Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Oktoberbebisar 2015

Hur har ni det med matrutinerna numera? Har ni fått till några mellanmål utöver huvudmålen? Vad och hur mycket äter era?

• mammalovis

Idag är Viktor 10 månader. Han har firat med att testa på findelad raggmunk och fläsk med oss, kanske inte det mest nyttiga, men gott verkade han tycka. Sedan har han visat att han kan gå några steg längs med soffbordet om man lockar med något kul, även om han är ytterst försiktig och provar om han ska sätta sig ner några gånger också. Når gör han över halva soffbordet, så inget får vara ifred. Tv-n har han lyckats sätta på två gånger sedan tidigare, tydligen fungerar det att trycka in valfri knapp tillräckligt länge. Sedan påstod sambon att han släppte taget om ena grinden idag. Annars är han en hoppjerka, 3 sekunder på varje ställe typ, reser sig, sätter sig, undersöker något nytt. Han klappar gärna händerna och visar tecknet för knacka när han vill sjunga Klappa händerna respektive I ett hus verkar det som. Annars är ordet Näää det som får honom snabbt till tårar eller darrande läpp. Bäää går inte heller, nu när vi tränar på djurljuden och kroppsdelarna. Nu vaknade han och var ledsen då snuttefilten var på rymmen. Kastas den mellan benen och han fortsätter skrika så är han hungrig. 4 tänder har han sedan drygt en vecka tillbaka.

• mammalovis
    ccjapp skrev 2016-08-09 23:44:07 följande:
    Hos oss ser matrutinerna ut såhär! :)

07:30 - 1 portion gröt
    09:30 - smörgås eller yougurt
    12:00 - hemlagad el burkmat, äter lite mer än en halv burk.
    14:15 - grekisk yougurt med banan
    16:30 ca - samma som lunch
    19:30 - 1 portion gröt eller 200ml välling
    23-00 - 200 välling

Kan bli välling en gång till under nattens gång.

Känns som han äter hela tiden :) min krabat är inte så stor, men äter mycket !

När börjar dem äta en hel burkmatsburk ungefär? Förstår att det är olika från barn till barn men hur är det för er, hur mycket av en burk äts?

Har en annan fråga till er mammor, vad har ni på fötterna på era små nu till hösten/vintern? Blir nog mycket krypandes utomhus.
    Tossor? Vinterskor?
    Viktor äter en 1/2 burk mat köpt eller hemlagad plus en halv burk fruktpuré. Vi brukar koka ihop äpple, päron och nektarin som är favoriten. Matmässigt varierar han till att äta mindre av mat han inte gillar då kan det snarare bli 1/4. Han får oftast plats med lite av vår mat om den är bebisvänlig. Däremot får han ner gröt på 1 dl vatten. Mina barn har alltid varit små i matten och ätit en halv burk när jämnåriga äter en hel ...

De gånger Viktor får gå utomhus nu har han ett par gympaskor. Till vintern blir det fodrade kängor och fodrade gummistövlar när han börjar lite grann på förskolan. Jag hoppas systrarnas gamla kan funka. Just de första skorna slits knappt. Får Viktor bestämma kommer han gå utan både strumpor och skor, mössa och vantar. Just nu är mössa hatobjektet nummer ett, hanb skriker som en stucken gris tills den är av. Överallt ska han resa sig, så följer han i systrarnas spår lär han sig gå inom en månad ... men med att "krypa", rulla och resa sig har han varit senare. På ett sätt är det skönt att han inte lär sig klättra för snart, så han får gärna ta det lite lugnt nu.
  • mammalovis
    ccjapp skrev 2016-08-22 03:32:49 följande:
    Här har det varit gnäll nattetid sen några nätter tillbaka, kan vara vaken 1-1,5 timme och smågnälla,sätta sig upp mitt i natten. Jätte jobbigt!
    Kan det bero på något utvecklings språng? Tänder? Han har några tänder på g. Hoppas det vänder snart, han brukar inte vakna och ha svårt för att somna om. Är även mer svårsövd på dagarna.
    Så jobbiga nätter har inte vi, men igår somnade lilleman tidigt vid 21-21.30 någon gång. Sedan har han vaknat fyra gånger sedan 00.10 ungefär, men här beror det nog på begynnande snuva. Men även här så brukar jag hitta honom sittandes och skrika, nu sist somnade han om som en fällkniv med huvudet mot mitt ben, så trött var han i alla fall. Annars är det fortfarande mycket skrik och gnäll när han inte lyckas med vad han vill. Lilleman kan ju resa sig och gå längsmed möbler, men inte direkt utan stöd. Krypmässigt kör han med apstilen. Han sitter på rumpa och flyttar först armarna sedan springer han med benen på sidan och flyttar rumpan, roligt ser det ut, men går rätt fort ändå.
  • mammalovis

Igår fick jag se Viktor släppa taget ordentligt för första gången och stod själv 3-4 sekunder, innan dess har han bara släppt pappas byxor som jag missat. Dock kör han helst på säkerhet och sätter sig ner om han ska flytta på sig. I sängen vet jag inte hur ofta han slår sig när han ska ställa sig mot huvudänden utan långsida.

Annars har vi haft en riktig skitdag. Äldsta syrran hade haft hosta och sprungit på toa en massa i natt och sambon tyckte hon kunde vara hemma. 1 knäckemacka tog en evighet mot att hon annars vill ha både 1/2 vuxenportion gröt och macka eller yoghurt också. Dock har det inte varit något större fel på henne utan hon har orkat retas och bråka med lillasyster.
    Vid 11 tjurade lilleman ihop fullständigt och bara skrek och skrek, ännu värre på skötbordet när jag tempade honom och inte ens bära och sjunga funkade. Han är lite snuvig, hade bara 37,5 och tandsprickning är väl på gång och spände sig i en båge vid blöjbytet, så jag har fortfarande inte kommit på vad som var fel. Han fick en alvedon och somnade till slut på mig och har behövt göra så två gånger till idag, annars har han mest bara varit grinig, ändå somnade han vid 21 igår och sov till ca 6.30 med normalt antal uppvak. Så jag tyckte han borde vara piggare med 1,5-2,5 timmar extra sömn, men icke. Återstår att se hur morgondagen blir då äldsta hade lite feber ikväll ...

Viktor fyller 1 den 8 oktober, så tiden går alldeles för fort. Jag är inte sugen på att börja jobba, då jag varken vet var vi får plats eller vad jag får för uppgifter på klassen. Jag har inte ens kommit på hur mycket jag ska jobba, men det lutar mot 50-60% mer än 40, tror jag. Jag kom äntligen in i lönesystemet, så jag vet vad min månadslön är, men det är ju lite räknande som krävs för att veta hur länge dagarna kan räcka totalt sett.

• mammalovis

Hur är era bebisar just nu?

Jag vet varken ut eller in med Viktor just nu. I fredags på förmiddagen var han mestadels som vanligt, lite smågnällig har han varit det senaste när vi varit iväg på öppna förskolan eller babycafé, men inget extremt. På kvällen åkte båda barnen på feber, så det kunde ju förklara saken. Den äldre hade 37 igen dagen efter. Lilleman har varit supergrinig och inte velat släppas ner knappt alls i matstolen, på golvet eller i gåstolen. En kort stund per dag har han varit i normal form. Saken blev ju inte bättre av att pappa åkt bort i fredags till tisdag kväll och mormor kom över helgen. Jag har knappt kunnat äta utan skrik och fått ha honom sovandes på mig/bredvid mig på natten. Han har varit skittrött, men varit vaken och inte somnat.
    Just nu sover han i babyskyddet sedan 2 timmar ... Febern på 38,2-5 kvarstår plus lite snuva och att han kan bli skitförbannad i stolen efter bara en kort stund. Jag har fått mata med honom i knät. Frågan är om det är sviter av långvarig förkylning eller förstoppning trots att han bajsar en blöja om dagen, en period hade han 3 eller bara en närhetstörstande period? En bebiskompis hade vattenkoppor för någon vecka sedan, men det har jag inte sett tecken på. Blir det inte bättre tills imorgon får vi söka då. Jag vill ha tillbaks min glada, utforskande kille!

• mammalovis

Viktor firade också 11 månader i veckan. Han är inte längre lätt att fånga på kort då han rör sig hela tiden. Strax innan 11 månader började han peka och vinka. Dock glömde jag som vanligt skriva upp när innan minnet svek. Han kan peka och säga "dä" när man frågar var lampan är, när han känner för det. Pekfingret har också en given plats i munnen. Tredje/fjärde ordet var annars "nejnej" som han använder till mycket. Man kan ju undra om han fattat funktionen också. Sedan låter det som "hä" när man frågar var Viktor är. Fräsa och köra bil är en annan favorit och används gärna även vid måltiderna så maten flyger. För att äta vill han ha egen sked och ibland även mat på den för att munnen ska öppnas. 

Han ställer sig upp för jämnan och att gå längs med möbler är en hit. Han har släppt taget, men väljer helst att köra på säkerhet och sätta sig ned innan han förflyttar sig. Att banka på allt är också kul. I mina ögon är han ju sen då båda syskonen kunde gå 10 steg vid den här tiden.
    I fredags kväll tog vi fram lära gå-vagnen och jösses vad roligt det såg ut. Han gick som en gammal gubbe med käppen långt fram. Sedan testade han också att gå på knä och köra bak- och fram. Annars kryper han mest med sin stil. Han har lämnat värsta apstilen och kryper med ett ben och släpar det andra framför sig.
    Att lägga honom för vila är hopplöst, så det brukar sluta med att han somnar på mig efter att ha kravlat runt en stund i sängen. Natten efter 11-månadersdagen sov han till 5.50, men sedan återvände han till de dåliga nätterna igen, så oftast somnar jag med honom runt halv 10.

I måndags fick vi äntligen besked om plats på förskolan. Syskonen hamnar på två olika, men det ligger i alla fall nära mitt jobb och har gott rykte. Dock syter jag för att jobba. Innan dess ska jag hinna operera sköldkörteln i slutet av månaden, så jag hoppas jag slipper mer heshet än nödvändigt. Vad jag får för uppgifter på jobbet är ännu inte klart. Så just nu befinner jag mig mest i stadiet att förbereda saker om något skulle hända.

Annars har vi också skickat ut inbjudningar till 1-årskalas, men vad han ska önska sig vete sjutton. Vi har ju de klassiska grejerna plocklåda, leksaksspis, bultbräda, gå-vagn mm. Det vi saknar är väl mer pojkiga grejer som bilar, men vad är kul för en ettåring? Bobbycar får vänta till jul, tänker jag. Byxor i 80 är dock något han behöver. Vad önskar era barn sig?

• mammalovis

Ja, jag är också avis på dem som får sova hela nätter. Här har Viktor visserligen lagt sig tidigare på kvällarna nu, men å andra sidan kan han vakna vid 11 och vara vaken 2 timmar om han somnat för tidigt vid 20. Oftast äter han 2-3 gånger per natt plus att han vaknar några gånger till och saknar sin snuttefilt som han kastat iväg. Dessutom verkar han vara en Skalman, då han typ varje natt vaknar mellan 3.37 och 3.48 och äter  samt vid 5.50, d v s 25 minuter innan klockan ringer. En period har jag varit sjukt trött och gått i däck vid 21.30/22, så sambon har fått natta honom. Det har börjat lätta lite sen jag fick mens igen. Första hade jag för två veckor sedan, annars har det varit lugnt sedan innan graviditeten.

Dagsömnen varierar kraftigt och humöret är uselt på kvällarna. Igår sov han en timma på förmiddagen samt slumrade till vid amning. Idag har han sovit 2 timmar innan lunch och 30 minuter ikväll.

Jag börjar jobba om ca 1 månad, jag har tänkt halvtid om allt går bra med operationen på tisdag. Sambon får det kanske lite kämpigt, då Viktor inte förstått att han inte behöver äta på nätterna. I hans utveckling händer massor. Han har övat dagligen på att stå, så nu har han till och med gjort knäböj utan stöd. Jag hoppas framgång på det planet ger bättre sömn igen, för det behöver jag om jag ska orka jobba.

Hans favoritsysselsättningar är annars att rensa soffbordet på saker, demolera torn och riva ut saker, samt att han är snabb som sjuttan in på toa och river ut större delen av rullen. Blir han påkommen med något av detta så skrattar han typ skadeglatt. Hans yngsta syster har börjat få dille på att flytta och bära på honom när han är i vägen enligt henne, så det gäller att hålla koll på dem. Jag har 30 respektive 28 månader mellan mina 3.

• mammalovis

Idag har vi lyckats få Viktor att ta sina första stapplande steg. Han är ju så försiktig så jag ställde honom på golvet så han hade balans och försökte locka honom. Första gången hade han till och med kvar balansen. Sedan skulle han ha tag så fort som möjligt. Det ska bli kul att se när han väljer att släppa och gå själv. Han har blivit mycket stadigare med att stå bara sista veckan. Egentligen räknar vi inte förrän när de går uppåt 10 steg för de första ramlar de ju in i famnen typ.

Men vad sjuttan som far i honom framåt kvällskvisten när han bara skriker förstår jag inte. Typiskt också att bärselen låg i tvätten. Jag vet inte hur han lyckades, men han kissade så det rann ur blöjan ner på marken ... Tur vi var ute i alla fall även om det blev mer tvätt ... Ja, antagligen var han övertrött då han bara sov en timma på dagen samt vid amning.

• mammalovis
    Iowhannah skrev 2016-10-10 11:27:46 följande:
    Grattis Julia! :D

Här har vi tema snor, lagom till ettårsdagen. Förvisso är det bara måndag än, och Nils fyller år på fredag. Sambon och Nils snorar och hostar ikapp och jag är väldigt tacksam över att kunna åka till jobbet och vila. Dock har jag nu börjat få lite ont i halsen så jag får ligga i för att inte bli sjuk. På lördag kommer släkten och på söndag blir det ett litet barnkalas med några vänner så vi har inte tid att vara sjuka! Hela huset ska städas och tårta ska bakas osv osv.
    Ja, här firade Viktor ettårsdag med kalas i dagarna två med 39,5 graders feber. Första dagen när mina föräldrar kom hängde han mest som en trasa på oss. Igår hade han korta stunder då han kunde leka på golvet. Att sitta i matstolen ledde bara till skrikfest, så inte ens någon tårtaätning blev det för honom, däremot gick korven och biffen hem. Så nu är vi rätt lättade att det är över för planeringen spricker lite grann när inte båda kan fixa med en nöjd kille runt benen, så visst avkall på städningen fick göras då han var förkyld och närhetstörstande hela veckan. Idag har han bara gnällt så fort jag satt ner honom och på förmiddagen var han bara nöjd i selen under förutsättningen att jag gick omkring, satte jag mig ner blev han vansinnig. Nu i eftermiddag har det varit lite bättre. Tempen är nere på 37,6 så vi får se om skiten ska gå över nu, då han har inskolning på onsdag, så jag kan börja jobba 50 % nästa vecka. Så vaccineringen som sköts på en vecka har jag nu bett att få skjuta på igen. Vi orkar inte en feberomgång till, så akut är ju inte vaccineringen.

Sedan avslutades andra kalaset med att en kusin kräktes och väl hemma åkte hans föräldrar på det, så nu avvaktar vi och ser om vi också får magsjuka i natt/imorgon. Annars var kalaset lite lagom med 2 paket från varje familj, även om det tog tid innan Viktor gillade papperet.
  • mammalovis
    Mira14 skrev 2016-10-13 09:34:07 följande:
    Jag måste bara fråga, är det någon av er som har stora problem med att få ert barn att äta mat? Min kille blev ett år för en vecka sedan men äter egentligen enbart gröt och majs. Allt annat ratas. Provat plockmat, purémat, vår mat men allt ratas. Han får tom kväljningar ibland. Till råga på allt är han smal som en sticka, väger 9 kilo och är väl runt 80 lång. Jag håller på att gå sönder av oro. Han äter inte frukt heller, men smoothie går bra.. Om två veckor börjar han på förskola och jag har hört så många berättelser om förskolelärare som säger "idag åt hen varken lunch eller mellanmål".. Han har absolut inget fett att ta av så jag är så orolig. Hur har ni andra det? Han äter inte välling heller men tillskottsnäring runt sextiden på morgonen går bra.
    Jag har upplevt att Viktor haft stora problem sedan han blev sjuk. Innan åt han frukost, lunch, mellanmål, middag både själv och med oss samt kvällsgröt. Sedan har det bara blivit sämre, så gröten vänder han bort huvudet åt, lunchen likaså, det enda som duger är amning om snuttefilten är med och sedan har han ätit ordentligt runt 18 på kvällen. Så istället för att bli av med amningen har vi gått upp till 7-8 gånger per dygn. Det har inte gått att sätta ner honom på golvet utan skrik större delen av dagarna, så det har varit så surt. Ovanpå det fick jag och alla barnen utom Viktor magsjuka mellan måndag och tisdag, så inskolningen fick skjutas upp en dag. I fredags var jag trött på all matvägran och tog kontakt med bvc för att få hjälp, då vi inte vet varför och även få koll på längd och vikt om vi behövde söka läkare. På 11 dagar hade han gått ner 340 g (han som skulle gödas med extra fett i maten), men längden hade ökat med 1,1 cm och 1 mm runt huvudet, så då kunde jag pusta ut. Han fick även sin vaccination och helt plötsligt dagen efter (läs idag) har han börjat äta mer normalt igen. Igår testade vi med gurkstaven i mitten och de uppskattades.

Jag har ju också fasat för inskolningen med tanke på matvägran och all mammighet, men det kommer gå i alla fall. Han har gungat och åkt skrinda med andra barn, vilket uppskattades, dock har inskolningsfröken konstaterat att han skulle kräva en vuxen eftersom han inte går. Det tror jag inte ett dyft på då han kan krypa om han vill. I så fall handlar det väl mer om ett närhetsbehov vissa stunder. På öppna förskolan utforskar han ju miljön på avstånd längre stunder. Han har gått 2-5 steg mellan oss under stark påhejning, men fegar ur själv. Oftast löser det sig, ett barn svälter inte frivilligt, utan väljer i så fall att matvägra viss del av dagen.

Viktor väger 9450 g och var 76,4 cm lång igår.
  • mammalovis
    Fru Hermelin skrev 2016-10-17 21:38:50 följande:
    Hej på er! Himmel vad längesen jag var härinne nu. Tiden bara rusar iväg och jag hinner inte riktigt med. Minns inte när jag skrev sist, men nu har vi både hunnit flytta, dottern börjat skolan, halvrenoverat lägenheten och åkt på utmattningssyndrom. Och nästa vecka fyller Love ett år. Inte klokt.

Så kul att läsa ikapp lite och se hur ni andra har det. Så häftigt att det kan vara både så lika och så olika för alla. Grattis till alla ettåringar så långt!

Love blir som sagt ett år nästa vecka, då har han också ettårskontollen så nu vet jag inte exakt hur stor han är, men sist vägde han ca 10,2 kg och var 76,5 cm lång om jag inte missminner mig. Det var vid 10 månader. Han hade tappat lite på sin viktkurva så de ville gärna att vi skulle fylla på med ännu lite mer olja i maten och så, men det var ingen större fara. Och det är inte så konstigt att han smalnat av lite för OJ vad han är igång. Han är ju för tusan aldrig still, ens när han sover! T o m i matstolen sitter han och viftar med armarna och sprattlar med benen. Vid 10,5 månader knäckte han gå-koden och nu springer han nästan. Och dansar! Så han nästan hoppar med hälarna!! Jisses, intensiv är bara förnamnet.

Vi har NÄSTAN slutat amma nu, efter att ha nattammat intensivt till för en månad sedan. Då vaknade han fortfarande 8-12 ggr per natt och ville ha bröstet. Mot slutet somnade jag inte om mellan gångerna och det slutade med att jag kollapsade en dag. Då fick nattamningeb sluta tvärt och nu ammar vi bara lite för nedvarvning vid nattning. I övrigt äter han massor, välling+macka+frukt till frukost, lagad mat till lunch och middag, 2-3 mellanmål däremellan och 1,5 portion gröt till kvällen. Han får fortfarande inte mjölk, men ska testa igen vid året.

Han har varit rätt ointresserad av att prata (men haft ett stort spann av diverse ljud som han freestylat med i alla tänkbara konversationer) men nu börjar det komma alla möjliga försök till ord vilket är jättekul!
    Hittills har vi:
    Mamma = mamma
    MaMMba = lampa
    Baaba = pappa
    Goggkla = klocka
    GAgge = kaffe
    Goggla = glasögon (icke att förväxla med "klocka", hehe)
    MmmMMMM!! = muu (som kossan säger)
    BA! = bä (som fåret säger)
    Ejejej = hej/hej då (ihop med intensivt vinkande och pekande på dörren)
    Nänänänä! = något han inte får röra (typ eluttag) ihop med viftande med pekfingret

Senaste veckan har han blivit ett riktigt litet monster i humöret emellanåt. Är det nåt han inte får ha eller om man tar något ifrån honom blir han skogstokig och arg så han nästan skakar och blir knallröd i sitt lilla ansikte. Och så ska han vara med hela tiden, allra helst hos mig. Upp i famnen, och så ner igen, och sen dra i byxbenet och så upp igen. Och så ner. Och så blir han arg för nåt. Och sen glad. Och så sur igen. Intensiv som sagt! Tur att han är så jäkla söt! ;)
    Jösses, vilket stort ordförråd. Här är det nog inte ens hälften tror jag. 

Usch, vad tråkigt med utmattningen, jag blev matt av att bara läsa om flytt och renovering.
  • mammalovis

Det är så kul att läsa om allt nytt med våra ettåringar.

Här har det hänt en hel del på en halv månad. Viktor har börjat på förskolan 3 dagar i veckan. Om han somnat i vagnen är han grinig vid lämningen, annars är han en solstråle och charmtroll där. Ett riktigt a-barn var kommentaren idag. Han är glad och diggade vid musiksamlingen och somnade sedan gott i frökens famn och äter ordentligt. Det konstiga är dock att vid halv fem är han vrålhungrig och slukar 120 g gröt och 90 g smoothie på påse.
    På förskolan följer han möblerna frekvent, men hemma släpper han taget mer och mer och har nu gått uppåt 10 steg. Humöret är lite bättre, även om han fortfarande är rädd för att bli lämnad vissa stunder. Allt som lyser eller låter utforskar han glatt, så min skrivare är inte fredad längre. Alla pappersrullar lever farligt och armarna börjar bli långa.

Jag tycker ju att han äter ordentligt, men ändå så vaknar han måånga gånger på natten. I natt var det ändå lugnare, men han fick trots det till 4 amningar mellan 23 och 06. Halva natten sover han oftast hos mig då det ibland är lättaste sättet att få honom att somna om fort. 

Vid matbordet visar han tydligt vad han vill ha, dels åker pekfingret uppfodrande ut och han låter korta aa aa. Idag gillades Brieost. 

Min hälsa har väl inte varit den bästa. Efter operationen rasar energin vid 20-21, så om jag ska vara människa måste jag lägga mig senast tio. I fredags fick jag kolla mina värden, så nu har jag fått börja med Levaxin. Förhoppningsvis ska det väl göra livet bättre inom några veckor. Minnet sviker och jag minns inte när jag hade saker senast som jag tappat bort. Mensblödningar har jag fått 2 omgångar per månad de sista 2 månaderna, även om det är väldigt sparsamt, så jag står i valet och kvalet att skippa Cerazetten eller dess likvärdiga preparat. Sex har vi inte ändå, då jag varken har lust eller ork. Viktor somnar ju ibland senare än mig hos pappan också. Så livet har känts lite trist utan ljusglimtar sedan jag började jobba. Där är det intensivt, så jag har lämnat tanken att jobba 50% och gått upp till 60% istället. Måndagar och fredagar har jag och de två yngsta barnen ihop. Denna veckan är det alla 3 vid skollovet.

• mammalovis

Hur stor mängd mat äter era nu? Nu var det länge sedan vi testade vällingen, men det hade ju varit bra om vi hade lyckats, så jag får sova mer.

I natt ammade Viktor länge 4 gånger. Sedan åt han macka med leverpastej till frukost. En fiskburgare och potatis till lunch. En macka, nästan ett helt päron, lite kaki till mellanmål. Amning 2 gånger. En dl gröt vid 17. Sedan väntar vår middag. Det känns som att det ska ges mat hela tiden ...

• mammalovis
    garin skrev 2016-11-02 20:14:37 följande:
    Inser nu när jag läste igenom mitt inlägg att han äter verkligen inte alls särskilt lite. Upplever det som det men är lätt hänt att glömma bort alla vällingflaskor som slinker ner. Så totalt blir det ju mycket men fel. Blir som att man vill kompensera men så blir det kanske en ond cirkel istället. Så svårt att veta liksom. Just för att han vaknar så mkt på nätterna med. Eller nu senaste tiden har han bara vaknat 2ggr men i perioder är det gnäll var och varannan timme...
    Ja, det lät ju som många portioner välling och gröt per dygn. Rekommendationen har ju i alla fall varit högst 3 portioner gröt och välling totalt per dygn, just för att de ska bli hungriga på mat. Räknade jag rätt blev det 6 eller 7 portioner gröt/välling. Nu framgår det inte hur mycket ni ger per gång eller vad som räknas som en portion/mål, men det förklarar kanske frånvaron av aptit på mat ... Det svåra är ju att bryta vanan ... vi har amningen på natten.

På förskolan sa de att han ätit ordentligt med mat. Sedan fick han en klämpåse gröt när jag hämtade vid 13. Sedan åt han en banan, en liten macka med leverpastej, lite brieost och knappt en kvarts kaki (skär bor skalet) vid 15. Plus att han hunnit amma 2 gånger mellan 14 och 16 ... Jag börjar fundera på om han påverkas av att jag nu börjat ta Levaxin. Det var lite oklart enligt Fass. Jag har svårt att låta bli att stoppa i mig chips och choklad igen.  Vi får se vad vägningen på bvc säger i morgon. Vi fick en extra eftersom han hade gått ner i vikt när han varit sjuk ett litet tag. Nu hoppas jag det gått åt rätt håll. Vuxit på längden hade han gjort och rör sig gör han massor. 
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015