Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Oktoberbebisar 2015

Födda:
    14/9 Silverguld, pojke 2630g 46cm 37+1
    14/9 Rulltrappa, Nora 2460g 45 cm 36+0

17/9 Nollfantasi, flicka 2482 g 45 cm 34+5
    17/9 Herkules, Ida 28/9 Sofie mamma till 2 prinsar, Runa 3,4 kg 51 cm, fjärde barnet 35+2
    30/9 SmultronSöt, flicka bf 8/10

3/10 Godisråttan, flicka, första barnet 41+4
    4/10 FrökenPD, flicka, fjärde barnet bf-4
    5/10 Angelica1984 Norrköping, pojke bf-4
    / Ccvd, pojke 4830 g 55 cm, första barnet 
    6/10 kaksinmutyksin, pojke 3120 g 49 cm, planerat snitt
    7/10, Bullen11, pojke 3440g 52 cm på bf-9, storebror född oktober-11

8/10 Mira 14, pojke bf 4/10
    8/10 Trixiedix, pojke, tredje barnet bf 14/10, minsta 22 månader
    8/10 Mammalovis 39 år Nässjö, pojke 3305 g 52 cm, tredje barnet 38+4, 2 döttrar dec-10, jun-13

9/10 Garin Borås, pojke, andra barnet på bf, son april-14 
    9/10 Simone 22 år Norrköping, flicka 3660 g, 51 cm, första barnet bf 11/10

10/10 emeloi 28 år Örebro, Molly, bf 2/10
    11/10 Mijjan, pojke 4145 g 54 cm bf 30/9
    /10 Filuribur1 Södra Skåne, Lykka3794 g 50 cm, första barnet bf 6/10

12/10 MyRoundabout, Elise, bf 5/10
    12/10 Embla Twopointoh 36 år Värmland, dotter 3040 g 49 cm, sjätte barnet planerat snitt 37+4, syskon 13år, 12år, 10år, 7år och 15 månader.
    13/10 Elesif, son, 39+2

14/10 Joannabelle 22 år, pojke 3260 g 48 cm, första barnet bf 12/10
    14/10 Iowhannah 28 år Norrköping, Nils, 4125 g 55,5 cm, första barnet tror flicka bf 12/10
    14/10 Karriärskvinna, pojke, bf 7/10

15/10 Irlais, 29 år, andra barnet bf 18/10, första barnet  23 månader
    15/10 Bf29okt, pojke 3550g  50 cm, planerat snitt
    15/10 LadyViolet, pojke 3560 g 50 cm, 39+1
    /10 Zero  bf 16/10 1

6/10 Damdis, pojke nästan 4 kg 52 cm, första barnet bf+14
    18/10 Mallis92, flicka, 3720 g 50 cm, bf-12
    19/10 Lillpis, flicka 5028 g 53 cm, planerat snitt  bf- 1 vecka
    21/10 MLIJH, Emil 3390 g 50 cm
    21/10 Annapanna 25 år, Alice 4060 g 51 cm, första barnet 37+4

22/10 Svejo 32 år, pojke 4540 g 53 cm tredje barnet bf 11/10, söner -09, -11 
    23/10 Zchimla 35 år Norra Skåne, Noel 3660 g 51 cm, andra barnet bf 31/10,  dotter 3 år
    /10 Larissa Vimmerby, Elisia 3,6 kg 51 cm, tredje barnet bf 15/10 bf +9, två döttrar -09, -12
    /10 Angelica123, pojke 4466 g 53 cm, 41+6 bf 9/10

25/10 Pixel 15, pojke 3245 g 50 cm, bf+7
    27/10 Cookie82, flicka, bf 16/10
    26/10 Litensmurf84, flicka
    27/10 Finalisten, Tove 3005 g 47 cm på bf 

28/10 Fru Hermelin 31 år Stockholm/Växjö, Love drygt 4,2 kg 52 cm, andra barnet bf+8, dotter-10
    28/10 Tramses, pojke, tredje barnet bf  16/10
    28/10 Pojkmamma86 Skåne, pojke, tredje barnet bf+7

30/10 Av längtan till dej, flicka 3600 g 52 cm, fjärde barnet bf+8
    31/10 Skogisen 34 år Umeå, flicka 2900 g 47 cm, första barnet på bf
    31/10 Vitvanilj, pojke 3745 g 52 cm, andra barnet  bf+8 

Bf-lista  
    9/10 Lemon
    10/10 Saahaaraa88, 27 år Göteborg, första barnet    
    13/10 Janet 1980, fjärde barnet
    13/10 Hallonmaja, tredje barnet planerat snitt
    13/10 Ccjapp, första barnet   
    15/10 Hoppanloppan, fjärde barnet 
    15/10 Chazbo, tredje barnet 
    15/10 Carroo92, första barnet
    19/10 Theresepe planerad igångsättning  
    22/10 LillaDarlo
    25/10 Dandelionkid 29 år Stockholm, andra barnet väntar flicka, dotter -11
    26/10 Knyttet14 26 år, andra barnet väntar pojke, son 1 år
    28/10 77michelle 38 år Örebro, sjätte barnet väntar flicka, döttrar -99, -01, -07, söner -03, -13
    28/10 Maskara5
    30/10 Oldy, andra barnet
    4/11 Kgb, planerat snitt
    Amerigo

• mammalovis

Laloppan: Jag såg att jag hade missat dig på bf-listan. Enligt den så är ju inte du och 77michelle ensamma om att vänta, men jag antar att några kanske har lämnat tråden också.

Här väntar vi mest på att lillebrors första förkylning ska gå över, så jag kan vara social igen. Han blev snuvig i söndags så han har snörvlat, hostat och nyst lite extra de sista dagarna, så det har blivit lite mindre sömn de senaste två nätterna, då det är svårt att sova då han låter när han andas. Vi har fått köra med koksaltlösning ett antal gånger, vilket inte är särskilt populärt.  Om det beror på att vi varit på öppna förskolan, hämtat och lämnat på förskolan eller att pappan är förkyld är svårt att säga, men jag känner mig lite elak om det är öppna förskolan som är boven. På äldsta barnets avdelning är kompisarna väldigt nyfikna när vi kommer.

På namnfronten går det också trögt. Sambons mamma tyckte Viktor var ett bra namn, men om sambon står fast vid Ville vet jag inte, dock är det förvillande likt lillasysters och kan bli en riktig tungvrickare. Att sedan få ihop det rytmiskt med släktnamnen går också trögt.

• mammalovis
    Kgb777 skrev 2015-11-03 19:31:34 följande:
    Hej! Ligger här och är otroligt nervös inför snittet imorgon. Känns lite jobbigt just nu, trots att jag har gjort det förut. Ni som gjort snitt nyligen får gärna komma med positiva erfarenheter!
    Lycka till imorgon!

Jag är bara tacksam att jag sluppit kejsarsnitt, då jag tycker operationer är läskiga, men det brukar ju gå bra. Jag har bara gjort en skelningsoperation, valde att sövas, så jag har inte vanan inne så att säga. Du har ju ändå gjort det förut så du vet vad du har att vänta dig. Jag antar att det var ännu mer nervöst första gången.
  • mammalovis
    emeloi skrev 2015-11-04 10:00:05 följande:
    Vad många bebisar smile1.gif jag fick dock min lilla Molly 9/10.. Står 10/10.. Jag vet inte hur jag ändrar.. :-P
    Bra att du är observant! Jag fixar det nästa gång det har fötts lite fler bebisar.

Nu hoppas jag snart de sista kan få och slipper gå en massa på övertid.
    77michelle skrev 2015-11-04 07:19:09 följande:
    Vi har inget flyt här. Bf+7 idag och maken ligger däckad i bihåleinflammation och 40 graders feber. Ingen bra dag för bebis att komma idag....
    Stackars karl! Bihålorna är inte kul att ha ont i. Vi får hoppas han snart kryar på sig så ni orkar få bebis.

• mammalovis
    Skogisen skrev 2015-11-05 00:24:16 följande:
    Hejsan! Hoppas allt är bra med er. Vi kom hem igår o har en hittills väldigt snäll liten tjej som fått namnet Minou, men ikväll har varit hon varit lite lurig, vill äta o tar bröstet, suger i typ 10 min sen somnar hon o släpper sitt grepp, vaknar till efter 5 min o vill amma igen såhär har hon hållit på i 4h nu... Börjar tro att jag ännu inte producerar tillräckligt med mjölk även fast det läker ur brösten o hon tydligt sväljer när jag ammar, har bajsat säkert 5ggr på lika många timmar, har dock bajsat mycket ända sedan hon föddes... Är det nät fel tror ni eller är hon bara väldigt trött?
    Att hon äter ofta är ju ett sätt att öka på produktionen. Ett sätt att försöka få dem att fortsätta äta är ju att pilla lite mitt i handflatan eller smeka lite på kinden innan de släpper bröstet, då det kan stimulera sugreflexen.
    Min lillkille bajsade också vid nästan varje amning i början, så ett paket ettor tog slut på 2-3 dagar, sedan hade han paus 1,5 dygn, men passade på att bajsa precis innan han skulle vägas av bvc på hembesöket när han var knappt 2 veckor. Nu bajsar han oftast en blöja per dag, igår slog han till med flera stycken.

Dock var han väldigt grinig igår, så vi körde en del spring med benen samt trycka benen mot magen för att se om han behövde bajsa. Sedan tempade vi honom då han fortfarande har snuva och ligger på 37,5. I natt har han haft svårt att komma till ro mellan 3.40 tills han somnade runt fem tror jag. Då hade han hunnit amma 3 gånger. Just nu kan han vara jättestrulig vid bröstet och spänner sig i en båge och trycker sig bort samtidigt som han skriker. Sedan ska han dessemellan bara nafsa i bröstet så amningsnappen släpper. Han kan väl amma utan amningsnapp också när han använt den en stund först så bröstvårtan har formats till, men då han äter så ofta på kvällarna vill jag gärna skydda brösten lite.

Sedan hade lillasyster otur igår. Tjejerna satt vid sitt låga bord och målade, sedan hörde vi en jätteduns och hon började skrika. Jag satt och ammade så sambon fick hämta henne. Hon satt och höll sig för ansiktet, så vi tänkte genast tänderna. Sambon såg två prickar på golvet och bar ut henne till badrummet. Väl där såg han att det rann blod, då hon slagit i huvudet mot det räfflade elementet. Hon hade tydligen ställt sig på stolen för att visa målarboken för storasyster, som bedyrade att hon var oskyldig. De är annars bra på att knuffas båda två.
    Tack och lov slutade det blöda rätt fort ändå med kallt och blött papper. Sedan lindade sambon ett förband om huvudet. Jag ringde 1177 för att kolla hur vi skulle tänka. Om inte jag vore lite nojigare så hade de väl aldrig åkt in, men jag tyckte det kändes bra för säkerhets skull, så vi inte i efterhand skulle få höra att vi borde gjort annorlunda. Läkaren var inne på att sy, men sköterskan tyckte de kunde limma, så det var ju smidigare. Min tös var jätteduktig och satt blickstilla, hon är ju knappt 2,5 år. Det var skönt när sambon ringde hem så jag fick veta vad de hade gjort då vi inte ville dra iväg alla barnen vid läggdags. Idag är hon hemma från förskolan och ska ta det lugnt (hur lätt det nu är) och först imorgon får hon tvätta rent håret. Så jag känner mig som värsta hönsmamman just nu, "sitt ner, stå inte i soffan". 
  • mammalovis

Annars rullar livet på här. Jag är mest frustrerad över vad man ska hitta på all tid man får bära eller ha lillkillen i knät. På natten blir det spel på mobilen för att hålla mig vaken vid amning och på kvällen fastnar jag vid datorn då sambon ser på tv, men jag känner inte att familjelivstrådarna är lika kul längre. Jag har ju gjort detta i 8 veckor nu ...

Vad hittar ni andra på för att fördriva tiden vid amning och när de somnar i famnen?

Lägger jag ner honom så vaknar han illa kvickt tyvärr och blir sur, så då är det bara att ta upp igen. Jag undrar om jag ens hunnit äta en måltid utan att ha honom i knät när jag är ensam hemma. Likaså hinner han alltid vakna innan jag har duschat klart, vilket jag gör så fort jag går upp. Så livet känns lite stressigt just runt mat och dusch, så det är kanske inte konstigt att jag är fisig i magen av att slänga i mig maten typ. Annars känns det som en typisk grej efter varje förlossning, som inte är så kul.

• mammalovis
    Kgb777 skrev 2015-11-05 16:38:12 följande:
    Tack! Jakob föddes igår 3530 gram och 50 lång. Allt gick över förväntan, bättre än förra gången. Ryggbedövningen gjorde inte ens ont att få. Nu hoppas jag på att bli lite mer rörlig så att jag snart kan åka hem. Mannen fick inte sova över här någon natt, så längtat efter övriga familjen.
    Grattis till sonen! Vad trist att det inte fanns plats till pappan. Jag hoppas ni haft det bra ändå och att du fått sova gott första natten med bebis ändå.
    77michelle skrev 2015-11-06 12:43:59 följande:
    I morse kl 07.07 på bf+9 föddes vår Nathalie.
    En helt fantastiskt smidig förlossning. Vaknade kl 04 av vad jag trodde var förvärkar men kl 05 ringde vi in barnvakten. Var framme vid förlossningen kl 06.15 och hon kom ut på en krystvärk kl 07.07.
    Nu ska vi bebismysa- äntligen!
    Grattis till tösen! Vad skönt med en smidig förlossning, men du är väl van att föda.   Det är ju skönt när det går snabbt, men inte blir för tufft just för att öppningsskedet går fort. Jag hoppas pappa har hunnit krya på sig, så han fick vara med.

• mammalovis
    Embla twopointoh skrev 2015-11-06 15:27:27 följande:
    Sjal eller sele är en smaksak.

Jag har testat olika typer av bärsjal och har aldrig "förstått mig på" dem. Däremot gillar jag den Baby Björn-sele som vi fick till tredje barnet.
    Jag håller inte riktigt med om att det är en smaksak då det beror lite på barnet.

Med min första använde jag sjalen jättemycket för det var enda sättet att få henne att sova längre stunder uppåt 3-4 timmar. I vagnen sov hon också gott, men vi hann knappt komma in och innan jag hade värmt fiskgratängen i mikron och den plingade efter 7 minuter hade hon vaknat. Så hon fick amma på ena armen och jag åt fiskgratäng med sked med andra. Så det levde jag på i början. Hon både satt groda på gympan/Zumba och låg i amningsposition på kören. Enda knäppa var när man la ner henne på golvet och gjorde plankan och det rann ur mjölkuppsamlarna.
    När hon blev större och uppfyllde villkoren testade jag även en vanlig Babybjörn av äldre modell. Så då blev det att vi bytte utifrån vad vi skulle göra. Hon vägde under 3 kg när hon föddes.

Med andra barnet testade jag sjalen, men hon blev fullständigt vansinnig när hon fick något över huvudet, så med henne använde jag bara selen. Hon vägde dessutom tillräckligt från början så det fungerade. Med henne har jag dansat linedance i sele, då det var svårt att engagera sig med annat medan jag fortfarande ammade. Både huvudet och benen fick lite motion.

Med Lilleman har jag än så länge bara testat sjalen vid tre tillfällen. Häromdagen när han inte kom till ro utan bara slumrade vid bröstet på amningskudden och vaknade hamnade han i sjalen och sov gott på vägen till förskolan, på vägen hem blev han lite otålig och hungrig tror jag, men då hade han varit där ganska länge. Idag fick han sitta där så jag kunde hjälpa barnen att få våfflor på öppna förskolan. Lite då och då knotade han, men det gick att gunga honom lugn.
  • mammalovis
    Embla twopointoh skrev 2015-11-06 22:13:00 följande:
    Jag tror att vi menar samma sak, fast vi använder ordet "smaksak" på lite olika sätt, bara. Självklart menade jag med den användningen av ordet att det beror på barnet också, inte bara föräldern.Glad
    Okej, jag tolkade det mer som att det var vad som passade föräldern bäst. Sele är ju smidigare att dra på sig, men behöver ju inte vara skönare att bära med. Jag har en elastisk långsjal som jag knutit själv. Visst är det lite bök i början innan man vet hur hårt man ska knyta. Jag har knutit först och lagt i bebisen sedan och justerat vid behov.
  • mammalovis
    Annapanna2 skrev 2015-11-09 08:08:22 följande:
    Igår var vår tjej jätteskrikig och jag tror det berodde på att mjölken inte riktigt rann till ordentligt och hon var hungrig. Tänkte att jag nog druckit dåligt och hinkade i mig vatten igår kväll. I morse vid 6-tiden vaknade jag med ena bröstet helt sprängfullt, så pass att jag var tvungen att pumpa ur för att hon ens skulle kunna få tag i bröstet. Blir det så för er ibland? Beror det på för lite mat och vätska eller blir det bara så ändå? Vanligtvis har vi inga problem med amningen och mjölk brukar finnas mer än tillräckligt! Kan det bero på snabb viktnedgång kanske...?
    Mina bröst blir spända om det gått lång tid sedan föregående amning eller om bebisen ammat ofta (och kraftigt ökat på produktionen) för att sedan inte amma lika ofta.
    Fru Hermelin skrev 2015-11-09 13:01:03 följande:
    Hej på er. Ett tag sen jag skrev nu. Är inne och läser emellanåt, men får liksom inte tummen ur att skriva. Just nu gör jag inget annat än att amma känns det som. Lite nytt för mig då amningen inte funkade förra gången utan vi flaskmatade redan efter några dagar. Glad ändå att det funkar så långt, men lite kämpigt att vänja mig vid att vara ENDA källan till mat och tröst. Dessutom har han för vana att ta ett riktigt maratonpass mellan 22-01 på nätterna då jag bara växlar bröst fram och tillbaka. Lite knäckande faktiskt, även om det gick lite bättre igår då jag var lite beredd på det. Lillebror är 12 dagar nu och hade passerat sin födslovikt med 100 gram i fredags och är nu en stadig bit på 4320 gram. Ska till BVC imorgon igen, får se hur det ser ut då! Han tycks tömma brösten snabbare nu när han ammar, någon annan som känner igen det? Tidigare har han hållit på i 20-25 minuter, men nu släpper han ofta efter 10-15 min och bröstet känns ändå tomt. Kanske han blivit mer effektiv? För han verkar mätt och nöjd och har ofta munnen full med mjölk när han släpper. En annan fråga till er som har storasyskon på förskolan. Har ni låtit dem gå som vanligt sen bebisen kom? Dottern har varit hemma utom en dag när de skulle på utflykt hittills, men nu har vi tänkt att hon ska börja gå igen. Men jag är kluven. Känner inte att jag varken orkar eller kan underhålla och stimulera henne så mycket som hon behöver, samtidigt nojjar jag för alla baciller. Dottern är 5 år nu. Hur gör ni andra?
    Det kan säkert vara så att han äter effektivare nu. Jag har inte tänkt så mycket på hur lång tid det tar på dagarna, men oftast äter han ju numera först på ena sidan och tar ev en paus och sedan kan han ändå vara jätteglupsk på andra sidan. Ja, ibland ska det ätas en gång till. I natt var vi vakna i 2 timmar med amningar, ligga och titta, rapa, kräkas. Då åt han ändå ordentligt några timmar tidigare efter han hade bajsat massor. Det var t o m så det läckte upp på pyjamasen och då låg han på mage, så han behövde väl fylla på.

Mina bröst blir också mer mjuka nu, det var de inte för någon vecka sedan, men det innebär ju ändå inte att de är helt tömda. Lilleman blev 1 månad igår.

Då sambon var tvungen att jobba en del så gick de på förskola redan på tisdagen, födde på torsdagen. Sedan veckan efter gick de normala 15-timmarstider. Ja, bacillerna är ju en nackdel, men den som haft mest förkylningar är sambon. Lilleman har varit snuvig en vecka nu, men om det beror på sambon, öppna förskolan eller syskonen går ju aldrig veta. Som tur är hade han ändå gått upp ordentligt i vikt, så han har ju ändå ätit ordentligt.

Vår son vägde 3570 g idag 1 månad och 1 dag gammal, men då föddes han 9 dagar för tidigt ... Hur lång är er pojke? Vår var 57,8, så en liten smal kille.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015