Oktoberbebisar 2015
Hur har ni det med matrutinerna numera? Har ni fått till några mellanmål utöver huvudmålen? Vad och hur mycket äter era?
Hur har ni det med matrutinerna numera? Har ni fått till några mellanmål utöver huvudmålen? Vad och hur mycket äter era?
Idag är Viktor 10 månader. Han har firat med att testa på findelad raggmunk och fläsk med oss, kanske inte det mest nyttiga, men gott verkade han tycka. Sedan har han visat att han kan gå några steg längs med soffbordet om man lockar med något kul, även om han är ytterst försiktig och provar om han ska sätta sig ner några gånger också. Når gör han över halva soffbordet, så inget får vara ifred. Tv-n har han lyckats sätta på två gånger sedan tidigare, tydligen fungerar det att trycka in valfri knapp tillräckligt länge. Sedan påstod sambon att han släppte taget om ena grinden idag. Annars är han en hoppjerka, 3 sekunder på varje ställe typ, reser sig, sätter sig, undersöker något nytt. Han klappar gärna händerna och visar tecknet för knacka när han vill sjunga Klappa händerna respektive I ett hus verkar det som. Annars är ordet Näää det som får honom snabbt till tårar eller darrande läpp. Bäää går inte heller, nu när vi tränar på djurljuden och kroppsdelarna. Nu vaknade han och var ledsen då snuttefilten var på rymmen. Kastas den mellan benen och han fortsätter skrika så är han hungrig. 4 tänder har han sedan drygt en vecka tillbaka.
Igår fick jag se Viktor släppa taget ordentligt för första gången och stod själv 3-4 sekunder, innan dess har han bara släppt pappas byxor som jag missat. Dock kör han helst på säkerhet och sätter sig ner om han ska flytta på sig. I sängen vet jag inte hur ofta han slår sig när han ska ställa sig mot huvudänden utan långsida.
Annars har vi haft en riktig skitdag. Äldsta syrran hade haft hosta och sprungit på toa en massa i natt och sambon tyckte hon kunde vara hemma. 1 knäckemacka tog en evighet mot att hon annars vill ha både 1/2 vuxenportion gröt och macka eller yoghurt också. Dock har det inte varit något större fel på henne utan hon har orkat retas och bråka med lillasyster.
Vid 11 tjurade lilleman ihop fullständigt och bara skrek och skrek, ännu värre på skötbordet när jag tempade honom och inte ens bära och sjunga funkade. Han är lite snuvig, hade bara 37,5 och tandsprickning är väl på gång och spände sig i en båge vid blöjbytet, så jag har fortfarande inte kommit på vad som var fel. Han fick en alvedon och somnade till slut på mig och har behövt göra så två gånger till idag, annars har han mest bara varit grinig, ändå somnade han vid 21 igår och sov till ca 6.30 med normalt antal uppvak. Så jag tyckte han borde vara piggare med 1,5-2,5 timmar extra sömn, men icke. Återstår att se hur morgondagen blir då äldsta hade lite feber ikväll ...
Viktor fyller 1 den 8 oktober, så tiden går alldeles för fort. Jag är inte sugen på att börja jobba, då jag varken vet var vi får plats eller vad jag får för uppgifter på klassen. Jag har inte ens kommit på hur mycket jag ska jobba, men det lutar mot 50-60% mer än 40, tror jag. Jag kom äntligen in i lönesystemet, så jag vet vad min månadslön är, men det är ju lite räknande som krävs för att veta hur länge dagarna kan räcka totalt sett.
Hur är era bebisar just nu?
Jag vet varken ut eller in med Viktor just nu. I fredags på förmiddagen var han mestadels som vanligt, lite smågnällig har han varit det senaste när vi varit iväg på öppna förskolan eller babycafé, men inget extremt. På kvällen åkte båda barnen på feber, så det kunde ju förklara saken. Den äldre hade 37 igen dagen efter. Lilleman har varit supergrinig och inte velat släppas ner knappt alls i matstolen, på golvet eller i gåstolen. En kort stund per dag har han varit i normal form. Saken blev ju inte bättre av att pappa åkt bort i fredags till tisdag kväll och mormor kom över helgen. Jag har knappt kunnat äta utan skrik och fått ha honom sovandes på mig/bredvid mig på natten. Han har varit skittrött, men varit vaken och inte somnat.
Just nu sover han i babyskyddet sedan 2 timmar ... Febern på 38,2-5 kvarstår plus lite snuva och att han kan bli skitförbannad i stolen efter bara en kort stund. Jag har fått mata med honom i knät. Frågan är om det är sviter av långvarig förkylning eller förstoppning trots att han bajsar en blöja om dagen, en period hade han 3 eller bara en närhetstörstande period? En bebiskompis hade vattenkoppor för någon vecka sedan, men det har jag inte sett tecken på. Blir det inte bättre tills imorgon får vi söka då. Jag vill ha tillbaks min glada, utforskande kille!
Viktor firade också 11 månader i veckan. Han är inte längre lätt att fånga på kort då han rör sig hela tiden. Strax innan 11 månader började han peka och vinka. Dock glömde jag som vanligt skriva upp när innan minnet svek. Han kan peka och säga "dä" när man frågar var lampan är, när han känner för det. Pekfingret har också en given plats i munnen. Tredje/fjärde ordet var annars "nejnej" som han använder till mycket. Man kan ju undra om han fattat funktionen också. Sedan låter det som "hä" när man frågar var Viktor är. Fräsa och köra bil är en annan favorit och används gärna även vid måltiderna så maten flyger. För att äta vill han ha egen sked och ibland även mat på den för att munnen ska öppnas.
Han ställer sig upp för jämnan och att gå längs med möbler är en hit. Han har släppt taget, men väljer helst att köra på säkerhet och sätta sig ned innan han förflyttar sig. Att banka på allt är också kul. I mina ögon är han ju sen då båda syskonen kunde gå 10 steg vid den här tiden.
I fredags kväll tog vi fram lära gå-vagnen och jösses vad roligt det såg ut. Han gick som en gammal gubbe med käppen långt fram. Sedan testade han också att gå på knä och köra bak- och fram. Annars kryper han mest med sin stil. Han har lämnat värsta apstilen och kryper med ett ben och släpar det andra framför sig.
Att lägga honom för vila är hopplöst, så det brukar sluta med att han somnar på mig efter att ha kravlat runt en stund i sängen. Natten efter 11-månadersdagen sov han till 5.50, men sedan återvände han till de dåliga nätterna igen, så oftast somnar jag med honom runt halv 10.
I måndags fick vi äntligen besked om plats på förskolan. Syskonen hamnar på två olika, men det ligger i alla fall nära mitt jobb och har gott rykte. Dock syter jag för att jobba. Innan dess ska jag hinna operera sköldkörteln i slutet av månaden, så jag hoppas jag slipper mer heshet än nödvändigt. Vad jag får för uppgifter på jobbet är ännu inte klart. Så just nu befinner jag mig mest i stadiet att förbereda saker om något skulle hända.
Annars har vi också skickat ut inbjudningar till 1-årskalas, men vad han ska önska sig vete sjutton. Vi har ju de klassiska grejerna plocklåda, leksaksspis, bultbräda, gå-vagn mm. Det vi saknar är väl mer pojkiga grejer som bilar, men vad är kul för en ettåring? Bobbycar får vänta till jul, tänker jag. Byxor i 80 är dock något han behöver. Vad önskar era barn sig?
Ja, jag är också avis på dem som får sova hela nätter. Här har Viktor visserligen lagt sig tidigare på kvällarna nu, men å andra sidan kan han vakna vid 11 och vara vaken 2 timmar om han somnat för tidigt vid 20. Oftast äter han 2-3 gånger per natt plus att han vaknar några gånger till och saknar sin snuttefilt som han kastat iväg. Dessutom verkar han vara en Skalman, då han typ varje natt vaknar mellan 3.37 och 3.48 och äter samt vid 5.50, d v s 25 minuter innan klockan ringer. En period har jag varit sjukt trött och gått i däck vid 21.30/22, så sambon har fått natta honom. Det har börjat lätta lite sen jag fick mens igen. Första hade jag för två veckor sedan, annars har det varit lugnt sedan innan graviditeten.
Dagsömnen varierar kraftigt och humöret är uselt på kvällarna. Igår sov han en timma på förmiddagen samt slumrade till vid amning. Idag har han sovit 2 timmar innan lunch och 30 minuter ikväll.
Jag börjar jobba om ca 1 månad, jag har tänkt halvtid om allt går bra med operationen på tisdag. Sambon får det kanske lite kämpigt, då Viktor inte förstått att han inte behöver äta på nätterna. I hans utveckling händer massor. Han har övat dagligen på att stå, så nu har han till och med gjort knäböj utan stöd. Jag hoppas framgång på det planet ger bättre sömn igen, för det behöver jag om jag ska orka jobba.
Hans favoritsysselsättningar är annars att rensa soffbordet på saker, demolera torn och riva ut saker, samt att han är snabb som sjuttan in på toa och river ut större delen av rullen. Blir han påkommen med något av detta så skrattar han typ skadeglatt. Hans yngsta syster har börjat få dille på att flytta och bära på honom när han är i vägen enligt henne, så det gäller att hålla koll på dem. Jag har 30 respektive 28 månader mellan mina 3.
Idag har vi lyckats få Viktor att ta sina första stapplande steg. Han är ju så försiktig så jag ställde honom på golvet så han hade balans och försökte locka honom. Första gången hade han till och med kvar balansen. Sedan skulle han ha tag så fort som möjligt. Det ska bli kul att se när han väljer att släppa och gå själv. Han har blivit mycket stadigare med att stå bara sista veckan. Egentligen räknar vi inte förrän när de går uppåt 10 steg för de första ramlar de ju in i famnen typ.
Men vad sjuttan som far i honom framåt kvällskvisten när han bara skriker förstår jag inte. Typiskt också att bärselen låg i tvätten. Jag vet inte hur han lyckades, men han kissade så det rann ur blöjan ner på marken ... Tur vi var ute i alla fall även om det blev mer tvätt ... Ja, antagligen var han övertrött då han bara sov en timma på dagen samt vid amning.
Det är så kul att läsa om allt nytt med våra ettåringar.
Här har det hänt en hel del på en halv månad. Viktor har börjat på förskolan 3 dagar i veckan. Om han somnat i vagnen är han grinig vid lämningen, annars är han en solstråle och charmtroll där. Ett riktigt a-barn var kommentaren idag. Han är glad och diggade vid musiksamlingen och somnade sedan gott i frökens famn och äter ordentligt. Det konstiga är dock att vid halv fem är han vrålhungrig och slukar 120 g gröt och 90 g smoothie på påse.
På förskolan följer han möblerna frekvent, men hemma släpper han taget mer och mer och har nu gått uppåt 10 steg. Humöret är lite bättre, även om han fortfarande är rädd för att bli lämnad vissa stunder. Allt som lyser eller låter utforskar han glatt, så min skrivare är inte fredad längre. Alla pappersrullar lever farligt och armarna börjar bli långa.
Jag tycker ju att han äter ordentligt, men ändå så vaknar han måånga gånger på natten. I natt var det ändå lugnare, men han fick trots det till 4 amningar mellan 23 och 06. Halva natten sover han oftast hos mig då det ibland är lättaste sättet att få honom att somna om fort.
Vid matbordet visar han tydligt vad han vill ha, dels åker pekfingret uppfodrande ut och han låter korta aa aa. Idag gillades Brieost.
Min hälsa har väl inte varit den bästa. Efter operationen rasar energin vid 20-21, så om jag ska vara människa måste jag lägga mig senast tio. I fredags fick jag kolla mina värden, så nu har jag fått börja med Levaxin. Förhoppningsvis ska det väl göra livet bättre inom några veckor. Minnet sviker och jag minns inte när jag hade saker senast som jag tappat bort. Mensblödningar har jag fått 2 omgångar per månad de sista 2 månaderna, även om det är väldigt sparsamt, så jag står i valet och kvalet att skippa Cerazetten eller dess likvärdiga preparat. Sex har vi inte ändå, då jag varken har lust eller ork. Viktor somnar ju ibland senare än mig hos pappan också. Så livet har känts lite trist utan ljusglimtar sedan jag började jobba. Där är det intensivt, så jag har lämnat tanken att jobba 50% och gått upp till 60% istället. Måndagar och fredagar har jag och de två yngsta barnen ihop. Denna veckan är det alla 3 vid skollovet.
Hur stor mängd mat äter era nu? Nu var det länge sedan vi testade vällingen, men det hade ju varit bra om vi hade lyckats, så jag får sova mer.
I natt ammade Viktor länge 4 gånger. Sedan åt han macka med leverpastej till frukost. En fiskburgare och potatis till lunch. En macka, nästan ett helt päron, lite kaki till mellanmål. Amning 2 gånger. En dl gröt vid 17. Sedan väntar vår middag. Det känns som att det ska ges mat hela tiden ...