-
Viktor gillar att hålla skeden i handen, så vi kan mata på bättre, men annars föredrar han snarare att stoppa handtaget i munnen än skedbladet, så han har en bit kvar. Däremot får han andra småbitar att äta med händerna som är lättare att greppa. Det vore smidigt om han lärde sig äta lite bitar innan han får prova att äta mer själv.Rulltrappa skrev 2016-07-09 13:57:45 följande:Hoppas att era små är mer intresserade av att äta med sked än vad min är...
-
Det ska fungera det med. Oftast trappar man ju ner ett mål i taget. Ev får du mjölka ur lite om det blir tufft.ulliiz skrev 2016-07-11 14:05:40 följande:Va duktiga era små är, här är de fortfarande jag som matar men hon får små bitar att pilla med själv, majsringar är en hitta och börjar få till pincett greppet bra. Vi väntar för fullt på att hon ska börja krypa, hoppas de kommer snart då hon blir frustrerad när hon inte kommer framåt.
Någon som har erfarenhet av att bara amma på natten? Just nu ammar jag till mellanmål på EM och efter vällingen på kvällen, men vill sluta iallafall med mellanmålsamningen, dock så äter hon fortfarande på nätterna men blir de för långt uppehåll med amningen att bara amma då eller funkar de bra?
Här har vi snarare trappat upp amningen på natten till 3-4 gånger. Det är skitsurt. Ibland ammar han inte alls på dagen. I lördags när vi var iväg snuttade han typ två tag, släppte och var sur. Så brösten har varit knöliga och jag har fått mjölka ur.
Så nu har vi testat att ge Laktulos 2 mornar bara för att kolla så han inte är förstoppad trots allt. Igår kom två lass på morgonen och en överfylld blöja på eftermiddagen. Idag bara en liten klutt, men inte har han sovit bättre för det, så frågan är om man bara får gilla läget med att vakna varannan timma samt att han skriker till några gånger dessemellan. Mer svårsövd har han också blivit, även om han är totalt skitsur. Igår tog jag återigen och la mig i min säng och satte honom bredvid. Jag var skittråkig och läste så då somnade han relativt fort. När jag la över honom i sin säng låg han och vred sig en stund, så jag vet inte om han tänkt lära sig rulla snart och övar på det i sängen. Även på dagen är han vissa gånger ytterst svårmatad, så jag vet inte vad som pågår. Fler med besvärlig bebis eller tips på vad det kan vara? -
Javisst, händer det en massa, så inte konstigt kanske, men jag hade ändå önskat att det fanns något att göra för att minska på uppvaken. Det börjar bli väldigt tärande med så mycket trötthet. Nu har sambon semester så jag har medvetet försökt stanna kvar länge i sängen med lilleman samt att jag lyckades vila middag en stund för annars håller jag på att stupa vid 15 varje dag. I morse lyckades jag stoppa p-pillret i vattenglaset då jag skulle ta en brustablett Alvedon ...Iowhannah skrev 2016-07-11 19:08:40 följande:Nu är inte Nils så besvärlig längre, men jag brukar tänka att det händer så mycket i deras små huvuden och kroppar så det är inte konstigt att det krånglar ibland. Här slutade det värsta när han hade lärt sig att krypa och resa sig. Han kan fortfarande få för sig att stå upp i sängen, men det är oftast bara när jag har slutat vår nattningsrutin för tidigt.
Dock har vi försökt hålla honom vaken sista middagsvilan vid 17/18, så idag och igår har han somnat tidigare. 22.30 är tidigt för vår son ... Han har även ammat lite mer under dagen och fick makaroner, frikadeller och pyttelite stekt falukorv att pilla i sig till lunch. Många makaroner hade vi på golvet ...
Idag har han för övrigt fått testa att åka med i cykelsadeln. När vi provade hjälmen hemma var han vansinnig och skulle slita av den. Sedan halvvägs på huvudet gick bättre och efter att ha suttit fastspänd i sadeln gick det riktigt bra med hjälmen. Vi har dock bara testat runt kvarteret, men där satt han som en kung på sin tron. -
Jag befarar att du har rätt, men det lät inte lovande ...ulliiz skrev 2016-07-12 20:46:24 följande:Åh ca mysigt de lät med en cykeltur, ska nog också införskaffa en barnsadel till cykeln.
Här är de också många uppvak just nu, tär verkligen på de. Men visst har de någon utvecklingsfas runt 8 månader, kanske de som spökar?
Här somnar vi runt halv 8 på kvällen så de klagar jag inte på, men sen sover hon bara två gånger på dagen, en gång vid 9 och en gång vid halv 2. Och vaknar tidigt, runt 5 halv 6.
44 veckor: SekvensvärldenNär? Klängperioden, som kan börja vecka 40–44, pågår mellan tre och sju veckor.
Vad händer? Barnet börjar inse att vissa skeenden eller händelser oftast följer på varandra. Det kan börja länka samman saker och ting, till exempel stoppa in en nyckel i ett lås eller gräva upp sand med en spade för att lägga den i en hink. Barnet kan också börja peka på föremål och benämna dem (även om mycket nu till en början kan låta likadant, kanske dä! eller da!).
Tips: Många barn tycker om att vara delaktiga i vardagen och till exempel sortera nytvättade strumpor, torka med en dammtrasa eller hämta något som mamma eller pappa ber om. Sånger eller ramsor med rörelser kan vara kul, liksom att peka på föremål som mamma eller pappa benämner: ”Var är lampan? Var är nallen?” Att peka på och benämna olika kroppsdelar – ”Var är näsan?” eller ”Var är öronen?” – hjälper barnet att upptäcka sin egen kropp.
Publicerad i Vi Föräldrar nr 2, 2011.
-
I hallen gåstolen när vi fixar på toa, alternativt golvet och flytta sig runt och försöka resa sig mot en bänk. I vardagsrummet finns en bollbana att resa sig mot med ljud, sedan gillar han hamra och banka med saker. Slå på en plåtlåda, plocka ur duplo och träklossar ur en låda, rensa hyllan under soffbordet på böcker med sångpanel, använda leksaker/piano med djurljud eller bara förflytta sig runt på en kvadrat med sida på 2 meter samt ställa sig mot allt (på knä). I knät frågar sambon Var är lampan, vi sjunger, hoppar, låter honom hålla i oss och stå och stampa.ulliiz skrev 2016-07-13 14:01:07 följande:Här går hon gärna om man håller i händerna. Med gåvagnen går hon inte än, den e alldeles för hög för henne, hon är bara 65cm ????
"mammama" säger hon men inte i nåt speciellt sammanhang.
Vi väntar med spänning på att hon ska börja krypa.
Vad roar ni era små med om dagarna?
Han är tack och lov senare än tjejerna med att resa sig på fötter, äldsta fixade det på 8-månadersdagen, han fastnar oftast med en fot fram och bak, även om han ibland hamnar på knäna. Häromkvällen och mitt i natten vände han sig från rygg till mage, första gången på länge, annars kan han inte rulla heller, så han blir vansinnig om han strandar på rygg eller mage. -
Utomhus får han antingen sitta i vagnen eller gunga, det senare är en favorit. Vi har testat att låta honom sitta på en filt, men ungen har en sådan räckvidd att man behöver ha en stor presenning för att han inte ska nå gräset överallt, så det ger bara arbete och ingen avkoppling.
-
Frågan är väl hur stor del någon av er vill vara ledig under storhelger och hur mycket ni jobbar just då och hur många år framöver. Hur många timmar gör ni på en vecka? Sedan brukar ju reglerna vara lite konstiga när man jobbar skift, har jag uppfattat det som. Sedan har förskolan 2 stängningsdagar per år.
Jag jobbar stängningsdagarna då jag har kompetensutveckling själv, så oftast har mormor tagit en semesterdag för att vara med barnbarnen, hon har bara mina, brorsan är barnlös. -
Här har Viktor skrämt livet ur sig själv idag när han lyckades starta dammsugaren på egen hand. Sedan ville han inte vara på golvet, men han är trött nu så det kanske berodde på det. Annars kan vi inte sjunga sånger med blähupp för då börjar han gråta. Nää gillar han inte heller.
-
Du är inte ensam. Jag hade första barnet på armen när jag låg i soffan och vi båda somnade och hon lyckades rulla iväg. Som tur är låg det grejer så hon föll inte högt, utan rullade mer, det gick ju bra men jösses vad rädd man blir.ulliiz skrev 2016-07-21 02:07:53 följande:Och så hände de som inte får hända, Nellie ramla ur sängen. Usch va man känner sig som en dålig mamma :(
Tips på hur man kan barnsäkra vuxen sängen??
Hon får alltid sova i våran säng när hon vaknar å vill äta på natten för hon vägrar somna om i sin säng, enda sättet att få henne att sova där när hon vaknat är att först gå å vagga henne tills hon somnat och de har jag inte energi till. Men kanske får bita i de sura och vagga endå?!
Hur gör ni andra?
Med Viktor har jag suttit och ammat just för att kunna lägga ner honom i sin säng. Ibland får han dock sova i vår, men då får han ligga i mitten så jag lättare märker om han tar sig iväg. De börjar ju bli rörliga de små liven. Ännu har han dock inte lärt sig att ta sig från liggande till sittande eller stå. Däremot ställde han sig på fötter på golvet igår med stöd av stolen där jag satt. Sedan är han livsfarlig för han släpper taget. Han hade behövt lekhjälm, men den hade han bara slitit av. Så småningom lär han sig väl.
Madrass skulle jag rekommendera eller sängen mot väggen. Sedan kommer de ju kunna ta sig ända bort så småningom ändå, men förhoppningsvis är de mer vana att gå då, så man kan lära dem att ta rumpan först. -
Ja, här hände massor förra veckan när vi var på semester i farföräldrarnas hus. På morgonen hittade jag honom med händerna på spjälsängens kant, så jag var tvungen att fråga tjejerna om de hjälpt honom, men de var oskyldiga. Vid läggdags hade han skitkul och visade att han äntligen kunde vände sig från rygg till mage för att sedan sätta sig och ställa sig upp mot oss, så det blev en sen insomning och en väldigt strulig första natt borta. Resten av nätterna den veckan var heller ingen höjdare. Blöjbytena är numera en kamp att vara snabb innan han flyttar sig iväg.
Någon dag dessförinnan visade han att han kunde resa sig upp vid mig. Numera är han överallt, han har en egen stil då han först flyttar armarna och sedan drar fram rumpan med ett barn åt vardera håll, så det ser väldigt kul ut. Snabbheten har han övat upp och det blir längre utflykter, så grind är enda sättet att hindra framfarten i hela lägenheten.
När vi kom hem sänkte vi spjälsängen och tog bort sidan mot min säng. Än så länge har han bara haft överkroppen upp i min säng, men det kommer väl. I dagsläget underlättar det för min rygg då han ammar vid 4 och 6, läggning senast halv tolv. Uppstigning mellan 7 och 9, oftast 8. Tack och lov blev sömnen bättre när vi kom hem. På semestern var den skit och han låg på min arm vissa nätter i 4 timmar när jag hade en rygg som spökade.
Matmässigt vill han ha något att hålla i som sked, rån eller matbit. Pipmuggen svänger han omkring åt alla håll och skvätter ner. Han kan dricka själv om han inte vänder den åt fel håll. Broccoli och pasta är smaskens, idag fick han smaka någon bit stekt potatis för första gången. I sommar har det blivit mycket burkar, klämmisar och päronbitar, men nu hoppas jag vi kan få rutin på lite mer hemlagat igen. Sedan har han fått en vana att bestämma när han ska ha katrinplommon på gröten. Sedan studerar han varje sked om den är tillräckligt brun för att godkännas och munnen öppnas.
Att somna är inte populärt, så fråga mig inte hur många gånger vi sjungit favoriterna i bilen för att få honom att slippa skrika för att bli lugn och somna.
Igår var vi på fest, men han somnade strax innan mormor kom som barnvakt, så det slutade med att han fick följa med. Han har även haft en period på kvällarna då han varit så förbannad, men tjejerna var ju hemma. På måndag är han 10 månader.