Litet My skrev 2015-02-02 23:45:24 följande:
Jag har inte läst så många alls, däremot många från förskolärare och lärare. Jag jobbar inom vården där också alla tycker en hel massa och det är inte sällan skräckhistorier visas i media och folk klagar över inkompetent personal som "bara slarvar och dricker kaffe" Många anhöriga (och ibland patienter, tänker då på de som är klara i huvudet och vid sina sinnes fulla bruk) tar extremt mycket energi, klagar på allt och ställer orimliga krav som tar enormt mycket energi och extratid men det pratas det sällan/aldrig om. Jag vet inte om du har FB men just nu går det tex runt nån lista med 14 saker förskollärarna stör sig på som är ganska idiotförklarade mot föräldrarna. Härinne klagar förskollärarna en hel del på föräldrarna i både rimliga och orimliga saker (ganska ofta om saker som inte är förskollärarnas sak öht) Mao behovet tycks vara stort och jag förstår att det är ett tufft jobb och att man ofta är underbemannade med för små resurser, däremot häpnar jag över mängden klagoinlägg som oftast politiker och högre uppsatta rår över men där man istället skyller på föräldrarna. Vilket känns tråkigt, för oavsett vilket människorelaterat yrke man än har finns det de som tar enormt mycket energi på ett negativt sätt och beter sig illa men jag hör sällan/aldrig någon annan klaga trots att de har ett lika tufft yrke.
Det som, jag tror, skiljer lärarnas situation mot vårdpersonalens är att "alla" tycker de kan gå in och detaljstyra, från politiker till föräldrar och ibland även far- och morföräldrar. En del föräldrar vill styra precis hur man talar till deras barn, till andras barn och sinsemellan i personalen. De vill bestämma hur borden ska stå, hur deras barn ska placeras i klassrum och matsal (inte nära fönster, dörr eller dator och alltid längst fram) eftersom deras barn har adhd och LÄKAREN har sagt det. Bara det att fyra andra läkare också sagt det, om andra barn och då blir det trångt. Men det är inte deras problem och fixar man det inte hotas det med anmälan. Vidare ska det styras över läxor, läroböcker, filmer som visas eller inte visas. Det ska vara strängt och hårda tag - bara inte just mot den egna gullungen. Om vi inte bekräftar att ett visst barn är totalvidrigt och flyttar det barnet (många som kräver flytt och vägrar nöja sig med något annat efter en konflikt) så kan det mycket väl finns 13 mail i inkorgen från den föräldern (har hänt!) morgonen efter. Mailen är alltid skickade till hela kommunen och innehåller givetvis det obligatoriska hotet om anmälan. Och så här håller det på. Samtidigt ska vi hantera ett gäng elever som delar sina föräldrars uppfattning om att skolan har allt ansvar och de inget och därför inte har någon som helst anledning att uppföra sig.
Skolan har stort ansvar så ska och måste det vara. Men man måste inte bråka om allt, bara för att man kan.