Embla twopointoh skrev 2015-12-05 00:53:29 följande:
Jag läser också gärna här, men skriver inte så mycket. Delvis för att jag sitter mest vid datorn på nätterna, och då har jag oftast ena armen upptagen av en närhetskrävande bebis...
Dottern är nu sju veckor och har börjat le. De där första, tandlösa leendena är ändå väldigt speciella! Hon vill gärna se sig omkring när hon är vaken och hon vänder huvudet mot våra röster. Jag tycker hon är ovanligt "med" för sin ålder, och ovanligt stadig i rygg och nacke (vilket även BVC har påpekat), i alla fall om jag jämför med hennes syskon. Tänk, vad barn kan vara olika.
Hon är en tålig bebis, det måste man vara när man har en 18månaders storasyster, men det finns en gräns även för det. Storasyster är väldigt intresserad av sin lillasyster, men hon har ju ingen som helst förståelse för att hon kan göra lillasyster illa. Igår låg bebisen och sov och storasyster stod och slog på musikmobilen ovanför vaggan. Jag lämnade rummet ett ögonblick, och när jag kom tillbaka ser jag att storasyster lyckats klättra upp i vaggan, troligen via en halvfull tvättkorg som stod precis bredvid (de är snabba, de där små!) Hon står på knä vid huvudänden och slår på mobilen, men innan jag hinner fram flyttar hon på ena benet och sätter knät rakt i huvudet på lillasyster. Ett sådan vrål har den lilla hittills aldrig gett ifrån sig, och det tog mig en lång stund att lugna henne. Idag har hon ett runt blåmärke vid ena tinningen, stackars liten.
Min lilla har vuxit ur storlek 50 (hon var 49cm när hon föddes), så de kläderna har jag lagt undan. Även om jag absolut känner mig klar med barn, så känns det ändå lite nostalgiskt att tänka att dessa kläder aldrig kommer att användas igen (av "mig", i alla fall).
Ja, här går mobilspelen varma på nätterna för att hålla mig vaken vid amningarna, oftast minst var tredje timme. Nu sitter jag och väntar på läggdags, då jag är skittrött, men inte bebisen minsann ...
Tur du är flerbarnsmamma för du verkar ta incidenten väldigt lugnt. Här är problemet mest att han tar sats och sträcker på benen, så i badbaljan slår han lätt i kanten om inte sambon är med. Eftersom jag ammar så mycket, tycker jag sambon kan få ta badandet av våra barn. Likaså har han slått i kanten till datorbordet och ontskriken går ju inte ta fel på.
Även här står den yngsta av töserna för mycket "bus". Hon vill ju gärna klappa lillebror, men har ju inte lärt sig att ta hänsyn till att han sover. Den äldsta har mer lagt sig bredvid honom i min säng och myst och somnat själv.
Det där med att plocka bort kläder samt sortera ut det flickiga som inte blir använt känns mer sorgligt, tycker jag. Tanken är väl att sälja av mycket, men jag har inte orkat ta tag i det, mer än att jag börjat sortera ut det jag vill spara i vissa storlekar. Jag har ingen koll på varken var det är bäst eller om man ska prioritera en viss del av året. Mest har vi "bas"-kläder från Lindex, H&M, Coop och KappAhl. Det finns väl någon enstaka Newbie som vore idé att sälja på tradera. Var säljer ni av kläder, ni som börjat? Som enstaka plagg eller paket?