Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Oktoberbebisar 2015

Embla twopointoh skrev 2016-03-13 18:00:27 följande:
    Barnläkaren sade att det kan störa den motoriska utvecklingen, främst när det kommer till att lära sig att gå. I gåstolen är också barnet "fast" i en speciell ställning, om barnet är t.ex. på golvet så kan han/hon vända sig och byta ställning när han/hon vill och behöver. Jag tänker som dig, att det inte kan vara någon större skillnad från att sitta i matstolen en stund och att man utan dåligt samvete kan ha gåstol till sin bebis.

Den stora säkerhetsrisken med gåstol är vad jag förstått att det har hänt att barn trillat nedför trappor i den och skadat sig, alltså inte några större risker vid "normal" användning.
    Ja, vi har ju inga trappor i lägenheten. Visst kan båda syskonen öppna lägenhetsdörren, men då ska han ju ta sig ut i hallen och stolen får nog vara i vardagsrummet och då kommer han inte ut genom barngrinden som sitter kvar ...

Mina barn har gått vid 10,5 respektive 11 månader, så något hinder i utvecklingen betvivlar jag. Mer att de har en massa spring i benen numera i så fall. Sedan har det rört sig om just korta stunder och inte i flera timmar som det låter på en del föräldrar. Jamen, h*n trivs ju så bra där ...
  • mammalovis
    garin skrev 2016-03-13 17:59:34 följande:
    Jag har slutat att amma helt på lillemans initiativ. Orkade inte bråka med honom när han gick från ledsen till superledsen när man tog fram bröstet. Säger ju en del... Tänkte det var en fas och försökte stå ut men de sista 2 veckorna jag ammade blev det bara värre och värre, plus att vikten inte hängde med riktigt. Tänkte försökt behålla amningen som tröst och mys, och typ morgon och kväll. Men lilleman är inte särskilt tuttig och jag kände själv att det var dags att börja med mina mediciner samt få ordentlig receptbelags medicin mot min hemska hosta jag haft i över 6 veckor. Så det kändes skönt att ändå ta beslutet att välja ETT av alternativen. Packat undan amningslinnena jag bodde i i 4,5 månader och hade tröttnat så rejält på. Nu äter han med allt ifrån 3-5h mellanrum dagtid, och 4-6h första nattpasset. Så det blir bara ett nattmål vilket gör det värt att "krångla" med flaska som går lika fort och smidigt som amningen hade gjort. Fast att man förstås får gå upp en stund... Och jag tycker det är skönt att få det mer uppstyrt dagtid. Han kändes ju hungrig och gnällig konstant innan, gick bara 30min-2h som max mellan amningarna. Vad gäller smakportioner, nu är han prick 5 mån och vid 4 mån köpte jag gröt som jag provat ge med några dagars mellanrum, tätare nu mot slutet men han är inte intresserad, allt åker bara rätt ut igen. Så vi avvaktar. Hoppgunga har vi en men använde den inte mkt till storebror. Jag är lat avmig och orkar inte krångla med att plocka fram och lägga undan osv, meckla ner ungen och efter en kvart när han tröttnat och ska ur gungan måste den plockas undan och så blir det inte mer med det... Kanske kommer prova nån gång vad han tycker om vi har nån bra dörröppning i denna lgh, övervåning isf vilket gör det omständigt för vi är nästan bara nere dagtid. Upp och ner för trappa med grindar och två småbarn... Gåstol har jag inga större åsikter om, alla får göra som dom vill. Tror det är få som använder dom som "bebisförvaring" hela dagarna långa. Mer att vi har platsbrist och jag förmodar att 2-åringen kommer vara på gåstolen så man ska behöva passa och bli förbannad ännu mer än om lillebror ligger på golvet. Känns även som en gåstol har så kort användningsperiod i förhållande till sitt pris. Så här blir det nog ingen denna ggn heller. Jag har varit dålig på att gå ut med vagn på senaste så vet inte hur lilleman blir om han ligger ner och är vaken. Tror han skulle vara nöjd ett tag till, och han känns aningenliten och ostadig ännu varför vi väntar med sittdelen någon månad till. Går helst med vagn när han ska sova ändå så då ska han ju ändå ligga. Sen blir det annat när man kommer vara ute mer bara för att VARA liksom, när vädret är finare osv.
    Vad skönt att du får sova mer på nätterna, så det kan vara värt det. Det är ju mer stressande med två småbarn, så det i sig kan ju påverka mjölkproduktionen också. Sedan går det ju inte strida emot ett barn.

Lilleman är väldigt bestämd när han ska äta och inte. Syskonen gick ju att amma i förebyggande syfte, men inte honom. Vill han inte ha kan han börja jäklas, bita ihop och dra i bröstvårtan. Jag har hunnit ropa aj några gånger vid det här laget, antingen flinar han eller blir så ledsen. Dock har han samma beteende när det kommer för dåligt och han vill ha nästa tutte. Än så länge är det skönt att kunna amma närhelst det behövs, men visst vore det skönt att få sova mer vissa nätter. Frågan är om jag borde koja nu, trots att jag inte är så trött ...
  • mammalovis
    Silverguld skrev 2016-03-14 15:25:51 följande:
    Vi har både gåstol och hoppgunga till sonen. Han älskar dem båda och vi använder båda två likadant, alltså kortare stunder och vi är hela tiden med och har koll. Vi var dock noga med att kolla så att han nådde ner med fötterna till golvet helt i gåstolen innan vi lät honom använda den med hjulen på. Han är liksom du beskriver väldigt hoppig och vill bara "stå" hela tiden och då han redan väger 10kg orkar vi rent fysiskt inte hålla honom uppe hela lekstunderna och har därför valt att pendla mellan gungan, stolen och oss själva. 

Jag skrev för ett tag sedan om att han börjat vägra maten, men någon dag senare märkte vi att han hade jätteont i magen och knappt kunde bajsa alls. När vi började ge katrinplommonpuré med maten löste det sig och nu äter han glatt ca 1dl mat och 2msk katrinplommonpuré till lunch och full portion gröt + 2 msk katrinplommonpuré till kvällsmat. Däremellan och på natten ammar jag fortfarande. Jag har både gett honom mat jag själv gjort, ex. potatis och morotspuré, ärtpuré, mangopuré, katrinplommon+päronpuré, fiskpuré med dillsås, och köpt mat för att testa vad han gillar för smaker där. 
    Vad skönt att det har löst sig med magen. Jag är livrädd för det med lilleman då båda systrarna lätt blir förstoppade. Tyvärr är det ju så mycket stoppande i burkarna i början. Majs, morötter, banan ... så vi försöker ta det lugnt.

Idag har han bajsat två gånger, men jösses vad han tog i för kung och fosterland igår kväll. Så innan jag fick börja äta ville han amma, så då var det lugnare. Sedan var han allmänt grinig och jag hade fullständigt missat att han hade bajsat. Däremot har han haft svårt att komma till ro och äta, så jag har fått gå och vagga för att han alls ska ta bröstet. Jag hoppas inte det är öroninflammation på g, då han varit förkyld och hostig sedan i fredags morse, tror jag det är.

Det har varit lite körigt idag. Sambon kom hem vid ett och skulle duscha, vilket typ aldrig händer. Ska du träffa någon speciell?, tyckte jag. Ja, han hade tid till vc kröp det fram så småningom. En timma senare ringde han och hade blivit hänvisad vidare till akuten. Så nu befinner han sig där och väntar på operation med narkos var det sista jag hörde tidigare ikväll. Så, det känns som att det kan svänga fort. Tydligen hade han haft ont sedan början av helgen, men jag har inte hört ett pip, det enda var att han haltade lite idag. Ultraljudet gav inte svar nog så de behövde gå in och kolla. Så 2,5-åringens kommentar var "Stackars pappa" och den äldsta blev mer bestört över att hon inte skulle få en kram. Vi får se hur länge han blir borta. Tyst och tomt är det i alla fall nu när barnen är i säng.
  • mammalovis

Här hade vi invägning igår 5 månader och 7 dagar gammal. 7705 g och 66 cm lång, 44,7 cm runt huvudet. Det känns ju knäppt när huvudet växer mer än kroppen.
    Vid födseln var han 3305 g, 52 cm och 35 cm, så det har minst sagt hänt en del.

Sedan har han varit så grinig av vaccinet en gång till. Jag hade glömt bort att det var vaccineringsdags och pratade mer om hans hosta och temp utifrån om vi behövde kolla upp honom eller inte, men bvc tyckte inte det var någon fara då han inte har hög feber. Han hade 37,6 igår MED nyligen tagen Alvedon, så igår var ingen kul dag. Nöjd en minut och grinig fem i intervaller. Extra jobbigt när sambon fortfarande var på sjukhus. Man märker hur borskämd man är med att vara två.

Idag har Lilleman bajsat en sån där mardrömsblöja, så det var skönt att vara hemma och kunna sätta honom i duschen, då han hade bajs upp på axeln innan bodyn var av. Jag förstår inte varför det ska vara så besvärligt med pojkars bajs, men det är väl pungen som begränsar. Det värsta är ju att det är som morotspuré i konsistensen att det bara flyter iväg.

Mat- och sovklockan har jag knappt koll på just nu. Det blir som han känner för.

Kul att läsa att det varierar så på längd och vikt samt proportionerna det måste ge.

• mammalovis
    Fru Hermelin skrev 2016-03-16 16:43:15 följande:
    Förstår att det är kämpigt med sambon på sjukhuset. Hoppas det gått bra för honom? Love fick också vaccinet idag, han är strax över 4,5 mån nu. Vi får se hur han tar det, ingen direkt feber eller så förra ggn, möjligen lite grinigare. Det där med temp är så intressant tycker jag. Båda mina barn är varma av sig och har nästan aldrig lägre än 37,5, bara om man tempar preciiiis när de vaknat typ. Så de ligger inte sällan strax under 38 utan att de har feber. Själv börjar jag känna mig febrig så snart jag går över 37! Så att vänja mig vid deras höga temp har ju varit lite knepigt. Det där med bajset är ju himla jobbigt. Love hade en sån period, men sen han började bajsa så sällan har det slutat (verkar det som iaf). Har inga bra tips tyvärr, bara förståelse för hur himla jobbigt och frustrerande det är!
    Bra, vet jag inte egentligen. Han blev hemskickad då de inte hittade något fel på honom med smärtstillande och antibiotika och en sjukskrivning i 2 veckor, kroppen kan tydligen löpa amok typ. Smärtan verkar komma och gå av beröring, om jag förstått det rätt. Det är ju inte läge att barnen får reda på var så vi har inte kunnat prata vidare om det.
  • mammalovis

Mjölkstockning är hemskt, så om du inte har bråttom är väl ett mål i taget en smart idé, men du behöver kanske inte nödvändigtvis en vecka. Du ska ju få bebisen att ta flaska också.

Min dotter bara tittade på mig när sambon försökte ge ersättning på bvc´s inrådan när hon inte gick upp i vikt ordentligt. Med lite intensivamning var det löst. Däremot fick jag pumpa ur när jag i princip helammade när jag började jobba efter 6 månader för att minska på trycket, men ammade övrig tid på dygnet jag var hemma utöver en portion gröt och lite mat (arbetade oregelbundet). Hon ammade med 1 till 3 timmars intervaller på natten.

Sedan kan ju bebisen bli bekväm och helt sonika vägra bröstet också och då är det ju bara att göra det bästa av situationen.

• mammalovis

Självklart kan båda föräldrarna vara lediga tidigt, framför allt om man flaskar, då är ju ingen förälder "bättre/viktigare/närmre" barnet än den andre, annars står ju mamman för maten och blir svår att ersätta i början. Allt annat kan man ju dela ändå. Det jag mer förundras över är att man som mamma orkar det.

Jag tycker fortfarande att jag är lite dimmig i hjärnan, så jag hade haft svårt att vara back in business redan. Jag jobbade när yngsta var 6 månader för att sambon skulle få ut sina pappadagar säkert medan jag hade jobb, då ekonomin krävde det, men det var det sämsta jag kunde göra för att må bra. Dels var han instabil i psyket och tösen krävde att jag ammade mycket på nätterna, så jag var rätt tröttkörd och det var lite oroligt att lämna henne. Dagen vi skulle åka och hälsa på farmor fick han panikångest, så jag fick åka hem och ta över.

Min nuvarande sambo hade fixat det galant om han haft ett annat jobb i kombination med ersättning, men det vill jag ju helst undvika.

• mammalovis

Idag är första gången som jag är rastlös sedan innan jag var gravid med Lilleman, tror jag. Kanske beror det på att det är vår i luften och att jag längtar ut. I normala fall hade jag haft fullt upp med att springa upp och ner till gemensamma tvättstugan, men torktumlaren är sönder så det fanns bara plats att hänga två maskiner, så jag har fått avstå resten, annars brukar det ta större delen av dagen. Sedan har Lilleman fått hög feber 39,3 så han sover gott, annars brukar han ju vara mer vaken och hålla oss sysselsatta, då han varit grinig senaste veckan. Nu får jag väl i värsta fall väcka honom inom 3 timmar, tänker jag. Det känns lite jobbigt att han fått hög feber nu då han varit förkyld sedan fredags för drygt en vecka sedan. Dock har han ju inte mer symtom än hosta och snuva, men det känns ju inte värre än innan, dock är han mycket tröttare så det är väl idé att se om de vill titta på honom, så det inte blir några följdsjukdomar. Vi pratade med dem i fredags då han återfick 37,9 men det trodde de kunde hänga ihop med vaccinationen i tisdags.

• mammalovis
    Simone skrev 2016-03-20 18:28:54 följande:
    Stackarn :( skönt att han sover bra iallafall, det hjälper ju mycket. Här hemma har Julia också haft hög feber samt hosta och snuva,
    Hon sov däremot ingenting alls! Hon var så täppt i näsan så hon kunde knappt andas. Tur att sambon va ledig så man kunde avlasta varandra lite. Hoppas lilleman piggnar till snart :)
    Efter 3 timmars sömn verkar han piggare och har ätit ordentligt när han vaknade. Lite päronpuré också även om den där tungan mest ska fara runt i munnen.

Just nu känns det bara knasigt att ta honom till doktorn, då det mer känns som en ny förkylning har startat då han var pigg igår. Till och med råkade lappen sitta kvar extra länge på andra ögat idag. Känns bra, då vi fuskat lite de dagar han varit mest grinig.
  • mammalovis
    Simone skrev 2016-03-20 20:51:12 följande:
    Vi åkte till doktorn med Julia, men han sa att så länge dom äter och är hyfsat pigga och "med" när dom är vakna så är det inget man gör åt. Så om han verkar piggare och äter så är det nog ingen fara :)
    Jag pratade med sjukvårdsupplysningen ikväll, då jag känner mig lugnare, då det känns som att han är mindre sur och grinig. Hon tyckte 39,3 var hög feber för en sådan liten och att det var influensaliknande symptom så det vore bra att ta ett stick i fingret så inte värdena sticker iväg samt lyssna på lungorna. Vi har inte tagit ner febern då han varit lugn. I natt var det väl bra att väcka honom runt 2 och 5-6 för att äta, men att jag inte behövde kolla febern. Så det känns skönt att fått reda på hur de tänker, så jag inte är för lugn som flerbarnsmamma. Det är ju rs och lunginflammation, jag tänker på mest och just kombinationen med feber och kanske inte orka protestera. Nu har vi en telefontid imorgon, så får vi se hur han mår då. Huvudsaken var att han äter och inte har slutat kissa.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015