hammarhajen skrev 2015-02-06 18:59:33 följande:
Vilka lärare har kontakt med föräldrarna varje dag?
Svar: I princip alla förskollärare och alla fritidspedagoger. Många föräldrar på lågstadiet lämnar sin 6-9 åring när skolan börjar och möter klassläraren i hallen i stort sett varje morgon. I många klasser (de flesta?) finns någon förälder som varje dag lämnar sitt barn inne i klassrummet eller över till lärarens hand. Många lärare står i hallar/dörröppningar på morgnarna för att vissa barn behöver stöd i röriga övergångar och då möter man garanterat föräldrar. Kanske 15-20 stycken i en årskurs etta.
Fungerar det inte får man ta det högre upp.
Snacka om att slå huvudet på spiken med en sådan kommentar! För nej. Vanligt folkvett och respekt för andra yrkesgruppers förutsättningar kan man INTE "skicka uppåt" och tro att någon chef ska fixa. ALLA måste ta det ansvaret, jag, du, alla. Min chef kan inte få föräldrar att uppföra sig vettigt. Anledningen till att man skriver FB-inlägg är ju för att nå de som ORSAKAR problemen. För hur i hela världen ska en förälder förstå att det är omöjligt för en lärare att ta 10 minuter av lektionstiden varje morgon till att diskutera barnets frukostmängder i hallen bara för att jag skriver ett brev till barn- och ungdomsförvaltningen?
Inte kan jag som anhörig klampa in på en vårdavdelning kl. 21 på kvällen, kräva hjälp nu, nu, NU och sedan klappa sköterskan på huvudet och säga "ta det högre upp om det inte fungerar". Nej, det är ju jag som anhörig som måste gå rätt väg.
För övrigt, du tror inte att lärare redan har pratat med kommunala chefer och fackföreningarna? Du tror kanske att gnällinlägg på FB är vår första kommunikationsidé? Fel igen då, säger jag. Vi har testat. Men eftersom det inte är kommunchefen som skriver mail till rektorn, kopierar till all personal på hela skolan och kräver att parkeringen byggs om pronto, så hjälper det inte att informera henom.
Frivillighet
Häng upp dig på det om du vill. Jag skrev också att det självklart gäller vården, i stor utsträckning, men det gäller att läsa och tänka att även en lärare kan ha förståelse för andras yrkesliv. Skillnaden är dock att det flesta tillbringar betydligt MER tid i skolan och att skolan gäller ALLA barn mellan 7 och 15. Mer folk = mer debatt och mer mediebevakning. Det är lag och tvång på att gå i skola och det kan helt enkelt vara en anledning till att skolans personal blir så pressad från olika håll - att människor är ganska ovana att inte kunna styra sina tider och verksamheter nu för tiden. Förr var det mer 9-17 och fasta platser man arbetade på, ofta minst 15 år i sträck. Förr fanns kanske två matbutiker i byn och det var bara att gilla läget, nu har de istället konkurrens av fem nätbutiker, så "kunden styr" på ett helt annat sätt än för 30 år sedan. Nu byter folk arbete, har flextid, jobbar hemifrån, utbildar sig mitt i livet, rör sig på ett annat sätt. Och tänker då kanske naturligt att skolan nog är lika flexibel och att om man inte gillar skola A så byter man enkelt till skola B, precis som om man inte gillar Coop så kör man helt enkelt Mathem och om Folktandvården inte passar finns tandläkare Karlsson i grannhuset. Det är bara det att skola B har exakt samma lagar och styrdokument att följa... och 25 barn per klass och 400 barn per enhet att rodda runt på ett sätt som passar alla oavsett funktionsnedsättningar, intelligensnivå, blygsel och antal myror o byxorna. Då behövs en del rutiner och regler som inte alltid syns för föräldrar, t.ex. att klassläraren har möten runt speciella barn varje tisdag 15-16.30, eller måste finnas tillgänglig i bakgrunden varje gång klassen har musik om elev X inte klarar lektionen och behöver göra annat en stund. Tid som alltså INTE kan avsättas för telefonsamtal med föräldrar, hur mycket sommarlov man än har.
Med kontakt menar jag att man pratar med varandra, ingen lärare står och hinner prata med 25 föräldrar varje dag. Här går dessutom de flesta barnen själva till skolan eller lämnas utanför efter några veckor. I övrigt tror jag knappast man når det fåtalet jobbiga föräldrar genom att gnälla på FB. För mig som inte är en jobbig förälder förlorade jag mest respekten för dem. Du verkar vara väldigt dåligt insatt i vården för att hänvisa med klagomålen högre upp gör vi nästan dagligen när det gäller anhöriga med orimliga krav gällande beslut/saker personalen inte kan fatta beslut om själva. Att lärare har det tufft är det dock ingen som tvivlar på men att tro att de har det absolut värst av alla. Dessutom är alla föräldrar precis som barnen olika med olika förutsättningar/minne/ohälsa. De "jobbiga" föräldrarna som alltid glömmer saker, är aggressiva och alltid klaga är de föräldrarna vi träffar i psykiatrin, öppenvården, på missbruksenheten, de med bokstavsdiagnoser, de med utmattningsyndrom. Även om det inte är skolans sak att vårda dessa så finns det ofta en orsak bakom jobbigt/krävande betende. Och i det betvivlar jag starkt att det hjälper med att bara gnälla i sociala medier eller klaga på dumma föräldrar i allmänhet där oftast alla föräldrar dras över samma kant. En "normalt funtad" människa är sällan jobbig, det ligger oftast något bakom även om det inte är skolans sak att lösa.