Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Oktoberbebisar 2015

Iowhannah skrev 2015-10-14 08:47:34 följande:
    Ja jag ringde dem förut, då sa hon att det fanns plats iaf. Men man vet ju inte hur det ser ut när det är dags att åka in.
    Det är så svårt att veta när man bör åka in! Just nu snittar värkarna på 44 sek i längd, med en intervall på 3 min 55 sek, och de blir mer och mer intensiva. Visst, vi har inte direkt långt till vrinnevi, men jag vill gärna vara inne i skaplig tid :P Vore ganska ofett att föda i bilen liksom.
    När man har 3 värkar på 10 minuter brukar man ju rekommendera förstföderskor att komma in, i synnerhet om det är tuffa värkar. Så jag skulle gissa på att ni har åkt till förlossningen vid det här laget eller till och med kanske redan har fött om det går snabbare än med min första. Då var jag öppen 5 cm när vi kom in och 3 timmar senare var det klart. Lycka till i alla fall!

• mammalovis
    Fru Hermelin skrev 2015-10-14 11:41:18 följande:
    Men oj vad det händer grejer här! Håller man sig borta några dagar hänger man inte med alls! smile1.gif Stort grattis till alla er som fått och heja heja till er som är på G! Hör händer det absolut ingenting! 39+0 idag och har senaste två veckorna haft rejäla sammandragningar med väldigt tryck neråt, men väldigt sporadiskt. Bad min barnmorska kolla om det hänt nåt idag, eftersom det verkligen känts så, men icke! Han har visserligen sjunkit längre ner men inte fixerat sig. Tappen är fortfarande väldigt långt bak men möjligen lite mjuk. Man kunde få in ett finger men det var vanligt som omföderska och inget att räkna som något öppnande. Suck!! Har dock haft dottern hemma med förkylning och lite feber i 1,5 vecka så jag har varit väldigt stilla. Kanske "bromsar" lite? Får börja gymnastisera och gå i trappor nu kanske! Hehe. Nåja, hoppas ändå att han fortsätter böka sig neråt och att det börjar ha någon effekt snart. Dottern kom i v39+5, så på nåt sätt har jag väl ändå räknat med att han ska komma några/någon dag tidigt med. Dum som man är! Bara för det lär han väl stanna betydligt längre!
    Det kommer när det kommer, tror jag. Jag körde definitivt på att vila mig i form det sista. Jag hade inte den minsta ork eller lust att gå utanför lägenheten ens, så de sista inköpen av en ny body i storlek 50 blev aldrig gjorda ... men han hade en ny pyjamas i alla fall. Likaså trodde jag att jag säkert hade en vecka till med tid för förberedelser fram till bf, så mycket småförberedelser med lift, skötväska, plocka in kläder har jag gjort nu i efterhand. Idag tvättar jag den andra amningskudden som jag fått ... Däremot var väl min lösa mage i en halv vecka då jag fick springa på toa, möjligen det mest säkra tecknet att det var på g.

Jag hade ju rejält med sammandragningar i 4,5 veckor innan jag födde, så att livmodern tränar är ju ingen garanti ser jag det som. För varje natt/morgon det var lugnt ställde jag mig in på att idag föder jag inte, så jag hade nog rakt motsatt inställning mot många här som letar minsta tecken. Visst undrade jag några gånger om det var på g och blev lite lurad, men jag visste ju samtidigt att det var tvunget att eskalera för att det skulle vara på riktigt. Jag tror få kvinnor missar när de "riktiga" värkarna kommer, lite sammandragningar med mensvärk är då rena barnleken och man undrar hur man tänkte.
  • mammalovis

Grattis joannabelle till sonen! Det var snabbt uppdaterat. Passa på nu att vila upp dig innan matningscirkusen börjar.

Grattis Embla twpointoh till dottern! Skönt att livmodern var i så fin form. Häftigt att du fick en så stor bebis, så tidigt!

Grattiis MyRoundabout till Elise! Tufft att planerna fick ändras, men ut fick du din skatt i alla fall!

Ja, amningen är tuff i början. Jag stod ut till morgonen vi hade andra läkarkontrollen, då gick jag upp vid fem och kokade amningsnappen för att stå ut, då det gjorde så ont när han högg till och oftast inte med det bästa taget heller antaglige. Större delen av dygnet äter han ofta med mindre än 1,5 timmars mellanrum, så det blir många amningar på en dag ... många gånger 3 vänder med en liten sovstund emellan innan han däckar ordntligt. Bäst sover han tidig kväll och fram på morgontimmarna, annars är det mest om han får ligga nära. Bröstvårtorna har varit så ömma att jag knappt klarat av att torka mig med en handduk efter duschen.

Grattis till sonen Elesif! Det var snabbt jobbat. Jag förstår att du kan ha önskat mer smärtlindring. Ibland går det nog snabbare än barnmorskorna förväntar sig och då hinns det inte med. Trots en snabb andra förlossning fick jag inte ens frågan om smärtlindring när jag kom in den här gången ... så jag fick kräva det när vattnet hade börjat komma ...

• mammalovis

Ja, här har det varit en annorlunda dag fylld av överraskningar. Den första var att inse att jag inte blött på hela natten, så jag ställde mig frågan om avslaget var över, redan. Jag har ändå börjat fundera på att använda normala bindor med vingar, men inte orkat handla än.

Sedan ställde jag mig på vågen och insåg att jag gått ner 1,4 kg sedan i söndags morse, så nu ligger jag till och med under inskrivningsvikten. De andra gångerna har jag istället gått upp när amningen har dragit igång, trots liknande slutvikt. Första gången hade jag inte ens gått ner 3 kg som tösen knappt vägde. Jag gick då upp 9 kg.

När jag tog av mig amningstoppen var det som att någon vridit på två kranar och brösten började rinna. Visst vore det väl bra att få lätta lite på trycket, men att det skulle vara så lätt att få fram mjölken hade jag inte tänkt. Fortfarande är brösten lite extra spända här och var. Ikväll har det tagit tid att få fram mjölken på vänster sida.

Ikväll fick jag nästa överraskning då jag kände hur blodet fullständigt flödade på plötsligt, så nej jag behöver nog inte oroa mig för att avslaget redan är över. Frågan är väl om tunnare bindor fungerar om jag ska få fler störtskurar utan anledning.

I övrigt inser jag gång på gång att hjärnan inte är med längre. Jag klädde på lillkillen för premiärturen med vagnen. Jag ställde ut liften nedanför trappan och hämtade ut vagnen innan jag började fundera på hur man satte dit liggkorgen och insåg att jag inte hade en susning om var den adaptern finns ... Ner i källaren med bebis och kolla där, men det kändes inte rätt. Upp med liften i lägenheten med dörren öppen och upp på vinden utan bättre resultat. Då hade han skrikit till två gånger och hade bajsat, så det var bara av med kläderna igen. Sedan dags för en tredje amning innan jag kom på att bärsjalen kanske kunde fungera då han är så närhetssökande. Så på med ytterkläderna igen i tunnare variant och sedan sov han gott i sjalen och jag kunde ta en tur på stan och hitta fler haklappar, då han kräks vid nästan alla längre amningar, oftast hinner han inte ens få tutten ur munnen.

Så här går det sakta, men säkert framåt, dock önskas mer nattsömn, återstår att se om han ska äta en fjärde gång på kort stund för att komma till ro, så det är kanske inte konstigt att jag är natthungrig.

• mammalovis
    svejo skrev 2015-10-16 14:27:07 följande:
    Är det någon som är duktig på att uppdatera bf- listan? Känns inte som vi är så många kvar som väntar, eller har jag fel. Det bara dräller ut bebisar! Grattis till alla som fått nu!

Zchimla- när jag fick mitt andra barn var storebror 2 1/2 år och riktigt jobbig ( om man får säga så) jag försökte boka in lekdater med jämnåriga på fm eller öppna förskolan de dagar han ej var på dagis. Jag hade tur att ha en bebis s sov mkt, hoppas du får de också.

Zero- hade vi inte använt upp alla gamla släkten till andranamn på mina två söner hade jag absolut kunnat tänka mig ett av dom till trean nu. Tycker det är fint att använda namnen igen.
    Tanken att uppdatera bf-listan finns, men det tar ganska lång tid att läsa igenom alla inlägg, så man inte missar någon och med en hungrig bebis som äter med 15 minuters till 3 timmars mellanrum har jag inte kommit till skott. Sista ändringen gjorde jag när jag hade kommit hem, så det har skrivits ca 25 sidor sedan dess. Dilemmat är också att listan packas ihop när man kopierar den, men ska se om jag lyckas ikväll.
  • mammalovis

Nu hoppas jag att listan är uppdaterad och att jag inte missat någon. På några framgick det inte datum, så det får ni gärna komplettera med!

Födda:

14/9 Silverguld, pojke 37+1 2630g 46cm
    14/9 Rulltrappa, Nora 36+0 2460g 45 cm

17/9 Nollfantasi, flicka 34+5 2482 g 45 cm
    17/9 Herkules,Ida

28/9 Sofie mamma till 2 prinsar, Runa 35+2 3,4 kg 51 cm, fjärde barnet

30/9 SmultronSöt, flicka bf 8/10

3/10 Godisråttan, flicka 41+4, första barnet

4/10 FrökenPD, flicka, bf-4, fjärde barnet

5/10 Angelica1984 Norrköping, pojke bf-4
    Ccvd, pojke 4830 g 55 cm, första barnet 

6/10 kaksinmutyksin, pojke 3120 g 49 cm, planerat snitt

7/10, Bullen11, pojke 3440g 52 cm på bf-9, storebror född oktober-11

8/10 Mira 14, pojke bf 4/10
    8/10 Trixiedix, pojke bf 14/10 tredje barnet minsta 22 månader
    8/10 Mammalovis 39 år Nässjö, pojke, 38+4 3305 g 52 cm, tredje barnet, 2 döttrar dec-10, jun-13

9/10 Garin Borås, pojke på bf, andra barnet, son april-14 
    9/10 Simone, flicka 3660 g, 51 cm

11/10 Mijjan, pojke 4145 g 54 cm bf 30/9
    /10 Filuribur1 Södra Skåne, Lykka3794 g 50 cm, första barnet bf 6/10

12/10 MyRoundabout, Elise, bf 5/10
    12/10 Embla Twopointoh 36 år Värmland, dotter 3040 g 49 cm, sjätte barnet, planerat snitt 37+4, syskon 13år, 12år, 10år, 7år och 15 månader.

13/10 Elesif, son, 39+2

14/10 Joannabelle 22 år, pojke 3260 g 48 cm, första barnet bf 12/10
    14/10 Iowhannah 28 år Norrköping, pojke, 4125 g 55,5 cm, första barnet tror flicka bf 12/10
    14/10 Karriärskvinna, pojke, bf 7/10
    /10 Irlais, 29 år, andra barnet, första barnet  23 månader, bf 18/10

15/10 Bf29okt, pojke 3550g  50 cm, planerat snitt
    15/10 LadyViolet, pojke 3560 g 50 cm, 39+1
    /10 Zero

Bf-lista  
    2/10 Damdis, första barnet 
    2/10 emeloi 28 år Örebro  

9/10 Lemon 9/10 Angelica123

10/10 Saahaaraa88, 27 år Göteborg, första barnet 

11/10 Simone 22 år Norrköping, första barnet väntar flicka 
    11/10 Svejo 32 år, tredje barnet, söner -09, -11   

13/10 Janet 1980, fjärde barnet
    13/10 Hallonmaja, tredje barnet planerat snitt
    13/10 Ccjapp, första barnet

15/10 Larissa Vimmerby, tredje barnet väntar flicka, två döttrar -09, -12 
    15/10 Hoppanloppan, fjärde barnet 
    15/10 Chazbo, tredje barnet 
    15/10 Carroo92, första barnet

16/10 Tramses,tredje barnet 
    16/10 Zero
    16/10 Cookie82

18/10 Pixel15, väntar pojke

19/10 Theresepe planerad igångsättning 

20/10 Fru Hermelin 31 år Stockholm/Växjö, andra barnet väntar pojke, dotter-10

21/10 Pojkmamma86 Skåne, tredje barnet

23/10 Vitvanilj, andra barnet

25/10 Dandelionkid 29 år Stockholm, andra barnet väntar flicka, dotter -11

26/10 Knyttet14 26 år, andra barnet väntar pojke, son 1 år

28/10 77michelle 38 år Örebro, sjätte barnet väntar flicka, döttrar -99, -01, -07, söner -03, -13

30/10 Mallis2 
    30/10 Oldy, andra barnet

31/10 Skogisen 34 år Umeå, första barnet 
    31/10 Zchimla 35 år Norra Skåne, andra barnet, dotter 3 år

6/11 Annapanna 25 år, första barnet
    Amerigo

• mammalovis
    Mira14 skrev 2015-10-16 15:44:10 följande:
    Oj här ploppar det ut bebisar på löpande band, grattis alla :) Nu är min lilla pojke över en vecka gammal. Oj vad tiden går! Ni som fått barn hur känner ni er i kroppen? Jag blöder fortfarande mycket och har ont. Sprack lite, andra graden så det blev några stygn. Längtar efter raska promenader.. Första barnet för mig så jag vet inte hur det brukar vara och när man kan förvänta sig att vara återställd och stark inklippen.
    Med första barnet minns jag hur det formligen rann när man duschade på bb och sedan var det inte helt smidigt när man kom hem heller. Så fort jag rörde mig lite mer kom det en rejäl skvätt, även om det hade börjat lugna sig. Jag tror det höll på några veckor i alla fall.

Med andra var det lugnare med blödningarna, men eftervärkarna i början var desto hemskare så det blev värktabletter första dygnet i alla fall. Den här gången åt jag Alvedon tills vi åkte hem efter 1,5 dygn och sedan har jag tagit en Alvedon till.

Nu är det mitt tredje barn, så jag är mer orolig för motsatsen. Jag har haft väldigt lite blödningar den här gången. Nattbindan brukar vara ren och sedan kommer det en rejäl skvätt på kvällen. Idag har jag haft lite molvärk på vänster sida, typ som man har innan mensen kommer igång ordentligt. Jag vaknade med huvudvärk i morse, så jag tog en Alvedon vid 12, så därför är det svårt att veta både hur ont det gör utan och vad jag har för temp. Jag ligger något förhöjt, som vid infektion i kroppen. Släpper det inte i kväll får jag väl ringa bb hemvård och rådfråga. Jag hoppas ju inte det är något strul med livmodern.

Förutom att man är trött och seg i kroppen och hjärnan av sömnbrist, trots två bättre nätter med 3 timmar mellan några amningar och middagsvila på dan, så känner jag mig väldigt bra i kroppen. Vi har varit ute på några promenader, två med bilen, en i bärsjalen då jag glömt ta fram adaptern till liggkorgen och en med vagnen. Då jag slapp bristningar helt den här gången, så känns det väldigt bra/återställt i underlivet och jag har till och med tänkt tanken att det skulle kunna gå att ha sex igen. Nu är ju mitt avslag mer klurigt, då jag inte vet om det slutat eller tagit paus. Det känns dock tidigt att det skulle vara över efter en vecka. Däremot lär jag väl behöva göra knipövningar för att musklerna ska komma tillbaks. Kissar gör jag i mängder och tvåan är väl fortfarande lite opålitlig, jag måste ofta gå innan jag sätter mig och ammar, för någondera utgiften.

• mammalovis
    Zchimla skrev 2015-10-16 13:08:25 följande:
    Ni som fått som har syskon. Hur aktiverar ni det äldre syskonet?
    Jag är så rädd att jag inte kommer ha energi till henne för nu kommer hon "bara" vara på dagis 15 timmar i veckan. Pappan kommer ju naturligtvis vara hemma de 2 första veckorna. Men sedan blir det bara vi på vardagarna och jag är orolig att jag inte har läkt ordentligt för att kunna tillgodose hennes behov av aktivering den första tiden och ni som har/haft barn vet ju att en understimulerad snart 3-åring kan bli en handfull.
    Vi har ju två barn på drygt 2 och 4,5 år. De är ju väldigt lekglada av sig och leker mycket på det gemensamma rummet, dock ökar konflikterna när de inte har varit ute en dag. Jag försöker ha lite ärenden för att komma ut, då risken är större att lillebror vaknar om vi blir stillastående i en lekpark, tänker jag. Med andra barnet var vi på öppna förskolan efter någon vecka, då storasyster behövde komma ut. Den här gången är det lite svårare med två barn som inte lyssnar. Yngsta har börjat säga "va" när man pratar med henne eller "okeej" eller "jaja" så det mesta verkar lämna örat obemärkt och är så frustrerande. Dessutom får hon ilskeutbrott för minsta lilla som inte följer hennes vilja. Antagligen är hon inte värre än vanligt, men mitt tålamod är inte så stort just nu, när man får tjata utan framgång. Som idag då hon klev i brorsans badvatten med kläderna på. Tyvärr hade ju brorsan kissat i vattnet, så det var bara att duscha henne igen när min bror var på ingång och syrran var oduschad, då hennes rum skulle städas först. Båda vill gärna fixa mitt hår i tid och otid.

Jag hade ju hoppats på att pappan skulle vara hemma i 10 dagar, men här har det blivit lite pusslande istället. Sambons arbetsgivare (pappan) åkte på semester igår i 10 dagar, så innan dess skulle mesta möjliga göras. Så första fredagen åkte han vid 6 från bb för att lämna en maskin, sedan var han hemma och hämtade barnen för första besöket innan han åkte och jobbade en stund på eftermiddagen.
    I måndags var vi alla tillsammans. Vi tog bilen ner till stan för att fixa barnförsäkringen och jag hämtade ett paket och lämnade böcker. På eftermiddagen ringde pappan och sambon följde med och kollade på ett jobb. På tisdagen och onsdagen jobbade han, så då var barnen heldag på förskolan. Igår hade jag dem hemma och han var iväg en kort sväng med jobbet på morgonen. Vi gick ut med vagnen och handlade. Idag har vi bara varit hemma och städat innan min bror hälsade på. Att få barnen att städa är ju en pärs när rummet hunnit gro igen med leksaker överallt.

Nästa vecka behövde väl sambon iväg en sväng på måndagen och tisdag-torsdag arbetar han när syskonen har sina 15 timmar på förskolan. Han tycker väl det är jättebra att förlänga pappaledigheten, men för mig blir de väldigt ostrukturerat och svårt att få in en struktur med barnen. Fördelen är väl att jag oftast får sova ut på morgonen, då lillebror brukar komma till ro efter midnatt för första garanterade långa sovstunden efter en dubbelamning. Sedan fick jag i natt väcka honom efter drygt 3 timmar, liksom den förra natten. Jag längtar tills bvc godkänner vikten så man slipper väckningarna. Bäst verkar han sova i min säng med huvudet mot mitten och fötterna mer eller mindre mot min mage, om han somnar vid bröstet, annars får han somna på mig om jag ammat på båda brösten. Dock behöver jag byta bajsblöja inför varje amning vilket är frustrerande. Tyvärr vet man aldrig om han gjort det rejält eller bara lagt en blöt fis. Så blöjor går det åt som smör i solsken, vi är redan inne på tredje paketet och han var en vecka igår.
  • mammalovis
    Irlais skrev 2015-10-16 19:46:18 följande:
    Mammalovis 15/10 kom min dotter smile1.gif jättesnällt om du kan uppdatera!

Kommer inte ihåg hur lång tid återhämtningen tog förra gången men vet att jag hade ont och tyngdkänsla i underlivet av promenader rätt länge. Började på mammaträning efter typ 3 månader och vanlig träning (crossfit) efter ca 6 mån.
    Just nu känner jag mig bra i kroppen och blöder inte så mkt! Får jobbiga eftervärkar ibland och känner att jag inte orkar bära tvååringen (14kg) för jag får ont i magen smile4.gif har inte lyckats göra nr2 heller så det lär bli jobbigt när det är dags! Eftersom förlossningen gick så snabbt känns det som att kroppen inte hann ta så mycket stryk!
    Självklart uppdaterar jag nästa gång det kommit lite fler bebisar.

Intressant att höra att det är fler som inte blöder så mycket. Jag börjar nästan bli nervös att något gått fel. Jag har inte blött de senaste två nätterna och bara en rejäl omgång som kommit på en gång de senaste två kvällarna. Idag har det inte varit någonting, om jag inte är alldeles snurrig. Det känns lite läskigt då jag var lite öm på vänstersidan idag. Visserligen har lillkillen ammat massor och det sägs ju påskynda, men frågan är hur kortvarigt det kan vara. Om jag inte får riktigt ont (typ inflammation) är det kanske läge att gå förbi bm på måndag och fråga för säkerhets skull. Visst det vore ju skönt om det redan vore över, men det låter ju som ovanligt tidigt när man läser om 4-8 veckor på 1177.

Ja, här tycker jag vår 2-åring har blivit jättetung och framför allt kompakt under de dagar jag var borta. Hon väger också drygt 14 kilo, men efter förlossningen känns hon jättetung att ha i knät eller är det bara jag som blivit klen, nu när jag tappar i vikt.

Nä, jag tycker jag mår mycket bättre i kroppen efter denna förlossningen, kanske beroende av att jag inte fick ens en sårspricka och att magen fungerade direkt. Det kanske är fördelen med att äta järntabletter, även om det fortfarande är ganska bråttom på toa. Jag fattar inte hur man kan kissa så mycket.

• mammalovis
    Zchimla skrev 2015-10-16 14:46:43 följande:
    Tack för bra tips. Jag behöver ju en del "sittavidbordetaktiviteter" iaf den första tiden för sedan kan jag ju ut och gå och vi kan gå och mata ankorna och gå till stora lekparken och sådana saker smile1.gif
    Jag ska köpa en present till henne med. En docka med sköttillbehör. Jag känner att hon behöver få lite uppmärksamhet med i all babyyra som kommer vara.
    Förra gången fick storasyster hemsydda blöjor till dockan och en del nappflaskor och andra småprylar. Den här gången fick äldsta en Steffiedocka som är barnvakt med 2 bebisar i babyskydd respektive bärsele (småsakerna plockade jag bort). Den yngsta fick duplo med mamma och bebis i barnvagn med nappflaska, men hon var mest avundsjuk på syrran och ville leka med hennes grejer när de var och hälsade på lillebror på bb.

Mest besvärligt är väl att hon gärna vill peta lillebror i ögonen.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015