Litet My skrev 2015-02-02 23:45:24 följande:
Jag har inte läst så många alls, däremot många från förskolärare och lärare. Jag jobbar inom vården där också alla tycker en hel massa och det är inte sällan skräckhistorier visas i media och folk klagar över inkompetent personal som "bara slarvar och dricker kaffe" Många anhöriga (och ibland patienter, tänker då på de som är klara i huvudet och vid sina sinnes fulla bruk) tar extremt mycket energi, klagar på allt och ställer orimliga krav som tar enormt mycket energi och extratid men det pratas det sällan/aldrig om. Jag vet inte om du har FB men just nu går det tex runt nån lista med 14 saker förskollärarna stör sig på som är ganska idiotförklarade mot föräldrarna. Härinne klagar förskollärarna en hel del på föräldrarna i både rimliga och orimliga saker (ganska ofta om saker som inte är förskollärarnas sak öht) Mao behovet tycks vara stort och jag förstår att det är ett tufft jobb och att man ofta är underbemannade med för små resurser, däremot häpnar jag över mängden klagoinlägg som oftast politiker och högre uppsatta rår över men där man istället skyller på föräldrarna. Vilket känns tråkigt, för oavsett vilket människorelaterat yrke man än har finns det de som tar enormt mycket energi på ett negativt sätt och beter sig illa men jag hör sällan/aldrig någon annan klaga trots att de har ett lika tufft yrke.
Men kan det inte finnas ett korn av sanning i det då? Att det finns en del föräldrar som förväntar sig för mycket av skolan?
Hur ska man få till en ändring om man inte protesterar? Är det gnälligt att säga ifrån så undrar jag vad du tycker att man ska göra? Vika sig för alla krav och gå under som människa? Bara ducka utan att säga pip?
De flesta föräldrar har ganska rimliga förväntningar, men kraven HAR ökat på sistone. Även från den rimliga föräldern, framför allt på lust, stimulans, information och utmaningar. Om alla kräver bara lite mer än för 20 år sedan är det "lite mer x 25" i en vanlig klass. Två minuter extra per barn och dag innebär en timme extra för en lärare i en stor klass.
Det ÄR en skillnad på barn idag och barn för 20 år sedan. Barn i dag har MYCKET svårare att vänta och hantera en "tråkig" uppgift. De flesta skolbarn idag har ju knappt för träna på att vänta och ha tråkigt, varje bilresa finns en Ipad och dygnet runt finns exakt det man vill se på Youtube. Att ett barn ska uppleva skolan som "stimulerande och spännande" exakt varje sekund är en utopi, men samtidigt många föräldrars krav. Ibland måste man höra på en instruktion fast man redan kan eller vänta på sin tur i en kö. För att lära sig multiplikationstabellerna måste man öva, för att få flyt i läsningen måste man läsa och det finns ingen genväg. Skolan ska försöka göra arbetet lustfyllt så långt det går, men allt är inte roligt jämt och det måste man kunna hantera. På många sätt kan barnen mer nu, men de "tråkiga basfärdigheterna" vänta, ha tålamod, lyssna och öva är det överlag sämre med. Hemma märks det kanske inte så mycket, för när väntan blir för jobbig trollas underhållningen fram ur pappas mobil eller PS3 eller något annat som inte fanns när vi var små.
Vi får höra att skolan är kass och barnen kan inte läsa enligt PISA. Men samtidigt får vi inte be att barnen övar läsning hemma, för läsning ska man inte behöva göra om man inte vill och konflikter om skärmtid ska föräldrarna inte behöva ägna sin "kvalitetstid" åt och den som vill prioritera bio och fotboll högre än skolan ska få göra det och borde erbjudas flexibla lov så att man lättare kan boka playdates med kusinerna. Så LÅTER det på riktigt på många föräldramöten och då har skolan inte en chans. Varför får man inte diskutera det utan att kallas "gnällig"?
Trampar man möjligen på någon om tå..?