Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Oktoberbebisar 2015

Usch, nu börjar jag känna att den här graviditeten bara blir hemsk. Mina sammandragningar fortsätter sporadiskt, men ofta gör det ont, så tålamodet har sjunkit till golvet typ. Inte ens att ligga i sängen och vila innan var skönt då det kommer riktigt onda sammandragningar ibland. Sitta går i perioder i alla fall. Jag hoppas på en bättre natt och en bra dag imorgon, annars börjar jag bli ganska uppgiven. Fortsätter det så här kommer jag nog sälla mig till skaran som vill få ut ungen NU.

Hur mår ni andra? Vad sysselsätter ni er med för att få tiden att gå?

• mammalovis
    Iowhannah skrev 2015-10-04 22:12:21 följande:
    Ja herregud vad trött jag är på det här nu! Jag lider verkligen med er som varit tvungna att gå över tiden!

I dag har jag haft så himla många sammandragningar. Jag önskar bara att de ska börja göra ont och sedan leda till värkar så vi får träffa vår bebis nån gång! Vi ska på bankmöte i morgon, så det vore ganska typiskt om det satte igång i natt eller i morgon bitti. Men det gör det väl inte. I går berättade min sambo att tanterna på jobbet säger att "första barnet kommer alltid efter beräknat datum". Jag vet ju att det inte är universell fakta och jag hoppas innerligt att bebis och jag kan bevisa det!

Men det blir väl den 10nde, som sambon har sagt hela tiden...
    Jag födde första på bf-4, så självklart finns det ett gäng som föder innan. Jag tror jag har sett någon statistik på när flest föder som förstföderskor i någon föräldratidning, men det var nog något år sedan. Jag tror det var ganska jämt fördelat med en topp 2 veckor innan och två veckor efter bf för att sedan fasas ut som en standardkurva.

Ja, här önskar jag snarare tvärtom att sammandragningarna kan sluta göra så jäkla ont. De kommer inte så ofta, men är desto värre, likaså gör det ont när jag reser mig. För min del sitter det under magen, så just där byxorna sitter är det obekvämast och då är de ändå nerkörda så långt det bara går. Jag kan ju inte gå byxlös i flera veckor för då fryser jag. Hade det varit varmt hade det kanske fungerat med sarong och knyta ovanför magen. Så nuvarande sammandragningar är värre än jag minns förlossningsvärkarna, men sedan är jag medveten att man förtränger den känslan tills den dyker upp igen ... Sedan har jag svårt att finna engagemang i något nu, då inget är riktigt lockande. Så pinvärkar är nog bästa beskrivningen. Om de gör nytta återstå ju att se när förlossningen är över.

Det är så jag drar mig för att gå och lägga mig då det drar så i magen i början innan kroppen efter en stund lyckas slappna av, likaså om jag parkerar i soffan. i natt hoppas jag på en god natts sömn. Dagarna får gärna susa på utan att ha ont, så jag äntligen kan nyttja tiden och få göra något hemma, nu när det inte är hela världen om bebisen kommer tidsmässigt. Hade ju varit skönt att komma några steg på väg med att fixa, städa och kanske t o m baka.

Törsten eller känslan att vara sugen på något uppfriskande känner jag igen, dock lyckas jag inte komma på något bra, mycket Icas hallonläsk har det blivit på sista tiden. Aptiten har också sjunkit betydligt här. Fråga mig sedan inte hur många gånger jag gått på toa idag, men det har nog lite varit för att jag letat tecken på blödningar och att förlossningen mer kan vara igång. Det var ju så andra förlossningen startade i kombination med värkar, men det är kanske dags för en tredje variant ... Det svåra blir att bedöma när det är dags att åka in om inte första värkarna är extrema, väntar vi för länge lär vi kanske inte hinna in, men nu är en extra handduk framplockad om det blir förlossning hemma i alla fall.

Ikväll hade bebisen hicka så till och med barnen kunde se hur naveln hoppade till. Ja, naveln börjar så smått ploppas utåt den här gången.
  • mammalovis
    FrökenPD skrev 2015-10-05 11:29:18 följande:
    Här har vi fått tillökning i familjen. Blir till att fira kanelbullens dag lite extra i framtiden. Världens finaste tjej, såklart ;)
    Hennes syskon är dökära.
    Fort var det gjort också. Vattnet gick 09:20 så upp på fl vid 10 för kontroll. Öppen 2 cm men ej hemskickad då det gick fort sist. Skulle bli undersökt efter en timme men höll uti 45 min.. Då öppen 6 cm. Blev inrullad till förlossningsrum och då öppen 9 cm på den lilla stunden. DÅ fick jag lustgasen och hjärtljud som gick ner. Fick ligga på sidan och sen ställa mig på alla fyra och det var inte svinmysigt. Fick till slut vända på mig och ville krysta men fick inte för hade en kant kvar... Typ svinlänge kändes det som. När jag sen fick krysta så gick hjärtljuden nerså när jag hade huvudet mellan benen fick jag inte krysta. Dömysigt!! Fick till slut krysta igen och ut kom hon 12:54. Vi är dökära i henne???? 4 dagar före bf.
    Grattis! Härligt att höra att någon lyckas föda barn i den här tråden när det är vår månad! Läskigt att hjärtljuden gick ner så, men skönt att allt slutade bra. Nu får ni bara mysa och njuta av det ibland intensiva bebislivet.
  • mammalovis
    Knyttet14 skrev 2015-10-05 10:19:26 följande:
    Ny här på tråden!! Känner mig inte alls redo för att snart föda igen! Har en 1 åring här hemma och är så less på att vara gravid så fy! Men nä inte känner man sig redo ändå. Ingen som känner lika?
    3 veckor kvar till BF. Gick över sist o räknar väl med att gå över nu med även fast jag börjar få mer och mer förvärkar och lillen ligger startklar. ????

Sen är jag också så himla less på att vara gnällig.????
    Jag känner igen mig, då jag hade velat få lite bättre ordning här hemma, men är sjukskriven och beordrad vila. Jag har fortfarande inte orkat sortera undan alla urväxta och begagnade kläder jag köpt på sista tiden så klädlådorna kan åka upp ovanför garderoberna igen. Sedan har jag en runda till Jönköping kvar. Idag är jag skittrött efter förra natten, så jag orkar inte och imorgon ville inte mamma att jag skulle föda då hon har svårt att komma ifrån jobbet så jag får väl ligga lågt och ta det lugnt och se om kroppen är i skick att bege sig iväg framåt onsdag-torsdag. Jag skulle vilja få tag på några av Babyboxarna, en första body i strl 50, en spegel till bilen samt lite förvaringslådor på Ikea och ny kudde till lillasyster, så bebisen kan ärva hennes gamla.

Sedan är inte tyget till hårdliften tvättat ännu. Jag orkade inte tvätta mer än nödvändigt, så barnens mörka tvätt orkade jag inte med igår. Vi får se om jag kan tvätta i veckan igen om det är någon tid ledig. Så i dagsläget är jag ju inställd på att föda tidigast den 17/10 som beräknat ... så jag hinner med lite mer.

Dessutom finns ju lite tänkta sy-och virkprojekt, men vi får se om jag ens får tummen ur att börja.

Jag önskar också att kroppen mådde bättre så livet vore enklare.
  • mammalovis
    Fru Hermelin skrev 2015-10-05 10:24:55 följande:
    Usch ja, jag känner likadant. Jag drar mig t.o.m för att få och lägga mig på kvällarna för att jag veta att jag bara ligger och vänder och vrider mig hela natten och har ont/obekvämt. Vilket förstås bara leder till sömnbrist, mer ont i kroppen och ännu taskigare humör. Dessutom ligger han ofta och trycker på samma ställe fram på magen så det gör så jäkla ont/ömt. Trycker antagligen på en nerv säger bm, men det gör så jääääkla ont emellanåt att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Bränner som om jag har ett stort blåmärke som han kör in ett knä i och liksom håller kvar! Schysst! Försöker sysselsätta mig med att få klart det sista här hemma. Sy färdigt bäddmadrass och sånt till vagga och vagn, sortera kläder osv. BB-väskan är så gott som packad och jag tror att slemproppen gick i torsdags. Känner ändå på mig att han dröjer åtminstone till nästa vecka. Men, säger som du, får jag inte chans att sova/vila snart blir jag knäpp! Bf 20:e. När är det du har bf?
    Ja, jag har ändå haft turen att ha en bra natt med bara två onda sammandragningar och bara varit uppe för någon enstaka kisspaus, efter jag väl kom till ro. Sedan hämtade jag tvätten vid 8 och spelade lite på telefonen innan jag dåsade till för att bli väckt av lillasyster vid kvart över elva. Trots mycket sömn är jag ändå helt slut och orkeslös idag. Jag hoppas dagen går fort då det är så trist att inte orka någonting, men jag får väl äta lunch och gå och vila middag igen.

Dock verkar kroppen stundtals må lite bättre idag, även om det hugger när jag rör mig.

Jag har bf 17/10, så det är mindre än 2-4 veckor kvar ...
  • mammalovis
    Skogisen skrev 2015-10-05 10:53:30 följande:
    Har försökt säga upp mig i en månad nu men går som halvdant :P hihi
    Säga upp dig? Du får väl lägga in en vräkning av hyresgästen snarare, de är ju ändå så dåliga på att betala hyra.
  • mammalovis
    Zchimla skrev 2015-10-05 13:29:04 följande:
    Jag ska till sjukhuset nästa vecka och då kommer de planera för snitt om bebisen fortfarande ligger på tvären. Just nu tycker jag det är jobbigt att inte veta.
    Jag känner igen den där osäkerheten med att inte veta. Jag hade det så med första barnet om jag skulle få en upprepad infektion på nytt som krävde kejsarsnitt för att inte smitta bebisen. Sedan vet man ju aldrig då det kan bli snitt om hjärtljuden går ner eller p g a värksvaghet och annat ändå, så man behöver ju ändå vara inställd på båda möjligheterna tänker jag, även om du i ditt fall inte har så mycket att välja på om bebisen fortsätter ligga på tvären.
  • mammalovis
    MyRoundabout skrev 2015-10-05 15:26:58 följande:
    Nä, det ska tydligen vara alldeles omöjligt. =P Väldigt ensidigt beslutsfattande i det här förhållandet! 

Nyss rann det lite vatten när jag klev upp ur soffan, men det var verkligen lite, typ en matsked kanske, så jag vet inte alls vad det betyder. Eller om det ens var vatten...
    Så hade jag med mitt första barn trodde jag, men det var bara vattniga flytningar, de kunde inte se någon vattenavgång när jag var inne, men vi fick ett besök på förlossningen på juldagskvällen och sedan kom hon faktiskt två dagar senare. Dock fick vi välja ett annat ställe, men det gick det med.

Använd en binda så de kan kontrollera det om du åker in för kontroll, om det fortsätter.
  • mammalovis
    Mijjan skrev 2015-10-05 17:39:37 följande:
    Grattis till bebisen! Låter som en bra förlossning!

Själv släpade jag ut mamma och hund på vad jag trodde var en lite lagom femkilometersrunda i skogen men vi kom in på fel spår och promenaden blev över två timmar och bra över milen istället :-P men tror ni det startar någon förlossning ändå? Nej nej trots att det är vecka 41 nu :-P vad mer ska man göra liksom... smile2.gif
    Tja, du verkar ha fixat en för välinredd lya till bebisen, så h*n kanske inte vill flytta ut alls, utan behöver verkligen en ordentlig vräkningsorder.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015