med tex vårdtagare på ett boende? (Syftar inte på sjukhus). Skulle nog säga att man får en mycket närmre relation än till sina elever. En elev ska du lära saker på skoltid under kanske 3 år, en brukare/vårdtagare kan man ha i många år, man finns med i allting. Jag vet heller inte hur du får ihop att det skulle vara lättare med en förälder som klagar än olika anhöriga som klagar även om de är fler. I vården är det oftast kontaktmannaskap dvs att det är chef och kontaktperson som går ta den största smällen. Dock kan jag tänka mig att lärare får mer samtal hem av gränslösa föräldrar. Dock tycker jag inte lärare/förskolärare vare sig har större eller mindre anledning att klaga ån tex vård/ servicepersonal
  • Litet My
    hammarhajen skrev 2015-02-03 18:04:45 följande:
    Men kan det inte finnas ett korn av sanning i det då? Att det finns en del föräldrar som förväntar sig för mycket av skolan? Hur ska man få till en ändring om man inte protesterar? Är det gnälligt att säga ifrån så undrar jag vad du tycker att man ska göra? Vika sig för alla krav och gå under som människa? Bara ducka utan att säga pip?

De flesta föräldrar har ganska rimliga förväntningar, men kraven HAR ökat på sistone. Även från den rimliga föräldern, framför allt på lust, stimulans, information och utmaningar. Om alla kräver bara lite mer än för 20 år sedan är det "lite mer x 25" i en vanlig klass. Två minuter extra per barn och dag innebär en timme extra för en lärare i en stor klass. 

Det ÄR en skillnad på barn idag och barn för 20 år sedan. Barn i dag har MYCKET svårare att vänta och hantera en "tråkig" uppgift. De flesta skolbarn idag har ju knappt för träna på att vänta och ha tråkigt, varje bilresa finns en Ipad och dygnet runt finns exakt det man vill se på Youtube. Att ett barn ska uppleva skolan som "stimulerande och spännande" exakt varje sekund är en utopi, men samtidigt många föräldrars krav. Ibland måste man höra på en instruktion fast man redan kan eller vänta på sin tur i en kö. För att lära sig multiplikationstabellerna måste man öva, för att få flyt i läsningen måste man läsa och det finns ingen genväg. Skolan ska försöka göra arbetet lustfyllt så långt det går, men allt är inte roligt jämt och det måste man kunna hantera. På många sätt kan barnen mer nu, men de "tråkiga basfärdigheterna" vänta, ha tålamod, lyssna och öva är det överlag sämre med. Hemma märks det kanske inte så mycket, för när väntan blir för jobbig trollas underhållningen fram ur pappas mobil eller PS3 eller något annat som inte fanns när vi var små. 

Vi får höra att skolan är kass och barnen kan inte läsa enligt PISA. Men samtidigt får vi inte be att barnen övar läsning hemma, för läsning ska man inte behöva göra om man inte vill och konflikter om skärmtid ska föräldrarna inte behöva ägna sin "kvalitetstid" åt och den som vill prioritera bio och fotboll högre än skolan ska få göra det och borde erbjudas flexibla lov så att man lättare kan boka playdates med kusinerna. Så LÅTER det på riktigt på många föräldramöten och då har skolan inte en chans. Varför får man inte diskutera det utan att kallas "gnällig"?

Trampar man möjligen på någon om tå..?
    Klart att det finns någon sanning i det, det har jag inte motsagt mig ifrån. Däremot varför det så ofta cirkulerar listor och klagomål från lärare i media och social media. Jobbiga anhöriga/föräldrar osv finns i alla människorelaterade yrken. Min poäng var mer att besvärliga människor träffar man på vilket människorelaterat yrke man än har och på något sätt får man lära sig att hantera det. Inte sällan går dessa listor och klagomål ut över alla föräldrar och en bitterhet uppstår, ganska ofta är klagomålen även nedvärderande mot både barn och föräldrar där alla dras över samma kant oavsett om de tillhör de besvärliga eller inte. Och nej du trampade verkligen inte på nån öm tå, kändes som ett rätt löjlig avslutning på ditt inlägg. BTW det är ingen som sagt att lärare inte har nåt att klaga över men jag kan inte se att det finns mer att klaga på där än i många andra yrken. Och sällan florerar det listor på "14 saker jag som vårdpersonal stör mig på" trots att det finns minst lika mycket att irritera sig på där. I slutänden väljer man ändå själv vilka gränser man har och hur man hanterar en jobbig situation. Väljer man att se allt som nattsvart och alla föräldrar som idioter kanske man ska satsa på något annat och kanske se att det negativa tagit över.
  • Litet My
    Anonym (Mandas barnbarn) skrev 2015-02-03 21:13:05 följande:
    Skulle säga att hemtjänstpersonal får en närmare relation med sina "vårdtagare", de hjälper ju de äldre med djupt personliga saker ( äta, duscha, går på toa mm) och får också höra om saknaden efter barn o barnbarn som inte har tid att besöka, vänner som gått bort osv. Dessutom med scheman som ibland inte gör det möjligt att få ut sina pauser. I mina ögon är ni hjältar!
    Kan bara instämma och det gäller även boenden. En elev har man bara några år i syfte att lära ut saker till, man lär känna barnet och kanske föräldrarna lite. En brukare/vårdtagare där är ju personal med i ALLT från personlig hygien, i hemmet, i vardagen, i glädje, i sorg, i ja det mesta som rör just den personen oavsett hur intima och nära saker det än gäller. Boenden inkluderar ju även många fler än bara äldre. Vet de som haft sina brukare/vårdtagare i drygt 20 år (psykiatri/funktionshinder osv där de lever längre än de äldre).
  • Litet My
    gbgumman skrev 2015-02-03 20:37:27 följande:
    Men herre Gud. Sådan kan man väl få PRATA om. Jag skulle iaf vilja höra det muntligt så man kan få chansen att beklaga. Det är inget torrt möte heller.
    Instämmer. Tycker inte en sådan sak är något att hänga upp sig på om en kanske chockad och ledsen mamma ringer och informerar om.
  • telly

Det är möjligt att ni har rätt om relationen. Det var en teori i debatten om olika yrkesgruppers känslighet för, och benägenhet att klaga över arbetsbelastning pga mail och telefonsamtal med anhöriga/föräldrar. Det kanske är så att vårdpersonal upplever samma stress ch obehag som lärarnå och rektorerna.

Litet my? Yodi?

Svar på tråden Är ni rimliga föräldrar i skolan?