ccjapp skrev 2016-04-05 21:55:04 följande:
Här vägde vi 8,4 kg och 69 lång på 6mån kollen.
Har provat gett lilleman smakprov av barnmatsburkar men det spottas bara ut och hurvas/sköjs. Äter gröt/puree sen 4mån ålder.
Har ni något tips? Bör jag fortsätta ge varje dag eller bör man avvakta lite? Som det ser ut på honom nu så kommer han aldrig vilja ha "riktig" mat..*suck*
Vad är det du har gett honom hittills?
Vi har också testat lite burkar. Det som gillats bäst hittills är persikan. Mangon tyckte han nog inte om verkade det som. Potatis och majs, morot, hallon, nån blandning m kyckling och päron har vi testat hittills. Det mesta har jag fryst ner så jag får ta upp och testa igen. Vi har även skrapat banan. Sedan läste jag att produkter med mycket fruktjuice ökar sockerinnehållet i boken Smakäventyret av Anna Fernholm, så det var bättre att göra eget. Den boken tar också upp forskning som gjorts som visar att barnet äter mer om man varierar smakerna. Jag tyckter boken har varit intressant. Den har också en diskussion om huruvida bebisar behöver industritillverkad gröt och välling för järnets skull.
Jag köpte sötpotatis, palsternacka och kålrot häromdagen, som sambon lovade koka i tisdags, men ännu har inget hänt. Sedan åkte han iväg i två dagar.Jag är inte lika bra kompis med mixern och han har mer tid ... så det hinner bli färdigt.
Annars går det trögt här med. På måndagen i påskveckan fick han dubbel öroninflammation och Kåvepenin så det slog ut magen fullständigt och han bajsade 5-6 blöjor per dag. För att vara snäll mot magen fullammade jag några dagar istället. Sedan började vi med gröt och fruktpuré igen. I onsdags förra veckan var han uppe i 9 bajsblöjor. Han har även lyckats bajsa 1 meter ut på golvet när jag inte var tillräckligt snabb med blöjan. På fredagen pratade jag med bvc för att höra hur länge det är normalt att magen blir utslagen, då mellanbarnet fick clostridium efter sin penicillinkur vid 8 månader, det tog ett halvår att bli av med och sedan hade hon förstoppningsdiarré istället. Bvc-tanten visste inte, men tyckte det var bra att jag kunde amma på. Jag frågade om jag skulle ge stoppande kost, men fick till svar att det var förlegad kunskap. Var jag orolig fick jag ringa Barnmottagningen efter helgen.
Sedan fortsatte det med 6-9 blöjor om dagen och läckage upp över 2/3 av ryggen allt som oftast, så i måndags ringde jag. Vi har fått ge Sempers magdroppar för att återställa balansen och ge morot som matsmak då det ändå kan vara stoppande och inte skadar i alla fall. Nu är vi nere i 6 blöjor igen och lite fastare ibland. Frågan är väl om vi ska vara nöjda med det då han bajsade en varje eller varannan dag innan ... Än idag har han hunnit med fyra, två före klockan 6. Magen verkar vila mellan 23 och 5 ungefär. Så jag är måttligt trött på att byta bajsblöja, han har ju typ fördubblat sin blöjkonsumtion sista 2,5 veckorna.
När magen äntligen började bli lite bättre vaknade han fullständigt igentäppt i näsan igår och spände sig i en båge och var vrålilsk allt som oftast så den natten blev det inte mycket sömn. Sedan har han fortsatt äta med 2-3 timmars mellanrum på nätterna. Det var länge sedan vi hade en bra natt. Mellan 5-6 levereras fortfarande 2 blöjor med lite mellanrum, så jag nästan hinner tro det är lugnt och börja slumra till måste jag upp igen Sedan ska det ätas ytterligare, så imorse var han vaken 5.45-6.45 och sedan ringde min klocka vid 7 för förskolan hade invigning idag. Jag hoppas sambon kommer hem hyfsat från sommarhuset idag, så jag får vila ikapp.
Igår fick jag svar om min knöl på sköldkörteln äntligen, men då båda yngsta inte var helt på topp hade jag lyckats glömma det när de väl ringde. Tösen fick vara hemma då hon var grinig och hade 37,5 och skulle vara med och spela klangplatta idag. Svaret jag fick var att det var ofarligt, men att det fanns celler som gav ett oklart svar. Jag fick välja på att stickas igen eller att de opererar bort. Väljer jag det första kan det bli samma svar igen och ändå behov av operation. För säkerhets skull får det bli operation. När jag hade frågor på det, så blev jag kallad på ett återbesök. Vi får se när det blir aktuellt, då jag inte vill att det stör ut amningen. Det känns ju som det dröjer innan Lilleman äter större portioner. I dagsläget är han mätt på max en halv dl gröt, möjligen lite fruktpuré efter vissa dagar.
På onsdag ska min pappa bypass-opereras, så det har varit mycket ett tag.