• Alexi

Är ni rimliga föräldrar i skolan?

Har hört av bekanta som är lärare men som också bekräftas av den här tidningsartikeln, om hur föräldrar idag fullkomligt överöser skolan och lärarna med krav, mail, telefonsamtal osv på alla dygnets timmar, ens eget barn ska ha allt osv.

Tänker ni er för innan ni skickar det där mailet eller ringer, är ert ärende akut, ställer ni rimliga krav osv?

www.dn.se/sthlm/larare-och-rektorer-drunknar-i-e-post-fran-arga-foraldrar/

www.expressen.se/ledare/sakine-madon/foraldrar-maste-sluta-trakassera-lararna/

• Svar på tråden Är ni rimliga föräldrar i skolan?
  • Alexi
    Anonym (abc) skrev 2015-01-31 21:27:33 följande:

Jag är väldigt kluven till hela debatten faktiskt.

Tycker det är viktigt att man säger till när något faktiskt är fel och viktigt att ansvariga också lyssnar och inte avfärdar allt med "jobbig förälder". Samtidigt så blir jag väldigt irriterad över att alla hör av sig om allt då det dels skapar ett stort brus där det viktiga kan försvinna och dels gör det lättare att avfärda allt med att föräldrar lägger sig i sådant de inte vet något om.

Sonens skola har varit en väldigt bra skola men som med nuvarande rektor blir sämre och sämre och nu är snudd på katastrof rent organisationsmässigt. Klassföräldrarna har samlat in alla synpunkter för att driva det mot rektorn (som bara avfärdar allt). Och sedan så hör man hur föräldrar i klassen på egen hand kontaktar rektorn om ditten och datten. Då blir jag helt ärligt väldigt irriterad.

För det första så har vi ju samordnat det här med en väg in via klassföräldrarna (som sköter det väldigt bra) och då blir det ju väldigt fel när folk springer på sidan om det. Och för det andra så är det helt ärligt skitsaker som de drar upp. Det är att lärarna borde kontrollera bättre att barnen har inneskor på det jättehårda golvet, lärarna borde påminna bättre om att hänga in saker i torkskåp och mängder av ställen på lekplatserna på skolgården som de anser är farliga (min son har fått leka själv där de tycker är farligt när jag sitter bredvid med en bok sedan han var 4-5 år). Och deras onödiga kontakter med rektorn om de där småsakerna gör ju att de där stora viktiga sakerna som vi kommit fram till gemensamt lättare ignoreras.

Förstår verkligen, det går ju inte att sålla på det viset. Det är väl lite den bilden jag har idag, att så många föräldrar kräver den perfekta skolan och läraren och allt och det är därför skolpersonalen översköljs av frågor och input, om stort som smått.
  • Charlotte N

Jag är både lärare och förälder. Jag tror man, som lärare, behöver visa föräldrarna att man har koll, att de får veta om något allvarlig händer och att man löser konflikter ordentligt. Anfall är bästa försvar. Om något händer och man ringer upp föräldern, förklarar läget, berättar vilka åtgärder man gjort och sen ringer upp en vecka senare och stämmer av blir det inga problem. Jag har aldrig problem med föräldrar. Aldrig haft.

Jag har blivit arg på skolan ett par gånger. Senaste gången jag blev arg var när min sjuåring blev nedslagen på skolgården av flera personer, en fritidspedagog tog in honom eftersom hon inte klarade att bryta annars och när jag hämtar säger hon ingenting! Då blev jag arg. Fast det var fredagseftermiddag när jag fick veta det av min son...

• Majsan70

Ja vi är rimliga och försöker vara ödmjuka inför det faktum att de i skolan arbetar med begränsade resurser och trollar med ganska lite många gånger. 
    Vi är däremot stenhårda med våra krav på att vår dotter, som har en kronisk sjukdom, skall ha samma möjligheter som de andra eleverna.
    Vi försöker ta vår del hemifrån oxå för att få det att fungera. 
    Vi kompromissar inte med lärare som agerar felaktigt och vi tar upp det direkt och då med rektorn så får han bedöma vad han tycker. 

Vi är noga med att rosa och berömma och peppa allt vi ser som positivt och det är mycket för skolan är bra. 
    Kommunikation är viktig men vi försöker tänka på att inte ringa om det inte är mycket akut. Ett väl skrivet mail som personen kan svara på  när det passar är det vi försöker använda oss av alternativt att sms där vi vet att läraren svarar bara när det passar. 

Dotterns första skola anmälde vill BEO och den skolan blev fälld hos skolinspektionen så uppenbarligen var det inte bara vi som de uppenbara bristerna. 

• Fenna

Jag tycker att vi är rimliga. Nu ska vi kontakta min sons lärare för första gången eftersom jag har upptäckt att han inte tar hem sin läsläxa. Jag tror att många av problemen i den svenska skolan kommer från brist på ordning. Ingen mår bra när det är för stökigt.

Om det är jobbigt för lärarna borde de ha en bestämd tid för föräldrakontakt i veckan, givetvis inte sitta och besvara mail på kvällarna.

• LeaveMeAlone

Ja det tycker jag. Jag brukar mest maila lite kort om han ska vara borta till tandläkare eller så. Någon enstaka gång har jag frågat om någon läxa vi inte förstått hemma. Har skickat ett mer ingående upprört mail angående att min son var en av de som utsattes för mobbing av en annan elev i klassen och lärarna verkade fega rätt ordentligt angående det hela.

Tycker inte man ska jaga efter lärarna hela tiden då det tar tid ifrån deras tid med barnen och de redan har hög arbetsbelastning. Min mamma var lärare så jag vet.

• Anonym (lärare)

Jag är lärare men har turen att jag är mentor i en klass där föräldrarna inte jagar oss. De har höga krav så klart, men det har jag också. De står bakom oss i allting vi gör för att få arbetsro i klassen. Däremot surar ofta eleverna när jag mailar hem till föräldrarna när eleverna inte skött sig. Då får de ju ofta "straff" (=konsekvens) hemma och det vill de så klart inte..

Jag har själv mailat väldigt mycket med förskolechefen på min dotters förra förskola. Hon var totalt inkompetent och jag förstår varför det var så mycket personalbyte på min dotters avdelning, med tanke på hur chefen är. Det slutade med att vi har låtit vår dotter vara hemma ett antal månader nu i väntan på att även lillasyster ska skolas in. Då börjar de båda på en helt annan förskola!

• Alexi

Rätt intressant. En bekant är lärare. Det brinner i en stor industrilokal i hennes stad. Idag har hon fått sms av föräldrar som frågar henne (d.v.s. klassläraren…) om de vågar lämna sina barn pga giftig rök. Hur tänker man då om man frågar läraren det, varför skulle en klasslärare bedöma det?

Och föräldrar verkar kontakta lärarna på privata mobiler, kl 06 på morgonen eller kl 21 på kvällen, hur tänker man då när man gör något sådant? Gör folk det med sina läkare, frisörer och PT också?

• Duckan

Jag är helt klart rimlig. Nu går mitt barn bara i första klass, men ändå. Jag har inte kontaktat fröken en enda gång. Jag läser bloggen och får den info jag känner att jag behöver där.

• cosinus

Om jag är rimlig eller inte beror nog på vem man frågar.

På dagis bråkar jag aldrig om småsaker men kan dra iväg ett mail om jag tycker något är fel tänkt. T ex i närtid så har mina barns dagis behövt flytta om en småttisavdelning p g a problem i byggnaden. De stoppades först ute på en allmän yta, med smågrejor, mycket rörelse och inga avspärrningar. Mailade rektorn och sa att det vore väl ändå bättre att de små fick en av de större barnens lokaler och de som har ett halvår kvar till skolan kan vara mer öppet. Fick inget svar men en vecka senare var det så :)

Barnens dagis har också extremt rörig hallsituation. Det är ofta borta grejor. Jag orkar inte leta längre så vet jag att jag inte tagit hem vantarna dagen innan kan jag glatt lämna på morgonen efter och bara säga att vantarna finns någonstans sen igår, happy hunting. Jag orkar inte dra dit 3-4 par vantar för att de ska kunna komma bort hur som helst. Där går min gräns.

På skolan är det förmodligen skolbyte snart för ett av barnen då klassen inte fungerar alls. Min pappa som jobbat 40 år i skolan har varit där och sagt att han aldrig sett en mer resurskrävande klass. Denna klass har de dessutom låtit en helt nyutexad stackare ta så det funkar inte alls. Rektorn får en chans men annars byter vi. Tänker varken maila, bråka eller tjata men blir det inte bra är vi inte kvar. Enkelt så.

• Fatheya

Jag ses som en jobbig förälder, nuförtiden går jag dessutom till rektorn direkt och tar det inte med lärarna. Då de inte inför de förändringar som behövs för min grabb. Jag har hämtat honom flera gånger och de har inte sagt ett ord om att han har blivit misshandlad av flera andra elever, det har jag fått reda på hemma. Så då har jag fått ringa runt bland all personal på skolan för att få information. Sen har det ju varit en hel del andra saker som inte är riktigt lika stora men ändå allvarliga.

Det senaste jag ringde rektorn om var att min grabb fick kvarsittning. Något som egentligen togs bort för honom för två år sedan. I skolan så fungerar det, men här hemma blir det kaos.

Men jag anser att jag ställer rimliga krav.

Son med asperger, adhd och tremor. Änka efter en lång kamp mot cancer.
Svar på tråden Är ni rimliga föräldrar i skolan?