Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Oktoberbebisar 2015

Barnvakt o barnvakt, men sambon fick ta sonen och de andra två när jag var hos massören, ett besök jag fått i födelsedagspresent förra året, så tiden började gå ut. Då han bara ammas gick det sådär, han sov när jag gick, men var vaken och lite ledsen när jag var på väg hem. Handmjölkningen gav inte mer än en matsked ... Så nej, jag känner inget behov av barnvakt, däremot är det ju skönt när sambon kan ta honom så jag kan få fixa undan grejer.

Till min födelsedag får det bli beställd smörgåstårta då jag inte hinner med så mycket utan honom i selen. Idag tog vi sovmorgon efter julbordet igår och stannade till och med hemma från förskolan då jag inte orkade tjata på barnen om kläder, tandborstning mm. Mestadels lekte de bra även om äldsta fick ett rejält utbrott då jag satte p för att stänga in lillasyrran i badrummet och jag tog hand om hennes Elsaklackskor. Jag var trött på klampandet. Då bröt helvetet löst och hon vrålskrek, sparkades och rivdes så det började blöda och sved bra. Lilleman har tappat rutinerna helt och bara sovit korta stunder istället för att ha långa sovstunder i sele eller vagn när vi är ute och går.

I tisdags hade vi 2 månaderskontroll. Han växer så det knakar, så nu börjar 56 bli kort att knäppa i grenen. Han var nu 5625 g och 60,1 cm mot 4870 g och 57,3 cm för tre veckor sedan. Visserligen hade vi en elev som mätte, så längden kan ju bli missvisande.

Igår var vi hos ögonläkaren och kollade upp skelningen. Han växlar tydligen mellan båda ögonen normalt och inåtskelning på omväxlande vänster och höger. Inför återbesöket om 3 månader så ska han använda lapp 15 minuter om dagen per öga. Igår gick det bra, men idag var det inte särskilt populärt. Det vill till att underhålla honom den tiden. Dessutom har han ärvt sambons översynhet, så vi har båda lämnat dåliga anlag. Söt är han ju ändå, men jag hoppas verkligen han slipper att bli retad för det.

• mammalovis

Hur mår ni och hur mycket sömn får ni att överleva/njuta av?

Hur gör ni med julklappar till bebisen?
    Jag är så kluven, han behöver ju inget, men det känns taskigt utan när syskonen får.

Här är väl bristen på tillräckligt med sömn det som är jobbigt, vilket påverkar tålamodet och stubinen. Tack och lov kan han ändå ibland klämma till med runt 5 timmar ett första sovpass från ca midnatt. Sedan blir det oftare bara ett kortare på max två timmar för mig innan det är dags att gå upp vid halv åtta om vi ska iväg. Storasyster är morgonpigg och väcker gärna lillasyster vid 7, men får de, så tittar de gärna på Disney Junior, så jag kan sova en stund till.

Lilleman har blivit mer vaken och kan ligga och underhålla sig själv en stund. Han får numera oftast sova på en skötbädd vi har i reserv i sambons säng, så jag får sträcka ut mig mer. (Sambon sover i soffan) Lillemans sömnmönster har inte påverkats nämnvärt sedan samsovningen även om jag är tröttare än innan även om jag nog får sova mer ostört.

• mammalovis
    Finalisten skrev 2015-12-17 18:45:19 följande:
    Haft min dotter på 7v hos min syster två nätter, sen varit kortare stunder där så jag fått handla och vara på läkarbesök.. Bebis har kolik och skriker dygnet runt känns de som och de har blivit många dygn på raken då man bara sovit 2h, så hon fick fara till syrran och sova, 13h sömn var fortfarande trött men kunde inte vara ifrån bebis mer haha, kändes tungt o lämna ifrån men samtidigt behövde jag sömnen
    Usch, stackare! Vilken tur att du har en snäll syster så du inte går under av trötthet. Jag beundrar dem som orkar, även om jag förstår att man inte har något val. Jag tycker det är jobbigt nog, när man inte får lägga sig på kvällen när jag är helt slut, bara för att bebisen bestämmer sig för att äta och inte sova när man lägger ner honom. Kämpa på!
  • mammalovis
    garin skrev 2015-12-18 01:20:42 följande:
    Ja så olika det kan vara... Mammalovis du undrade om sömnen. Sova - vad är det?! Har inget kolikbarn dock bara väldigt pigg. Trots att jag lägger mig samtidigt som lillebror somnar för natten, får inte jag mer än max max max 5h sömn en riktigt bra natt, då uppdelat på två tillfällen och med ett långt vakenpass på 1,5-2h där emellan. Sen finns det ju tyvärr dåliga nätter med, och dom är fler. Då får jag "springa" var och varannan timme och greja med en bebis som aldrig tycks komma till ro, även om jag får 45 min sömn här och kanske en timme dör, så är de nätterna värst för det känns som man inte sover nånting. Ibland krockar det med storebror som då gör att jag inte får sova för det. Eller att han vaknar kl 04.30 och då hinner han bara nätt och jämnt somna om förrän det är dags för oss att gå upp 06.30. Vaknar han 05.30 är det ju kört, då vet jag att jag sovit färdigt för den natten. Snittar nog 4 timmar. Är totalt jävla superslut. Men jag är van efter storebror, och det är tyvärr inte mkt att göra åt. Även dagtid är det stökigt. På förmiddagarna sover han som bäst men då endast pga att vi åker bil till och från dagis 2ggr inom loppet av 3 timmar. De dagar storebror varit sjuk och vissa helger, har han under hela förmiddagen ibland bara sovit nån halvtimme. På eftermiddagarna sover han antingen i min famn eller i vagn om jag orkar gå ut. På kvällarna brukar det bli nån powernap i min famn. Jättejobbigt att han inte sover nånting för egen maskin. Vad gäller julklappar så har jag köpt en vagnmobil, snuttefiltar och ett gipsset för jag tänkte gjuta av hans fot vid 3 mån som vi gjorde med storebror så det passade rätt bra in in tiden liksom! Har även köpt väggdekaler för han älskar att kika på storebrorsans ugglor i snetaket.... Så lite smått och gott. Men det var för jag kände att det "saknades", och för att jag knappt köpt nånting till honom för det mesta fanns ju redan sen storebror. Hade egentligen inte haft dåligt samvete om han inte fått nånting, han är ju nyfödd. Nästan så det känns konstigt att slå in för att själv öppna. Kommer nog inte slå in allt... Men pappan kan ju iofs få öppna för han har inte sett grejerna ;)
    Usch, stackare det låter verkligen hemskt. Jag förstår inte hur du lyckas hålla humör och tålamodet uppe. Det tycker jag är det värsta med för lite sömn att minnet försvinner och att tålamodet tryter och stubinen är riktigt kort de dagar som är sämst. Ovanpå det älskar min buffliga 5-åring att klättra upp i knät när jag har lillebror som redan är grinig och hon har inte vett att fråga utan tränger sig bara på och kan inte ta ett nej och vänta. Suck.  Jag är livrädd för att hon ska lyckas sätta ett knä eller armbåge i honom, så vi för en kamp då det är för krångligt att ha båda samtidigt om man inte sitter i soffan/sängen förstås.

Att virka figurer till en vagnmobil hade ju varit käckt - OM nu tiden räcker till ... Jag har tänkt det länge, men sköt på det när jag var sjukskriven, då jag trodde att jag hade en vecka till och sedan har det varit svårt då han vill ha så mycket närhet. På luciakronan jag började på har jag nog inte ens gjort en tredjedel och då pratar vi enkla maskor som inte kräver någon räkning ... En badtermometer hade varit smidigt, så det vore nog en lämplig sak, sambon använder febertermometern i dagsläget.
  • mammalovis
    Rulltrappa skrev 2015-12-18 05:38:39 följande:
    Eftersom hon äter med 60-90 minuters intervall dygnet runt och jag ammar när jag är hemma sover jag inte särskilt mycket. Jag mår dock inte dåligt av det då hormonpåslaget av amningen gör mig pigg. Möjligtvis att jag börjar bli lite trött i ryggen av det då liggamning aldrig har funkat för min kropp och jag måste sitta upp.

Julklappar behöver hon knappast men jag har hjälpt de andra barnen att köpa en liten sak till henne. De är väldigt måna om sin lillasyster.
    Det var en hungrig/snuttig en. Jag beundrar att du inte är tröttare, fast å andra sidan har jag blivit tröttare när jag fått sova mer första passet. Ja, jag har inte heller orkat få till liggamningen. Jag får väl testa mer när julen är över och jag kan säkra upp på utsidan bättre. Samtidigt är det skönt att kunna lägga honom ifrån mig och få sträcka ut mig. Innan sov jag på 30-45 cms bredd. Å andra sidan är han så buffig nu och släpper bröstet ofta i kombination med att det är svårt att få grepp om ena när det är välfyllt, så frågan är om det är idé att testa.

Syskonet har inte sagt något än i alla fall, men de har inte heller köpt något till varandra ännu. Bonusdottern har bestämt vad hon vill ge till syrrorna i alla fall, när sambon frågade.
  • mammalovis
    Rulltrappa skrev 2015-12-18 08:30:56 följande:
    Såhär ser det ut när hon inte äter så det är rätt uppenbart att hon bara använder mig till käk nattetid. På dagarna tycker hon om mig däremot och ropar på "awwa". Mannen var magsjuk för några dagar sen och då försökte jag få henne att ligga mot mig istället så han fick vila men hon lyckades rumpa sig tillbaka till honom. ????
    Mysig bild, glömde jag skriva. Jag antar att hon ärvt hårfärgen av far sin.
  • mammalovis

Hej igen! Jag läser allt ni skriver, men sedan har det varit så mycket på sistone att jag inte haft ro i kroppen att sitta och koncentrera mig på att skriva. Det är väldigt roligt att läsa om alla bebisar då vi inte känner någon jämngammal i r l den här gången.

Här är det skönt att julstressen är över och att vi har firat Ronjas 5-årsdag med sambons familj. Nu är det mer att försöka bli klar med en massa gamla projekt och få njuta av det nya året. Dock är ledigheten för de äldre barnen lite svår då de hinner träta mer, men äldsta tjejen har blivit mer harmonisk och leker bättre med allt som är nytt, innan var hon mest uttråkad och ville se på tv. Lilleman sover sämre på dagarna då jag vill få gjort lite hemma och han vaknar strax efter man lagt ner honom, så det är ett evigt omsövande, innan sov han längre stunder i sele till och från förskolan plus att jag oftast tog en runda på stan på förmiddagen. I år hann jag varken med att baka pepparkakor eller julgodis. De kvällar tiden kunde finnas sov antingen äldsta dottern eller sambon innan middagen och sedan var det för sent.

Lilleman äter lite mer konstigt numera, vissa gånger hugger han och äter glupskt, andra gånger tar han några tag, släpper och skriker, oftast har jag då en liten smal stråle som fortsätter, så risken är väl att det kommer för fort. Sedan har jag fått inse att det inte går att höja rösten och tjoa på barnen utan att lillebror blir jätteledsen, det har kommit de senaste dagarna och gör inte livet så smidigt om man sitter fast och ammar. Julhelgen har varit jobbig på kvällarna, då han haft svårt att komma till ro, annars sover han oftast 5 timmar följt av 2 tvåtimmarspass, sedan är det dag och jag har mindre koll. Han långa sovpass börjar runt midnatt. Dock har han börjat flytta sig under natten på skötbädden han sover på, så efter några timmar ligger han med huvudet längst ner och kroppen utanför. Visst har vi haft lite lutning, då han nästan jämt är snuvig, men handduken under ligger kvar.
    På skötbordet har han hittat snoppen att pilla till på och snart får han ett rejält tag i fötterna. I babysittern är händerna intressanta. Han ler, skrattar och tjatar mer, det roliga är att han svarar på frågor så det låter som ja och nä oftast rätt svar också.

För egen del är jag hungrig ofta, främst på kvällarna då även törsten gör sig gällande. Så från att vara jätteglad över att jag snabbt tappade gravidkilona har jag nu lagt på mig 3-4 kilo igen. Det känns surt, men man rör ju sig mindre och äter mer över jul, så jag hoppas att det vänder när jullovet är över.

Hur är det med er andra mammor? Vilka framsteg gör era bebisar just nu? 
    Det är så kul att läsa, då man knappt hinner registrera vad som händer med bebisen då det är fullt upp med alla tre. Jag minns hur jag missade första vändningen med andra, då jag var i badrummet med den första just då. Sedan glömmer man när saker sker..

• mammalovis
    Iowhannah skrev 2015-12-29 11:47:30 följande:
    I går fick vi höra det vackraste ljudet någonsin, Nils första riktiga skratt! Det var så underbart :D Jag larvade mig med honom och han log och log och log och plötsligt kom ett "hehehehe" :D

Fötterna har han inte hittat än, och inte snoppen heller, men händerna är mycket intressanta. Han kan ligga/sitta och studera och smaka på dem lääänge. I går kväll smög jag in i sovrummet och hörde ett smaskande ljud. Då låg han i spjälsängen med halva näven i munnen, sötisen.

Jag läste att man ska uppmuntra bebisen till att vidareutveckla sina färdigheter, men Nils blir så förbannad när vi lägger honom på mage. Hur ska man göra? Vi vet ju att han kan vända sig från mage till rygg, men han blir så arg att han vägrar. Han ligger bara och skriker och sparkar med benen :/
    Här är fler med dåligt samvete, då han sällan läggs på mage på golvet, däremot har han ju sovit mycket på oss på just mage och tränar nacken innan han somnar, så styrkan är det inget fel på. Däremot sover han inte ensam på mage mer än att han får somna så när han är riktigt grinig och sedan vänder vi honom på rygg för natten. Sambon tycker det är smidigt att ha honom liggandes på bröstet i soffan, likaså sitter han ju mycket i bärsele och i knät. Däremot har han inte fått chansen att vända sig på plant underlag, i nedförsbacke i sängen har han gjort det.

Så gillar han inte plant på golvet, så testa att lägg en tunn kudde under överkroppen och lägg något spännande framför. Vill du ligga framför honom och prata är det ju också kul, annars går det ju sitta med uppdragna ben i vinkel och lägga barnet på vaderna eller halvsitta och lägga barnet på bröstet funkar ju också, då får de ju samtidigt ögonkontakt. Värst här är när vi ska lappträna och han blir så förbannad över att behöva vrida på huvudet, så nu när vi har varit borta mycket över julen har vi fuskat lite väl mycket. Sambon glömmer bort det liksom d-dropparna, så det ligger tydligen också helt på mitt ansvar.

När jag fick första barnet sökte jag på träna på mage eller dylikt och fick upp flera tips på hur bebisar kunde träna.
  • mammalovis
    litensmurf84 skrev 2015-12-29 15:27:43 följande:
    Någon som har tips till hur man får sin bebis att äta på flaska? Jag har försökt några ggr men hon vill inte. Några tag har gått ibland men en stopp. Hon accepterar inte napp heller. Nu är hon 9 v. Tänker fortsätta helamma men vill hon ska kunna ta flaskan ibland för vill börja träna på gym igen och då kunna ha barnvakt 1.5h.
     Nu har hon med fått för sig hon inte gillar åka vagn på kvällen. Börjar skrika nån minut efter vi kommit ut. Lyft upp henne och då har ho tystnat. Så tre kvällspromenader har jag burit henne. Kanske inte bör skämma bort henne så men vill inte missunna henne när hon behöver närhet. Vet ej om jag ska skippa kvällspromenaderna eller våga se om hon skriker sig till sömns. 
    Det har inget med mörkret att göra? Nu när de är mer vakna och medvetna tror jag de vill se mer. Den saken går ju att fixa med en ficklampa.

I och för sig är vår kille skittjurig så fort man sätter honom i bilen och skriker sig ofta till sömns en kort stund. De gånger vi tagit av mössan har det fungerat bättre. Ibland glider den ner över ögonen och det är inte populärt.
  • mammalovis
    Rulltrappa skrev 2015-12-29 18:39:05 följande:
    Apropå det här med att komma i form så.. nej. Jag gick upp 21 kg och har 5 kg kvar. Jag har tränat duktigt och var på god väg i mål men sen åkte jag på en monsterinfluensa och är inne på dag 19 med feber nu. Suck.
    Stackare! Jag hoppas att du får bli frisk snarast. Du har väl inte åkt på lunginflammation?

Här nöjer vi oss med småförkylningar än så länge. Jag hoppas verkligen vi slipper en liknande januarimånad som vi hade när yngsta tösen var bebis, då lyckades vi 3 ha 8 läkarbesök på mindre än en månad. Lillstumpan var bara 7-8 månader när hon fick dubbel ögon- och öroninflammation samt begynnande lunginflammation/bronkit/luftrörskatarr enligt diagnoserna den veckan. Jag hade feber som inte släppte och sökte vård när jag hade 39,7 och mådde skit i luftrören när jag hade masat mig iväg och hämtat barnen på förskolan efter en dags vila då sambon var hemma.

Någon träning existerar inte, det räckte med en snabb promenad på annandagen för att jag skulle få träningsvärk som inte har släppt än, men det blir väl så när man sover för lite.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015